Jump to content

Polisens nya ammunition - Speer Gold Dot


Jimbo

Recommended Posts

Polisens nya tjänsteam är Speer Gold Dot 124grain( ca8gram), v0 1200fps(360m/s) vilket är nästan +P laddning(1220fps).

 

Norma Säk TC 123grain 1200fps (360m/s)

 

Norma Säk har en ingånghastighet på 360m/s, men när den lämnar (vid träff i mjukt mål) så har den 330m/s. Och då kan man snabbt räkna ut att den är fortfarande väldigt elak för 3e person på gatan motsvarande.

 

Speer Gold Dot har oxå en ingånghastighet på 360m/s, när den lämnar ett mjukt mål så har den en hastighet på ca 160m/s.

Har en ingångshastighet på 360m/s???? Står målet då tryckt mot mynningen??? Du menar väl utgångshastighet på ca 360m/s. Ingångshastigheten i mål beror väl på avståndet till mål. Det är en markant skillnad i hastighet mellan 5 meter och 50 meter, nästan 200fps.

En 124 grainare som lämnar pipan med 1200fps är helt klart en ganska styft laddad patron, definitift +p. Winchester´s 115 grains ST håller 1225fps, deras +p+ ligger på strax över 1300fps och vi pratar fortfarande 115 grain.

 

Och som redan antytts ovan, ordföranden i Sveriges vapenägares förbund, Erwin Woldemar verkar inte ha "många hästar kvar i stallet" eller vad man nu ska säga. Synd att en sån kille kan få sitta på en sådan position.

Link to comment
Share on other sites

Polisens nya tjänsteam är Speer Gold Dot 124grain( ca8gram), v0 1200fps(360m/s) vilket är nästan +P laddning(1220fps).

 

Norma Säk TC 123grain 1200fps (360m/s)

 

Norma Säk har en ingånghastighet på 360m/s, men när den lämnar (vid träff i mjukt mål) så har den 330m/s. Och då kan man snabbt räkna ut att den är fortfarande väldigt elak för 3e person på gatan motsvarande.

 

Speer Gold Dot har oxå en ingånghastighet på 360m/s, när den lämnar ett mjukt mål så har den en hastighet på ca 160m/s.

Har en ingångshastighet på 360m/s???? Står målet då tryckt mot mynningen??? Du menar väl utgångshastighet på ca 360m/s. Ingångshastigheten i mål beror väl på avståndet till mål. Det är en markant skillnad i hastighet mellan 5 meter och 50 meter, nästan 200fps.

En 124 grainare som lämnar pipan med 1200fps är helt klart en ganska styft laddad patron, definitift +p. Winchester´s 115 grains ST håller 1225fps, deras +p+ ligger på strax över 1300fps och vi pratar fortfarande 115 grain.

 

Och som redan antytts ovan, ordföranden i Sveriges vapenägares förbund, Erwin Woldemar verkar inte ha "många hästar kvar i stallet" eller vad man nu ska säga. Synd att en sån kille kan få sitta på en sådan position.

Sant att det skiljer sig markant mellan 5m och 50m. Det avstånd som avses är medelavståndet vid skjutning för polis, 7meter och neråt(detta enligt statistik). Varken svensk polis eller utländsk polis skjuter helst inte/aldrig på avstånd såsom 50meter.

 

 

Speer Gold Dot 9mm 124gr

P = 1160fps

+P = 1235fps

 

Så 1200fps torde hamna mellan stolarna så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Man kan nog inte kategoriskt säga att en kula har en viss hastighet när den lämnar målet, eftersom det beror helt på avstånd, målets tjocklek, kläder, vinkeln som skottet träffar i o.s.v. I ballistiskt gelatin penetrerar en 9mm Speer Gold Dot +P ungefär 12 inches (30 cm) i de tester jag har sett, vilket torde innebära att den knappt orkar ta sig igenom en fullvuxen, påklädd karl vid en träff i överkroppen vinkelrätt framifrån. 12 inches anses för övrigt vara ganska perfekt för en hålspetskula, varken för mycket eller för lite.

Link to comment
Share on other sites

Vem hade väntat sig att Sverige skulle följa civiliserade västländer i spåren när det gäller inköp av polisiära vapen.

 

Vi brukar ju oftast ha diktaturer och bananrepubliker i tredje världen som föredömen när det gäller polisiära vapen och taktik - och stå där ensamma bland västländerna med vår kravall"taktik" och vår militärammunition.

