Jump to content

Recommended Posts

Posted

Torped OCH Signal officer, det är en befattning som ansavarar för torpedstriden och fartygets samband, idag heter det YSO (robotofficer) eller SLB,

• 1 month later...
Posted
Ingen aning om vilket förband Gustaf V tjänstgjort vid men har för mig han var K1are också

Det kan nog stämma med då var han nog Livhusar med tanke på hans läggning. :camo:

Posted
Fredrik Reindfeldt i dagens KvP.

"Jag hade sökt till flottan och hoppades få komma till Karlskrona. Sen kom ett brev. 'Grattis, du ska till Kiruna!'". Fredrik Reinfeldt muckade från fjälljägarna hösten 1985.

Han placerades på fjälljägarförbandet i Kiruna.

-Jag var helt chockad. Vi sprang fram och tillbaka och frågade befälen när vi egentligen skulle sluta. "När solen går ner", sa dom. Det var i juni.

-Efter en vecka sa kroppen ifrån och jag svimmade på en uppställning. Men jag stannade i femton månader. Det var 45 grader kallt när vi gjorde övningarna på vintern. Det var en viktig livserfarenhet. Jag lärde mig mycket och utvecklades som människa, säger Fredrik Reinfeldt

Lapplandsjägare människa...... LAPPLANDSJÄGARE!!!!!! :banghead:

Posted (edited)
Ingen aning om vilket förband Gustaf V tjänstgjort vid men har för mig han var K1are också

Det kan nog stämma med då var han nog Livhusar med tanke på hans läggning. :huh:

låg han på K1 bör han ha varit LivDRAGON och inte Livhusar, Livhusarer är folk från K3

Edited by Skuggan
Posted (edited)

Innan han blev kung så var väl Gustaf V överste vid K2, har jag för mig. (Dessutom var han givetvis även överste vid K7.)

Det var väl hans bror Carl som var överste vid K1?

Gustaf VI var överste vid I1 (och K7 såklart) innan han blev kung.

Edited by uoff
  • 1 month later...
Posted

Kropp jobbade på I1 ett tag ochså, han sov visst ute på övningsfältet som övning inför någon expedition.

Posted (edited)

hur kul som helst detta.....

det pratade om en robinson tjej på ks06 tror hon jobbade på P10 vid den tiden.

har även bastat med polisen från "på rymmen" i kosovo han är visst polis där med :banghead:

och till sist innan ja somnar vill jag nämna att dagen ja roterade hem från Ks11 skulle david "mitch" hasselhoff ha någon form av show motsv på bondsteel... taack för bra läsning go natt

Edited by Meercy
Posted
det pratade om en robinson tjej på ks06 tror hon jobbade på P10 vid den tiden.

Jo, det stämmer. Henne har jag kastat omkring på dansgolvet vid några tillfällen.

Posted
Kropp jobbade på I1 ett tag ochså, han sov visst ute på övningsfältet som övning inför någon expedition.

I12 i Eksjö ska det vara. Jag känner inte till om Kropp någonsin tjänstgjorde på I1 men han hade i alla fall sitt tält uppsatt i en grusgrop ute på Ränneslätt.

Posted

WOAH! Den kanske har varit uppe i tråden förr, men efter gårdagens avsnitt av Lasermannen vet jag ÄNTLIGEN var en känd person gjorde lumpen!! Befälselev på Livgardet! Hepp!! Verkade vara en stringent kille också Drog sig inte för att "kamratuppfostra" lökande lumparpolare.

Posted
Prins Bertil, torpedofficer på stadsjagare och FC MTB under vk 2, införde båtmössan i marinen

Prins Bertil var även hedersöverste vid Hallands regemente/Hallandsbrigaden.

Posted

Robinson Sara var som sagt på KS06, även en deltagare från gladiatorerna var med på KS06, ingen nämnd men jag tror hon låg på.... ja just det dom ja.

Polisen (SÄPO, PS, mm) från På Rymmen har även varit i Bosnien, Kososvo och Cypern, skulle tro även andra platser, men vem vet..

Posted

Amerikanske skådisen James "Jimmy" Stewart tog värvning i US Air Force i WW2. Blev bobplanspilot, vann högvis med medaljer och slutade som RO/Brigadgeneral... :baskerFN:

Kanske kändisen med högst grad?

Posted (edited)

Du har minsann rätt! Lät bara lite udda. Hertigen av Halland borde på den gamla goda tiden haft en bättre titel, och låtit C I16 vara sekondchef....nåja.

Edited by Hans Engström
  • 3 months later...
Posted
Svårt att missa med den tatueringen. Johan Hellström från Robinson låg på FJS.

Finns en bild på honom som Löjtnant i befälskorridoren på K4 i A-jaur.

Posted

Stig Strand

Ingemar Stenmark

Henrik Larsson

Är tre idrottsprofiler som lumpat på Hallands regemente (I16)...

(Även om man Henke Larsson frikallades kort efter inryck tillsammans med stora delar av sin årskull pga besparingar (tror jag))