Jump to content

CV-90 till Afghanistan.

Recommended Posts

Ett tips i all ödmjukhet:

Tänk nu bara på att det kan vara VÄLDIGT känsligt med bilder på vår kvalificerade mtrl i utlandsstyrkan, framförallt våra strf 90 i Afghanistan.

Tänk först innan ni lägger ut nåt.

Men exteriörbilder borde väl vara OK? Snäääällaaaa.. Tänk på oss bildkåta modellbyggare som inte orkar ta oss ut i trädgården ens, än mindre tjänstgöra i afghanistan :)

/E

Jag är ju ingen auktoritet här, jag är inte blågul på forumet och jag tillhör inte förbandet så vad jag säger behöver ingen rätta sig efter. Jag vet bara av erfarenhet att folk som hamnar i situationen "Jag sitter på info som folk vill ha" inte riktigt alltid kan avgöra vad som är OK att fota och offentliggöra. Många blir ibland lite VÄL ivriga eftersom dom tror att det kan ge status på ett militärt forum att just DOM kunde vara dom som publicerade dom eftertraktade bilderna på forumet, och så fotar man ALLT och publicerar ALLT, även sånt som inte är OK. Exempel på sådant olämpligt är bilder tagna från Main Tower när det fanns som visar planläggningen på campen, detaljer i Gaten och dess uppbyggnad eller vissa detaljer på Stridsfordon, framförallt sånt som visar begränsningar i materielen.

Det är inte lätt för folk att analysera vad som är OK, vad som är tveksamt och vad som är helt sjukt olämpligt att lägga ut på nätet.

För mig står alltid säkerheten i främsta rummet och om jag eller någon av mina nära/kära var insatta i Afghanistan i Strf-förbandet skulle jag ha mycket svårt att ta att någon lade ut bilder eller information som skulle kunna vara skadlig för förbandet.

En bra grund för er där nere kan vara att först visa bilderna för G2-SÄK och sen publicera dom som har godkänts.

Dock har vi ju meddelarfrihet och yttrandefrihet i Sverige, så vad jag tycker kan man ju skita i och sova gott om man vill.

Återigen är mitt budskap till er där nere: "Fota, publicera, men tänk efter före innan ni publicerar"

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jake_the_snake har naturligtvis rätt i sak. Men vi ska samtidigt inte vika den allt för stora folie-hatten. Med tanke på hur väldokumenterad exempelvis LA-missionerna var på internet samt all den öppna info som finns om Strf90, torde få bilder i samma stil som missionsbilder brukar se ut och här efterfrågas, vara farligt.

/Zacke

Dock har vi ju meddelarfrihet och yttrandefrihet i Sverige, så vad jag tycker kan man ju skita i och sova gott om man vill.

Jag vill minnas att det under min tid utomlands förekom en och annan pratstund i kavajhytt, motsvarande, med anledning av både bilder och text publicerats på nätet av obetänksamma soldater som var ivriga att dela med sig av sin vardag. Minns dock inte om det gick vidare till någon form av formell påföljd. Men helt påföljdsfritt är det inte alltid.

För övrigt håller jag dig med helt och fullt.

• 1 month later...

Fortfarande ingen som har en endaste bild??

Jag är bara intresserad av dokumentation av fordonen på plats, ingen politik, inga avsöljanden.

Om ni inte vill publicera öppet så skicka ett mail.

/Fordonshistoriker.

Att kolla av mil.se är ett första tips..

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...t-ar-viktigast/

en bild iaf..

Bild på en strf 90. njjjeeee knappast, inte direkt vad jag var ute efter.

Är det du eller jag som är förvirrad nu? Du skriver i CV-90(Strf 90)-tråden och frågar efter bilder från Afghanistan, men vill inte ha bilder på Strf 90???

Edit: Eller är det så att du vill ha bilder på samtliga Strf 90 tillsammans där nere?

Edited by Muts
Att kolla av mil.se är ett första tips..

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...t-ar-viktigast/

en bild iaf..

Bild på en strf 90. njjjeeee knappast, inte direkt vad jag var ute efter.

Är det du eller jag som är förvirrad nu? Du skriver i CV-90(Strf 90)-tråden och frågar efter bilder från Afghanistan, men vill inte ha bilder på Strf 90???

Edit: Eller är det så att du vill ha bilder på samtliga Strf 90 tillsammans där nere?

