Jump to content

CV-90 till Afghanistan.

Recommended Posts

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlåGul -1
Kan andra länder ha Leopard som QRF så borde ju sverige kunna ha CV90 om man bara vill och är villig att betala det som krävs.

Men vilken hotnivå fins mot svenska enheter i Afganistan som gör att CV90 behövs?

vist Show of force är ju bra men vad behövs det till?

Vilken hot nivå fins i Norra Afganistan mot svenska enheter? Alltså så pass stora hot, att CV90 behövs?

Svenskarna har till exempel ingen FLET överhuvudtaget i sitt AO, det borde ju ge en fingervisning.

Det enda jag hittar i handbökerna om FLET är Forward Line of Enemy Troops.

Avsaknad av en fientlig front är typiskt för det defragmenterade stridsfältet och inget som är unikt för de norra provinserna i Afghanistan.

/K

Guest Triggerpuller
Avsaknad av en fientlig front är typiskt för det defragmenterade stridsfältet och inget som är unikt för de norra provinserna i Afghanistan.

/K

Jag tycker nog att din översättning blir smått missvisande då det uttrycket idag inte motsvarar en statisk frontlinje. Men istället används som en gräns för var fienden senast har setts alt gräns mellan område som fienden bedöms dominera, resp vi bedöms dominera. I just Afghanistan kan avsaknaden av FLET i ett distrikt/provins ju användas som en indikator på om Talibanerna har höga eller låga ambitioner resp god tillgång/dålig tillgång på förband och förnödenheter just där.

Och menade du inte det fragmenterade stridsfältet? :D

Edited by Triggerpuller
  • BlåGul -1
Och menade du inte det fragmenterade stridsfältet? :)

:D

Jo, det var det fragmenterade stridsfältet jag menade. Jag skyller på PC-overdose. Måste visst ut i terrängen mer.

Hur som helst så är just FLET och användandet av det begreppet en tydlig indikation på hur man ser sin roll i konflikten och är traditionellt inom krigföring.

/K

Men vi kommer ju tillbaks till frågan igen, är taliban hotet eller övriga fiendehotet i det svenska AO tillräkligt för att motivera kostnaderna av CV9040?

Inte för att låta dum eller okänslig nu men vi har bara förlorat två soldater i Afganistan och det har inte varit till direkt fientlig eld.

IEDer, minor mm hjälper det inte med CV90 imot vilket fall som helst efter som många är kraftiga nog att slå ut Leoparder.

Så frågan kvarstår ju vad är det för hot som gör att CV90 behövs?

Men vi kommer ju tillbaks till frågan igen, är taliban hotet eller övriga fiendehotet i det svenska AO tillräkligt för att motivera kostnaderna av CV9040?

Inte för att låta dum eller okänslig nu men vi har bara förlorat två soldater i Afganistan och det har inte varit till direkt fientlig eld.

IEDer, minor mm hjälper det inte med CV90 imot vilket fall som helst efter som många är kraftiga nog att slå ut Leoparder.

Så frågan kvarstår ju vad är det för hot som gör att CV90 behövs?

Norrmänen's QRF hade CV9030 och dom fick iallfall vid ett tillfälle rycka ut, nu genomförde dom mer offensiva operationer än svenskarna vanligtvis sysslar med (några undantag finns).

Jag tycker inte heller det är kostnandseffektivt att sända ner dom men belutet är fattat, tyvärr i mångt en reaktion på media's intresse i soldaternas skydd.

Väl på plats så är det ju bättre att ha och inte behöva än tvärt om, gissar att dom kommer få rulla lite på show-of-force uppdrag och vara med på en och annan förvisningsskjutning för att låta ordet komma ut att dom finns men sen har vagnarna nog fyllt sin roll.

För att komma ut i aoo är vagnarna för tunga bortom huvudvägarna och upp i bergen såhär års skulle jag inte ge mig men dom flesta incidenter har hänt längs med allfartsvägar och nära huvudorten, där kan vagnarna användas.. problemet är bara att när dom kommer fram kommer kriget vara över.

I försvaret av CNL och vid en evakuering så skulle dom komma till sin rätt och vagnens mörkerstridsförmåga är nice to have fram tills PATGB'n blir moddad och klar så helt till spillo är dom inte men jag hade personligen valt att lägga pengarna på annat.

