Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag e bara nyfiken på om nån har lite info om mer pistoler i försvaret. När jag lumpen hade jag bara en pistol 88 (glock17) och undrade om försvaret hade några andra modeller, men löjtnaten bara mumlade något otydligt åt det. 88:an är ett fint vapen, men skulle vilja vet mer om de finns några andra hos vår kära försvarmakt..

Posted (edited)

Mig veterligen är P88 (Glock 17) och P88B (Glock 19) De enda som används inom försvaret (officielt) idag. Sen om de äldre modellerna så är det bara att leta vidare / vänta på något vis människa som kan svara.

EDIT : Stavar som en full katt.

Edited by Myran
Posted (edited)

Det har funnits en hel del enhandsvapen, men de mest kända är:

Revolver m/1887, Nagant. Slutade användas för något halvsekel sedan. Ett mindre antal användes som skrämskottsrevolvrar för hundträning så sent som för femtontalet år sedan.

Pistol m/07. FN Browning 1903. Slutade användas för ungefär tio-femton år sedan.

Pistol m/39. Walther P38, slutade nog användas efter VK2.

Pistol m/40. Lahti L35/Husqvarna m/40. Arméns stora trotjänare. Slutade användas för ca tio år sedan.

Revolver m/58 (58, 58B, 58C). Smith & Wesson mod 10 (12) kaliber .38. Fanns i 4" och 2 1/2" pipa, samt i "Airweight-utförande" 2 1/2" pipa (lättmetallstomme) för flygförare. Användes tills P88 kom.

Någon mer kan säkert fylla på rejält mycket mer fakta och rätta det jag eventuellt minns fel...

Edited by Unicorn
Posted
Pistol m/39. Walther P38, slutade nog användas efter VK2.

Det blev inte så många pistol m/39 inköpta.

På grund av kriget gick hela produktionen till tyska krigsmakten och vi köpte pistol m/40 istället.

The Swede :winner:

Posted

Enligt det som jag vet så har Försvaret ett antal ljuddämpare till Glocken

Detta baserar jag på att jag har sett en Glock som en vapenofficer på Fmhs bar omkring på under en förevissning samt att han vissade på vapnet ifråga där pipan stack utanför manteln och hade ett påmonterat skydd för att skydda gängorna

Samt att han sade att pistolen ifråga hade varit nera på Milsec Defendor för den här modificationen

Samt att jag har fått höra det också från en annan inom bolaget som jag inte tänker namnge att kronan har ett vist antal ljuddämpare till pistolen ifråga

Posted
Har sett dämpade P88c på MP-int, det var med en längre gängad pipa.

Varför i herrans namn har MP-Int ljuddämpade pistoler? Vilken nytta har en militärpolis av ett sådant vapen???

Posted

Glock må vara världens bästa militärpicka...har själv haft en, men ljuddämpning passar den inte till. Förreglingssystemet som används är för trögt för att hänga tunga ljuddämpare på, och man kan behöva rekylförstärkare(!!!) för att vapnet ska repetera tillförlitligt. Visst går det att dämpa dom, men det är långt ifrån att bara gänga pipan och hänga på vilken dämpare som helst.

Posted

Saxat från en mkt seriös Ljuddämpartillverkare:

"Glock is particularly sensitive to any mass on its muzzle, and it requires its very own extra light moderator version, the "MG12". Even then, both recoil and striker springs of Glock need to be shortened for reliable cycling. Users report, that the striker spring of Glock can be shortened by 25 to 30 % without getting misfires. The recoil spring tolerates 10 ... 30 % shortening before causing feeding problems. Cut one turn at a time from the spring and try the pistol. Use spare unshortened recoil spring for shooting without a moderator to avoid stressing the action of the pistol. Striker spring needs not to be replaced for unsuppressed shooting."

Källa: Reflex supressors

http://guns.connect.fi/rs/mxgraaf.html

finns granna dämpare till Ak4 oxå:

http://guns.connect.fi/rs/G3supp.html

köp, köp ,köp ;)

Posted (edited)

Någon mer än jag som har fått utbildning på revolver M/58 under GU? Det var ju grymt kul att panga med den, mkt roligare än P88( B ) i mitt tycke. :ak:

edit: syntax error.. ville ha B inom parantes.. inte en cool smiley..

Edited by Fu Carlsson
Posted

Om det är en revolver i kaliber .38 som du tänker på

Jag hade nöjet att få provskjuta en sådan under min tid på F7 såtenäs under 99

En BevC vi kallade honom John Wayne bar omkring på en sådan med lämpligt hölster och 2 speed loaders till den i ett tjänste bälte av läder

Det var en trevlig bekanntskap kan jag säga

Lätt att rikta med och härlig rekyl

Det tråkiga var att han fick byta in sin revolver mot Glocken och det märktes på honom att det int va populärt kanske lite OT

Int vet jag

Posted

Någon som har en bild på Glock 19. Det jag undrar är också i vilken tjänst inom försvarsmakten man får Pistol. Har inte gjrot lumpen än och ska mönstra snart så skulle gärna vilja ha information om det :navy:

Posted
Någon som har en bild på Glock 19. Det jag undrar är också i vilken tjänst inom försvarsmakten man får Pistol. Har inte gjrot lumpen än och ska mönstra snart så skulle gärna vilja ha information om det  :baskerKav:

Lämpligen kan du ta en titt på Glocks websida...

Om det nu är en Glock 19 (Pistol 88B/D) du vill ha, så får du bli flygförare - pilot i dagligt tal.

Posted
Detta baserar jag på att jag har sett en Glock som en vapenofficer på Fmhs bar omkring på under en förevissning samt att han vissade på vapnet ifråga där pipan stack utanför manteln och hade ett påmonterat skydd för att skydda gängorna

Samt att han sade att pistolen ifråga hade varit nera på Milsec Defendor för den här modificationen

Det är detta vapen jag har lekt lite med också, samma vapenofficer antagligen - Har nog ett av FM's roligaste jobb enligt min mening.

Har en close-up bild på vapnet men vet inte om jag bör lägga ut det... :baskerPa:

Posted
Har en close-up bild på vapnet men vet inte om jag bör lägga ut det...  :huh:

Tunnis, lägg ut bilden.. godammit...

:)

Posted (edited)
Tunnis??

FTP'n jag brukar använda för att lägga upp tillfälliga filer fungerar inte just nu. Förslag på annan FTP-server?

HÄR, Calle!

Edited by softfeel
Posted (edited)

En fänrik kastade upp en gammal Walter PPK under en skyddsvaktsövning för några dagar sedan.

Snacka om att man blev förvånad över att se en sådan.

Edited by Gustavsson
Posted
En fänrik kastade upp en gammal Walter PPK under en skyddsvaktsövning för några dagar sedan.

Snacka om att man blev förvånad över att se en sådan.

Varför blev du förvånad? En PPK är väl inget ovanligt eller unikt??

Fin pang :camo: