Jump to content

Fler Mag?

Guest Triggerpuller

Recommended Posts

Guest Triggerpuller
Posted

Än en gång satt jag íkväll och fipplade med min stridsutrustning. Plötsligt när jag satt och vårdade magasinen kom jag att tänka på att vi bara får ut 4 magasin.

FYRA MAGASIN!!!!!

Enligt mina erfarenheter samt vad jag fått mig till livs från personer som faktiskt stridit på riktigt skjuter man upp mer än 120 skott bara för att ta anfallsmålet, att därefter direkt avvärja en motstöt är ju praktiskt taget omöjligt, i alla fall med dagens tilldelning av mag.

4 magasin är säkert fullt tillräckligt om man tillhör trängtrupperna eller nåt annat "non-combat"-truppslag. Är man däremot ak-skytt och har som huvuduppgift att verka med sitt vapen är det rent av mördande. 12 mag vore mer rimligt.

Ganska konstigt egentligen att försvaret uppvisar snålhet i denna fråga. Det är ju inte astronomiska summor vi talar om...

:baskerHV:

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det är bättre att skjuta välriktat än mycket.

Eldkraft är ett skott som träffar dvs minst 80 träffar. :baskerHV:

Visst är det så, men bly i luften har ju även det ett syfte, om inte annat för att initialt få ett eldövertag.

Jag tycker att 4 magasin är fånigt, själv har jag 8, 12 hade fått mig att må bättre.

Hellre för mycket än för lite, och det innebär inte att man skall "spray and pray".

Tur man i huvudsak är ksp skytt... där har jag bara ett magasin = skitlångt[band] :((

Guest Triggerpuller
Posted

Vid t ex växelvis frr inom grupperna skjuter inte den understödjande omgången bara mot upptäckta mål utan även mot misstänkta punkter (dvs efter att man fått stridskontakt). Man skjuter även för att mentalt och rent fysiskt TRYCKA ner fienden så att han inte kan skjuta välriktat mot dina kamrater (nedhålla).

Guest Triggerpuller
Posted

Föregående inlägg var främst riktat till Heiho. Bara så vi skiljer på päron och äpplen.....

Posted

Det är väl bara att hämta ut fler på förråd. Skulle dom trilskas kan man ju säga att man har "tappat" några på övningen man hade senast. Till slut har man ju så många som man vill ha.

Posted
4 magasin är säkert fullt tillräckligt om man tillhör trängtrupperna eller nåt annat "non-combat"-truppslag. Är man däremot ak-skytt och har som huvuduppgift att verka med sitt vapen är det rent av mördande. 12 mag vore mer rimligt.

Personligen så tror jag att i allfall stabs personal avverkar mycket mer skott.

När fienden kommer är det helst 1 mag i sekunden som gäller.

Det är därför man borde ha en kpist egentligen.

:P

Sedan så tror jag ju att man får ut så många mag man behöver när det väl gäller.

Posted

Skillnad på Övning och Skarp-situation.

GU förband har sällan behov av fler (och de brukar lösa det ändå genom omfördelning inom plutonen). Samma sak med HV. Det är inte värt den extra påfrestningen på vapnen ur övningssynpunkt.

Kan tillägga att IA03 har tilldelning på 8magasin, i syfte att kunna lösa "Peace-enforcement" i skarp situation.

Posted (edited)
Sedan så tror jag ju att man får ut så många mag man behöver när det väl gäller.

Hmmm... Om jag ska strida med 12 mag, vill jag öva med 12 mag.

12 mag väger 3ggr mer än 4 mag och tar upp rejält med utrymme, jag övar för att jag vill ha in rörelser mm i ryggmärgen så att jag kan agera utan att tänka i en snabb situation (jag ska inte behöva fundera vart mina fulla/tomma mag är, handen ska ner till min vänstra stridsbältsficka automatiskt).

Att ändra på ett så pass grundläggande beteende precis innan det skorpar till sig tror jag kan skapa problem.

Men eftersom vi kommer att ha minst 10 års förvarning av våra kära politiker så är det ju ett ickeproblem :baskerHV::((

Edit: tvåa igen...

Fan 2Sharp, sover du aldrig? :((

Edited by jed
Posted
Skillnad på Övning och Skarp-situation.

"Train as you fight"?