Slutligen, ska jag ge mig ut och göra WP-check på efter troliga IED så sitter jag hellre i en 90'a än i en TLC...

/b

Jo men säker man IEDer så går man till 90% i vägkanten framför fordonen. Om man ska söka av trolig väg. Och är man i en CP så står man ju också ute och kommer det då en bilbomb så är det ju skit samma troligen efter som den lär vara så kraftig att den kan blåsa bort det mesta runt omkring.

Tyngre fordon gör att fienden tar till tyngre vapen, Det har märkts i Helmand efter att Danmark skickade ner Leoparder så har antalet attacker med RPG vapen ökat med 87%. Innan var det istortsett endast beskjutning med AK, och när talibanerna nu konkar RPG så skjuter dom gärna med dom på lättare fordon också så som GD och M113.

Den enhet som jag ska med ner till Helmand i Augusti om jag inte kommer in på SOU, kommer köra 10st GD (Ej pansar, Öppna) 10st Hummer (ej Pansar, Öppna) Samt 6sr Eagle4 (pansar)

Alltså istortsett oskyddade fordon i Helmand provinsen ett område som har betydligt högre fientlig aktivitet än Svenska AO.

vist vi kommer ha QRF med både Leopard2, CV90, AH-64 och F16 men ändå när skiten träffar fläkten så kommer det känna som lång tid innan man ser det första flyget.

Pansar är bra men det är dyrt och det kan ha svårt att ta sig fram.

Anledning till att vi kör obepansrat är att vi är en spaningsenhet och vi kör i öppna bilar utan tak för att kunna garantera fritt synfält och höra så mycket som möjligt samt att man kan värka med personliga vapen om våra 3 kulsprutor lägger av ;)

Edited by Hornet
Jo men säker man IEDer så går man till 90% i vägkanten framför fordonen. Om man ska söka av trolig väg. Och är man i en CP så står man ju också ute och kommer det då en bilbomb så är det ju skit samma troligen efter som den lär vara så kraftig att den kan blåsa bort det mesta runt omkring.

Tyngre fordon gör att fienden tar till tyngre vapen, Det har märkts i Helmand efter att Danmark skickade ner Leoparder så har antalet attacker med RPG vapen ökat med 87%. Innan var det istortsett endast beskjutning med AK, och när talibanerna nu konkar RPG så skjuter dom gärna med dom på lättare fordon också så som GD och M113.

Den enhet som jag ska med ner till Helmand i Augusti om jag inte kommer in på SOU, kommer köra 10st GD (Ej pansar, Öppna) 10st Hummer (ej Pansar, Öppna) Samt 6sr Eagle4 (pansar)

Alltså istortsett oskyddade fordon i Helmand provinsen ett område som har betydligt högre fientlig aktivitet än Svenska AO.

vist vi kommer ha QRF med både Leopard2, CV90, AH-64 och F16 men ändå när skiten träffar fläkten så kommer det känna som lång tid innan man ser det första flyget.

Pansar är bra men det är dyrt och det kan ha svårt att ta sig fram.

Anledning till att vi kör obepansrat är att vi är en spaningsenhet och vi kör i öppna bilar utan tak för att kunna garantera fritt synfält och höra så mycket som möjligt samt att man kan värka med personliga vapen om våra 3 kulsprutor lägger av ;)

det är en viktig aspekt, verkan från en GW eller TLC jämfört med en gun-truck...

/b

Och jag som på erf av BA trodde det bara var för att Danskarnas Spaning vilel se mer Coola ut .-)

OT ja visst men det tar jag...

Jo men självklart en GD med 3st MG3 är ju coolare än en CV90 med 30mm akan ;)

Men frågan kvarstår vilket användnings område i Svenska AO behövs 9040 för? QRF ch Show Of Force?

Vad har vi som QRF idag? Patria? är inte den tillräklig för hotnivån?

Show of Force? varför vissa upp ett system som är mer hotfult än behovet är stält för?

• BlåGul -1

Att försöka verka mot IEDer, som är största hotet mot svensk trupp, med kulsprutor låter väl inte som någon framgångssaga. Då får man fan vet vad man letar efter...Så öppna fordon går fetbort. Statistiken för svensk del har nog varit FÖR pansrade fordon.

