Gotcha Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Bara så vi skiljer på päron och äpplen..... Wtf? vad har hänt med kukar och morötter?? Uhm...kuken min har jag pejl på...morötterna vette fasen.. B) Quote
majk Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Jag hade 6 mag i lumpen 4(gsu) 2 till när jag fick min Kulspruta 90 iofs gav jag bort mina mag till mina andra ak skyttar i gruppen för mag i Kulspruta 90 är inget vidare med eldavbrott och trasiga magg. Quote
Target#1 Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Fan vad glad jag är att jag är Ksp-skytt, fick alltid ta så mycket 7.62 som jag ville. Lallade rund med 18kilo plugg under GU. Vi fick under GU höra att i krig kommer ammo inte vara ett problem. Vi får så många nya fina färdigladdade plastmag som vi vill ha och är praktiskt att bära. Jag tillhör inte "frontline" stridande så ni som är pansarskytte eller liknande kommer nog inte behöva klaga. Quote
Fk Satan Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 4 Mag kommer de inom hemvärnet att klara sig på. vid höjdberedskap kommer resp komp att tilldelas 2mag/skalle. sedan är det kompch coch KVM som ansvarar för denna ammo. vid Hemvärnslarm delas denna ammo ut. samt att Kvm kommer då att få mer ammo från resp MD-grp. här finns det dock lite skillnader mellan olika Hv-komp de flesta Hv.komp. har redan idag ett förstahands behov av ammo vissa har lite mer än första hands behovet. det beror på att man ska ha ammon till övningar osv. samt att man kan förvara ammon på ett säkert sätt (enl MD-gruppen) Målet att alla Hv Sold ska ha med sig 8st askar 7,62. mer ammo kommer man troligen inte att få, om inte kompch gör en prioritering på vilka plutoner som behöver ammo osv. det finns sådna mängder med 7,62 i vårt land, det är nästan oroväckande mkt ammo... Quote
jed Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Personligen har jag inte sett något större behov av fler än fyra mag i de situationer jag tjänstgjort - fast då har jag ju å andra sidan inte bedrivit någon större rensningsaktion. Jag tror det är ganska få enheter som är så eldintensiva att de har behov av fler än 4-6 mag i ett skarpt läge. De som har behovet bör dock naturligtvis även få större tilldelning. I strid i bebyggelse går det ammo i en rasande fart. 4 mag/soldat räcker inte ens en våning i ett normal stort hyreshus om det ska rensas... Visserligen ska normalfallet vara genomsöka, men efter första stridskontakten går det över till rensa och det brukar vara lite svårt att gå tillbaks till genomsök så snabbt som det borde göras. Iaf enligt de erfarenheter som jag har haft av det... Quote
-Archon- Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) När jag på vår slutövning stormade en bunker så gjorde jag av med 15 magasin på mindre än en timme... Och jag var inte den som skjöt mest (men jävligt kul var det, sånär som på det ständiga omladdandet av mag) Edited October 22, 2003 by -Archon- Quote
Wolfsong Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (men jävligt kul var det, sånär som på det ständiga omladdandet av mag) I dessa lägen är det behändigt med K-Pist. ;) En hög med kottar i ena magväskan. Vid tillfälle så är det bara ritschx6 så har man ett mag till. Ammo på ram. Quote
KD803 Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 IA03 löper större risk att hamna i strid om de används än vad svenska försvaret gör på eget terretorium. Därför är IA03 en bättre referenspunkt för att se hur försvaret tänker när det kommer till magasinstilldelning. Kanske det. Men det är ju ändå så att det är under det gamla invasionsförsvarets tid som AK5 MT beställdes. Det mesta tyder ändå på att man då räknade med fyra magasin per vapen som normalt. Att sedan utlandsstyrkan har annan tilldelning förändrar ingenting i sak. De förbanden har sällan samma utrustning/organisation som de förband som Försvarsmakten har tänkt använda i krig, även om utvecklingen nu verkar gå mot att det så ska vara. Quote
