Jump to content

Svenska ubåtsvapnet


A2Keltainen

Recommended Posts

Perman: de kommer säkert ordnas så att de ser snyggt ut på pappret. har någonsin verklig förmåga prioriterats över vad som ser bra ut på pappret.

 

Nej det är sant. Så länge som vi har fem ubåtar totalt så kanske det finns lite sanning i att påstå att vi har fyra ubåtar operativa i insatsförsvaret, men från den dagen (som kommer snart) när vi bara har fyra ubåtar totalt så kommer det att gränsa till ren lögn att påstå att vi har fyra operativa ubåtar i insatsförsvaret. Jag läste en gång att för att hålla en ubåt operativ kontinuerligt i ett operationsområde i Östersjön så åtgår ett minimum av fyra ubåtar - en i operationsområdet, två som är på väg till eller från och en som bunkrar/reparerar i hamn.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Halvtidsmodifieringen-av-tva-ubatar-typ-gotland-gar-in-i-produktionsfas/

 

Det var en nyhet i alla för mig att Gotlandsubåtarna kommer att klyvas och förlängas med två meter. I och för sig inget ovanligt när man moderniserar ubåtar, men jag trodde inte att den var så omfattande och genomgripande. Då förstår jag till viss del varför man i dagsläget inte är beredd att fatta beslut om att halvtidsmodernisera även den tredje Gotlandsubåten. Dels så är det en kostsam uppgradering och dels så behövs det inte nåt beslut just nu, eftersom ubåten i fråga (HMS Halland) precis har fått en generalöversyn inkl. ett antal modifieringar som har gjorts. Däremot så hoppas jag och tror att man fattar detta beslut om några år så att vi kan ha fem toppmoderna eller moderniserade ubåtar fullt operativa från 2025.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Jajamensan, helt ny stirlingmotor blir det. Även det mesta av elektroniken byts ut och det blir mycket som synkroniserar med nya A26. Man kan nästan säga att det en ny ubåt till en väldigt attraktiv prislapp. Det är därför det är så viktigt att den sista båten också får genomgå HM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Intressant och snygg jämförelse av attackubåtsläget i Europa just nu (31 Dec 2017):

 

The Attack Submarines of Europe in 2017

 

Turkiet och Ryssland fattas i infografen eftersom endast länder som helt eller huvudsakligen ligger i Europa är med. Tilläggas kan att endast två svenska ubåtar är operativa just nu (2 GLD upplagda för HTM + 1 SÖD upplagd i avvaktan på utrangering 2018), och att ingen av de sex tyska AIP ubåtarna är operativ just nu i väntan på reservdelar (och även på reparation av skada i ett fall). Ganska förvånande att Grekland med sin usla ekonomi kan ha flest (11 st) attackubåtar i Europa (varav 5 AIP båtar dessutom).

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-10-24 at 11:41 PM, Perman said:

Intressant och snygg jämförelse av attackubåtsläget i Europa just nu (31 Dec 2017):

 

The Attack Submarines of Europe in 2017

 

Turkiet och Ryssland fattas i infografen eftersom endast länder som helt eller huvudsakligen ligger i Europa är med. Tilläggas kan att endast två svenska ubåtar är operativa just nu (2 GLD upplagda för HTM + 1 SÖD upplagd i avvaktan på utrangering 2018), och att ingen av de sex tyska AIP ubåtarna är operativ just nu i väntan på reservdelar (och även på reparation av skada i ett fall). Ganska förvånande att Grekland med sin usla ekonomi kan ha flest (11 st) attackubåtar i Europa (varav 5 AIP båtar dessutom).