Anledningen till att skicka stridsfordon till Mazar ... verkar väl inte vara riktigt klarlagd... eller offentlig...eller fan vet vad. :clap:

Jag är inne på Blackadders linje att visst är det möjligt att hitta användningsområden och krysta fram anledningar att ha dem på plats, men kostnadseffektivt vet jag inte om man kan kalla det. Det återstår kanske att se, framförallt för dem som hamnar på mission med dem. För här hemma lär det inte bli rapporterat i aftonbladet om dem så länge de inte kört över en barnfamilj.

Jo men självklart en GD med 3st MG3 är ju coolare än en CV90 med 30mm akan ;)

Men frågan kvarstår vilket användnings område i Svenska AO behövs 9040 för? QRF ch Show Of Force?

Vad har vi som QRF idag? Patria? är inte den tillräklig för hotnivån?

Show of Force? varför vissa upp ett system som är mer hotfult än behovet är stält för?

Svaret på dina frågor finns i denna och i den andra tråden. Få, jag vet endast två*, av de som har varit där tycker vi ska skicka dit dem. Detta med hänseende till kostnad/effekt.

Däremot tycker diverse politker samt media att de behövs. Och jag antar att alla med någon insikt i det hela känner till grundorsaken till att vi har trupp i olika länder, politiker vill visa att Sverige är duktiga och sätta en flagga på kartan. Så nu ser det bra medialt samt politiskt ut att skicka dem, därför gör vi det.

Jag tror de högre befälen i Sverige som förespråkar detta, har god koll på vad det är de gör. T ex var väl ÖB inte så positivt inställt från början, sen började det läcka saker till media och politiker ville ha dit dem. Och vips så kommer de skickas dit. Slump?

*Och de två har båda bakrund som CV90 piloter, alltså ett visst egenintresse.

Är det den klassiska använd det eller förlora det?

Om vi inte använder system så kan dom avveklas?

Käns lite som det nämligen

var med första gången 90'orna skulle ut i samband med en av dom senare Bosnienbataljorna, att säg att hägglunds var måna och blev besvikna är ingen överdrift...

men jag menar på att det nu kommer dom dit, mer som av en eftertanke men väl där så hittas det nog på uppgifter som gör att PIO kan ta en massa fina bilder och sända hem

visst hade jag hellre lagt pengarna på annat och kan komma på sätt att använda ett par miljoner som skulle ge verklig force-protection men nu är det ju inte vi som bestämmer.

/b

var med första gången 90'orna skulle ut i samband med en av dom senare Bosnienbataljorna, att säg att hägglunds var måna och blev besvikna är ingen överdrift...

men jag menar på att det nu kommer dom dit, mer som av en eftertanke men väl där så hittas det nog på uppgifter som gör att PIO kan ta en massa fina bilder och sända hem

visst hade jag hellre lagt pengarna på annat och kan komma på sätt att använda ett par miljoner som skulle ge verklig force-protection men nu är det ju inte vi som bestämmer.

/b

Skall inte säga att jag var med men när jag var nere på BA första vändan hade vi en högre chef som hade suttit på FMV (90-projektet) just i samband med att det var snack o detta och just argumenten vi använder här är anledninge att det skippades....

Exakt samma argument som jag minns det...

Så vad gör att man i detta fallet kommer till en annan slutsats???

/b

Skall inte säga att jag var med men när jag var nere på BA första vändan hade vi en högre chef som hade suttit på FMV (90-projektet) just i samband med att det var snack o detta och just argumenten vi använder här är anledninge att det skippades....

Exakt samma argument som jag minns det...

Så vad gör att man i detta fallet kommer till en annan slutsats???

den gången var det framför allt bristen på utbildade besättningar tillsammans med dom andra argumenten som vi nämt här, minns inte hur mång kullar 90'or som utbildats då men många var det inte.

annars så stämmer det.. precis samma argument.. men den gången vann förnuftet ;)

/b

den gången var det framför allt bristen på utbildade besättningar tillsammans med dom andra argumenten som vi nämt här, minns inte hur mång kullar 90'or som utbildats då men många var det inte.

annars så stämmer det.. precis samma argument.. men den gången vann förnuftet ;)

/b

Sorry det argumentet glömde jag *RODNAR* men ja det stämmer ju :)

• 1 month later...

