Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Saab: Saab får beställning på uppgradering av marint stridsledningssystem till Thailand

 

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från thailändska marinen avseende uppgradering av stridsledningssystemet till hangarfartyget H.T.M.S. Chakri Naruebet. Orderbeloppet är totalt 180 miljoner kronor.

 

Beställningen omfattar uppgradering av fartyget med senaste generationens strids-ledningssystem, 9LV Mk4. Saab levererar även datalänksutrustning till fartyget vilket möjliggör kommunikation mellan fartyget och Thailands befintliga Gripen-flygplan och Saab 340 AEW, som är utrustat med det luftburna radarsystemet Erieye.

 

- Saab stärker ytterligare sin position som leverantör till den thailändska marinen genom uppgraderingen av stridsledningssystemet på marinens flaggskepp. Saab finns nu på marinens tre viktigaste fartyg och med kopplingen till det thailändska flygvapnets Gripen och Erieye kan förmågor och resurser användas effektivare, säger Gunilla Fransson, chef för Saabs affärsområde Security and Defence Solutions.

 

Saab är huvudleverantör till thailändska marinen och åtagandet innebär förutom leverans av egna system även upphandling av tredjepartssystem samt ansvar för integration av alla befintliga och nya system.

 

- Detta är det andra 9LV Mk4 kontraktet som tecknas mellan den thailändska marinen och Saab. Det förstärker ytterligare Saabs position i landet, vilket vi är stolta och glada över, säger Gunilla Fransson.

 

Kontraktet berör främst affärsområdet Security and Defence Solutions som leverantör av stridsledningssystemen. Affärsområdet Electronic Defence Systems levererar spaningsradarsystemet Sea Giraffe AMB samt datalänksutrustning för kommunikation med Gripen och Erieye AEW.

Kontraktet löper mellan 2012 och 2015.

Link to comment
Share on other sites

Schweiz. Federala rådet vill samköra anskaffning med Sverige och ser framför sig leverans mellan 2018-2020. 2 år senare än tidigare planerat. Avvaktar nu svenskt beslut som förväntas i september om inriktningen.

 

 

 

SAAB: TAR MEDIEUPPGIFTER OM SCHWEIZFÖRDRÖJN MED RO - AO-CHEF

 

STOCKHOLM (Direkt) Saab tar torsdagens mediauppgifter om fördröjningar till 2014 med Schweiz beslut om att köpa Gripen med ro, och tror att en slutlig tidpunkt kan komma att både tidigare- och senareläggas.

 

Det säger Saabs chef för affärsområdet Aeronautics, Lennart Sindahl, till Nyhetsbyrån Direkt.

 

Han förklarar att Schweiz och Sverige diskuterar att genomföra en samordnad upphandling av Gripenplan på ett eller annat sätt, och att en dialog mellan länderna om leveranstidpunkt och flygplansspecifikationer är en naturlig del av sådana diskussioner.

 

Nej, vi kör på enligt plan, säger han på frågan om Saab senarelagt sina produktions- och intäktsprognoser på grund av de senaste uppgifterna från Schweiz.

 

Det här kan nog både tidigare- och senareläggas innan det här är klart, fortsätter han, och säger att han räknar med att inom de närmaste månaderna få klarhet i huruvida Schweiz och Sverige avser att genomföra en gemensam upphandling och vad den i så fall skulle innebära.

 

På frågan om hur många svenska plan som skulle vara berörda av en eventuell gemensam upphandling nämner Lennart Sindahl att ÖB har pratat om minst 60-80 plan av den typ Schweiz intresserar sig för.

 

Lennart Sindahl nämner angående övriga länders intresse att det ryktas om ett beslut i juni från Brasilien angående vilket stridsflygplan landet ska köpa.

Och förutom Schweiz, Sverige och Brasilien har vi fler nationer som visar intresse just nu. Jag kan inte nämna några nationer, men det finns ett stort intresse, säger han.

 

 

====

 

 

Saab: Väldigt stor sannolikhet för affär med Schweiz - Sindahl

 

(SIX) Försvarskoncernen Saab Aeronautics-chef Lennart Sindahl har funderingar kring den senaste rundan medieuppgifter som dels handlar om att Schweiz definitiva beslut om att köpa Gripen-plan skjuts upp, och dels om en diskussion om inrättandet av en fond för att finansiera Gripen. Svenska Dagbladet rapporterar exempelvis att det till fonden ska avsättas 300 miljoner schweizerfranc årligen.