 

/Per

Hur är det med de grekiska AIP-ubåtarna, är de operativa? Man hotade väl med en rejäl stämning för några år sedan i alla fall när det gällde Typ-214 ubåtarna.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/10895239/Greece-sues-for-7-billion-euros-over-German-submarines-that-have-never-sailed.html

 

När det gäller anslag så har väl Grekland rätt länge lagt förhållandevis mycket pengar på försvaret, men mycket ska tydligen vara för löner och personalkostnader. Jag vet inte hur mycket man har skurit i anslagen under krisen. Delvis kanske man ser det som prioriterat, men delvis kanske man inte heller vågar göra militären alltför sur över minskade anslag p g a rädsla för en ny militärkupp.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

HMS Gotland planeras starta provturer sommaren 2018 efter MLU:

 

Gotland MLU programme targets mid-2018 sea trials

 

Det finns tyvärr ett faktafel i början av artikeln:

Quote

HSwMS Gotland and HSwMS Halland are receiving a mid-life modernisation under a SEK2.1 billion contract

HMS Halland kommer inte att få MLU enligt nuvarande planer. Hon är den enda båten i Gotlandsklassen som är operativ.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ubåtschefen larmar: Sverige har bara två operativa ubåtar – behöver minst sex

 

Quote

"Den första av de moderniserade ubåtarna av Gotlandsklass ska bli operativ igen i december 2018. Den andra ubåten beräknas vara operativ i december 2019."

 

 

Officerstidningen nr 1 2018 (sid 18)
 

Quote

 

"Den tre år långa modifieringsperioden för de två ubåtarna av Gotlandsklass innebär bland annat att sambandssystem ska bytas ut, ledningssystem likaså. Tornet moderniseras för att bli svårare att upptäcka. Stirlingmotorerna uppgraderas och kommer att ta betydligt mindre plats ombord på båten, tillverkaren Saab Kock

­

ums har nämligen förfinat tekniken för motorerna.

– En dykarsluss byggs också in på ubåtarna som halvtidsmodifieras nu. Flera av de system som tillförs är likadana som de som A26 kommer att ha eftersom man har upphandlat dessa system samtidigt. Jag har en besättning som redan har påbörjat utbildningen på de nya systemen. Så detta är ett stort steg på vägen till A26, säger Mats Agnéus."

 

 

Jag har svårt att se att man kan få plats med en dykarsluss på Gotlands-klassen utan att reducera antalet toprpedtuber, så det är mycket troligt att ett antal tuber kommer att tas bort. Idag har Gotlands-klassen fyra 53 cm tuber och två 40 cm tuber. M. a. o. troligen ett liknande tubarrangemang som på A26.

 

Jag måste säga att personligen så trodde jag inte att man skulle gå så långt så att man byggde in en stor dykarsluss även på Gotlands-klassen. Införandet av en sådan betyder ju samtidigt att antalet tuber reduceras, och detta gäller ju även A26. Visserligen så motiverade man att man hade reducerat antalet tuber på Gotlands-klassen med att omladdningen hade automatiserats och omladdningstiden därmed sänkts, men jag tror inte att man har kunnat reducera omladdningstiden ytterligare på A26 så att det kompenserar reduceringen av antalet tuber. Tydligen räckte det inte att hälften av våra ubåtar kan släppa ut sabotage- och spaningsförband samt skicka iväg autonoma undervattensrobotar, utan man modifierar även Gotlands-klassen. Trots att man säger att invasionsförsvaret av Sverige ska prioriteras i senaste försvarsbeslutet så verkar det som om man anpassar  alla ubåtar i första hand för skymningslägen, kriser, underrättelseuppdrag i fredstid och gråzoner mellan krig och fred. Man kan även säga att det är en anpassning för exportmarknaden.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-02-01 at 8:28 PM, Perman said:

Ubåtschefen larmar: Sverige har bara två operativa ubåtar – behöver minst sex

 

 

 

Officerstidningen nr 1 2018 (sid 18)
 

 

Jag har svårt att se att man kan få plats med en dykarsluss på Gotlands-klassen utan att reducera antalet toprpedtuber, så det är mycket troligt att ett antal tuber kommer att tas bort. Idag har Gotlands-klassen fyra 53 cm tuber och två 40 cm tuber. M. a. o. troligen ett liknande tubarrangemang som på A26.