Bad Karma Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) Vi får så många nya fina färdigladdade plastmag som vi vill ha och är praktiskt att bära. När ska folk förstå att det inte existerar några plastmag i svenska mobförråd? I händelse av krig får man ut precis likadana magasin du har haft under din utbildning samt askar med ammunition. Allt annat e skrönor. Edited October 22, 2003 by Bad Karma Quote
Guest Triggerpuller Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 @Sgt1clHansson Jag klagade å samtligas vägnar. Visst har jag löst min situation. Problemet är att övriga i gruppen, plutonen, och kompaniet bara har 4 mag att tillgå. Ökningen i eldkraft av att jag medför 12 mag blir högst försumbar. Tappet i eldkraft av att resten av kompaniet medför 4 mag blir i jämförelse gigantiskt. Ledningen är inte inkompetent, dock fattas det inom FM en STOR del dåliga beslut avseende org, materiel osv varje år, det kan inte ha undgått någon. Orsaken till detta är inte inkompetens. Orsaken tror jag beror på att beslutsfattare sällan är fullt insatta på den nivå som påverkas av deras beslut. De har varken samma värderingsgrund eller samma perspektiv som personalen nere i gyttjan som skall lösa uppgifterna. En stor del av deras beslut påverkas av temporärekonomiska influenser, detta resulterar i en rad "billighetslösningar" som i längden bara blir dyra. Antingen i människoliv eller i skattepengar. Dock kan uraktlåtenhet att HELT sätta sig in i saker man beslutar om påvisa ett mått av arrogans!? Eller rädsla för att våga visa att man inte är fullt insatt och fråga någon underordnad.. Eller så bryr dom sig helt enkelt inte. Och jo, inom vissa frågor tror jag faktiskt att jag, och många, många med mig vet bättre. Varför, jo det är på vår nivå och vad vi sysslar med. Jag tror att du övervärderar den religiösa innebörden i min citering av en irländsk författare. Texten påpekar bara att generalerna fattar besluten och soldaten betalar för dessa........... Quote
Romulus Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Vi hade faktiskt den här frågan uppe till diskusion när jag för en del år sen gjorde min Vpl. Svaret vi fick var att om kriget kom skulle vi tilldelas engångsmag av Yank typ. Sant eller bara ett svar för att få slut på en obehaglig frågeställning ;) ? Jaja, NÄR kriget kommer får väl den som lever se. Romulus. Lepra fingrar och stavning som en imbecil, men ni fattar nog ändå. Quote
robot Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Vår pluton hade också denna diskussion med våra befäl. Enligt dom skulle vi bli tilldelade 12-magg om det skulle bli en skarp situation. Quote
Ing Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Det här med snack om färdigladdade plastmagasin och fler magasin i krig m.m., kan inte det vara ett bra sätt för befäl att bara "bli av med" jobbiga vpl som tjatar om att de har för lite prylar? Officerare är inga gudar som alltid vet och har rätt i allt de säger. Hur många har t.ex. hört att det heter "AK5C" av sina befäl? JAG tror inte på de här plastmagasinen förrän jag ser dem. Quote
Sgt1clHansson Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) @Akktu Stakki Jag reagerar inte på din önskan av fler magasin, jag regerar på din tydliga avsaknad av förtroende för din ledning. Eftersom försvarsmaketen är en av de få organisationer där alla startar från gräsrotsnivå, eller som du uttrycker det "nere i gyttjan" betyder det raka motsatsen vad du säger. Ledningen har förmodligen samma erfarenhet och fahåger som dig angående din situation, men till skillnad från dig har de inte lyxen att begränsa sig till detta perspektiv då de måste se helheten. Betänk också att försvarsmakten just nu befinner sig någonstans mellan Invasionsförsvar och insatsförsvar. Det saknas tydliga direktiv för riktning och inte minst politisk vilja från den civila ledningen. En anledning till många "billighetslösningar". Jag förstod vad du menade med citatet, men det gör det inte mindre illa valt. En kunnig man i religion oavsett vilken skulle förmodligen säga dig att hans gud gråter för alla döda i krig. Edited October 22, 2003 by Sgt1clHansson Quote