 

Fonden, menar Sindahl, har det ryktats om tidigare, och han tolkar informationen som han har just nu som att det antagligen är en rätt smart konstruktion för att jämna ut budgetbelastningen över tid.

 

Sindahl kan inte bekräfta att någon av uppgifterna skulle stämma, och han har inte fått besked från Schweiz att det har beslutats, men det är möjligt att det har, säger han till Nyhetsbyrån SIX.

 

Saab har levererat ett antal underlag under de senaste 3-4 åren till både Schweiz och Sverige över Gripen.

 

De har kommit till beslut om den väg de vill gå, båda är med Gripen grovt i den version som vi diskuterat både för Sverige, Schweiz och för den delen Brasilien. Sedan har man väl kommit fram till den slutsatsen att man har ungefär samma behov vid ungefär samma tidpunkt, och då har man sagt att en variant skulle kunna vara att man på något sätt gör ett samordnat inköp, fortsätter Sindahl.

 

Sindahl säger att den dialogen, så vitt han vet, har inletts och pågår.

 

I den dialogen har man velat ta ställning till vilken Gripen-version man vill ha, och bädda för ett gemensamt liv när det gäller underhållning och så vidare, säger han.

SIX undrar om de ständigt återkommande medieryktena skadar Saab, varpå Sindahl svarar att om rykten tolkas och förstoras så har det säkert påverkan på en och annan investerare. Men han menar att extremt stora och komplexa affärer som den här åker hit och dit.

 

Det som händer i Schweiz och Sverige just nu känns som en liten krusning på ytan. Nu har man en inriktning, och sedan diskuterar man enskilda år. Jag känner mig inte jätteoroad vare sig när det gäller fond eller tidsplan. Det känns som att vi står på en bra grund, säger han och påminner om att inget är klart förrän det är klart.

 

Utan att vara övermodig får man väl ändå säga att med sådan gedigen utvärdering som de gjort så känner vi oss konfidenta att det är väldigt stor sannolikhet att vi får förmånen att göra en affär. Vi har en bra dialog med respektive kund, och så vitt jag förstår har de en bra dialog sinsemellan, säger han.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Schweiz. Federala rådet vill samköra anskaffning med Sverige och ser framför sig leverans mellan 2018-2020. 2 år senare än tidigare planerat. Avvaktar nu svenskt beslut som förväntas i september om inriktningen.

 

Det har aldrig varit aktuellt med NG maskiner för 2017-2018. När det diskuterades 2015-2016 så var det interimmaskiner (C/D).

Link to comment
Share on other sites

Det hade garanterat resulterat i att ett antal huvuden rullade om dom bilderna hade producerats i Sverige.

 

Det gick inte så bra i Tjeckien heller, så det känns som det lär dröja innan en sådan kommer i alla fall utanför Caslav. 211:e är tjeckiska flygvapnets fokusområde och de fick en del "flak" för det där, även om det finns "värre" på deras mäss. Letar man efter sådana kalendrar får man nu söka sig till Ahkp-förbanden i landet.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Gripen en kandidat till ett privat "Top Gun" kanske.

 

The integrated opposing force (IOPFOR) concept now being promoted by ECA Program would see a new fleet of privately-owned and operated lightweight fighters provide an aggressor training service for Alliance nations.

Platform candidates include the Chengdu J-10, RSK MiG-35 and Saab Gripen, with ECA chief executive and IOPFOR manager Melville ten Cate expecting to announce a selection in mid-May.

 

 

 

From April 2nd to May 1st, E.C.A. issues a secured 448M EUR bond

under private placement. The proceeds are used to acquire 14 new light-

weight fighter jets, to complement the existing system [15 st begagnade SU-27 // Karl_P].

 

The aircraft under purchase have an expected useful life of around 50

years. All aircraft are fitted with the latest technologies such as; AESA radar,

Infra Red Search and track, digital jamming systems, HOTAS, glass cockpit,

LPI datalink and a Mach 1.1 supercruise capability.

