Jump to content

CV-90 till Afghanistan.

Recommended Posts

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det skall bli mycket intressant att höra hur det går för dom. Om det funkar bra så öppnar detta för nya export möjligheter. Tänker då på nederländerna. Dom var väl redan intresserade om jag inte mins fel.

Jofus

Skulle förvåna mig om Nederländerna väljer cv90 men man vet inte beror på deras erfarenhet med Hägglunds i övrigt.

Alvis drog ju förvisso bort Warrior från tävlingen för att cv90 var ett bättre alternativ.

Skulle förvåna mig om Nederländerna väljer cv90 men man vet inte beror på deras erfarenhet med Hägglunds i övrigt.

Alvis drog ju förvisso bort Warrior från tävlingen för att cv90 var ett bättre alternativ.

Nederländerna har ju Bv 206 (eller om det är 208) så de har ju viss erfarenhet av Hägglunds. Men vad jag förstod på en holländare jag talade med, så var väl "favoriten" Puman, men den har ju nackdelen av att den ligger några år bort.

/E

Guest Triggerpuller

Puma borde ju helt rättvist vara "favorit". Enligt vad som går få reda på om den enligt öppna källor. Men, CV-90 finns i tjänst och används av 4 länder, Puma finns inte ens som prototyp. Ska bli väldigt intressant och höra hur 90:an funkar under lite jävligare omständigheter.

Den är ju testad överallt i alla fall.

Nog enda stridsfordonet i väst som är det.

Har för mig att man testade den i jungeln i Singapore eller nåt sånt inför deras stridsvagns köp.

Var cv90120 som var intresant där.

Tror inte Afghanistan är nåt speciellt svårt.

Möjligen att motorn är i svagaste laget.

Guest Triggerpuller

90:an har mig veterligen aldrig använts över längre perioder i områden av ökenkaraktär med den mängd partiklar som förekommer i sådana områden.

Dom småtest Hägglunds gjort skall inte jämföras med den långvariga fältanvändning norrmännen kommer att utsätta dem för.

Afghanistan är inte riktigt öken heller i alla fall inte sand öken.

Men det som behövs är ju ett vettigt partikel filter som man kan byta.

Under desert storm så var inte Britternas Challenger vagnar anpassade till öken strid som exempel. Besättningarna löste det genom att sätta en nylonstrumpa vid luft intagen. Fungerade hyggligt vad jag förstått.

?

Förklaring tack. Har alldrig tidigare hört någon klaga på detta.

Och är det nu ett problem så är det inte det minsta svårt för en mekaniker att ta bort strypningen.

?

Förklaring tack. Har alldrig tidigare hört någon klaga på detta.

Och är det nu ett problem så är det inte det minsta svårt för en mekaniker att ta bort strypningen.

Är inte en stridsfordons människa så är inte hundra.

Men motorn är en ombyggd civil variant må vara en väldigt bra men tror att en motor specifikt utvecklad för stridsfordon är bättre framför allt på höga höjder.

Effekt/vikt: 17,1 kw/ton

Warrior har: 17,2 så är inte nån enorm skillnad men skulle nog tycka det var bättre om den i standard utförande gav 20 åtminstånde.

Rätt i att motorn är en ombyggd civil variant, nämligen Scanias mest sålda!

Innebär: Gott om reservdelar, inga barnsjukdommar, gott om utbytesmotorer (ombyggnaden är relativt enkel).

RepgrpC SL KS05 (vi låg på samma plut) Är civilt Scaniamekaniker, hans omdömme om motorn ur mekanikersynpunkt var att den var tråkig. dvs: Den går alldrig sönder!

Och som tidigare sagt: Känner man att man vill åka i 75 i stället för 73 km/h så är det enkelt att ta bort strypningen (som är orginal, motorn utan strypning säljs som en "större" motor, vilket medför att inga större problem med större förslitning torde inträffa).

Rätt i att motorn är en ombyggd civil variant, nämligen Scanias mest sålda!

Innebär: Gott om reservdelar, inga barnsjukdommar, gott om utbytesmotorer (ombyggnaden är relativt enkel).

RepgrpC SL KS05 (vi låg på samma plut) Är civilt Scaniamekaniker, hans omdömme om motorn ur mekanikersynpunkt var att den var tråkig. dvs: Den går alldrig sönder!

Och som tidigare sagt: Känner man att man vill åka i 75 i stället för 73 km/h så är det enkelt att ta bort strypningen (som är orginal, motorn utan strypning säljs som en "större" motor, vilket medför att inga större problem med större förslitning torde inträffa).

Ok.

Har hört att den verkar lite för slö när den sitter på 90c varianten.

Men som sagt är inte stridsfordons människa så har inte hundra koll på det.

C-varianten är iof en annan femma. Där är lasten ökad med några hundra kilo (eler ton t.o.m.?), vore lustigt om det inte märktes på framförandet. Men återigen, att byta motor på ett fåtal vagnar bara för att de har tyngre last kan knappast vara ekonomiskt försvarbart.