heiho Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) Föregående inlägg var främst riktat till Heiho. Bara så vi skiljer på päron och äpplen..... Har själva 6 magasin, skulle jag behöva fler kommer det att finnas runt mig. Bara att plocka upp och använda. Hävdar fortfarande: Det är bättre att skjuta välriktat än mycket. Edited October 22, 2003 by heiho Quote
Raptor Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Min personliga åsikt är att man aldrig kan ha för mycket ammunition med sig. Fyra magasin i krigstid hade fått mig att hushålla ganska rejält. Det är en sak när alla ligger på skjutfältet och övar grupps ingående i strid men en annan sak när man är i skogen och det är krig. 120 skott kan försvinna snabbt om det ska vara "mycket bly i luften" och dessutom kan det tillkomma andra faktorer som stress, rädlsa och annat som gör att siktet inte är det bästa när det gäller. Och när fienden skjuter på dig så... Det faktum att jag i min placering kan befinna mig långt borta från trossen i flera dagar i sträck bidrar också till att jag vill ha mer ammo. Hur många stridskontakter överlever man med 120 skott? Kontenten blir att jag personligen skulle vilja ha fler magasin tilldelat till mig. Och givetvis mer ammunition för dessa. Quote
Ful Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 120 patroner är ingenting. Vi hade 8mag + extra askar med oss ut Quote
111 SSK BAT Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 För ett förband som kan anses ha ett stort behov av magasin (stadsskytte) så finns det i deras mobförråd åtta stycken magasin per Ak4. Grundtilldelning ammunition för samma förband är två lådor 7.62 per grupp (om åtta soldater). Det finns en rätt utbredd missuppfattning om att det skall vara våldsamt ammunitionskrävande att bedriva SIB. Det är endast det i själva stridskontakten och det är ytterst sällan man rensar rum, även i krig. Problemet är inte am tillgång utan att rensningen innebär stora förluster - på båda sidor. (Vilket iofs ökar antalt mag på kvarvarande soldater). Det finns andra sätt att oskadliggöra en fiende och rensning används om man ABSOLUT måste gå den vägen eller ha just det rummet. Dock är det ett svårt moment att genomföra korrekt och därför drillade man det vid utbildning av SSK bataljonerna. Jag personligen klarade mig rätt väl på 4 mag, även under gsu och soldatfas i SIB. I krig har jag hellre åtta, frågan är om man överlever tillräckligt länge för att hinna använda dem... Unicorns poäng om att man avger eld på annat sätt när man är i en skarp situation är relevant men brukar oftast åsidosättas när prylgalningarna dividerar om 10 eller 18 mag, storlek på kniven, stridsväst eller inte, extra fickor på stridsbältet osv. Förmodligen dör de långt innan flera av sina kamrater pga av sin övertro i utrustning. Quote
Tomas Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Angående det här med eventuella färdigladdade plastmag i förråd så är det väl inte så bra för fjädern i magasinet att den ständigt är nerpressad av patroner, eller? Quote
Fk Satan Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Angående det här med eventuella färdigladdade plastmag i förråd så är det väl inte så bra för fjädern i magasinet att den ständigt är nerpressad av patroner, eller? Så sant så sant. gissar att den fjädern är lika effektiv som en gaffel när man ska äta nyponsoppa... Quote
Ing Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) Unicorns poäng om att man avger eld på annat sätt när man är i en skarp situation är relevant men brukar oftast åsidosättas när prylgalningarna dividerar om 10 eller 18 mag, storlek på kniven, stridsväst eller inte, extra fickor på stridsbältet osv. Förmodligen dör de långt innan flera av sina kamrater pga av sin övertro i utrustning. Det må så vara att man klarar sig utan 8 magasin (man kanske dör innan man hunnit skjuta ett skott) Man kanske klarar sig utan en svindyr kniv. (man kanske dör innan man får möjlighet att använda den) o.s.v... MEN! Varför chansa? Så jävla pinsamt att stå där och höra ett *klick* med sitt fjärde magasin i vapnet. Så fruktansvärt löjlig man ska känna sig när man precis knäckt sin morakniv och är ensam i en överlevnadssituation. Så svårt att förklara för sjukvårdaren att man bytt ut kevlaren i skyddsvästen mot liggunderlagsbitar för att det var lättare att bära. ;) 6, 8 eller 10 magasin ska väl gå att släpa med sig, det går för andra.. Jag själv känner mig rätt oerfaren här.. men vissa länder/enheter ser tydligen ett behov. Och givetvis måste man dra en gräns någonstans... EDIT: Jag KAN stava! Edited October 22, 2003 by Ing Quote