 

En fråga till Thomas Bodström: Är tårgas tillåtet i mellanstatliga konflikter? Är det verkligen lämpligt även om det är juridiskt möjligt att polisen bedriver kemisk krigföring mot sin egen befolkning?

Link to comment
Share on other sites

Jamen braaaaaaaa kära justitieminister. Varför inte göra helt om allihop och leva som man gör i Moodysons "Tillsammans"? Plyschvantar åt alla och sparkdräkter utdelas fritt, så blir ALLA vänner och INGEN gör någon annan illa...

 

Vore ju riktigt synd om polisen beväpnades med ammunition som inte skadar omgivningen utan bara brottslingen som träffas.

 

Korrekt bemötande av beväpnad brottsling enl justitiedepartementet:

 

* Förklara för delinkventen att du identifierar dig med honom och att du inte heller fick kissa i handfatet som barn. :wub:

* Uppmana delinkventen att sätta sig i piketens medhavda Sacco-beanbag fåtölj.

* Servera kaffe och analysera delinkventens barndomsproblem med fokus på eventuell dålig potträning.

* Visa dina vänligt sinnade avsikter genom att ge delinkventen ditt tjänstevapen.

 

Framtidsscenario? Nix, om idioter får styra över polisen såsom de försöker idag kommer vi se detta inom loppet av 3 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir faktiskt väldigt överraskad att just Bodström är den som opponerar sig mot hålspetsammunitionen. Förväntade mig en storm från hängbröstvänstern, men inte från Bodström. Jag har tidigare uppfattat honom som en vän av utveckling av polisens förmåga och rättsväsendets framtid, med hyfsat hårda nypor.

 

:baskerPa: *Mutter* ... det blir bättre efter kuppen ... *mutter* :baskerPa:

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för miffon till "vapenskribenter" som håller på och opponerar sig mot detta, undrar jag? Om polisen ville börja doppa sina kulor i VX skulle även jag reagera, men det här är bara positivt så vitt jag kan bedöma.

 

För övrigt är det till 98% skottets placering som avgör dess dödlighet. En rundnos .22-kort i pumpen är betydligt farligare än en för-fragmenterad .44 Magnum i benet. Det bästa vår käre justitieminister kan göra om han är orolig för allmänhetens (och de kriminellas) säkerhet är att se till att polisen övar ordentligt med sina vapen.

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att Bodström blev lite populistisk när han gick på skitsnacket som var i media om den nya ammon. För det är lustigt att han kritiserar nu när beslutet fattades för 9 månader sedan. Utan att bry sig nått nämvärt om det. Jaja tror att detta kommer bara slå tillbaka mot honom själv.

Link to comment
Share on other sites

ABP: Jo det är ju lite märkligt, han borde ju känna till detta beslut sen tidigare.

 

Förövrigt är det kul att polisen ska utveckla nya kulor istället för dessa som redan är beslutats vilket det står på text-tv samt har nämts på tv.

Jag vet inte så mycket om polisen arbete vad gäller vapen men jag gissar att man inte har ett lab som utvecklar nya kultyper även om vissa vapentekniker här på forumet inte skulle tycka det vore så illa. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Sedär, ännu ett exempel på att det alltid går att lära sig något nytt på detta forum. Men det är ju ändå nästan hårklyverier om JHP och "dumdum". Det är ju samma typ av kula fast den ena är något värre än den ändra. Och hålspets/soft-tipkulor ÄR förbjudna att använda i krig men inte av polisen.........liksom tårgas.

 

Got my point?

Om det blir krig och polisen drar ut i fält, vilken am skall dom då ha eftersom dom är kombatanter och dessa får bara skjuta helmantlat??

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Sedär, ännu ett exempel på att det alltid går att lära sig något nytt på detta forum. Men det är ju ändå nästan hårklyverier om JHP och "dumdum". Det är ju samma typ av kula fast den ena är något värre än den ändra. Och hålspets/soft-tipkulor ÄR förbjudna att använda i krig men inte av polisen.........liksom tårgas.

 

Got my point?

Om det blir krig och polisen drar ut i fält, vilken am skall dom då ha eftersom dom är kombatanter och dessa får bara skjuta helmantlat??

Polisen tillhör civilförsvaret.

