A2Keltainen Posted June 27, 2005 Author Report Posted June 27, 2005 Dolda undervattensarbeten låter som minläggning för mig. Då man inte kan utföra mycket mer arbete utan dykare. Vad säger att man inte medför dykare för de "dolda undervattensarbeten[a]"? Om man låter fantasin flöda lite, så kan man ju exempelvis tänka sig att man gömmer sensorer under vattnet i intressanta områden, sensorer som man sedan kanske måste åka och vittja på information eller helt enkelt hämta hem. Eller så kanske man bygger stora undervattenbaser där excentriska svenska militärer kan hålla till i sällskap med ännu mer excentriska livvakter, hajbassänger, stora lasrar, asiatiska arbetare i overaller, storbystade blondiner med konstiga namn, stulna kärnvapen, tekniker i vita labrockar, monorailjärnvägar och drömmar om världsherravälde. Att ubåtarna inhämtar underrättelser är ju inget nytt, därimot att Kolb antyder att dessa sprids vidare är anmärkningsvärt. Så det spioneras kanske fortfarande på ryssen för onkel sams räkning? Angående signalspaning i krig har Kolb en poäng med orions fredsanpassning. Om man verkligen ville, så skulle man kunna bygga ett beväpnat fartyg med samma signalspaningsförmåga som HMS Orion. Å andra sidan så finns det ju även skäl för att låta ett sådant fartyg vara obeväpnat. Quote
röjsop Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 @BJE: Orions huvuduppgift är inte så mycket att identifiera fartyg. Det kan nästan alla ytstridsfartyg och ubåtar. Dom analyserar kommunikation och försöker bygga upp ett mönster för att kunna förstå händelser. Den andra uppgiften är att lyssna efter dom enorma radaranläggningarna ryssarna har för att spana efter fientliga kärnvapen. Då kriget utbryter är HMS Orion en lätt måltavla som är svår att försvara, som dessutom inte har något stridsvärde för stunden. @A2K: Om Sverige skulle släppa sonarer skulle det ta tre dagar innan den första vpl skulle börja snattra till någon rekryt på Bataljon af trolle. Efter en vecka hade den första rysska spionen fått reda på det och efter två veckor hade man börjat leta efter sonaren. Att vi spionerar åt amerikanen är jag övertygad om, men jag tycker inte han ska nämna det på det sättet han gör. Antingen erkänner man eller håller man tyst, inte bådadera eller något mellanting. Quote
A2Keltainen Posted June 27, 2005 Author Report Posted June 27, 2005 Om Sverige skulle släppa sonarer skulle det ta tre dagar innan den första vpl skulle börja snattra till någon rekryt på Bataljon af trolle. Efter en vecka hade den första rysska spionen fått reda på det och efter två veckor hade man börjat leta efter sonaren. Nu tycker jag att du verkar lite väl pessimistisk. Om man har helt passiva sensorer som man maskerat efter bästa förmåga, exempelvis genom att helt eller delvis gräva ned dem i havsbottnen och försöka få dem att se ut som naturliga bottenobjekt, så kan man även fråga sig hur lätta de är att hitta om man inte har någon exakt position för dem. Quote
röjsop Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Jag spekulerade bara hur snabbt dom skulle börja leta efter bojen. Att hitta den är extremt svårt, där håller jag helt med dig. Samtidigt hyser jag en enorm respekt för den sovjetiska/rysska undervattenskompetensen. Quote
A2Keltainen Posted June 27, 2005 Author Report Posted June 27, 2005 Jag spekulerade bara hur snabbt dom skulle börja leta efter bojen. Vad får dig att tro att de skulle få reda på det så snabbt? Får hela besättningen på svenska ubåtar veta var ubåten är och exakt vad ubåtens uppdrag är? Avger man inga tystnadslöften när man skriver på för ubåtstjänst i svenska flottan? Quote
