Jump to content

CV-90 till Afghanistan.

Recommended Posts

Haha "Ett omfattande planeringsarbete har föregått transporterna där man har mätt både vagn och insidan på IL-76:an för att säkerställa att ett stridsfordon 90 verkligen får plats. "

Vad är kul?

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha "Ett omfattande planeringsarbete har föregått transporterna där man har mätt både vagn och insidan på IL-76:an för att säkerställa att ett stridsfordon 90 verkligen får plats. "

Vad är kul?

Att man kallar det som en lirare med måttband kan klara av på en kafferast för "omfattande planeringsarbete".

Fast jag tror nog att "planeringsarbetet" innefattar lite mer än så...

Edited by eskil
Jag såg att man hade liknande nät på GW i Tchad. Någon som vet hur väl det fungerade? Jag har också sett att de gröna GW som är i Affe inte har motsvarande nät.

Vad jag vet så ska det ha fungerat rätt bra utom dom gångerna då nätet på motorhuven lossnade av fartvinden och la sig på vindrutan.

Näten sitter ju fast med hjälp av små remsor kardborre fastsatta runt omkring på fordonet, jag antar att det fastnar mycket sand och skit i kardborren så att näten tappar fäste till och från, sen fastnar det väl lite i själva nätet också men jag tror inte man kommer uppleva så värst stora problem med näten i affe.

Vaddårå.. Bygger de fpl som de bygger MTLB så kan det nog fan behöva mätas..

När LV6 byggde om MTLB till LV forden så konstaterades det ju at skillnaderna i strl på bland annat dörrar och annat var avsevvärd :)

Applïcerar man de skillanderna i skala (förhållandet mellan differansen och strl på fordon) och skalar upp det till en IL76 så är det nog fan bäst att kontrollmäta

Sedan en fundering.

Varför är det bara gamla öststatsbolag och öststartskärror som flyger tung materiel??

Finns det inga västbolag med liknande kapacitet eller vill de inte flyga till dessa oroshärdar??

Varför är det bara gamla öststatsbolag och öststartskärror som flyger tung materiel??

Finns det inga västbolag med liknande kapacitet eller vill de inte flyga till dessa oroshärdar??

billigast och fortfarande så är 124'an svårslagen vad gäller lyftkapacitet och räknar man kg/kr så vinner dom. Sverige har ju haft IL76or och AN124or som lyft prylar lite varstans genom åren men vi har använt även C5 tidigare och nu när C-17 projetet är på god väg kommer vi nog se lite mer av den.

/b

upplevde att näten funkade mycket bra i tchad, näten själva släppte inte från kardborren så vitt jag någonsin såg, den satt som sten däremot om man hade gjort dåligt rent under när man klistrade på den delen som s.a.s satt fast i bilen så kunde den släppa. Har det gjorts i verkstad hemma med rena fordon borde det inte bli ett problem.

/b

Vad jag vet så har det aldrig sålts några C-5 Galaxy på överskott...

billigast och fortfarande så är 124'an svårslagen vad gäller lyftkapacitet och räknar man kg/kr så vinner dom. Sverige har ju haft IL76or och AN124or som lyft prylar lite varstans genom åren men vi har använt även C5 tidigare och nu när C-17 projetet är på god väg kommer vi nog se lite mer av den.

/b

Delvis off topoic men ändå..

Har C-5 galaxy utnyttjats vid andra tillfällen än när vi lyfte sjukhusen till saudi och somalia??

• 3 weeks later...

Skönt att se att de har de "nya" packlådorna bak, där skidstället normalt sitter.

Dock funderar jag på om man inte likt i Liberia kommer att få stora problem med arbetstemperaturen hos bärgaren.

(vilket bl.a. löstes genom att ta bort varannan av plåtarna för utblåset vid kylarluftschaktet).

m90p i K? bara vanliga 90k, eller vanliga 90p? Någon som vet?

Det finns ingen beige 90P, så ser du någon i beige uniform är det 90TR BE de har på sig (eller någon försöksvariant). Vagnsbesättningar brukar dock få ut vanliga 90P i Sverige, men det är inte svårt att förstå problemen med att ha den i 50 graders värme.

Idag har de dock 33 grader och 13% relativ luftfuktighet ute på Marmal.

Källa

EQBM 261250Z 24006KT 9999 SCT180 33/01 Q1006 BLU/BLU/

jo, jo. vad de för ut i sverige har jag ganska bra koll på :D .