 

De poliser som istället är militärt krigsplacerade lämnar pistolen hemma och får ut sitt personliga vapen på mob-platsen. Alternativt kan de ha med sig pistolen på väg till mob-platsen och kan då använda den i självförsvar eftersom nödvärnsrätten omfattar alla.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
och vilket vapen är det, och vilken ammunition använder dom ?

Vad?! Det beror ju på vilken tjänst de har. Vad menar du?

 

Poliser som är krigsplacerade inom civilförsvaret förblir poliser. Poliser som är krigsplacerade inom FM utgår (givetvis) ur poliskåren under mobiliseringen.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

och vilket vapen är det, och vilken ammunition använder dom ?

Vad?! Det beror ju på vilken tjänst de har. Vad menar du?

 

Poliser som är krigsplacerade inom civilförsvaret förblir poliser. Poliser som är krigsplacerade inom FM utgår (givetvis) ur poliskåren under mobiliseringen.

 

/J

På ditt inlägg verkade det som att eftersom poliser tillhör civilförsvaret så omfattas de inte av reglerna om ammunition under krig. Du hade inte skrivit "Militärt" när jag postade mitt inlägg. Poliser som krigsplaceras som poliser (i princip alla) är fortfarande kombattanter och därmed är deras ammunition olaglig i krig. nu är den däremot klockren.

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Skulle det mot förmodan plötsligt bli krig finns tonvis av 39B att ladda pickadollerna med. Innan man hunnit skjuta sönder SIG:en med denna lär det ha hunnit bli eld upphör och fred eftersom varje polisman dessutom har en Ak4 som primärt vapen.

Link to comment
Share on other sites

ABP: Jo det är ju lite märkligt, han borde ju känna till detta beslut sen tidigare.

 

Förövrigt är det kul att polisen ska utveckla nya kulor istället för dessa som redan är beslutats vilket det står på text-tv samt har nämts på tv.

Jag vet inte så mycket om polisen arbete vad gäller vapen men jag gissar att man inte har ett lab som utvecklar nya kultyper även om vissa vapentekniker här på forumet inte skulle tycka det vore så illa. :baskerPa:

RPS konstaterade efter många om och men för ett antal år sedan att Norma SÄKPTR inte var en bra patron för polisiärt bruk.

 

Man ställde upp ett antal kriterier och en specifikation över hur en modern polispatron bör vara beskaffad. Man sökte sedan bland världens alla ammunitionstyper och -tillverkare.

 

I TRE ÅR har man i testat, utrett och forskat i ärendet och kommit fram till att det bästa alternativet var just Speer Gold Dot.

 

Nu kommer hr justitieministern och tycker att man på tre månader skall komma fram med ett annat alternativ eftersom den vetenskapliga metoden tydligen inte duger. Är det seriöst...?

Link to comment
Share on other sites

39b+Sigsauer....... He He:

-Halt eller jag skjuter SÅ IN I HELVETE SKARPT SÅ ATT PICKAN SPRICKER!!!

:D

Ammunition är förbrukningsvara, och eftersom man beslutat att vi inte skall ha några krig på femton år kan jag inte se varför man skall köpa in polisiär ammunition i detta syfte.

 

OM nu kriget trots allt skulle bryta ut med tio minuters varsel går det mycket väl att lösa.

 

En polisman har sig tilldelat två magasin om max femton patroner vardera.

 

Om den Ak4 du tilldelats som mobvapen mot förmodan får eldavbrott när du bekämpar fi så att du tvingas tömma dessa båda pistolmagasin, eller om uppgiften i övrigt kräver att du skjuter ett par askar 39B kan jag garantera att den håller.

 

Ja, jag och många andra har prövat - och betydligt mer än så (förlåt Nifelhel;-)).

 

Vid tillfälle hinner du säkert fylla annan ammunition, t ex Fiocchi övningsammunition eller gammal SÄKPTR.

 

Jag respekterar din åsikt och tycker det är ett användbart argument - men jag kan inte se att problemet är särskilt stort...

Link to comment
Share on other sites

argument - men jag kan inte se att problemet är särskilt stort...

HOOOO!!!

Håll i hästarna.

 

Jag har ingen åsikt. Jag tyckte bara att det var komiskt. Självklart skall det användas den ammunition som är bäst lämpad för uppgiften.

Link to comment
Share on other sites

Det som är mest frapperande är att journalister med noll koll om vapen och ballistik sitter och skriver ner ammunitionen. Att använda formuleringar som "I krig får inte motsvarande ammunition användas" o.s.v. tyder på att journalisten redan har bestämt sig.