röjsop Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 När jag, som är en 50 årig gubbe, får reda på militärhemligheter utan att fråga av mina barns kamrater, borde väl en utbildad rysk spion också lyckas? Och att något är olagligt stoppar ingen, då risken för att åka fast är noll (nej, jag anmälde inte mina barns kamrater). Om en svensk ubåt skulle lägga en sonar på ryskt vatten skulle jag gissa att dom lägger den precis utanför basen, taktiskt perfekt. Men om ryssen får reda på detta, vilket man antar att han inte gör, tar det inte många dagar förän den är hittad. Och eftersom det jobbar ryssar på nästan alla milo-verkstäder, skulle dom nog få en liten förvarning. Quote
Erik_G Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Jag spekulerade bara hur snabbt dom skulle börja leta efter bojen. Att hitta den är extremt svårt, där håller jag helt med dig. Samtidigt hyser jag en enorm respekt för den sovjetiska/rysska undervattenskompetensen. Ja se den ryska undervattenskompetensen. Utan den kanske de döda matroserna på Kursk inte hade varit i livet idag.. eller? :P Amerikanarna lyckades ju länge avlyssna sovjetiska telefonledningar i barents hav och kamtchacka. Den ena avlyssningsstationen "upptäcktes" med hjälp av "the Walker spy ring", en spionring som hade stor insyn i ubåtsvapnet. Anledningen till att Orion var obeväpnad i fred är väl rätt uppenbar. Hennes tjänst var ju att under fredstid ligga så nära sovjetiskt territorialvatten som möjligt och tjuvlyssna. Att ha vapen ombord skulle ju ge sovjetiska flottan en anledning att skjuta, inte för att frånvaron av vapen hindrade dem från att skjuta ner DC-3an eller Catalinan... Däremot har jag för mig att jag läst någonstans att hon var förberedd för installation av 40mm lvakan. Vore kul om någon kunde bekräfta. /E Quote
KD803 Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 @BJE:Orions huvuduppgift är inte så mycket att identifiera fartyg. Det kan nästan alla ytstridsfartyg och ubåtar. Dom analyserar kommunikation och försöker bygga upp ett mönster för att kunna förstå händelser. Den andra uppgiften är att lyssna efter dom enorma radaranläggningarna ryssarna har för att spana efter fientliga kärnvapen. Då kriget utbryter är HMS Orion en lätt måltavla som är svår att försvara, som dessutom inte har något stridsvärde för stunden. Nu ifrågasatte du inte Orion, utan signalspaning överhuvudtaget. Och den sysslar bland annat med identifiering av flygplan, något som används dagligen och även kommer att göra så i krig. Quote
JTS Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 eftersom det jobbar ryssar på nästan alla milo-verkstäder, skulle dom nog få en liten förvarning. Gör det? Vet du det eller är det bara ännu ett antagande? Quote
röjsop Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 @Jake the snake: Under de senaste fem åren har jag besökt två miloverkstäder. Det jobbade en ryss på båda. Desutom var det känt att det jobbade polska arbetare både på Hägglunds och Bofors på 80-talet. Det kan ju bara vara en slump, men det liksom gnager på mig... @BJE: Meningen var inte att få signalspaning att framstå som oviktigt. Men den typ av signalspaning som Orion utför är enligt mig inte nödvändig. Att identifiera radaranläggningar kan ytstridsfartyg och ubåtar ta hand om. Problemet grundar sig i att Orion behöver ligga långt ute till havs för att få bra mottagning, och ingen försvarar henne utan ligger kustnära och väntar på att storma ut och skjuta sina robotar på Fi. @Erik_G Jag har pratat med några röjdykare från forna Sovjet, och dom har varit extremt duktiga på minsök teori, så jag misstänker att dom är lika bra i praktiken. Quote
Ghostface Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Ni som tycker att Kolb röjer uppgifter i sin uppsats kanske borde tänka om. FHS granskar alla uppsatser innan de offentliggörs. E det hemligstämplat står det inte med och vice versa. Skönt att överflödigförklara HMS Orion och deras uppgifter. Tror ni inte att om FRA inte fått ut någonting av henne skulle hon skrotats tidigt. HMS Orion är ett marinens fartyg som nyttjas mest... Hon löser uppgifter som varken YS-fartyg eller ubåter kan klara av, dock så gör hon mest nytta i fredstid alt en ev kris. Fast givetvis viktig i krig också. Quote