Jag omformulerar frågan. Är det någon som har koll på om det finns planer på en m90Pk, dvs en tunnare p-uniform i kaki? eller kommer de göra som i liberia och åka i L-uniform?

• BlåGul -1
jo, jo. vad de för ut i sverige har jag ganska bra koll på :D .

Jag omformulerar frågan. Är det någon som har koll på om det finns planer på en m90Pk, dvs en tunnare p-uniform i kaki? eller kommer de göra som i liberia och åka i L-uniform?

Varför skulle man åka i en grön 90L?

Det har inte direkt saknats "vagns"folk tidigare, patriabesättningarna har kört där sedan 2005 i 90P eller när det är varmt, den vanliga bruna dressen som alla andra går omkring i på dagarna. Det verkar ha fungerat än så länge.

Fick ju äran att åka med på premiärturen med fullt manskap i bollhavet här nere. Bra drag i skiten!

Sen ang. kardborren så lossnade den faktiskt fram på en av vagnarna efter typ 300 meter, trots att det var helt nytt. Men det löste sig tillsist. :rolleyes:

Sluta grina....det är sånna löjliga bestämmelser som får camper och missioner att tappa sin charm...se bara CV i KS....där kan du knappt röra dig utan att stabsofficerarna bryter ihop.

Tacka vet jag safehouse där man slipper sån skit.

• BlåGul -1
Sluta grina....det är sånna löjliga bestämmelser som får camper och missioner att tappa sin charm...se bara CV i KS....där kan du knappt röra dig utan att stabsofficerarna bryter ihop.

Tacka vet jag safehouse där man slipper sån skit.

Hur tänkte du nu...???

bg_band2.jpg

Och precis där lägger vi ner den eviga diskussionen mellan "brukare och icke-brukare"

Sleipner, utvärdera ditt inlägg som startade det hela och anpassa kommande.

Rokare BG

--------------------

REGLER

Ett tips i all ödmjukhet:

Tänk nu bara på att det kan vara VÄLDIGT känsligt med bilder på vår kvalificerade mtrl i utlandsstyrkan, framförallt våra strf 90 i Afghanistan.

Tänk först innan ni lägger ut nåt.

bg_band2.jpg

Och precis där lägger vi ner den eviga diskussionen mellan "brukare och icke-brukare"

Rokare BG

--------------------

REGLER

Eftersom jag, från där jag sitter nu, inte har tillgång till Internet lika mycket som vanligt, så vet jag inte vad jag anses ha startat?

Min kommentar, visserligen syrlig, anser jag vara en helt korrekt beskrivning av ett problem jag personligen upplevde (och i min tjänst kommer vara delaktig att lösa) på plats på CNL i förra veckan.

Jag förstår inte heller exakt vad i detta som gör mig utpekad att mästras offentligt av BlåGul idetta fall?

bg_band2.jpg

Rokare BG

--------------------

REGLER

Eftersom jag, från där jag sitter nu, inte har tillgång till Internet lika mycket som vanligt, så vet jag inte vad jag anses ha startat?

Min kommentar, visserligen syrlig, anser jag vara en helt korrekt beskrivning av ett problem jag personligen upplevde (och i min tjänst kommer vara delaktig att lösa) på plats på CNL i förra veckan.

Jag förstår inte heller exakt vad i detta som gör mig utpekad att mästras offentligt av BlåGul idetta fall?

bg_band2.jpg

Ja, din kommentar var syrlig, och därför redan från start dumt utformad. Den inbjuder, som jag skrev tidigare, till en diskussion mellan brukare (kör CV-90) och icke brukare (den som lagar, står vid sidan om, gör något annat) som är onödig, framförallt i denna tråden eftersom det också är OT. Tråden heter ju "CV-90 till affe" och inte "Här diskuterar vi vad för dumheter som en förare gjort på CNL". Att du är på plats där och inte sitter hemma torde också underlätta att fortsätta den diskussionen med berörda på plats som kan tänkas ha nytta av den feed-backen istället för att skriva ut den som OT-oneliners här på forumet.

Och därmed torde denna diskussion vara slut.

Rokare /BG

--------------------

REGLER

Ett tips i all ödmjukhet:

Tänk nu bara på att det kan vara VÄLDIGT känsligt med bilder på vår kvalificerade mtrl i utlandsstyrkan, framförallt våra strf 90 i Afghanistan.

Tänk först innan ni lägger ut nåt.

Men exteriörbilder borde väl vara OK? Snäääällaaaa.. Tänk på oss bildkåta modellbyggare som inte orkar ta oss ut i trädgården ens, än mindre tjänstgöra i afghanistan :)

/E