Jump to content

Recommended Posts

Posted

Känd okändis: Carl Douglas, son till koncernchefen Gustaf Douglas. Carl fick sin militära utbildning på I22 året efter mig. Hade nöjet att ha honom som SL3 under BA04. Fick av sin far en MILJARD skr vid hemkomst :baskerPa:

Till saken hör att denne Carl är en heders karl som håller en låg profil samt är väldigt trevlig.

Mvh/ P. Englund

En hyvens man utan tvekan, givet att vi tänker på samma person, han dyker ju upp lite här och var :P

GMY

Senast han "dök upp" var det ju med en DC3:a :lala:

Och tro det eller ej, men han var faktiskt i början av 80-talet Sveriges tredje snabbaste junior på 100 meter.

Bara en sån sak :)

Mvh/ P. Englund

• 2 weeks later...
Guest Läser SäkI
Posted

Nuvarande VDn för något stort läkemedelsföretag gjorde sin GU som A-DYK.

Du tänker inte på Atlas Copcos koncernchef?

Kommentar: Gunnar Brock - attackdykare i militären - kan härmed bekräfta att allt stämmer ovan.

Brock förstås är VD (CEO = Chief Executive Officer... bara en sån sak) och koncernchef i AtlasCopco AB.

Ha en bra dag :D eller "go bananas!" Som de säger i det något större landet i väster...

För övrigt:

CEO = Chief Executive Officer (ungefär "VD")

CIO = Chief Intelligence Officer (ungefär "Informationschef")

DBA = Database Administrator

CFO = Chief Financial Officer (ungefär "Finanschef")

Några använda förkortningar på koncernledningsnivå (Obs! Vi talar storföretag typ Ericsson här)

Mer internt: Horace Engdahl - ständige sekreteraren i Svenska Akademien - "lumpen" på TolkS.

MVH "Läser (lusen av) SäkI" - bokmal kan någon annan vara!

Posted (edited)

En 'käck och trevlig' B-programledare (TV3 bl.a.) vid namn Joakim Geigert, gjorde sin GU på I15 1984-85. Ryckte in som GB på trosspluton 6.kompaniet, men tyckte nog att det var lite tufft för honom så han klassade snabbt ner sig till malaj på 9.kompaniet:

geigertmod1vx.th.jpg

geigertdetalj2zm.th.jpg

Undrar om han är stolt över bilden på sig själv i fotokatalogen idag...

Edited by Göta Lejon
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Någon som har lust att ringa o höra med Pliktverket om darin har fått frisedel / blivit antagen :wub:

Han är ju en 87a om jag inte har fel.

Edited by smirnoff
Posted (edited)

Darin mönstrade för några veckor sedan.

Utb.-reserven/frisedel för honom.

Källa: RIX FM Nyhetssvep.

Edited by simon
Posted
Darin mönstrade för några veckor sedan.

Utb.-reserven/frisedel för honom.

Källa: RIX FM Nyhetssvep.

Orsak? Det är faktiskt min sambo som undrar, jag lovar. :banana

Posted (edited)
Ja, då var man alltså inte ute och cyklade ändå...

Sjalv sa kommer jag i hag att jag sag Stenmark cyckla med resten av sin pluton utanfor mitt hus i Gullbrandstorp (wow, sa gammal man ar) och lite Googel

Varen 1977 kom Ingmar Stenmark till Halmstad. Han fullgjorde de sista manaderna av sin varnpligtstjanstgoring pa I 16.

note: citat var taget fran en scanad bild

direkt lank till sidan En skidkung i stan

Edited by odenmedic
Posted
Göran Persson låg på P10. Vad han gjorde vet jag inte, men det fanns ett fint foto på honom i milostabens sambandscentral.

Jepp det stämmer som malaj

Posted
Då måste jag ändå fråga, har sökt men inte hittat, var kung winnerbäck gjorde sin värnplikt? :baskerPa:

om han nu gjorde den öht.

Jodå, han ryckte in på IB4 i Linköping men försvann efter några dagar. Sagesman; en GB som låg på samma kompani och som var från samma ort. Medicinska orsaker, trodde han, inte politiska ideer.

Posted
Orsak? Det är faktiskt min sambo som undrar, jag lovar. :baskerPa:

I dagens läge räcker det väl med att vara en flick-idol för att slippa så att platserna går till de som verkligen vill :uzi

Posted

Farsgubben gjorde GU tillsammans med författaren Håkan Nesser i slutet av 60-talet.

Och det var...?