The need for a lightweight complement to the heavier IOPFOR aircraft is ob-

vious as E.C.A.’s market is global and in need of more flying assets.

 

http://www.flightglo...urchase-371328/

http://www.eca-progr...e&id=3&Itemid=3

http://www.lcom7.com/pressrelease.pdf

http://www.lcom7.com/bondissue.pdf

 

4 miljarder för 14 plan då. Vet inte hur det är med supercruise på MIG-35 och J-10 annars kan väl alla tre flygplan som nämns av Flight Global möta företagets uppsatta specs om man betänker Gripen NG som en kandidat. 50 års livscykel kanske är lite att ta i dock speciellt ang J-10.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Schweizarna har varit i Linköping och provflugit Gripen-demon.

 

gripenng4meteor2irist.jpg

 

gripenngwalkaround.jpg

 

gripenng.jpg

 

gripennggripenetps.jpg

 

testflugbriefing.jpg

 

testflugeubersicht.jpg

The three day programme, conducted between 2-4 May, included simulator training and four test flights. The test flights focused on air defense and air policing mission profiles with different weapon configurations, which included IRIS-T as well as both METEOR and AMRAAM.

 

“We tested the flight performance simulating an operational air defense mission profile.The flight was packed with test points. We were able to perform them all. A successful flight”, Lt Col Fabio Antognini, Swiss Air Force

 

“We performed flight performance tests using an air policing scenario. We simulated a quick reaction alert and a maximum performance intercept to high altitude and supersonic speed. We tested the engine in the entire envelope and are pleased with the results.” says Bernhard Berset, Chief Test Pilot at Armasuisse.

 

“The co-operation between the two teams has been truly fantastic. We conducted four test flights with the Gripen E/F test aircraft, which performed, as ever, perfectly. We have really shown the growing capabilities of this aircraft and we demonstrated everything requested, including increased performance, handling and endurance,” says Richard Ljungberg, Chief Test Pilot, Saab.

 

http://www.vbs.admin....44427.nsb.html

 

http://www.saabgroup...raft-in-Sweden/

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

"Überschall mit Mach 1.35"

Supercruise i Mach 1.35?

 

Überschall fliegen = to fly at supersonic speeds

 

Betyder i ren översättning från tyska att de flög som mest i Mach 1.35, de kan ha använt ebk men det finns heller inget som säger att de inte supercruisade i den farten!

 

Har aldrig sett en exakt siffra från Saab men rapporter från passagerare säger att Gripen-demon supercruisar med steady Mach numbers så länge man vill med samma robot-påhäng (2x Amraam + 2x Iris-t + fälltank).

 

Om det var det supercruise den schweiziska rapporten ville belysa så borde det också antyda att det blir för mycket luftmotstånd att supercruisa med 4x Meteor + 2x Iris-t + fälltank(?).

 

De har ju bevisligen flugit med schweizarna i båda konfigurationerna: en BVR tungvikt/schwergewicht (4x Meteor + 2x Iris-t + fälltank) och en utpräglad "fisken" incidentberedskap/luftpolizeieinsatz (2x Amraam + 2x Iris-t + fälltank).

 

Säger kanske en del om Meteor och dess luftmotstånd?

 

====

 

[EDIT: hittade följande på svenska (CISION aktienyheter)]

Saab: Schweiziska piloter flyger Gripen E/F-provflygplan i Sverige

 

Under en klarblå himmel besökte en grupp testpiloter och flygtekniker från det schweiziska flygvapnet och Armasuisse, det schweiziska försvarets materielverk, Saab i Linköping för att genomföra testflygningar med Gripen E/F provflygplan. Den 30 november förra året valde den schweiziska regeringen ut Gripen E/F som sin kandidat för att ersätta det schweiziska flygvapnets nuvarande Northrop F-5E/F Tiger. Det schweiziska departementet för försvar, civilförsvar och sport (DDPS) bemyndigades att inleda diskussioner med Saab och den svenska regeringen för att optimera Saabs erbjudande. Förhandlingarna pågår enligt tidplan och veckans flygningar i Sverige är en del i den pågående processen.