Ful Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 "Ingen kommer att tacka er om ni dör med fulla magasin..." Quote
Hans Engström Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 (edited) Ett HV förband har ett RU på ammunition motsvarande 3 NSM. Tar och ger mig in på lite mer detaljer. RU motsvarar inte förstahandsbehovet (som är behovssatt i utrustningstablån). Sen några punkter från UH sidan. 1. Det finns inga plastmag, punkt och slut. Det finns ingen möjlighet att man skulle kunna använda ett färdigladdatmag som legat i förråd (som redan påpekas). Det blir till att ladda för hand mina herrar (och damer). Plastmag vore en ohemuligt dålig idé i våra förhålladen. Steyr AUG magget t.ex. är inte helt bra i sträng kyla. 2. Det finns ingen möjlighet att diskutera prioriterat förband, eller sånt snack vid krig. Am beställes i reglerade mängder, oavsett ditt behov. Dvs, när du beställer am för 6 NSM så får du allt, även om du kanske inte behövde fler rök till grg så komer det i alla fall, systemet kan inte ta hänsyn till dina behov och ha folk som packar om kollin. Undantag är natuligtvis PV robot och dylikt, som beställes styckevis. Edited October 22, 2003 by Hans Engström Quote
dxl Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Personligen har jag inte sett något större behov av fler än fyra mag i de situationer jag tjänstgjort - fast då har jag ju å andra sidan inte bedrivit någon större rensningsaktion. Jag tror det är ganska få enheter som är så eldintensiva att de har behov av fler än 4-6 mag i ett skarpt läge. De som har behovet bör dock naturligtvis även få större tilldelning. Man skjuter ju normalt betydligt mer lösplugg än skarpt i motsvarande situation av den enkla anledningen att de små svischande ljuden runt öronen, sprättande stensplitter och lera saknas vid lös-övningar. De ljuden och effekterna får en att välja sina tillfällen och lägen när man avger eld med större omsorg... Som jag sagt innan. En pluton med signalister i ett UH förband bränner mycket mer en 4-6 mag 5.56 om dom hamnar i strid. Där är det mycket bly i luften så fienden hålls nere tills man är färdig att fly. Sedan så är det som jag tror någon har nämt att TOLO finns ofta ganska nära. Och som jag förstått så finns det andra som "täcker" en när man fyller på sin ammo. Jag tror att det finns både ammo och magasin så det räcker. Jag tror att "de där uppe" har tänkt till och har tänkt till smart. Skulle ett krig ske på svensk jord så finns det TOLO och UH nära stridande förband i mycket större utsträckning en vad det finns för t.ex IA03. Quote
GeBe Posted October 22, 2003 Report Posted October 22, 2003 Plastmaggen: Kan mycket väl vara sant att inga plastmagg finns i svenska mobbförråd men om/då kriget kommer så kan det inte direkt vara någon stor sak att börja producera dem. Om inte annat så är det väl dags ungefär samtidigt som man börjar bygga fler CV90 inför mobilisering (10år, ja ni vet...). Avseende fjäderproblemet så finns det ett otaligt antal sätt att lösa det på. Dessutom behöver den bara fungera en gång... Quote
Emil Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 Som min löjtnant sa :"Jag beordrar alla vagnsbesättningar att ge sina 3 kvarvarande magasin till skyttesoldaterna som behöver dessa. Som skyttesoldat skulle jag vägra gå ut i krig med mindre än 8 magasin!" Quote