Visst vore det bästa lösningen ur Taktiskt perspektiv. Men försvaret har nog valt att också betänka underhållssynpunkten på vapenslitage. Och förmodligen den ekonomiska. Har soldaten 4magasin, kommer detta vara en styrande faktor i övningsmomentens längd, som i sin tur påverkar mängden ammunition som åtgår, som i sin tur påverkar kostnaden.

Posted
Visst vore det bästa lösningen ur Taktiskt perspektiv. Men försvaret har nog valt att också betänka underhållssynpunkten på vapenslitage.

Var inte så vuxen, gnäll som oss andra.. ;)

Visst ligger det mycket i det du säger, men jag tycker ändå att 4 magasin är för lite och att man bör i största möjliga mån öva som det är tänkt att man skall strida.

Men pengar styr ju givetvis allt..

@jed, jodå, skall snart hoppa i bingen, är uppe i varv efter träningen bara :baskerHV:

Posted

Och sedan så kommer man nog att stoppa tillbaka magasinen (både medvetet och i stridens hetta) i fickor eller väskor.

I allafall inbillar jag mig att jag kommer bära färre magasin när jag kommer hem från kriget en vad jag hade när jag marchade ut.

Posted

Visst vore det bästa lösningen ur Taktiskt perspektiv. Men försvaret har nog valt att också betänka underhållssynpunkten på vapenslitage.

Var inte så vuxen, gnäll som oss andra.. ;)

Visst ligger det mycket i det du säger, men jag tycker ändå att 4 magasin är för lite och att man bör i största möjliga mån öva som det är tänkt att man skall strida.

Men pengar styr ju givetvis allt..

@jed, jodå, skall snart hoppa i bingen, är uppe i varv efter träningen bara :)

Inget behov av att gnälla:

En god soldat har sitt egna lilla mob-förråd där hemma så han är beredd när kriget kommer.

Guest Triggerpuller
Posted

Tja, egentligen så är det ju bara som nån sa att nalla lite här och var samt leva upp till Kungliga Hemvärnets Esprít de Corps. "Allt som inte är fastgjutet får man ta". Problemet kanske är att gruppkamraterna är för renhåriga och inte kommer att vara så förutseende att de bedriver anskaffning privat. Då står man ju där i slutänden med tallroten i arslet likt förbannat.

Posted

En sak jag tänkt på senaste.

Fan ska man få plats me alla mag?

Stridsväst fickorna vi får ut idag räker ju inte precis, men de kan man juh lösa.

Dock stridsselsen? Får ju inte plats me hur mycket som helst liksom. Visserligen ska även HV få ut stridsväst, men hur tänkte man innan?

Posted (edited)

@Akktu Stakki

Missförstå mig nu rätt:

Att ha många magasin är bra, NÄR KRIGET kommer.

HV-övningsverksamhet är inte inkluderat. Håll dig till tilldelningen, den ev skarpa tjänst som bedrivs inom HV-ram motiverar inte fler magasin.

Edited by Sgt1clHansson
Posted

Frågan är hur många magasin som är inköpta per vapen. Visst kan jag som enskild fixa fler magasin än fyra, men det intressanta är ju hur FMV/FM har tänkt. Jag vill minnas att en amenhet, dvs grundtilldelningen av am per vapen, motsvarar tre fulla magasin. Det ger ju en fingervisning om hur det är tänkt att fungera i krig.

Att sedan IA03 m fl får en annan tilldelning är mindre intressant.

Posted

Jag har då gått i övertygelsen att man i ett skarpt läge får ut åtta magasin (plus handgranater och annat nödvändigt). För oss så kom frågan upp när vi övade sammanstöt med överlägsen fiende (grupp mot pluton). Då går det åt MYCKET ammuntion för nedhållande eld och allmänt aggressivt beteende.

Posted
Frågan är hur många magasin som är inköpta per vapen. Visst kan jag som enskild fixa fler magasin än fyra, men det intressanta är ju hur FMV/FM har tänkt. Jag vill minnas att en amenhet, dvs grundtilldelningen av am per vapen, motsvarar tre fulla magasin. Det ger ju en fingervisning om hur det är tänkt att fungera i krig.

Att sedan IA03 m fl får en annan tilldelning är mindre intressant.