 

Det tre dagar långa programmet som anordnades mellan 2-4 maj omfattade simulatorutbildning och fyra flygningar. Flygningarna var fokuserade på luftförsvar och flygpatrullering med olika vapenalternativ, som omfattade IRIS-T och både METEOR och AMRAAM.

 

- Genom att simulera ett uppdrag där det gällde att försvara luftrummet har vi testat flygplanets förmåga. Provflygningen innehöll en mängd olika tester som vi genomförde på ett mycket framgångsrikt sätt, säger Lt Col Fabio Antognini från det schweiziska flygvapnet.

 

- Genom att använda oss av ett luftövervakningsscenario (air policing) har vi testat Gripens förmåga. Vi simulerade ständig beredskap och flygplanets förmåga att med maximal prestanda möta ett luftmål på hög höjd och i överljudsfart. Vi har även testat motorn i hela flygenvelopen, och är nöjda med resultaten, säger Bernhard Berset, chefsprovflygare vid Armasuisse i Schweiz.

 

Gripen E/F-testprogrammet följer tidsplanen. Under den kommande fjärde fasen av testerna fortsätter Saab att integrera den senaste tekniken, bland annat genom förbättringar av flygtekniken och displayer. Radarsystemet kommer också att moderniseras ytterligare genom installationen av en nyare version av AESA-radarn. Tidigare testfaser har fokuserat på områden som flygegenskaper, aerodynamik, ökad prestanda genom bland annat den nya GE F414G-motorn, ökad vapenlast samt införandet av nya sensorer och ny flygteknik.

 

- Samarbetet mellan de båda grupperna har verkligen gått fantastiskt bra. Vi har genomfört fyra testflygningar med Gripen E/F-provflygplan, och resultatet har som vanligt varit perfekt. Vi har verkligen visat den växande kapaciteten hos det här flygplanet och demonstrerat allt de begärt, inklusive förbättringar av prestanda, manöverförmåga och hållbarhet, säger Richard Ljungberg, chefstestpilot för Saab.

 

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Le Matin har en kritisk artikel mot Gripen av samma journalist som publicerade de strategiskt ofullständiga testprotokollen som "läcktes" tidigare.

 

http://translate.goo...tory%2F25116550

 

Han klagar bl.a på att robotarna som medfördes inte var integrerade/operationella i Gripen ännu men avslöjar sin agenda och egen okunskap då han anger dem som AMRAAM och Iris-t. Han menade antagligen att robotarna som medfördes var blinda och att Meteror inte ännu är fullt integrerad i Gripen vilken den inte heller är i Eurofighter eller Rafale. I Rafale så kommer t.ex inte 100% av datalänksfunktionaliteten att fungera då den bara blir enkelriktad och för EF så kan man ju komma ihåg att EADS-konsortiet betalat en inte obetydlig del av Gripens integrationskostnader av Meteor då de aldrig lyckades att skaka loss flygplan för testerna som till viss del skulle ske med Eurofighter utan fick ske med Gripen 39 :baskerKav:

 

Vidare inriktas den mesta kritiken på att de inte fick medföra tre fälltankar för Saab under testerna i Linköping 2-4 Maj (?) och sedan kopplar han tillbaks till testerna i Schweiz då de tydligen fått BINGO fuel vid någon test. Sedan det vanliga om "paper airplane" då Gripen demon inte har de nya vingarna och förlängd flygkropp och de nya luftintagen (vilket de redan visste innan de flög hit för att testa) och att av de påstådda 98 punkter (?) som skulle förbättrats efter testerna i Schweiz bara 7 hade implementerats inför testerna den 2-4 Maj. Ständigt så upprepas att Gripen E/F kommer att bli sämre än deras nuvarande Hornet F/A-18.

 

Vidare ifrågasätts erbjudandet om fastpris och som bevis för att det inte skall gälla drar de upp Airbus med A400 som blivit dyrare än beräknat. Han avslutar med att testerna den 2-4 Maj mest var ett publicitetsstunt då de tydligen fick ta om en serie bilder då några inte blev så bra som tänkt och att de under de senaste testerna aldrig lyckades komma över MACH 1.34 med den nya motorn i demon, en tung "F"-version med telemetriutrustning för tester (antar jag?). I de schweiziska testprotokollen för 2-4 Maj-testerna står det att en av flygningarna gick, den 3 Maj, gick upp till MACH 1.35 och i annan artikel står det att de bara gick upp till runt 3000 meter och tidigare i artikeln när det refereras till testerna i Schweiz står det att en av de testflygningarna gick upp till MACH 1.42 och det var ju i 822:an dvs. en D med "gamla" motorn.

