Jump to content

Recommended Posts

Jag anser att HV bör göra som oss GSS/K (där jag jobbar) och låsa fast akn i stället med ett eget vanligt lås.

 

icke M-nummer märkt mtrl. har du ingen skam i kroppen ,

dessutom det är inte din egendom utan FM. vilket gör att gällande reglemente råder . och om det säger vapenlås i , så är det vapenlås i ,även om vapnet kassunförvaras.

(vapenlås i ,centralt beslut gäller över hela landet , kassunförvaring är lokalt beslut som gäller lokalt , utan att påverka det centrala beslutet ergo, då gäller bägge )

Link to comment
Share on other sites

Visst är det bra rent säkerhetsmässigt att ha vapnen låsta även i kasun. Själva låsningen sker ofta direkt efter vård vilket inte alltid sker inne på kasern.

Däremot fastnar X antal lås per år vilket skulle kunna tala emot att låsa ett vapen som ska stå i en bevakad kasun.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag anser att HV bör göra som oss GSS/K (där jag jobbar) och låsa fast akn i stället med ett eget vanligt lås.

 

icke M-nummer märkt mtrl. har du ingen skam i kroppen ,

dessutom det är inte din egendom utan FM. vilket gör att gällande reglemente råder . och om det säger vapenlås i , så är det vapenlås i ,även om vapnet kassunförvaras.

(vapenlås i ,centralt beslut gäller över hela landet , kassunförvaring är lokalt beslut som gäller lokalt , utan att påverka det centrala beslutet ergo, då gäller bägge )

Det finns M-nummer på det då jag har fått ut låset samt linan man låser fast den med på förrådet. Om det är andra regler för ak4 än för ak5 så är det så.

Dock så är reglementet inte alltid smidigt. ex att man måste ha gjort GMU för att vara sjukvårdsutbildad personal enligt SäkI. Men så kan man alltid komma

med förslag till dessa reglementen. Och förslag som i regel är kostnadseffektiva är oftast välkomnande.

 

Ska bli intressant att se FMs lösning för HV vid ev ny ak.

 

de kanske inser att förvaras vapen i kassun behövs inte lås. sen är frågan hur vapen kaliberanpassad vapenlåset är.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I mitt fall anser jag att det skall funka enligt följande:

 

Visitation av hemmet skall genomföras, där det skall finnas möjligheter att låsa in vapnet.

Väl när visitation och vapen har tilldelats skall patronlägeslås sättas i och vpn skall låsas in i stängt utrymme.

Därefter skall papper skrivas på och plutc (eller högre chef) skall tilldelas nycklarna till patronlägeslås.

Link to comment
Share on other sites

de kanske inser att förvaras vapen i kassun behövs inte lås. sen är frågan hur vapen kaliberanpassad vapenlåset är.

 

 

Nu menar jag iofs inte vapenlås utan lås med kätting eller vajer som är fäst i vapenstället. Detta hindrar andra från att nyttja ditt vapen på övningar. Vid skarp insats och någon behöver "låna" ditt vapen så kan man bara klippa upp det.

Link to comment
Share on other sites

 

de kanske inser att förvaras vapen i kassun behövs inte lås. sen är frågan hur vapen kaliberanpassad vapenlåset är.

 

 

Nu menar jag iofs inte vapenlås utan lås med kätting eller vajer som är fäst i vapenstället. Detta hindrar andra från att nyttja ditt vapen på övningar. Vid skarp insats och någon behöver "låna" ditt vapen så kan man bara klippa upp det.

 

 

Med vapen i kasun så behöver man inte oroa sig för att klippa upp kätting vid skarpt läge, för vid skarpt läge är redan kasunen sprängd innan du kommer dit.

Link to comment
Share on other sites

Man kan gott förvara vapnen i bostaden, dagens krav för det tycker jag är okej.

Alternativ för ökad säkerhet om man får för sig att höjja det är att var hemvärnsman får införskaffa eller få bidrag för införskaffande av ett litet vapenskåp som bultas fast i bostadshuset stomme.

Har man eget vapenskåp pgra att man är jägare eller sportskytt förvarar man säkert sin AK där i.

 

Att plutonchefen sitter på alla nycklar är inte helt oproblematiskt, huset kan brinna ner med alla nycklar i eller personen kan dö och man hittar inte den hemliga nycklgömman.