Missförstå mig rätt, det är inget fel på motivet på just den länkade bilden, men jag vill gärna se lite mer av fordonet.

Mer som denna från samma källa.

Bild.

Missförstå mig rätt, det är inget fel på motivet på just den länkade bilden, men jag vill gärna se lite mer av fordonet.

Mer som denna från samma källa.

Bild.

'pfattat!

Hittade det här på AB idag, om du bläddrar till sidan 4. Klippa och klistra och fråga om lov får du göra själv. :baskerPa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5...ce=galleryFlash

• 4 weeks later...

Är det där MILES lasersensorer som sitter i banden som går runt tornen? Udda i så fall med träningsutrustning på fordon i skarp tjänst. Men det kanske är nåt hemligt trick där man utnyttjar MILES-systemet som laservarnare? :)

• 4 months later...

En Norsk CV90 verkar ha kört på en IED med en död soldat som följd. Den döde är föraren medan den övriga besättningen har klarat sig undan med lindriga skador. Detta är väll första gången en CV90 kört på en IED och även första gången någon i fordonet har dött pga beskjutning.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=586599

Enligt artikeln så skedde det hela 4 kilometer sydost om Ghowrmach, vilket är att betrakta som på gränsen till "taliban territorium". Tills så sent som förra våren var ANA FOB:en i Ghowrmach den sista utposten i detta området och utsates regelbundet för attacker. Stora delar av det närliggande området befriades sedan av ANA-styrkor (1.Brig 209.Corps) understödda av ISAF (främst Norska Task unit). Under hösten grupperades sedan ett antal CV9030N på FOB:en med hjälp av ANA resurser.

Fantastiskt hur snabba även normännen själva är på att hjälpa motståndarna med sin stridsutvärdering.

Trist, nu vet dom exakt vilken verkan just den laddvikten har på ett strf 9040.

Fantastiskt hur snabba även normännen själva är på att hjälpa motståndarna med sin stridsutvärdering.

Nåja, så mycket syns ju faktiskt inte på bilderna och upplösningen är inte häpnadsväckande heller. De har ju inga bilder som visar den främre delen på förarsidan, så de som är intresserade har antagligen fått bättre inblick i de skadorna på plats.

Nåja, så mycket syns ju faktiskt inte på bilderna och upplösningen är inte häpnadsväckande heller. De har ju inga bilder som visar den främre delen på förarsidan, så de som är intresserade har antagligen fått bättre inblick i de skadorna på plats.

Jag vet inte, jag tyckte att det var en rätt så tydlig bild på krevadgrop, lossade bärhjul, söndrig skyddsplåt och söndrigt band på vagnens vänstra sida, eller såg du inte den bilden kanske?

Sen tycker jag att attityden "det gör inget med lite bilder för dom har ju redan sett det där nere redan" är jäkligt trist. Nej det är inte alls säkert att dom har sett skadorna speciellt tydligt, så varför ska vi då hjälpa dom?

Men det är klart, om man inte själv riskerar livet i en sån där plåtburk så är det kanske skit samma?

Jag vet inte, jag tyckte att det var en rätt så tydlig bild på krevadgrop, lossade bärhjul, söndrig skyddsplåt och söndrigt band på vagnens vänstra sida, eller såg du inte den bilden kanske?

Visst såg jag den, men den är ju beskuren så att det som är intressant med avseende på verkan inte syns. Det är ju vad som hände med chassit som är intressant och det syns inte på bilderna.

Att det blir en krevadgrop när man smäller av en nedgrävd laddning är väl ingen överraskning för Terry Taliban heller, särskilt inte som han vet hur mycket han grävt ner. Om vagnen efter smällen står still så kan man ju förutsätta att man slagit ut drivningen och att bärhjulen ryker först är väl inte heller någon överraskning. Jag ser inga trasiga skyddsplåtar, två som är uppvikta och att det verkar saknas några, men några trasiga ser jag inte. Jag kan heller inte avgöra om banden är trasiga eller inte. De sitter inte där de ska, men jag ser inget på själva banden som är trasigt.

Om man smäller av en laddning och i tidningarna kan läsa att en person omkommit och dessutom kan se att vagnen står kvar på platsen så krävs det ingen längre underrättelseutbildning för att dra slutsatsen att det blivit en grop och att bandaggregaten inte ser ut som de ska. Beroende på avsikten så räcker ju det som information för att avgöra om man ska gräva ner mer nästa gång eller om det var "tillräckligt".

Sen tycker jag att attityden "det gör inget med lite bilder för dom har ju redan sett det där nere redan" är jäkligt trist. Nej det är inte alls säkert att dom har sett skadorna speciellt tydligt, så varför ska vi då hjälpa dom?

Men det är klart, om man inte själv riskerar livet i en sån där plåtburk så är det kanske skit samma?

Rent generellt blir det rätt löjligt när den egna organisationen är mer förtegen med vad som händer än vad man kan få reda på från öppna källor. Jag tycker att norrmännen lyckas rätt bra med att dölja det som kan vara känsligt och samtidigt vara rätt öppna med det som inte är särskilt känsligt. Sverige lyckas snarare göra tvärtom. En bild på chassits främre vänstra sida hade varit att bjuda på för mycket information och där gör de rätt som inte visar den.

Vad gäller olika plåtburkar så har jag bara riskerat livet i sådana med mycket lägre skyddsnivå, vad nu det har med saken att göra.

För att kunna dra några mer detaljerade slutsatser måste man nog se betydligt mer av fordonet, i synnerhet den delen av fordonet som blev direkt påverkat av bomben. Sen måste man också ha detaljerad kunskap om bombens beskaffenhet. Utan det så betyder en bild på en utslagen nittia inte mycket. Vi alla vet ju att det GÅR att slå ut en strf 90, frågan är bara hur. Vet man inte vad som slagit ut vagnen är bilderna ungefär lika användbara som de som cirkulerar på internet redan som visar utslagna M1'or, Merkavor eller varför inte utslagna Pbv 302or. I de senare fallen VET vi ju dessutom vad som slagit ut dem.

För att kunna dra några som helst analyser utöver att en jävla massa pang dödar en CV90 (vilket till och en analfabetisk getherde fattar) måste man alltså ha detaljerad kunskap om bomben och detaljerade fakta om den utslagna vagnen. De som sitter på mest information i detta fallet är nog gärningsmännen själva. Jag är också tämligen säker på att vagnen kommer analyseras och prov kommer göras, precis som efter beskjutningen med AT-3 Sagger mot Pbv 302 i Bosnien. En sådan analys gör man inte med endast tre små bilder från internet som grund.

Jag kanske är en dum civilist som inget förstår, men det är i alla fall så jag ser på saken.

Visst ska man bjuda fienden på så lite information som möjligt. Min bedömning är att så också skett här. Det är viktigt att man balanserar militärens önskan att bara presentera siffror över neutraliserade fiender vid en presskonferens och behovet, rättigheten och rent av skyldigheten hos gemene man i en demokrati att faktiskt kunna informera sig om vad som är resultatet av de politiska beslut som medborgaren faktiskt indirekt har bidragit till.

För att redan nu möta argumentet "för det behövs inga bilder" så är det så att det faktiskt behövs bilder för att engagera och för att människan verkligen skall få en känsla av här och nu. Hur många hade brytt sig om Haiti om det enda vi fick därifrån var text? Vi behöver se för att tro.. seeing is believing. Om vi inte får se vad som händer med de som är beredda att offra livet i plåtburkar, varför ska vi bry oss? Varför ska vi engagera oss i några anonyma människors öden om de bara är textrader i en tidning. Jag tror fler svenskar hade varit mer engagerade i vad som händer i Afghanistan och framför allt vad som händer med det svenska försvaret om försvaret hade varit mer synligt, och då menar jag inte fräcka rekryteringsspottar som bara talar om för svensken att FM är till för übermenchs only och artiklar om hur soldater besöker horhus, utan reportage som visar hur FM gör nytta, både på hemma och bortaplan. Men å andra sidan är väl svenska folket tyvärr mer intresserade av Anna Ankas plastikoperationer och om vilka som röstar ut vilka i Robinson.

/E

Hur mycket sprängmedel som behövs för att slita av bandet och ett bärhjul kan man ju räkna ut på en höft med ett sprängkort och ett par foton på fordonet i fråga.

Det är skadorna på insidan som är intressant för motståndaren, och de får vi ju inte se...

Edited by eskil

ErikG:

För att kunna dra några som helst analyser utöver att en jävla massa pang dödar en CV90 (vilket till och en analfabetisk getherde fattar) måste man alltså ha detaljerad kunskap om bomben och detaljerade fakta om den utslagna vagnen. De som sitter på mest information i detta fallet är nog gärningsmännen själva.

Det är just gärningsmännen som drar nytta av sådan här information. Dom vet ju exakt vilken laddning dom har använt och nu vet dom dessutom exakt vilken skada just den laddningen gjorde. Dom vet var den träffade, hur många som skadades/dog i vagnen, var dom satt och hur vagnen såg ut efteråt. Den kunskapen används nu fär att ytterligare optimera deras insatser mot ISAF, våra egna strf 90 på plats såklart inräknade.

Jag tänker inte ge mig vidare in i den här principdiskussionen, ingen av oss kommer ju att ändra oss ändå.

För mig kommer ALLTID de insatta soldaternas säkerhet att prioriteras först med folkets behov av att få veta och se bilder inte ens på tionde plats oavsett vad folk kan tycka är löjligt eller ej.

Några tekniska detaljer bara kopplat till 106 inlägg som inte har med ovastående princip att göra:

Man ser vagnens hela vänstra sida hela vägen fram till främre vänstra kant.

Att det saknas skyddplåtar på vagnen indikerar förmodligen att dom är sönder, bortsprängda eller åtminstone har behövt skäras bort på plats.

Det främre fästet till den främre av de skyddsplåtar som sitter kvar är uppenbarligen avslitet eller avskuret, det syns ju luft mellan plåt och chassi.

Bandet kan vara trasigt på många sätt, att man inte ser att det är avslitet behöver inte betyda att det är funktionsdugligt. Jag hade inte monterat på det där bandet på en vagn igen utan att göra en grundlig kontroll först kopplat till bandbultar, bussningar och eventuella sprickbildningar i bandplattor. Alltså är bandet trasigt.

Jag tänker inte ge mig vidare in i den här principdiskussionen, ingen av oss kommer ju att ändra oss ändå.

För mig kommer ALLTID de insatta soldaternas säkerhet att prioriteras först med folkets behov av att få veta och se bilder inte ens på tionde plats oavsett vad folk kan tycka är löjligt eller ej.

Du tror inte att gärningsmännen har betydligt bättre möjlighet till skadeevaluering än en bild på en norsk nyhetssite? De lär ju ha mölighet att titta själva eller fråga vittnen om de vill eftersom de med all sannolikhet finns i närheten. Vad jag menar är att man måste vara lite balanserad. I detta fallet verkar den norska försvarsmakten ha gjort den bedömningen att bilderna inte ger gärningsmännen någon större hjälp. Ska man hårddra det så hade ju varit bäst att hemlighålla det som hände helt och hållet för att undanhålla kunskapen om att man faktiskt lyckats ta livet av föraren. Men dels är det svårt eftersom de anhöriga ändå måste informeras, dels tycker jag informationsbehovet till allmänheten väger tyngre.

Du får tycka var du vill om det (för mig, men kanske inte för värdegrundsprelaterna inom FM :) ), men norska och svenska soldater slåss för demokrati och representerar demokratiska länder, därför måste man också spela efter de spelregler som detta innebär. En diktatur har helt andra möjligheter att påtvinga sina undersåtar sekretess. Jag utgår ifrån att de flesta på forumet faktiskt till och med föredrar Aftonbladet framför nyhetsspridning a'la Sovjetisk press, Ni som inte gör det, boka tid hos er närmaste värdegrundskonsulent för ett personligt samtal.

När det gäller bärhjul och band så är det väl mer regel än undantag att sådana sprids i terrängen vid minsprängning, varför det knappast är något fantastiskt och spektakulärt att det även hände i detta fallet. Det hade varit mer intressant om vagnen sett hel ut trots dödsfallet. Då hade det förmodligen funnits en svaghet i vagnen någonstans.

Men vi kan ju i alla fall vara överens om att det är bättre att vi diskuterar nyhetsflöde/opsec än skyddsnivån hos en CV9035N kontra den hos en Strf 9040C.. DEN diskussionen kan vi kanske ta det lugnt med ett tag. :dribble:

/E

Några tekniska detaljer bara kopplat till 106 inlägg som inte har med ovastående princip att göra:

Man ser vagnens hela vänstra sida hela vägen fram till främre vänstra kant.