 

Någon som vill slå vad om hur lång tid det tar innan denna artikeln slås upp stort i svensk media utan kritisk granskning av påståendena? Är det inte förunderligt att dessa artiklarna alltid sammanfaller i tiden en bit före viktiga beslut i flygplansaffärer? Brasilien ryktas ju avge beslut i sin FX-2 under Juni månad ...

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

I kommentarerna till denna artikeln av Robert Wall på AviationWeek i samband med Schweiz beslut om köp av Gripen påstås det att det ryktas om "divertless inlets" (DSI inlets) i den nya Gripen E/F. Någon som hört liknande rykten? Antar att de är bra för signaturanpassningen då sådana står att finna på både F-35 och kinesernas nya J-20?

 

http://www.aviationw..._p32-454278.xml

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Kommentarer från Maurer på utrikiska.

 

http://www.lematin.ch/suisse/dautre-choix-gripen/story/28248788

http://www.blick.ch/news/schweiz/verteidigungsminister-maurer-haelt-an-gripen-fest-id1883736.html

 

Får hoppas att det blir DSI och gärna i den stilen som Robban målat upp även om det antagligen behövs mer bula vid intaget. Men det är mycket som lite pengar ska klara av så det finns nog ingen som har ett 100%-igt svar idag. Förhandlingarna med Schweiz är inte slut ännu heller vilket vårt Försvarsdepartement nyligen påpekade, även om konfiguration och leveranstider.

 

Föresten så fick Kinesiska (byggt för Pakistan) JF-17 just DSI som tidig uppgradering. Designteamen i Chengdu verkar ha gått in hårt för DSI som synts utvärderas på deras J-10 och som sagt nu även på J-20. (Däremot har designcentret i Shenyang som ligger bakom Kina-fieringar av Ryska flygplan inte visat några försök vad jag minns, inte heller på ryktade framtida modeller).

Link to comment
Share on other sites

Min egna fantasi bara. Katsuhiko Tokunaga tog orginalbilden. :)

 

Snygg! Jag gjorde en liknande för något år sedan..

 

grippen_engee2.png

 

Svårt att se på bilden, men vingarna är faktiskt förlängda :D

 

Skulle vara kul om Gripendemons märkning kom som dekaler från någonstans.. sådär helt apropå..

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

 

 

Have you received new offers from other manufacturers?

No, we have not received anything. There was the episode of letters from Dassault to committee chairmen Security in January.

 

And if you receive, is that you would consider?

No. This is not the time. The proceedings are closed.

 

Do you remain personally convinced that the Gripen is a good plane?

Yes. I have no option other than the Gripen. Because I have no more money. And, again, I am confident that the Gripen is a good aircraft. It presents the best cost - performance.

 

But if the price were to increase: you lose the main point of purchase?

This story of the purchase price will increase, I read all the time in the media. The price is fixed. And we guarantee it will not increase. The Federal Council chose the Gripen with this award and we will get at this price.

 

When the decision in the Federal Council, the Gripen was it also the choice of Maurer?

Yes, absolutely. The Gripen is technically a very good level. It is not fancy, but it meets all our expectations. And it is a philosophy typical of Switzerland, like Sweden. A concentrate of technique and efficiency at the best price.

 

But the aircraft purchased causes skepticism. Of the 98 amendments requested, Saab has realized 7.

The information published in the press or are inaccurate, or incomplete or false. Everything that happened in Sweden during the test flights were planned. The most important points were tested. We are satisfied. And improvements will continue to delivery devices that will not happen until a few years.

 

Before the military defined its mission, then she bought the aircraft she needed. Today it seems the opposite: it will change the missions based on the capabilities of the aircraft bought?

This is an impression in the media, but not within the Defense Department. We remain confident of our choice. And believe that critics are always heard the fact of the same enemies of this fighter jet.