 

Jag måste säga att personligen så trodde jag inte att man skulle gå så långt så att man byggde in en stor dykarsluss även på Gotlands-klassen. Införandet av en sådan betyder ju samtidigt att antalet tuber reduceras, och detta gäller ju även A26. Visserligen så motiverade man att man hade reducerat antalet tuber på Gotlands-klassen med att omladdningen hade automatiserats och omladdningstiden därmed sänkts, men jag tror inte att man har kunnat reducera omladdningstiden ytterligare på A26 så att det kompenserar reduceringen av antalet tuber. Tydligen räckte det inte att hälften av våra ubåtar kan släppa ut sabotage- och spaningsförband samt skicka iväg autonoma undervattensrobotar, utan man modifierar även Gotlands-klassen. Trots att man säger att invasionsförsvaret av Sverige ska prioriteras i senaste försvarsbeslutet så verkar det som om man anpassar  alla ubåtar i första hand för skymningslägen, kriser, underrättelseuppdrag i fredstid och gråzoner mellan krig och fred. Man kan även säga att det är en anpassning för exportmarknaden.

 

/Per

 

Tror du missförstår det hela, en dykarsluss på Gotlandsbåtarna lär nästan garanterat vara en vertikal sådan som placerats i den förlängningsplugg på några meter som man installerar bakom tornet på dem. Visserligen kan det vara så att den hamnar i fören, men jag finner det som väldigt osannolikt att man skulle börja skära upp och bygga om dem där.

 

Här ser du "pluggen":

0749e0f5-96b4-49d1-8797-628d1831e4bf.thumb.jpg.22ea23d5e352505c55898cb1f46e2abc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ja du har nog rätt. Jag utgick ifrån att man talade om en liknande lösning som på A26. Gotland och Uppland ska ju (som visas på bilden) även förlängas med två meter, och det är som du säger mycket sannolikt att dykarslussen kommer att finnas i denna plugg. Dock så är det därmed troligen inte samma typ av mångsidig dykarsluss som på A26, som ju även kan användas för utskjutning av autonoma spanings- och minröjningsfarkoster (kanske även lätta torpeder?). Sen är det väl inte helt osannolikt att man även kanske lyckas trycka in ytterligare en eller två Stirlingmotorer av senaste modellen för att på så sätt få upp patrol/loiter speed i u-läge från 5 till kanske runt 7 knop på Stirlingdrift (dvs. nästan jämförbart med de tyska bränslecellsdrivna ubåtarna).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Global Research förutspår att den svenska ubåtsindustrin kommer att försvinna inom 20 år:

 

The Current State of the Swedish Submarine Industry

 

Quote

"It is possible that, without knowing it, Sweden’s submarine activity already be doomed. Much like a chess player who has run out of options but doesn’t know it yet, the skeleton industry in Sweden may forbid any chance of recovery. Submarine programs have lifespans that spread throughout decades. Any potential clients, which would be much needed to revive and restore naval shipyards in Sweden, may fear that the industry may simply have disappeared in 20 years’ time, which would cause the entire programs to collapse."

 

Om man får komma lite till försvar av Collins ubåtarna så var det väl integreringen av stridsledningssystemet som var det allvarligaste felet, även om det också har funnits problem med skrovdesignen. Framtiden för Kockums förmåga att producera nya ubåtar ligger väl mycket i hur mycket som kommer att satsas på det svenska ubåtsvapnet framöver och om man kommer att beställa fler ubåtar utöver de två A26, och naturligtvis också hur det kommer att gå med försäljningen av A26 till Holland.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Den erkända ubåtsexperten H I Sutton tar upp den förmodligen unika förmågan att svenska ubåtar i vissa fall kan ladda två torpeder i en och samma torpedtub:

 

Swedish Navy Submarines Have A Unique Secret Weapon

 

Dock så missar han att nämna Västergötland/Södermanland/Archer klassen som har förmåga att avfyra upp till tolv torpeder samtidigt mot upp till 12 olika mål. Han skriver också att det inte finns några andra länder som använder svenska lätta 400 mm torpeder på sina ubåtar, men enligt Jane´s Fighting Ships 2014-15 så använder faktiskt Republic of Singapore Navy's Challenger-klass (f d Sjöormen-klass) svenska torpeder av typ 431. Den modernare Archer-klassen (f d Södermanland-klass) ska även använda typ 451 i sina 400 mm tuber.