Det kanske blir fler CV 90 i Afghanistan i framtiden. Kanada funderar över att ersätta/komplettera sina LAV i främsta linjen med just Stridsfordon 90. Mycket efter deras erfarenheter i Afghanistan och de brister LAV har visat där. Även tyskarnas Puma diskuteras. Vad som talar för CV 90s fördel dock är att det är en mogen kärra som är i tjänst i många armér. Dessutom har den en bevisat god förmåga att komma fram i snö (ifall kanadickerna vill åka vagnen på hemmaplan), så här står det i en tidning därborta : "But one other advantage of CV-90 is its proven suitability for winter operations. See YouTube for some telling footage of its ability to negotiate deep snow, leaving the M2/3 Bradley looking rather forlorn."

Antar att det är denna video han tänker på

• 1 month later...

Första stridsfordonet snart på plats i Afghanistan

Klickbara bilder:

Vagn på väg in i Il-76.

Vagn i Il-76.

Intressant att man på CV90 och RG-32M inte målat hela fordonen i beige, som man gjorde med bland annat XA-203. Tycker ju att det borde varit bättre att måla hela vagnarna i Sverige så hela fordonet är i "rätt färg", det hade ju inte uteslutit att man dessutom använt maskeringsnät.

Klickbara bilder:

Vagn på väg in i Il-76.

Vagn i Il-76.

Intressant att man på CV90 och RG-32M inte målat hela fordonen i beige, som man gjorde med bland annat XA-203. Tycker ju att det borde varit bättre att måla hela vagnarna i Sverige så hela fordonet är i "rätt färg", det hade ju inte uteslutit att man dessutom använt maskeringsnät.

Det ser ut som om de har skruvat bort sido skydden så att fordonen skall få plats på bredden i flygplanen. således är de gröna nedtill...

Klickbara bilder:

Vagn på väg in i Il-76.

Vagn i Il-76.

Skulle gissa på att man inte använder camo näten för att "gömma" vagnen utan för att hålla nere temperaturen inne i vagnen...

Det ser ut som om de har skruvat bort sido skydden så att fordonen skall få plats på bredden i flygplanen. således är de gröna nedtill...

Det lät ju logiskt förstås. Jag fick inte riktigt ihop att man hade målat delar av vagnarna beige men inte sidorna, men det där borde jag ju ha tänkt på.

Precis. Jag skulle våga mig på en avancerad gissning och slänga ur mig att det kanske till och med är bra att man syns pga dåligt maskerade bandhyllor och bärhjul. Det är väl egentligen därför de skickas ner. Att verka öppet, hotfullt och därmed respektingivande och avskräckande. Inte dolt och okänt.

Klickbara bilder:

Vagn på väg in i Il-76.

Vagn i Il-76.

Haha "Ett omfattande planeringsarbete har föregått transporterna där man har mätt både vagn och insidan på IL-76:an för att säkerställa att ett stridsfordon 90 verkligen får plats. "

Precis. Jag skulle våga mig på en avancerad gissning och slänga ur mig att det kanske till och med är bra att man syns pga dåligt maskerade bandhyllor och bärhjul. Det är väl egentligen därför de skickas ner. Att verka öppet, hotfullt och därmed respektingivande och avskräckande. Inte dolt och okänt.

Hmm, om man vill att vagnarna ska synas så kommer de göra det. Det är liksom lite svårt att smyga omkring med stora fordon som låter mycket och rör upp en massa damm när de far omkring. Skulle de behövas "på riktigt" kan allt kamouflage man kan få vara bra att ha.

Jag tror också att en av de största anledningarna till färg/maskeringsnät är att minska temperaturen.

Anledningen till att jag tycker att det är bra om de är målade och inte bara försedda med kamonät är att näten antagligen håller betydligt kortare tid än färg. Dessutom kommer de släppa igenom en del ljus så det skadar inte om själva vagnen är målad i ljus färg, men det finns ju ingen anledning att måla under tilläggspansaret.

Jag såg att man hade liknande nät på GW i Tchad. Någon som vet hur väl det fungerade? Jag har också sett att de gröna GW som är i Affe inte har motsvarande nät.

Målar man inte vagnarna först när de är på plats?

Det misstaget gjorde man med Patriorna. Färg fäster ju bra mycket bättre om underlaget är rent och det är det inte när man väl roterat ner. Alltså hade vissa vagnar efter ett tag ganska stora partier där färgen hade släppt.