Edlund88 Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 - Fylking låg på KJS i dess första år, men åkte ut efter en massa bråk. - Aschberg har såvitt jag vet inte varit i närheten av KJ. - Jan Guillou ville bli KJ men kom inte in. Han skyller på "politik", jag vet inte sanna skälet, men han verkar ju förverkliga sina drömmar genom Carl Hamilton iaf. Han böcker är f.ö. fulla av faktafel. - Dolphan däremot låg på KJ runt 78-79 tills diverse idrottsskador satte stopp. - Dogge Doggelito låg 1 vecka på I1 innan han kom på att "det var inte hans grej". - Philip Bernadotte var PB/AMF som StrbC och gick 1 år på Karlberg. Låg Carl-Philip på amf1 eller? Quote
033 Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Låg Carl-Philip på amf1 eller? Tror det fortfarande hette KA1 på den tiden(?) men han låg ute på Vaxholm. Quote
Jelzin Posted February 4, 2007 Report Posted February 4, 2007 Låg Carl-Philip på amf1 eller? Tror det fortfarande hette KA1 på den tiden(?) men han låg ute på Vaxholm. Vad jag kan förstå av bla den här artikeln Aftonbladet så ryckte prinsen in vid det som en gång var KA1 och muckade vid Amf1. Detta baserar jag på att KA1 borde bytt namn samtidigt som många regementet lades ner år 2000 till följd av försvarsbeslutet. Detta torde alltså ha skett under sommaren 2000. Quote
bomben77 Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 Hittade en artikel om näringslivets höjdare och deras militära utbildningar: Gick försvarets tolkskola Christer Fåhraeus, Entreprenör Anoto Torbjörn Magnusson, Vd If Lennart Sundén, F.d. vd Swedish Match Nils Nilsson, Grundare Orc Software Hans Dalborg, Ordförande Nordea Kjell Spångberg, Riskkapitalist Erik Åsbrink, Ordf Förtroendekomm, Alecta Göran Tunhammar, F.d. vd Svenskt Näringsliv Göran Ennerfelt, Vd Axel Johnson AB Michael Sohlman, Vd Nobelstiftelsen Per-Anders Ovin, Styrelseproffs, f.d. vd Ensk. Securities Henrik Borelius, Vd Attendo Andra grundutbildningar: Gunnar Brock, Vd Atlas Copco, Attackdykare Mats Lederhausen, Chef McDonalds, Kustjägare Högre militära utbildningar: Marcus Wallenberg, Vd Investor Reservofficer, kustart. Jacob Wallenberg, Ordförande SEB, Reservofficer, flottan Claes Dahlbäck, Ordförande Investor, Reservofficer, flottan Bo Dankis Vd Assa Abloy, Reservofficer, trängen Michael Treschow, Ordförande Ericsson, Reservofficer Staffan Jufors, Vd Volvo Lastvagnar, Reservofficer, kustart. Lars Westerberg, Vd Autoliv, Reservofficer, flygvapnet Christer Ericsson, Ordförande Consafe, reservofficer, marinen Sven-Christer Nilsson, Styrelseproffs, Reservofficer, artilleriet Henry StÉnson, Informationsdir. Ericsson, Reservofficer Tomas Nicolin, Vd Alecta, Reservofficer Hans Stråberg, Vd Electrolux, Reservofficer Quote
Hans Engström Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 I min fars generation (född 1939, RO Kapten I21, VD Atlas Copco South Africa som sista tjänst innan pensioneringen, före det chef på ett antal platser runt om i världen) var det mer regel än undantag att samtliga chefer man stöter på i utlandet för dotterbolagen (och även hemma) är/var reservofficerare. Quote
J_Hedin Posted April 11, 2007 Report Posted April 11, 2007 (edited) Rune "Löpar" Larssons atlantroddSveriges duktigaste ultralöpare - vunnit Spartathlon (246km på som bäst ca 24 timmar) antal gånger. Rodde över Atlanten 2002.... Farsan har gett mig en hel del tips om löpning som Löpar Larsson gett honom (för övrigt han som gav honom smeknamnet "Löpar Larsson" om någon skulle bry sig .) Dom låg inne som fallskärmsjägare båda två i samma pluton. Så det stämmer helt garanterat. Edit: Att han var FJS alltså. Edited April 11, 2007 by J_Hedin Quote
Nyllet Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Hehe, jävligt spännande tråd. Kan bidra med Ravelli brödernas värnpliktshistoria. Dom lumpade på idrottspluton i Växsjö (I13?), spaning. Quote
Munken_swe Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Kronobergs regemente I11 låg i Växjö. Quote
APC-mannen Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 Läste nånstans att Henrik Hjelt är reservofficer. Quote
903Lew Posted October 4, 2009 Report Posted October 4, 2009 @APC-Mannen: Micke Tornving berättade i någon HV-tidning att löjtnanten Hjelt var krigsplacerad som reservofficer. Herrarna Tornving & Hjelt har tydligen en slags komedishow de gjort tidigare där scenariot är att två officerer arbetslösa efter ett försvarsbeslut beslutar sig för att slå sig in i fars-branchen. Det hela skulle vara mycket roligt och förorsaka publiken stora mängder glädje. Quote