 

Det är nog lätt att tro att denna förmåga uppstått på de modernare ubåtsklasserna (läs fr o m Sjöormen), men faktum är att redan Draken-klassen från 60-talet kunde ladda två eller tre 400 mm torpeder i en 533 mm tub (de hade inga 400 mm tuber). Dock vet jag inte om eldledningssystemet tillät att dessa avfyrades mot olika mål.

 

/Per

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sjöstridskrafterna höjer tröskeln

(forsvarsmakten.se)

 

Jag skrev till Försvarsmakten angående artikeln ovan där man bl a påstod (observera tempus!) att vi har fem ubåtar av Gotlandsklass och fem minröjningsfartyg. Fick svar och nu har man ändrat texten under den femte bilden av Gotlandsubåten. Angående antalet ubåtar så säger man följande:

 

Quote

"Östergötland står i materiell beredskap och ingår därför fortfarande i krigsorganisationen. C1.ubåtsflottiljen har själv bekräftat antalet ubåtar."'

 

Med andra ord så menar man inte bara operativa ubåtar när man anger antal, utan även ubåtar som är upplagda i materielberedskap. Det kan möjligen tyckas att detta låter rimligt, men faktum är ju att HMS Östergötland enligt FM:s egen uppgift inte har använts sedan 2011. Dessutom så utgick hon officiellt ur rullorna 2018. Lägg därtill det materiel skick som hon såg ut att vara i på den enda bild som publicerats på henne (mig veterligen) där hon ligger upplagd hos SAAB Kockums så anser åtminstone jag att det är tveksamt att räkna med henne. Det skulle förmodligen ta ett par år minst att sätta henne i tjänst vid en kris (möjligen något snabbare om man hög prioriterar henne).

 

Däremot så nämns inget om HMS Södermanland så det verkar som om hon fortfarande är i tjänst. Enligt de planer som fanns inför den polska ubåtsaffären så skulle hon tas ur tjänst under 2021 och sedan användas som skolubåt under polsk flagg. Nu när den affären lagts på is så är det högst osäkert vad som kommer att hända med henne. I bästa fall får hon en begränsad livstidsförlängning för att upprätthålla fyra operativa ubåtar enligt senaste FB ytterligare några år, eller så lägger man upp henne i materielberedskap i avvaktan på att polackerna bestämmer sig hur dom vill ha det.

 

Angående antalet minröjningsfartyg så finns ju även de två röjdykarfartygen av Spårö klassen med bibehållen minjaktkapacitet. Där säger man följande:

 

Quote

Vad gäller benämningen tyngre stridsfartyg så har jag valt att kategorisera de minröjningsfartyg som har ett, mer eller mindre kvalificerat, självskydd.

 

 

spacer.png

(foto: Varvshistoriska föreningen i Malmö)

 

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Quote

En av försvarets ubåtar fick i anslutning till den stora ryska övningen Zapad 21 (Väst 21) oväntat order att gå in till svenska kusten och ta ombord stridsladdade torpeder.

 

 

Ubåt lastade stridsladdade torpeder

(dn.se)

 

Quote

 

Händelsen inträffade i september men har hållits hemlig av Försvarsmakten som nu skildrar den. Det var en beredskapskontroll för att testa förmågan i krig när baserna i land kan vara utslagna. Ubåten HMS Uppland som spanade i undervattensläge i Östersjön beordrades till en mötesplats i Östergötland. Till området som säkrats av soldater kördes stridsladdade torpeder. Dessa lastades på fartyget HMS Pelikanen som till sjöss och i nattens mörker lyfte över dem till ubåten.

 

– Vår kärnverksamhet är att ytterst försvara Sverige med vapenmakt. Nu visar vi att vi har förmågor och menar allvar, säger ställföreträdande marinchefen Peder Ohlsson.

 

Beredskapskontrollen var en av flera som genomfördes under den ryska övningen, bland annat samlades markförband i Eksjö.

 

Försvarsmakten genomför den närmaste tiden flera övningar. Marinen inledde på måndagen sin stora övning Swenex som pågår till 28 oktober. Flygvapnet startar på torsdagen sin årliga Luftförsvarsövning som avslutas den 27 oktober.

 

Mikael Holmström Text

 

 

Topphemligt ubåtsvapen kontrollerades under realistiska förhållanden

(https://www.forsvarsmakten.se/)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...