Antalet magasin inköpta/vapen samt am-tilldelning är intressanta och bra fingervisningar, så långt kan jag hålla med dig.

men

Det svenska försvarets förmåga att lösa av landets försvar mot en organiserad fiende i krig av Clausewitz model, är idag tyvärr en Illusion. Och enligt regering och försvarets analys är hotbilden ickeexisterande inom de närmste 10åren. Sedan kan vi diskutera om de har rätt eller inte tills våra skägg blir långa och gråa. Det stora fosterländska kriget är i dagsläget inte prio#1.

IA03 däremot är däremot av högre prioritet, då det är ett av farsvarets förband som löper störst risk att hamna i stridssituationer. Detta i sig är ju givetvis kopplat till politisk vilja, och behov och massa annat. Men grunden i mitt argument:

IA03 löper större risk att hamna i strid om de används än vad svenska försvaret gör på eget terretorium. Därför är IA03 en bättre referenspunkt för att se hur försvaret tänker när det kommer till magasinstilldelning.

Guest Triggerpuller
Posted

FMV och FM tänker ju många gånger inte alls!

Grundamtilldelning har jag aldrig hört talas om, kan vara nåt som används enbart inom FV. Antalet 5,56, 7,62 osv finns faktiskt på utrustningslistorna för plutonerna, och den ammängden är det tänkt skall räcka 2 dygn. Ex antal tusen.

Jag har själv 12 Ak 4 mag samt 12 Ak 5 mag, observera att dessa inte är STULNA. Utan till viss del tyskt och belgiskt surplus inköpt med egna medel. jag övar med denna utr och har anpassat min stridsutrustning och personliga färdighet därefter.

Att soldater eventuellt MÅSTE sno grejer anser jag bara vara ett symptom på att systemet är sjukt. Vakttjänst? Icke!

Posted

@Akktu Stakki:

Nog finns amenheter inom hela försvaret.

Allmänt:

Bara jag som tänkt tanken engångsmag?

Sämre plåt, alt plast torde fungera utmärkt.

Var på det sättet som både tyskar och amerikanare löste problemet under VK2.

Guest Triggerpuller
Posted

Har bara aldrig hört talas om "amenheter", t ex en pansarskyttepluton rullar ju ut i kriget med (förhoppningsvis) RU-Am. Därefter sker påfyllning vid TOLO enligt vilket behov som angetts vid PEDARS samt vad TOLO-omgången har med sig.

Kan inte nån UH-medveten person ta och utveckla "amenheter"?

@Sgt1clHansson: Den enskilde soldatens uppfattning skall inte ringaktas. Dock kan många frågeställningar bero på dålig orientering från chefen. Det skall inte alltid behövas att det är KC eller Bataljonchef som framför något för att det skall få gehör.

Antalet tilldelade magasin är en faktor som säkerligen styr chanserna till överlevnad för soldaten, "every man killed because of the incompetence of his officers is a sad sight in the eyes of God".

Posted

@Akktu Stakki

Kom och tänka på att DU startade denna tråden där du klagade över att du bara fått 4magasin. Senare har du erkänt att du har 24magasin. Det verkar som om du redan löst Din situation.

Angående soldatens vikt kontra KC, Bataljonchef så har det ingen vikt i dit argument.

För att citera dig igen: "FMV och FM tänker ju många gånger inte alls!". Du säger alltså att ledningen inkomputent och att du vet bättre än den. Du kanske skall tänka över antingen din roll i organistaionen eller hur du formulerar dig.

Blanda inte in Religion i en diskution som relaterar till krig. Det finns tillräckligt många som gör den felbedömningen och vi kallar dem "Fundamentala självmordsbombare".

Posted

En fråga som kanske egentligen handlar om samma sak:

Hur mycket ammunition får man ut om det skulle bli krig?

Det är ju så lagom skoj att ha tolv magasin om den tilldelade ammunitionen räcker till fyra...

Personligen har jag inte sett något större behov av fler än fyra mag i de situationer jag tjänstgjort - fast då har jag ju å andra sidan inte bedrivit någon större rensningsaktion.

Jag tror det är ganska få enheter som är så eldintensiva att de har behov av fler än 4-6 mag i ett skarpt läge. De som har behovet bör dock naturligtvis även få större tilldelning.

Man skjuter ju normalt betydligt mer lösplugg än skarpt i motsvarande situation av den enkla anledningen att de små svischande ljuden runt öronen, sprättande stensplitter och lera saknas vid lös-övningar. De ljuden och effekterna får en att välja sina tillfällen och lägen när man avger eld med större omsorg...:blink: