Jump to content

CV-90 till Afghanistan.

Recommended Posts

Strypningar finns om jag minns rätt i både turbo och insprutningen. Finns nog att ta av, men jag tror att det medför märkbart slitage ändå. Norrmännen tar ut 600 hkr ur sina, borde vi nog också göra på 90C samt mindre drivhjul.

Citerade mig själv lite längre upp, stämmer det måhända med din sanning Larsson?

Elias M har nog koll, men han verkar bara titta in lite då och då.

Det blir väll 10-års jubileum snart, första utbilningsåret med 90:or var väll 94 på I19? Och vagnen säljer fortfarande, rätt bra.

• 3 years later...
  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

CV 9040

JAG tror cv 90 kan få problem i afganhistan (hur det nu stavas) mest pga det som sagt innan

deras band är FÖR effektiva det som gjör att dom tar sig fram så bra i snö kärr etc gör att när dom svänger så drar dom in massa skit i banden och detta kombinerat med dålig spänn mekanism så får man bandkrängning.

Var skytt på en pebba i lumpen som var mek vangn til 9040a och OJ vad mycket bandkrängning man fick se!

detta var på p7 och där är ju bara grus och sand (undrar vad dom har i afgn?)

Där hade vi med våra snällare band på 302 mycket bättre tillsammans med en fungerande bandspänning blev livet mycket lättare. (om det inte var halt dvs)

Bara mina 2 cent

MVH Sebbe

Tricket är att alltid hålla in knappen för extraspänningen på Strf90

Ang motorstyrka CV9040C:

Fordonet hade fullgod motorstyrka i alla situationer vi stotte pa i Liberia.

Har filmat nar vi Bogserar en Bepansrad Langtradare ( Vet ej beteckningen ) i en brant uppforsbacke i sa pass djup lera att det tog i golvet pa 90:an, och anda drog vi upp tradaren utan storre problem.. Utan att den hjalpte till med sin motor..

De enda gangerna vi korde fast sa berodde det pa for lost underlag och hog vikt sa vi inte fick nog bra kontakt med banden..

Det ar da det e skont att ha med bargarna.. ;)

Tricket är att alltid hålla in knappen för extraspänningen på Strf90

Bandspänningen är inte aktiverad hela tiden bara för att du håller in knappen, hög bandspänning erhålls endast i några sekunder, sen måste proceduren göras om igen...

Edited by Pego

som sagt är ju bandspänningsknappen alltid bra och jag har själv kört på diverse underlag men aldrig haft bandkrängning.

skulle tro att de beror mycke på förarens körstil och att tänka lite i förväg så kan man förhindra bandkrängning ganska bra!

man måste ju ändå skotta in ganska mycke grus och skit innan de blir bandkrängning och bara att köra polygonsvängar eller dylikt tar rensar bort så pass mycke skit att man brukar klara sej. :baskerHV:

CV 9040

JAG tror cv 90 kan få problem i afganhistan (hur det nu stavas) mest pga det som sagt innan

deras band är FÖR effektiva det som gjör att dom tar sig fram så bra i snö kärr etc gör att när dom svänger så drar dom in massa skit i banden och detta kombinerat med dålig spänn mekanism så får man bandkrängning.

Var skytt på en pebba i lumpen som var mek vangn til 9040a och OJ vad mycket bandkrängning man fick se!

detta var på p7 och där är ju bara grus och sand (undrar vad dom har i afgn?)

Där hade vi med våra snällare band på 302 mycket bättre tillsammans med en fungerande bandspänning blev livet mycket lättare. (om det inte var halt dvs)

Bara mina 2 cent

MVH Sebbe

Den norska QRF:en har blandannat sina 9030:s på plats i afghanistan. De används inte så där rasande mycket, men de finns där om och när det behövs.

I September i år så byttes Telemarksbataljon ut mot Andra Bataljon. Som då var färdigutbildade (mao det var de som var på slutövningen i våras...).

Den norska QRF:en har blandannat sina 9030:s på plats i afghanistan. De används inte så där rasande mycket, men de finns där om och när det behövs.

I September i år så byttes Telemarksbataljon ut mot Andra Bataljon. Som då var färdigutbildade (mao det var de som var på slutövningen i våras...).

Ang 9030 i affe så ville man inte använda dom så mycket därför att man ville kunna använda dem som respons på en ökad hotbild för maktdemonstration. Därav det låga nyttjandet.

För er som kanske tror att det rör sig om ett kompani så är de inte fallet utan en pluton i QRF:en.

• 8 months later...
Ute på tunn is men: DSI16=DSI14 utan strypning?

En kugge mindre ger lägre hastighet men större kraft (ut i bandet), samt även sämre gravtagningsförmåga.

EDIT: Jag min idiot hade vänt på det hela...

ds14 v8 14 liter ds16 v8 16 liter, den sitter bara i stridsbåtarna vad jag vet, plus att den utvecklar en hel del effekt till, jämfört med den lilla motorn

Barracuda nätet som sitter på vagnarna har dom mönstret i sig eller "lyser" vagnens målning igenom?

Och om mönstret sitter i nätet behöver man måla vagnen?

*Frågor från en korkad kavallerist*

riktigt snyggt!

hur mycket kan man måla om ett stridsfordon egentligen? från grönt till vitt till sandfärgat, det blir många lager

Antingen anser man att det bidrar till pansaret eller så kör man igenom en fullständig nbc-sanering och börjar om från plåtrent :D

Färg har generellt en tendens att lätt lossna från pansarfordon som rör sig i snåriga miljöer(samt tvättas i grovspol)... Vi målade våra pbver två eller tre gånger under värnplikten, alltid ovanpå den gamla färgen (minns inte om vi bara tvättade eller om vi även slipade ner ytan något). Dvs de flesta pansarfordon har massvis med lager färg på sig.

Barracuda nätet som sitter på vagnarna har dom mönstret i sig eller "lyser" vagnens målning igenom?

Och om mönstret sitter i nätet behöver man måla vagnen?

*Frågor från en korkad kavallerist*

Barracudapyjamasen är ogenomskinlig, dvs vagnen får den färg som maskeringssystemet har. På exempelvis Strv 122 så har maskeringen samma mönster som vagnen har.

Så som svar på din fråga, nej, man behöver väl egentligen inte måla vagnen helt och hållet undertill, om maskeringssystemet är något så när heltäckande. Dock verkar det som att man har målat vagnarna ändå. Kanske avser man att inte köra med maskeringssystemet på hela tiden (det är ju dyrt och ömtåligt)?

Sen ser färgen ut att vara samma rosaaktiga sandfärg som användes av jänkarna under GW1.. Jämför med barracudasystemet som har en mer gulaktig sandfärg (modellbyggarnördkommentar)

/E

Dock verkar det som att man har målat vagnarna ändå. Kanske avser man att inte köra med maskeringssystemet på hela tiden (det är ju dyrt och ömtåligt)?

Det vore ju dumt att INTE köra med nätet på över tiden, just för att prova dess funktion under en längre period.

Skulle väl se lite tokigt ut om en sektion av "nätet" skulle falla av och det är mörkgrönt/svart och inte sandbrunt under.

Dessutom så täcks inte hela fordonet av nätet.

Lägg märke till att bärhjulen fortfarande var gröna.

Jo, och faller av gör det väl förr eller senare, särskillt om man leker krig... övar menar jag.. i en miljö fylld av alla möjliga hinder, som skogen eller i bebyggelse. Vilket skulle kunna vara en bra anledning till att man inte väljer att köra med maskeringssytemet på 100% av tiden.

Vad jag förstått så använder man sällan barracudasystemet på Strv 122 av den anledningen att man inte vill slita på maskeringssatserna.

Kör man i dammig miljö blir väl vagnarna ganska så snart självmaskerade på exponerade ytor om det nu skulle sticka fram lite grönt någonstans :D

Sen ser färgen ut att vara samma rosaaktiga sandfärg som användes av jänkarna under GW1.. Jämför med barracudasystemet som har en mer gulaktig sandfärg (modellbyggarnördkommentar)

/E

FM verkar ha valt den mer rosaaktiga färgen över ren sandfärg, tycker mig komma ihåg att också våra 203:or i affe oxå har den rosaaktiga färgen. Var det inte något brittisk förband som kom på detta för en bra massa år sedan :D (pinky).

Ska tydligen smälta in bättre med det dis/ljusbrytningar som förkommer i stora öknar.

Edited by 3924
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Det är första gången.

Enligt personal på plats var man mycket nöjd med vagnarna.

Både gällande framkomlighet och verkan.

Några inlägg upp påstod någon att det vore ett dåligt fordon med hänsyn till underlaget i affe. I vissa områden skulle detta stämma pga alltför kuperad terräng, men det svenska prt:t och det norska är ganska platt generellt och underlaget är förträffligt för en vagn som CV90.

De norska grabbarna sa också att utökningen i sitt område kommer innebära mer tunga fordon.

Om man menade CV90 är för mig oklart. Helikoptrar är dock på G.