 

Ammunitionen fyller ett syfte, den förhindrar överpenetration och minskar risken för att oskyldiga som står bakom Kjell Kriminell skadas. Att brottslingen kanske får mer skador med hålspetsammo får man leva med. När polisen behöver använda vapnet måste man i första hand tänka på de kringvarandes säkerhet framför den kriminella.

Link to comment
Share on other sites

Det som är mest frapperande är att journalister med noll koll om vapen och ballistik sitter och skriver ner ammunitionen. Att använda formuleringar som "I krig får inte motsvarande ammunition användas" o.s.v. tyder på att journalisten redan har bestämt sig.

Men det är ju rätt eller hur? Ammunitionen FÅR inte användas i ett krig av kombattanter. Sen kan man ju diskutera om det har någonting att göra med om polisen skall ha den eller inte. Själv tycker jag att det är självklart att så borde vara fallet, men vi måste vara ödmjuka och kunna bemöta de som inte tycker det.

Link to comment
Share on other sites

Men det är ju rätt eller hur? Ammunitionen FÅR inte användas i ett krig av kombattanter. Sen kan man ju diskutera om det har någonting att göra med om polisen skall ha den eller inte. Själv tycker jag att det är självklart att så borde vara fallet, men vi måste vara ödmjuka och kunna bemöta de som inte tycker det.

Journalisterna är medvetna om vad den formuleringen har för effekt på allmänheten. Man poängterar inte användsområdet i första hand eller ens anledningen till att polisen har ammon, man fokuserar på det som får Svensson att instinktivt kippa efter andan.

 

För mig är det antingen en kunskapsbrist i ballistik, eller en vinkling av ämnet. I vilket fall som helst påverkar detta debatten kring ammon vilket är olyckligt.

Link to comment
Share on other sites

Jaja säga vad man vill om Bodströms uttalande, det som är positivt är att det öppnar upp för mera vapen av typen 'Less-lethal'.

 

Vapenskribenten Lars-Kristian Bergh, SVF ordf Woldemar är båda riktiga pappskallar. Ingen av dem vet vad pratar om.

 

@Unicorn, Fu Frippe

Jovisst håller pistolen för en mängd 39B, även om den slits onormalt mycket fortare. Den som håller bäst är P225 utan tvekan. Dock så slits dem som sagt var väldigt mycket fortare. Jag har besiktigat ett antal pistoler och sett att brukaren har skjutit måånga 39B, fast dem förnekar givetvis... Fast vapnet ljuger ju inte. :baskerPa:

 

Mig veterligen så har inte polisen kvar några vapen i mob.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen så har inte polisen kvar några vapen i mob.

Jag vet att de togs in till centralförvaring för fyra-fem år sedan - men de bör väl fysiskt sett finnas kvar?

 

Eller har man tänkt att hr konstapeln får hålla till godo med CGA5 och MP5 (och möjligen de gamla m/45BE som fortfarande ligger och skräpar här och var)? Det räcker i och för sig ganska långt om man inte har personliga vapen...

 

Frågan är om Bodström öppnar upp för "Less lethal" med sitt uttalande. Om argumentet skall tas på allvar försvinner ju både tårgas och pepparspray från verktygslådan...

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen så har inte polisen kvar några vapen i mob.

Jag vet att de togs in till centralförvaring för fyra-fem år sedan - men de bör väl fysiskt sett finnas kvar?

 

Eller har man tänkt att hr konstapeln får hålla till godo med CGA5 och MP5 (och möjligen de gamla m/45BE som fortfarande ligger och skräpar här och var)? Det räcker i och för sig ganska långt om man inte har personliga vapen...

 

Frågan är om Bodström öppnar upp för "Less lethal" med sitt uttalande. Om argumentet skall tas på allvar försvinner ju både tårgas och pepparspray från verktygslådan...

Mm har för mig att dem är helt borta. Men jag skall undersöka saken.

 

Cga5p och mp5 finns bara i sådan mängd att dem kan utnyttjas utav piket och insatsgrupper.

M/45BE har gått till de sälla jaktmarkerna, den är mao nedsmält... :( Och den har ersatts med ingenting.

 

Angående 'Less lethal' vapen så får vi vänta och se. Det kanske kommer fortare än man anar.. ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...