hepic Posted October 5, 2009 Report Posted October 5, 2009 Vet inte om det nämnts, men Per Gessle var en av de få rackarna som slapp. Quote
Kolind Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 (edited) Vet inte om det nämnts, men Per Gessle var en av de få rackarna som slapp. Klädde inte i grönt sa han När vi ändå är inne på Gessle så kan det sägas att resterande medlemmar i Gyllene tider gjorde lumpen. Mats Persson (gitarrist) körde lastbil, mer vet jag inte. Edited October 6, 2009 by Kolind Quote
Rokare Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Läste nånstans att Henrik Hjelt är reservofficer. Var/Är reservare på Amf1/Ka1 Quote
Darkman Posted January 21, 2010 Report Posted January 21, 2010 James Blunt med den tjejiga och "söta" rösten... ni har hört honom på radio...hemma eller i matbutiken guess what! Captain british royal army, mechanized reconossainze, ledde den första britiska pluton som togs sig in i kosovo och som hadde hela brittiska kontingenten som svans... man blir överaskad varje dag Det där var nog veckans största överraskning Familjenamnet Blunt stöter man på lite här och där under Storbritanniens militära historia, bl.a i Crete: The Battle and Resistance av Anthony Beevor. Bluntarna har varit med länge.... Den släkten har varit i någon form av militär verksamhet sedan år 995. Respekt! Känd okändis: Carl Douglas, son till koncernchefen Gustaf Douglas. Carl fick sin militära utbildning på I22 året efter mig. Hade nöjet att ha honom som SL3 under BA04. Fick av sin far en MILJARD skr vid hemkomst Till saken hör att denne Carl är en heders karl som håller en låg profil samt är väldigt trevlig. Mvh/ P. Englund Gick i många år och funderade över just Douglas. Stötte på honom i lumpen (I22) några gånger och fick ett intryck som varar än idag. Han stack definitivt ut ur mängden. Såg brittisk alternativt "adlig" ut i utseendet med sitt skägg (knävelborrar), men även hans sätt var lite annorlunda. De flesta befälen på I22 var ganska disträ, medan Douglas var tämligen "laid back" och hade en rejäl utstrålning/självsäkerhet. Jag har dock inga intryck av hur kompetent han var som officer, däremot uppfattade jag honom som väldigt trevlig. Meningslös övrig kuriosa är att jag egentligen skulle ha åkt på BA04, men tackade nej i absolut sista stund. Jag hade fått dispens av I22 (delade ut vitsord i förväg) för att åka iväg trots att jag inte hade hunnit mucka (vill minnas att inryckning till BA04 var i slutet av mars medan vpl-muck var i mitten av april). Ångrar mig fortfarande idag att jag inte åkte, men just då kändes som att man inte ens hann åka hem innan man skulle iväg. De enda andra "kändisarna" jag kan komma på just nu som gjorde GU eller motsvarande på I22 är Fredrik Reinfeldt och Christer Majbäck. Noterade även att någon nämnde Dogge i tråden, minns mycket väl detta eftersom han ryckte in samma år som mig (94/95). Kommer t om. ihåg artikeln i värnpliktsnytt. Garvade ganska friskt när han blev avmönstrad efter bara några dagar, han hade precis innan uttalat sig "kaxigt" inför lumpen. Vet inte om det skedde i samma veva vi var nere på högvakten eller om det var någon månad innan, kommer dock ihåg att det var på I1. Quote
903Lew Posted January 21, 2010 Report Posted January 21, 2010 Hammarbys före detta högermittfältare och U-21 landslagsmannen Erkan Zengin (numera utlandsproffs i någon turkisk klubb) genomförde någon slags utbildning inom Stockholms HV enligt min kompch. Tydligen ska herr Zengin ha gått omkring med hjälmen på sned och ett sannerligen ömkligt ansiktsuttryck mest hela tiden. Quote
Bravo X-Ray Posted October 3, 2011 Report Posted October 3, 2011 Pär Hulkoff, sångaren i Raubtier, gjorde NBG08 som skytte på I19/Pbat vet jag. Han ska enligt uppgift till Affe i november, kan dock ej bekräfta sanningshalten i detta. Oskar Montelius, leadgitarrist i Sabaton, gjorde vpl på I13 i Falun. Vet dock inte som vad. Han är f.ö. den enda i bandet som gjort vpl, enligt en intervju med sångaren. Jocke Berg i kent ska ha kommit undan med civiltjänst på ett dagis, de övriga i bandet vapenvägrade och fick sitta i fängelse i två månader (skulle sitta längre, men släpptes pga platsbrist :p ). Vad gäller utlänningar vet jag att Christoph Schneider, trummisen i Rammstein, gjorde vpl i Östtyska marinen. Ang. Oskar Svärd så kom en lumparpolare till mig en plats bakom honom (tvåa, om jag inte missminner mig) i längskidåkning under vpl. Quote