Vid en eventuell förberedelse för sabotage eller liknande mot Sverige är personen som sitter på vapennycklarna ett legitimt mål.

 

Vill man inte förvara sitt personliga vapen i hemmet så ska man inte krävas till det heller, flexibilitet får ju faktiskt råda.

 

Att vapnen är låsta i kasun är ju en försiktighetsåtgärd då vapnen ofta kan komma att transporteras till övningsorten, under transporten är det ju schysst om vapnen ytterligare görs mer ointressanta för de kriminella elementen.

Link to comment
Share on other sites

Pal: personligen tror jag de behövs ganska mycket gör att spränga en kassun så att en ak4 påverkas mer av det än vad en putsduk kan ordna. Sen bör de finnas andra saker en fiende vill sabotera före ett antal tusen kassuner till hemvärnet.

Ja, det fi kommer göra är att regna ned ett par kryssningsmissiler i halv-timman över området. Alternativt eller i kombination med att diversionsförband tar sig till platsen i skåpbil med sprängmedel som upptakt. Summa summarum, farlig plats att vara på fylld med minor, OXA och fortsatt regn av missiler är likaledes med sprängd eller i vart fall väldigt nära skulle jag påstå. Problemet med skymningsläge-teorin är att politiker är extremt noga med att inte eskalera saker när det börjar bli otäckt. HV borde "öva" på att då och då flytta hem vapen till sin personal bara för att den åtgärden inte skall kännas så främmande och otäck att när det sen är lämpligt också faktiskt vågas göra och inte bara debatteras om.

 

Nej, jag tycker det är rätt illa beställt med den mentala beredskapen hos chefer och politiker som mest präglas av rädslan att nåt blir fel än insikten av vad uppgiften kräver i beslutsamhet. Jag hoppas att så många HV män som möjligt har nånsorts civil backup i form av ett bättre jaktgevär eller liknande. Troligen har de flesta det och det är av godo.

Edited by Pal
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pal: hur mycket kryssningsmissiler tror du fienden har? borde vi förvara all utrustning hemma hos de som har plats? sen vet jag inte om du insett att Jaktvapnen vi har idag inte precis är utformade för vare sig krigföring i trapphus/ på gårdsplan eller någon annan form av självförsvar. Speciellt inte mot en kvalificerad motståndare. .

Link to comment
Share on other sites

Nej, du har rätt.

Jag och min gamla Husqvarna räcker knappast för att nedkämpa marininfanteriet hur konstigt det än kan låta för de som känner mig :P

 

Men i ett skymningsläge tvivlar jag på att vi möts av den typen av motstånd, professionella motståndare har egna vapen och behöver inte våra AK4:or.

För dem är det betydligt effektivare att minera kassunen.

Avsikten med att ta med egna vapen skulle snarare vara att ge oss en chans att dra oss ur situationen och skydda nycklarna om H-A/SJAG dyker upp.

 

Skulle vi mötas av en skyttepluton är vi rökta ändå, vad vi än tar med oss.

 

@Speculatores

Med en slug över bröstbenet på 30 m håll är du utslagen vare sig du överlever eller inte.

Link to comment
Share on other sites

S63: skulle jag vara tvungen att rensa trapphuset med civila vapen. ett kortpipigt pumphagel eller semiautomat. gärna med betydligt större magasinskapacitet än vad som reglerna säger. slug eller 00:or är nog de enda som fungerar.

 

Gissningsvis är de nog mera, nedkämpande av oss. innan HV hinner mobilisera till förband. än vapnen som är målsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Antalet personer med licens på AR-15, Saigor eller liknande är ju tämligen begränsat, att få licens på dessa är inte heller helt problemfritt.

Antalet personer med k-pist hema är betydligt fler.

Det har faktiskt blivit betydligt lättare de senaste åren, men säg inte det så högt att nån journalist hör det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gammal tråd men....   Hur är läget i HV i Göteborg? Älvsborg? 
Förvaring i kassun eller ok med förvaring i larmad bostad med patronlägeslås (och/eller i eget vapenskåp)?

Edited by Tony65
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tony65 said:

Gammal tråd men....   Hur är läget i HV i Göteborg? Älvsborg? 
Förvaring i kassun eller ok med förvaring i larmad bostad med patronlägeslås (och/eller i eget vapenskåp)?

Bör vi nog inte behandla här.

Finns inget hinder för det, sen får du helt enkelt fråga din kompanichef om vad som är sagt i ditt kompani.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...