Gör man? Det vi diskuterar är väl denna bild och om man jämför med höger sida så ser jag inte lika många fästen för skyddsplåtar, dessutom syns inte hela sidan utan bara den nedre delen.

Att det saknas skyddplåtar på vagnen indikerar förmodligen att dom är sönder, bortsprängda eller åtminstone har behövt skäras bort på plats. Det främre fästet till den främre av de skyddsplåtar som sitter kvar är uppenbarligen avslitet eller avskuret, det syns ju luft mellan plåt och chassi.

Den glipan missade jag. Jag gör ju samma antagande som du angående de saknade plåtarna, men utöver det där fästet ser jag på bilderna inga skadade plåtar. Det vill säga inga uppenbara skador, men dolda skador ser man ju ändå inte på bild.

Bandet kan vara trasigt på många sätt, att man inte ser att det är avslitet behöver inte betyda att det är funktionsdugligt. Jag hade inte monterat på det där bandet på en vagn igen utan att göra en grundlig kontroll först kopplat till bandbultar, bussningar och eventuella sprickbildningar i bandplattor. Alltså är bandet trasigt.

Jag skulle inte heller anse att ett band som varit med om en IED är funktionsdugligt, men det handlar om vilken inställning man har till begreppet funktionsduglig och inte om vad man kan se på bilderna. Att bandet kan vara skadat och inte bör användas behövde du ju inte se några bilder för att komma fram till, det räckte ju med att veta att det gått på en IED. Återigen ingen detaljerad information som finns på bilderna. Vid närmare granskning så ser det ut som att det saknas något i bulthålet (eller vad det heter) på en bandplatta i bildens nedre högra hörn, men jag kan inte avgöra om det är så.

Var folk sitter i vagnen är känt sedan länge. Att hemlighålla att folk dött är knappast ett alternativ, men man hade ju inte behövt berätta hur många som åkte i vagnen. Jag vidhåller att de inte fått särskilt mycket användbar information om verkan på vagnen utifrån de där bilderna. När jag först läste att en CV9030 kört på en nedgrävd IED och föraren omkommit, men de två andra fått lättare skador drog jag utifrån det slutsatser om vilken sida det träffat mm som stämmer ganska väl med vad som syns på bilderna så bilderna bara bekräftade vad som gått att läsa sig till.

Ingen principdiskussion, bara för att re ut dom tekniska begreppen...

Gör man? Det vi diskuterar är väl denna bild och om man jämför med höger sida så ser jag inte lika många fästen för skyddsplåtar, dessutom syns inte hela sidan utan bara den nedre delen.

Jämför med den här bilden och räkna antal fästen för skyddsplåtarna. Bogservajern man ser i bildens övre vänstra del ligger framför vagnen, inte under den.

Den del som är intressant visas ju, dvs den som är närmst detonationen.

Den glipan missade jag. Jag gör ju samma antagande som du angående de saknade plåtarna, men utöver det där fästet ser jag på bilderna inga skadade plåtar. Det vill säga inga uppenbara skador, men dolda skador ser man ju ändå inte på bild.

Nej dolda skador ser man inte på bild, men fråvaron av oskadade delar kanske kan vara lika röjande? Det är inte bara närvaron av det onormala som är intressant utan även frånvaron av det normala...

Jag skulle inte heller anse att ett band som varit med om en IED är funktionsdugligt, men det handlar om vilken inställning man har till begreppet funktionsduglig och inte om vad man kan se på bilderna. Att bandet kan vara skadat och inte bör användas behövde du ju inte se några bilder för att komma fram till, det räckte ju med att veta att det gått på en IED. Återigen ingen detaljerad information som finns på bilderna. Vid närmare granskning så ser det ut som att det saknas något i bulthålet (eller vad det heter) på en bandplatta i bildens nedre högra hörn, men jag kan inte avgöra om det är så.

Ingen detaljerad information för dig och mig kanske, men för någon som inte har sett just denna typ av skador på stridsfordon 90 tidigare så kanske bilden ger en uppfattning om vilka skador som kan påräknas? Kanske framförallt om man vet den exakta laddvikten och typen av IED?

Det är kanske inte du eller jag som avgör vilken information som är användbar för dom utan det kanske är dom själva? Vi kanske ger dom en pusselbit som dom har saknat innan?