Ljungcrantz Posted November 14, 2011 Report Posted November 14, 2011 Tomas Gustafson, skridskoåkare. Värnplikt 1978 vid Värmlands regemente J-O Waldner, bordtennisspelare. Värnplikt vid Hallands regemente Torgny Mogren, skidåkare. Värnplikt 1982-1983 vid Jämtlands fältjägarregemente Gunde Svan, skidåkare. Värnplikt 1982-1983 vid Jämtlands fältjägarregemente Ingemar Stenmark, skidåkare. Värnplikt vid Jämtlands fältjägarregement Thomas Wassberg, skidåkare. Värnplikt vid Jämtlands fältjägarregemente Oskar Svärd, skidåkare. Värnplikt vid Västernorrlands regemente Martin Dahlin, fotbollsspelare. Värnplikt 1988 vid Kronobergs regemente Ronnie Hellström, fotbollsspelare. Värnplikt 1968 vid Kronobergs regemente Jonas Colting, Triathlet. Värnplikt 1992-1993 vid Dalregementet Frank Andersson, Brottare. Värnplikt 1981-1982 vid Bohusläns regemente Quote
employed Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Quote
employed Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 Vet förövrigt igenom Generation Kill att at Alexander Skarsgård var en av de få skådespelare som gjort någon form av militärutb. En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Quote
employed Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 Vet förövrigt igenom Generation Kill att at Alexander Skarsgård var en av de få skådespelare som gjort någon form av militärutb. KB på Amf1? En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Quote
Skalman Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Det finns bara en 80-talist (inga 90-talister) i regeringen, och det är Annie Lööf. Jag är rätt säker på att hon inte gjort lumpen. Quote
106 Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Det finns bara en 80-talist (inga 90-talister) i regeringen, och det är Annie Lööf. Jag är rätt säker på att hon inte gjort lumpen. Fridolin är ju 80-talist. Har svårt att tro att han gjort lumpen. Quote
Skalman Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 Fridolin är ju 80-talist. Har svårt att tro att han gjort lumpen. Nu sitter dock inte Fridolin i regeringen, även om han nog gärna skulle vilja ha det annorlunda på den punkten. Quote
106 Posted November 17, 2011 Report Posted November 17, 2011 Fridolin är ju 80-talist. Har svårt att tro att han gjort lumpen. Nu sitter dock inte Fridolin i regeringen, även om han nog gärna skulle vilja ha det annorlunda på den punkten. Fan, tänkte riksdag. Quote
109 Eken Posted November 20, 2011 Report Posted November 20, 2011 Fridolin har inte gjort vpl, kommer ihåg att det var en intervju i vplnytt om det att han skulle vägra/"fula ut sig". Detta var 01/02 när jag låg inne... Quote
Fu. Kil Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Vem var den siste svensken som både spelat i fotbollslandslaget och gjort lumpen? Idrottspluton räknar vi inte (skulle tippa att Kennet Andersson ligger bra till där). Skulle vilja säga Petter Hansson på LV3. Quote
Fu. Kil Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Tomas Gustafson, skridskoåkare. Värnplikt 1978 vid Värmlands regemente J-O Waldner, bordtennisspelare. Värnplikt vid Hallands regemente Torgny Mogren, skidåkare. Värnplikt 1982-1983 vid Jämtlands fältjägarregemente Gunde Svan, skidåkare. Värnplikt 1982-1983 vid Jämtlands fältjägarregemente Ingemar Stenmark, skidåkare. Värnplikt vid Jämtlands fältjägarregement Thomas Wassberg, skidåkare. Värnplikt vid Jämtlands fältjägarregemente Oskar Svärd, skidåkare. Värnplikt vid Västernorrlands regemente Martin Dahlin, fotbollsspelare. Värnplikt 1988 vid Kronobergs regemente Ronnie Hellström, fotbollsspelare. Värnplikt 1968 vid Kronobergs regemente Jonas Colting, Triathlet. Värnplikt 1992-1993 vid Dalregementet Frank Andersson, Brottare. Värnplikt 1981-1982 vid Bohusläns regemente Hade du läst igenom tråden hade du sett att herr Stenmark redan avhandlats och det är konstaterar att han avslutade sin VPL vid IB/I16. Quote
MartinGustav Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Vet förövrigt igenom Generation Kill att at Alexander Skarsgård var en av de få skådespelare som gjort någon form av militärutb. KB på Amf1? En sak jag alltid undrat över är hur många 80-90-talister i regeringen har legat inne? Ifall Lars Gyllenhaals information stämmer skall han legat som bassäk, vet dock varken regemente eller år Quote
Apone Posted August 10, 2012 Report Posted August 10, 2012 Ifall Lars Gyllenhaals information stämmer skall han legat som bassäk, vet dock varken regemente eller år Stämmer. Bassäk/Säkjakt BÖS. Om jag inte har fel var det 1996. Quote
Reservingenjör Posted November 1, 2012 Report Posted November 1, 2012 "Jocke Berg i kent ska ha kommit undan med civiltjänst på ett dagis, de övriga i bandet vapenvägrade" De upprätthåller den unkna traditionen att musiker ska vägra värnplikt. Grrr! Quote
Recommended Posts