röjsop Posted June 27, 2005 Report Posted June 27, 2005 Han avslöjar inget hemligt, bara antyder och det är nästan lika illa. I fred löser naturligtvis Orion en stor och viktig uppgift, så jag vill inte lägga ner henne. Men det är förmågan i krig jag motsätter mig. Quote
Ghostface Posted June 28, 2005 Report Posted June 28, 2005 Som sagt, allting granskas och tydligen anser inte FHS att det är nästan lika illa... Quote
Meteor Posted July 1, 2005 Report Posted July 1, 2005 (edited) En liten filmsnutt från US Navy: http://www.navy.mil/management/videodb/pla...eo.aspx?id=5083 http://www.navy.mil/search/display.asp?story_id=18984 La till en länk Edited July 1, 2005 by Meteor Quote
fogel02 Posted July 2, 2005 Report Posted July 2, 2005 Det finns även resebrev från besättningen på http://www.1ubflj.mil.se/ Quote
Dizzy_keys Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 (edited) Från SVT text idag. INRIKES Publicerad 24 september Singapore köper fler svenska ubåtar Singapore köper två begagnade svenska ubåtar av Västergötlandsklass. Affären är värd en miljard kronor. Ett kontrakt väntas bli undertecknat inom kort, skriver Blekinge Läns Tidning. Ubåtarna, som nyligen moderniserats, säljs som en följd av det senaste försvarsbeslutet som säger att marinen ska minska antalet ubåtar. Kockums fick i uppdrag att finna köpa- re till de övertaliga ubåtarna. Före- tagets informationschef Kjell Göthe säger sig dock inte kunna kommentera uppgifterna. Singapore har tidigare köpt fyra ubåtar av Sjöormenklass. _________________________________________________________ BLTs artikel om affären Edited September 24, 2005 by Dizzy_Keys Quote
Erik_G Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Det är alltså södermanlandsklassen som säljs ut, de stirlingförsedda båtarna? /E Quote
Dizzy_keys Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Japp, som jag har förstått det är det dom. Quote
achilleos Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Fy vad trist! //Stofilen <{POST_SNAPBACK}> Det är väl tvärtom väldigt bra att vi fick dem sålda istället för att bara skrota dem. Quote
fogel02 Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Alltså, det är mycket som verkar mysko i den artikeln i FB04 pratade man om man att man skulle sälja/skrota 2st västergötland och modanisera två st till södermanlandsklass som ska vara i drift Som jag och uppenbarligen fler här tolkar det som är det två st södermanlandsklass som ska säljas och inte de avrusta västergötland. Detta skulle i så fall innebära att man antingen bara kör med de tre st gotlandsubåtar som finns alt gotland+ att man åter rustar de redan avställda västergötlandsbåtarna Att sälja södermanland verkar helt fel i mina ögon Får hoppas att det är de icke ombyggda som ska byggas om och inte de färdiga som ska säljas Vore grymt trist om vi gick från 7-3st ubåtar på bara två år :( Quote
achilleos Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Det beror ju på vad vi då kan behålla eller anförskaffa istället. Personligen ser jag det inte som prioriterat med ubåtar...vilket torde framgå av mina andra inlägg i den här frågan. Ställer man ubåtar mot t.ex. minskyddadde Mambor till minröjgrupper eller Galtar till BG så är det nog så att ubåtarna drar det kortaste strået. Att man dessutom kan sälja den överblivna materielen istället för att skrota torde även det tala för att minska på antalet ubåtar istället för osäljbara stridsfordon eller haubitsar. Tre Gotland är trots allt en betydande ubåtsflotta, både om man skall utomlands och vid försvar av Sverige (Östersjön). Man tvingas som fiende ta hänsyn till och anpassa sig efter detta hot trots att det "bara" finns 3 st, och i och med detta har man vunnit mycket. Quote