 

But the Gripen still has many enemies. Disturbing?

No, it does not have that much. But they are listened to the media.

 

Do you fear the results of the investigation of the Subcommittee. The process can he start over?

No, I do not think. We worked so careful. I expect a very critical report. But we can provide answers to all questions that arise.

 

Uncertainty remains in Sweden. It has not yet formally decided to modernize its fleet with the Gripen E / F.

All conversations we have with the Swedish army, with the Swedish government, are going very well. We have no doubts.

 

The polemics do not they will make a popular vote very difficult to win?

It's possible. But I think more than any current discussions will exhaust issues. So at the time of voting, we have answered all the questions. And that's a good thing. But I am aware that a proportion of the population does not want airplanes, and no army. But another part of the population wants a quality defense. Overall, I am pleased that the security policy should be discussed. This indicates its importance and allows awareness.

 

 

 

http://www.lematin.c.../story/10612151

The first flight tests conducted in Sweden by the Swiss army on the prototype of the future Gripen have revealed nothing surprising, according to Maurer . Federal Councillor on Monday rejected the information in the Sunday press reports of deficiencies and s' is irritated by these leaks.

 

During the three days of tests that took place in early May in Linköping, it does not happen that Switzerland did not anticipate or did not know, Maurer assured the media gathered in front of the barracks Jassbach at above Thun (BE). The Air Force and Armasuisse made four flights of about an hour with a prototype called "Gripen Demonstrator F".

 

"My experts tell me that everything works as expected," said the head of the Federal Department of Defence (DDPS). He said further tests will continue for several years.

 

Improvements may take place until 2018, delivery date of the first combat aircraft by the Swedish carmaker Saab [min kommentar: hmm ... ska inte journalister vara pålästa eller händer det bara i filmer?] , but "we are on track," said the minister.

 

The main changes were made compared to the previous version of the Gripen, Maurer said without specifying their number. The Sunday newspapers reported this weekend that only seven of the 98 alterations desired by Switzerland had been installed.

 

In a statement, Saab also denied Monday that information. These improvements are "with few exceptions is already completely integrated, or at least tested in flight and rapidly developing," the group wrote.

 

The Minister expressed his annoyance against the leaks and critical comments of a head of Armasuisse in Sunday newspapers. "It bothers me and I told him he should turn to me and not the media."

 

To avoid intrusive on Gripen, DDPS will restrict the circle of people who have access to information. But according to Maurer, critics Swedish fighter aircraft in the military are not that many.

 

The head of the DDPS replied that "it's either the Gripen, or nothing at all, because we have no money for more." And repeating that he was confident that the Swedish jet is a good choice.

 

The Federal Council decided in late April to coordinate the purchase of 22 aircraft with Sweden, which wants to acquire 60 to 80, why the delivery will be delayed by two years. Maurer plans to meet Swedish counterpart by the end of June

 

This is also the date that the Subcommittee of the National Council responsible for shedding light on the procedure for evaluating new combat aircraft will make its finding. "I expect a report highly critical", but should not delay the process.

 

In October, Maurer intends to present to Parliament a message on the weapons program and the law on the financing of combat aircraft. Some 300 million would be collected each year from 2014 on the military budget to finance a fund for the purchase of Gripen.

 

The Federal Parliament will vote in March or June 2013. In case of a referendum, it could take place earlier in June 2014. As for the maximum invoice for 22 Gripen, there is no reason to doubt that it remains at 3.1 billion francs, provided Ueili Maurer.

 

In Sweden, the government should present its message on September 20. Parliament will vote in December on the purchase of Gripen.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Om nu räckvidden är så stort problem för den jättestora nationen Schweiz att inte ens Gripen NG kommer räcka så får de väl låta sina F/A-18 stå för långdistansintercepts.

Jag blir lite förvirrad när jag läser artiklarna. Är det Hornet de ska ersätta, eller F-5 Tiger? Om de vill ersätta F-5 med något som är minst lika potent som Hornet vore det väl smartare att köpa fler Legacy Hornets och uppgradera dessa, istället för att byta till en helt annan flygplanstyp - särskilt till en som är minst lika dyr, eller dyrare i drift än F/A-18. Ska de ersätta F-5 med något motsvarande, fast modernt, ja då är det väl Gripen som passar bäst..

