-
Similar Content
-
By Furiren_Karlsson
Jag e bara nyfiken på om nån har lite info om mer pistoler i försvaret. När jag lumpen hade jag bara en pistol 88 (glock17) och undrade om försvaret hade några andra modeller, men löjtnaten bara mumlade något otydligt åt det. 88:an är ett fint vapen, men skulle vilja vet mer om de finns några andra hos vår kära försvarmakt..
-
By Putte461
Hej
Söker Safariland 6004/6005 passande Glock 17/ Pistol 88
Någon som har tips på vart man hittar ;)
Mvh Pelle
-
By Garmr
Hej!
Jag undrar lite grann kring ballistik för diverse ammunition inom försvaret, då främst 7.62 MM Sk Ptr 10 PRICK. Jag har funderat lite på om det finns någon särskild bok eller publikation som hanterar detta ämne. Jag hittade nyligen boken "Ammunitionskatalog Data och Bilder" från 2014 men till min besvikelse fann jag inget i denna bok som hanterade just ballistik.
All information uppskattas.
Mvh,
Garmr
-
By weekendwarrior
Marina eldrörsvapen och dess ammunition
Jag hade lite svårt att avgöra om tråden hör hemma i Kasunen eller Marint, då det både handlar om vapen och fartyg. Blågul får flytta på den om de anser det blivit fel.
Förr var ammunitionen man använde till eldrörsvapen mot fartyg av sk halvpansargranat.
Men hur der det ut idag vad det gäller fartygskonstruktion och ev skrov-, däcks- och hyttpansar (örlogsfartyg byggda efter VK2 och fram till idag)?
Vilka ammunitionstyper är effektiva mot dagens fartyg och vilka ammunitionstyper används av fartygs- och landbaserade eldrörspjäser mot sjömål?
Hur effektivt är det med luftbrisader med ammunition i 120-155 mm kaliber mot dagens örlogsfartyg och används det som taktik?
Ytterligare en fråga, med viss risk för OT, är om eldlokaliseringsradar fungerar även mot mer direkt riktad eld i relativt flack projektilbana, som den från fartyg?
-
By wolfie666
Vet inte hundra om det är så fortfarande. Men såg något klipp på youtube där de visade hur jänkarna förpackade ammunitionen. Färdigabandad 7,62. 40 mm grtammo i "färdiga" tygbälte. Och 5,56 i laddramar för att snabbladda. Känns som att de har tänkt ett steg längre än oss.
Vet att det fanns för till k-pisten och gamla ksp med tygbandad ammo.
Är det någon som vet varför vi inte gör så också?
-
Recommended Posts