Psilander Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 1. Orions roll blir allt viktigare, liksom ubåtarna, som underrättelse inhämntare och larmklockor för Sverige. Med hjälp av und och SIS så ser vi tidigt om normalbilden bryts och man tex börjar öva på ett nytt sätt, får orväckande ny materiel osv. Utan dessa resuser skulle vi sitta mer på pottkanten än vi redan gör. Orion är överlägsen flygplanen främst pågrund av sin uthållighet, men även möjlighet till att ta större antenner, pejlutrustning för lägre frekvenser osv. 2. 2 SÖD och 2 GTD skall va kvar. Dock i karlskrona (kan ses som Kungl Svenska flottan blir helt utan ubåtar). De två avförd Vgd skall moddads till Söd standard och säljas till Singapore, kanske även Näcken (ex, Kronborg, ex Näcken). Det finns även två sedan 1999 avförda Näcken ubåtar kvar som väntar på försäljning (Neptun och Najad) men ingen har visat intresse. Quote
fogel02 Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Psilander hoppas verkligen att du har rätt, för det är inte det som det står i tidningarna Quote
Rokare Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Skulle den gode Plisander kunna tänka sig att ta och utveckla den sista delen i denna mening lite utförligare? Kan väl aldrig vara så att du hyser en smula agg mot staden i söder? Dock i karlskrona (kan ses som Kungl Svenska flottan blir helt utan ubåtar). Eller skall du försöka svara på inläggen om Karlskrona som du skrev i FB04 forumet? Vart ju rätt tyst där sedan eller hur? GMY Quote
Psilander Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 2 Gtd + 2 söd, så har jag och mina vänner i ubåtsvapnet tolkat det. För det skulle vara 4st ubåtar kvar. 1 Gtd kan säljas eller läggas i depå omoddad, de 2 söd är ny moddade och fyller gapet till en ny typ anländer om typ 20år. De två kvarvarande gotland håller också länge. Två omoddade VGD försäljs och moddas enligt köparen. Allt äör inte ologiskt vad gäller Fb04, bara nästan Vad jag tycker om Karlskrona och dess uppförande i FB04 kan man inte ens nämna i ett ljudisolerat rum. Men att kalla det Sveriges Mordor och Mats Johansson är Sauron är en underdrift för en stad som mördat mitt förband och stulit mitt fartyg. Quote
Erik_G Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Vad jag tycker om Karlskrona och dess uppförande i FB04 kan man inte ens nämna i ett ljudisolerat rum. Men att kalla det Sveriges Mordor och Mats Johansson är Sauron är en underdrift för en stad som mördat mitt förband och stulit mitt fartyg. <{POST_SNAPBACK}> Men, det var väl länge sedan Psilander utgick ur organisationen? Apropå Gotland? Vad menas med "moddade" Gotland? Har de varit inne på HTM eller? Vad gjordes då (om man ens får fråga )? Vilka Gotlandbåtar finns det idag? Varför skulle man lägga en Gotland i malpåse/sälja men behålla de äldre skroven i Söremanlandklassen? /E Quote
fogel02 Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Erik_G nej Gotland har aldrig blivt HTM moddade, däremot har vissa av de (om inte alla) genomgått viss modning för att kunna gå i varmare vatten som ex medelhavet De gotlandsbåtar som finns i dag är HMS Gotland HMS Halland HMS Uppland Anledningen till att man behöll två söd + två gtd istället för tre gtd + 1 söd är pga av personalsjäl Det krävs en hel del extra utbildning för att gå mellan att tillhör söd resp gtdsklass så för att det ska bli mindre problem när en båt ska in på varv väljer man att ha två av varje. Quote
Stofilen Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Hur många ubåtar som man anser behövs i den svenska försvarsmakten beror på vilka uppgifter man tycker att FM skall lösa. Jag anser att ubåtar är ett mycket viktigt vapensystem och att man skall behålla så många ubåtar som möjligt, dvs alla som är tillräckligt moderna. Alla ubåtar som har eller kan modifieras med stirlingmaskin är enligt min mening fullgoda för lång tid framåt. Detta utifrån min syn på vad FM bör syssla med! //Stofilen Quote
Vysotskij Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Detta utifrån min syn på vad FM bör syssla med! Och den är? Quote
Recommended Posts