C-varianten är iof en annan femma. Där är lasten ökad med några hundra kilo (eler ton t.o.m.?), vore lustigt om det inte märktes på framförandet. Men återigen, att byta motor på ett fåtal vagnar bara för att de har tyngre last kan knappast vara ekonomiskt försvarbart.

Möjligt fast tror ju att eventuella uppgraderingar av cv90 vilket är en nödvändighet enl mig kommer öka lasten en del vilket kommer göra att man nog för att bibehålla prestandan behöver en starkare motor.

Borde väl inte vara omöjligt att Scania eller Volvo fixar en ny motor som har samma volym men bättre effekt.

Nåja, nu ska vi inte ta i för mycket här. Skillnaden märks mest vid landsvägskörning. Vid terrängkörning (som är det viktiga) accelererar man inte på samma sätt och har absolut inte samma maxhastighet.

Sedan kan man självklart bygga en starkare motor med samma volym, allt går... Men ska man göra det så behöver även transmissionen förstärkas (alltså hela drivningen, inte bara växellådan) och då börjar man närma sig en total ombyggnad av drivsystemet=DYRT!

Nåja, nu ska vi inte ta i för mycket här. Skillnaden märks mest vid landsvägskörning. Vid terrängkörning (som är det viktiga) accelererar man inte på samma sätt och har absolut inte samma maxhastighet.

Sedan kan man självklart bygga en starkare motor med samma volym, allt går... Men ska man göra det så behöver även transmissionen förstärkas (alltså hela drivningen, inte bara växellådan) och då börjar man närma sig en total ombyggnad av drivsystemet=DYRT!

Beror ju på hur robust resten av drivlinan är.

Förhoppningsvis är den dimensionerad för större effekt än man tänkte.

Fast hur man kan bygga om den har nog mer att göra med upphängningen.

Vet inte hur den är dimensionerad.

Självklart dimensionerar man alltid med säkerhet. Problemet är bara att man fortfarande vill ha samma säkerhet => nybygge...

Förstår inte vad du menar då du pratar om upphängning, det är ingen bil vi pratar om. Men det som kan bli aktuellt att modifiera är växellåda, drivaxlar, slutväxel och drivhjul för att klara en starkare motor.

Axlar, slutväxel och drivhjul är svenska konstruktioner av hägglunds medan växellådan är köpt från england (lyft direkt ur warriorn) som sluten enhet. Alltså inga ritningar finns i sverige på växellådan, inte ens reparationer och underhåll får genomföras av svens personal utan flygs in från england (officiellt sett alltså, kan inte tänka mig annat än att både FMV och hägglunds har plockat sönder och ritat av lådorna).

Således kan det bli ett ganska omfattande arbete att utöka effekten i någon större grad då iof de "små" delarna kan baseras på de tidigare medan en helt ny växellåda måste konstrueras med allt vad det innebär av tester och barnsjukdommar.

9030 Mk II har väll större motor? DSI16 istället för DSI14 har jag för mig. Detta diskuteras ju i "Vad är detta" tråden.

Norrmännen har ju lite mera pansar på sina än vad vi har på vanliga 9040. Även en kugge mindre på drivhjulen som är lite mindre.

Transmissionen på vanliga 9040 kan ge problem, klarar inte vikten riktigt. Fick problem med bromsarna på min vagn efter ett kraftigt genomslag i fjädringen. 9040C vill jag inte tänka på, vissa rykten finns att den är lite klen. Lådan är trots allt en engelsk konstruktion. ;)

Står nästan ingenting om transmissionen i I-boken. Överlagringsprincip bla bla, kolla olja...

Ute på tunn is men: DSI16=DSI14 utan strypning?

En kugge mindre ger lägre hastighet men större kraft (ut i bandet), samt även sämre gravtagningsförmåga.

EDIT: Jag min idiot hade vänt på det hela...

Edited by GeB
Ute på tunn is men: DSI16=DSI14 utan strypning?

En kugge mindre ger lägre hastighet men större kraft (ut i bandet), samt även sämre gravtagningsförmåga.

EDIT: Jag min idiot hade vänt på det hela...

Stämmer nog inte så bra, den ena är på drygt 14 liter och den andra på 16 ;) .

Självklart dimensionerar man alltid med säkerhet. Problemet är bara att man fortfarande vill ha samma säkerhet => nybygge...

Förstår inte vad du menar då du pratar om upphängning, det är ingen bil vi pratar om. Men det som kan bli aktuellt att modifiera är växellåda, drivaxlar, slutväxel och drivhjul för att klara en starkare motor.

Axlar, slutväxel och drivhjul är svenska konstruktioner av hägglunds medan växellådan är köpt från england (lyft direkt ur warriorn) som sluten enhet. Alltså inga ritningar finns i sverige på växellådan, inte ens reparationer och underhåll får genomföras av svens personal utan flygs in från england (officiellt sett alltså, kan inte tänka mig annat än att både FMV och hägglunds har plockat sönder och ritat av lådorna).