Axial Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 (edited) Får jag nu bara fråga hur vi tänkt oss själva stridsförloppet ? Det är väl inte meningen att varje skyttegrupp själva ska vinna kriget ? Eftersom vi eftersträvar lokal överlägsenhet så ska vi sträva efter att möta en fientlig grupp med en egen pluton, en fientlig pluton med 1/2 till 1 eget kompani och så vidare... Om skyttegruppen får sammanstöt med fienden under framryckning så fortsätter ju inte den gruppen framåt eller hur ? Den går i ställning, besvarar elden, binder fienden med sin eld så att fienden inte kan omgruppera och så att någon/några av de andra grupperna kan göra omfattning vänster eller höger och döda fienden. För att binda fienden med egen eld krävs det knappast att alla 8 man i gruppen blåser ur sina fyra magasin så fort som möjligt. Är det ingen som övat "två skott med början från vänster, ELD!" ? Glöm inte kulsprutornas och granatgevärens positiva effekt på understödseld/nedhållande eld. Om plutonen tar anbefallt anfallsmål vid "linje Kalle" och efter detta inte har någon ammunition kvar måste den naturligtvis lösas av med en annan, fulladdad pluton. Den avlösande plutonen kan då bära med sig mer am när den går framåt så att den första plutonen inte behöver dra sig ur så långt för att fylla på. Det går naturligtvis att fundera på om eldstötförfarande är det bästa sättet att ta terräng på. Själv tror jag att den metoden ska sparas till de där riktiga "allt eller inget"-lägena eller när man behöver skjuta sig ur en situation. Nu kanske jag låter väldigt duktig men låt inte skenet bedra Ungefär så här tränade vi i lumpen iallafall. Vad gäller magasinstilldelningen ska jag inte klaga eftersom plutonen jag tillhör på något mystiskt sätt fått 4 extra magasin tilldelade (8 totalt alltså) vilket är mer än nog för min personliga del eftersom jag är plutonssignalist. EDIT: någonstans på vägen måste försvaret tänkt om i frågan om antal magasin per vapen eftersom det i SoldatInstruktion Materiel (SoldI Mtrl) 1977 anges att det hör 6 magasin till varje kpist m/45. Samma bok säger dock att det till varje AK 4 hör 4 magasin så... Edited October 27, 2003 by Axial Quote
Axial Posted November 1, 2003 Report Posted November 1, 2003 Tog jag livet av den här tråden ? Om mitt inlägg var fel i tid och rum får ni gärna fortsätta som om inget hänt. Quote
LeadHead Posted November 1, 2003 Report Posted November 1, 2003 (edited) Angående det här med eventuella färdigladdade plastmag i förråd så är det väl inte så bra för fjädern i magasinet att den ständigt är nerpressad av patroner, eller? Jag har för mig att frågan utreddes av någon teknolog här på sidan (ev. med extern hjälp). Slutsatsen var iaf. att en magfjäder som är korrekt dimensionerad (avseende konstruktion och materialval) lagrad under kontrollerade förhållanden (typ, inte på botten av Östersjön) inte påverkas överhuvudtaget av att ligga ihoppressad. Det stämmer överens med mina basic-kunskaper om hållfasthetslära. Om man tittar på ett materials drag-tryckhållfasthetsdiagram (Y=belastning [N] och X=töjning tror jag) så har det i stora drag två delar. En elastisk zon och en plastisk zon. Så länge belastningen bara rör sig i den elastiska zonen så kommer materialet att återgå till sitt ursprungliga läge när belastningen släpper. Tydligen hade denne någon (orkar inte söka efter det nu) kollat med någon auktoritet att tiden inte heller var någon större faktor. @Axial: Anledningen till den större magtilldelningen till kpist kanske beror på att i princip alla eldgivningssätt innebär automateld på det vapnet? Edited November 1, 2003 by LeadHead Quote
Doggydriver Posted November 1, 2003 Report Posted November 1, 2003 Hmm, vi har än så länge bara 4 mag per ak-skytt. Dock skall vi få ytterligare 4 när patrullstridsskedet börjar om jag inte förstog det fel. Kan nog behövas, då 4 magasin var precis vad som räckte då vi stridsparsvis genomförde växelvis framryckning ca 60-80 meter. I patrullen kommer det ju även att finnas två ksp och två stycken granattillsatser, men fortfarande skulle jag känna mej tryggare med 8 mag. Vid en krocksituation kan jag ju säga att mitt första mag inte räcker många sekunder. Eldövertag! ;) Att icke-stridande förband tilldelas mindre antal mag kan jag iofs förstå. Även om sedan risken kanske finns att om man inte tänker efter ordentligt, kanske några på R3-pluton (bara ett exempel ur luften) drar iväg fyra mag på 30 sek av bara farten, och sen är kokt i bajs av bara satan. Min ståndpunkt, stridande förband: minst 8 mag per ak-skytt. Icke stridande förband: 4-6 mag kanske räcker. Kanske. Quote
Recommended Posts