 

Lite snabb räkning med öppna uppgifter hittade på internätet så får jag det till att med internt bränsle så kan man flyga med max ebk i 9 minuter innan man får soppatorsk, vilket ger en räckvidd på ca 20 mil om man snabbt kommer upp i M1,3. Detta stämmer bra med uppgifterna att flygplanet var tvunget att landa i Emmen efter att ha startat från Sion. Det verkar vara ca 200km mellan de bägge städerna (antar vi att kärran hade buktank så fanns det ju dessutom "reserver" - bingo betyder ju inte att soppan är tvärslut, utan att man nu har kvar precis så man kan återvända hem).

Gjorde för övrigt samma uträkning baserad på Hornets bränsleuppgifter, den har ungefär den dubbla mängden bränsle internt jämfört med Gripen A-D, men också två motorer, så resultatet blev ungefär det samma. Men jag antar att man vinner lite på att man kanske inte behöver ta ut samma kraft ur motorerna för att flyga supersoniskt med en F/A-18C?

 

Att de är tveksamma angående IRST'n kan jag köpa. Det sitter ju ingen IRST på någon Gripen som standard idag. Men att AMRAAM inte skulle funka, det måste vara en felöversättning eller tidningsanka. Inte fan skulle FV ta med sig AMRAAM i strid om den inte funkar!

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Nä, precis. Men jag tror inte de menar IRIS-T i artikeln, utan IRST, alltså en såndäringa "IR-kula" på själva flygplanet. Men frågan är vad de menar med AMRAAM, för som sagt, de flögs med i Libyen, och de är inköpta för 15-20 år sedan för att användas på JAS 39A. Så är det någon annan radarjaktrobot de låst fast sig vid? Mica EM? Eller använder Scweizarna en annan version av AIM-120 som inte testats på Gripen än? Enligt Wikipedia köpte de 2010 ett antal AMRAAM.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min uppfattning Erik så har F/A-18C sämre räckvidd än JAS-39C. F/A-18C har allmänt dålig räckvidd, vilket beror på dess dubbla motorer.

 

Jo, men den har ju dubbla bränslemängden också, men inte riktigt dubbla vikten.

Hittade förövrigt lite roliga uppgifter från "Signatory", som kanske inte är den mest neutrala rösten när det gäller Gripen, men..

http://www.saairforce.co.za/forum/viewtopic.php?=&p=2920

Det bekräftar att jag inte var helt ute och seglade när jag fick det till att Gripen kan flyga nästan 10 minuter med full EBK innan soppatorsk. Notera att F-16 får flameout två minuter tidigare :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nä, precis. Men jag tror inte de menar IRIS-T i artikeln, utan IRST, alltså en såndäringa "IR-kula" på själva flygplanet. Men frågan är vad de menar med AMRAAM, för som sagt, de flögs med i Libyen, och de är inköpta för 15-20 år sedan för att användas på JAS 39A. Så är det någon annan radarjaktrobot de låst fast sig vid? Mica EM? Eller använder Scweizarna en annan version av AIM-120 som inte testats på Gripen än? Enligt Wikipedia köpte de 2010 ett antal AMRAAM.

 

Okej, läste fel och gjorde egna slutledningar :rolleyes:

Jag tror att de menar att robotarna som var påhängda den 2-4 maj var "toys" dvs. blinda och vill göra gällande att de därför inte är integrerade i Gripen(?), journalisten gör ju sådana grejor hela tiden t.ex. att Saab är bilfabrikant och att Gripen-demonstratorn inte har de påtänkta nya vingarna och den utökade flygkroppen osv...

 

Angående IRST så verkar den vara integrerad med den nya Raven-aesan, varje fall monteringsmässigt i mockupen med gruppantennen som demades (ja eller visades då...) på Arlanda för prinsen av Wales. Sen hur mycket "sensor fusion" det är återstår att se.

 

Saab har vad jag vet några C5 exemplar av Amraam och kan inte tänka mig att Schweizarna har några nyare(?). Men som sagt så tillmäter jag inte journalisten ifråga några större vapentekniska analytiska kvalitèr.

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...