Således kan det bli ett ganska omfattande arbete att utöka effekten i någon större grad då iof de "små" delarna kan baseras på de tidigare medan en helt ny växellåda måste konstrueras med allt vad det innebär av tester och barnsjukdommar.

Med upphänging menar jag bärhjulen och deras fjädring.

Alltså det som på engelska kallas till exempel "torsion bar suspension" tror inte det är den sorten på cv90 men spelar inte så stor roll.

Torsionsstavarnas hållbarhet har väll inte jättemycket med hastigheten att göra?

Visserligen så om man åker fortare så påverkas de också fortare. Men det borde inte göra så stor skillnad. Man måste nog åka rackarns fort om det ska bli problem med torsionsstavarna.

De pajjar ju av lite andra orsaker som bärgningar bakåt och sånt.

Strypningar finns om jag minns rätt i både turbo och insprutningen. Finns nog att ta av, men jag tror att det medför märkbart slitage ändå. Norrmännen tar ut 600 hkr ur sina, borde vi nog också göra på 90C samt mindre drivhjul.

Torsionsstavarnas hållbarhet har väll inte jättemycket med hastigheten att göra?

Visserligen så om man åker fortare så påverkas de också fortare. Men det borde inte göra så stor skillnad. Man måste nog åka rackarns fort om det ska bli problem med torsionsstavarna.

De pajjar ju av lite andra orsaker som bärgningar bakåt och sånt.

Strypningar finns om jag minns rätt i både turbo och insprutningen. Finns nog att ta av, men jag tror att det medför märkbart slitage ändå. Norrmännen tar ut 600 hkr ur sina, borde vi nog också göra på 90C samt mindre drivhjul.

Torsionsstavarna begränsar hur mycket pansar man kan hänga på dem eller annat skrot.

Sen att Norrmännen tar ut 600hkr ur sina som tydligen är 2 liter större är inte så konstigt.

Minns nåt om att den version som vi skickade dit först inte dög riktigt utan Hägglnuds var tvugna att fixa banden och ett antal andra saker så den blev ganska så mycket bättre än våran.

Norrmännen skall ha samma motor. Schweizarna och eventuellt Finnarna har den större, vad jag har förstått.

Ja, torsionsstavarna begränsar vikten. De är givetvis förstärkta på 90C, lite lägre markfrigång ändå. De kan nog stärkas upp ytterligare. Schweiziska varianten lär bli tyngre än 90C. För att kompensera för detta bör de nog göra nya pendelarmsstationer och infästningar för torsionsstavarna. Tror jag iaf, har ingen aning om hur det är dimensionerat, men det kan ge sig på 9040.

Jag tror att de förändringar som du talar om även finns på svenska, tror det handlade om skrovform och lite så för att få dem att gå bättre i snö.

EDIT: Från Scandinavian Armor om norska uttagningarna:

The Norwegian Army selected the Hägglund CV90 instead of many alternatives (Puma, Warrior, Bradley and other), because of the custimization, mobility, price, accessibility and the Norwegian-Swedish teamwork. The CV9030 is built after the specifications that the Norwegian Cavalry required. Originally the vehicle was constructed for the terrain in Northern Sweden. During the first test in the Norwegian mountains, none of the test vehicles could go as fare up the mountain as the Norwegian Leopard main battle tank. The engineers from Hägglund upgraded the belt and engine, and then the CV90 could drive circles around the tank. The Bradley still had trouble, and was out of the trials, along with Puma, Warrior and other IFV's. It can operate in tough terrain and weather, and can manage the special and variable snow conditions in Norway. The vehicle has low, compact profile, low infrared signature, low radar signature and low engine noise from the powerful Scania engine. This make the vehicle a perfect "sneaker". The weight is surpricingly low, no more than 26 ton. The armour is made of laminated hardened steel/kevlar and can tolerate a 30mm APFSDS round in front. The engine performance, low weight and the wide belt gives high tactical mobility through marshes, snow and difficult terrain. Many of the qualities from Bv206 (also made by Hägglund) you can find in the CV90. The CV90 is actually better in mobility. The underside of the hull is formed with "skies". The ground clearance is 45cm.

Antagligen har jag fel om skrovformen, tolkar det som att den varit sådan från början.

Edited by Mats
Norrmännen skall ha samma motor. Schweizarna och eventuellt Finnarna har den större, vad jag har förstått.

Stämmer med vissa reservationer bra med min version av sanningen.

De norska vagnarna ska ha kraftigare turbo och som sagt "Schweizarna och eventuellt Finnarna"

en motor som man kan kränga ner ett par fyra liter mer mjölk i.

Dessa motorer ska därtill vara en generation nyare.

Men detta är som sagt bara min version av sanningen och om någon faktiskt VET

hur det förhåller sig så vore det trevligt att höra mer om detta.