Oj då. glömde visst skriva det. De kämpade ihop på S1 som på den tiden låg i Uppsala.

Posted

Då måste jag ändå fråga, har sökt men inte hittat, var kung winnerbäck gjorde sin värnplikt? :baskerHV:

om han nu gjorde den öht.

Jodå, han ryckte in på IB4 i Linköping men försvann efter några dagar. Sagesman; en GB som låg på samma kompani och som var från samma ort. Medicinska orsaker, trodde han, inte politiska ideer.

Då minns antingen nämnde GB, eller LW själv i det självbiografiska häftet till Efter nattens bränder, fel. I häftet berättas hur Värnpliktsverkets psykolog tycker att LW bör söka hjälp.

Posted

@Vysotskij

En polare till mig fick en GB befattning på någon form av ledningscentral, samt broschyrer om var man får tag på familje-rådgivning. Han hade lite issues med sin far.

Posted

Vys: Så kan det förstås vara. Jag kan inte svara för uppgiftens riktighet, utan förmedlar ju som sagt ett rykte från en onämnd sagesman. Visst, källkritik kan man dra långt, men jag hade då inte minsta anledning att ifrågasätta detta faktum. Jag vet inte vilken GB-befattning som min bekant hade, men jag fick känslan av att det var mekskytte med ryska multibandvagnar.

Posted
Vys: Så kan det förstås vara. Jag kan inte svara för uppgiftens riktighet, utan förmedlar ju som sagt ett rykte från en onämnd sagesman. Visst, källkritik kan man dra långt, men jag hade då inte minsta anledning att ifrågasätta detta faktum. Jag vet inte vilken GB-befattning som min bekant hade, men jag fick känslan av att det var mekskytte med ryska multibandvagnar.

Det kan förstås också vara så att Östgötaslättens trubadur tyckte att det lät bättre att inte erkänna sin inställelseorder...

För övrigt verkar vi ha fått lite ordning på det Stenmarkska torpet. Det var alltså någon form av geografiskt delad värnplikt för idrottsplutonerna 1977.

Posted

Vet ej om någon har sagt detta innan, men Gunnar gren gjorde lumpen på A9 om jag inte missminner mig helt.

Posted

Ang. den Winnerbäckska rekryten å IB4 så har mer ljus spridits. Det visade sig vid en snabb kontroll att sagesmannen var ute i syfte att spela undertecknad ett spratt (eftersom undertecknad tydligen alltid skryter om sin värnplikt) och tog snabbt en känd trubadur ur minnet och sade att "han gjorde lumpen med mig". Det lät troligt eftersom sagesmannen, IB4 och Winnerbäck härstammar från samma ort. Nämnas bör vi i sammanhanget att Clint Eastwood gjorde lumpen på 6. batteriet, KA 2 sent 50-tal... :eeh:

• 4 months later...
Posted

Hejsan!

bumpar lite på denna tråd.

I valtider som dessa har jag blivit lite nyfiken på vad våra partiledare har tjänstgjort,

Reinfeldt är ju väldokumenterad som Lapplandjägare och vpl FK.

Ohly likaså, Livgardist/Infanterist och vpl Kvm (sergeant kanske?)

Statsministern, Pansar/Strängnäs, Handräckning om vi ska vara snäll. (malaj)

Peter Eriksson ? boende i Norrbotten, tydligen uppvuxen i Södermanland men får inte fram

några andra uppgifter.

Göran Hägglund ? Kanske inte överhuvudtaget tydligen starkt engagerad i pingströrelsen när

han var yngre och dom brukar ju inte vara så förtjusta i vapen .

Lejonborg? Står att läsa tidigare i tråden att han skulle ha varit KJ, jag är skeptisk mot detta

då det ingenannanstans finns uppgifter som styrker detta och om så vore borde det ha framkommit, Kustjägarna är ändå prestige och inget man försöker mörka.

//NR

Posted
Hejsan!

Sannolikt Vpl FK, då Kvm var KB tidigare.

Posted

Hejsan!

Sannolikt Vpl FK, då Kvm var KB tidigare.

Kan naturligtvis vara så, jag gissade på sergeant då kvm var pb-tjänst(12mån) på min tid

//NR

Posted
guess what! british royal army

Nähä du! Nåt sånt finns det inget som heter. Royal Air Force och Royal Navy, men British Army får inte slänga sig med "Royal". Däremot finns det regementen och enheter med "royal" status, tex Royal Engineers och Royal Green Jackets.

Posted
Kan naturligtvis vara så, jag gissade på sergeant då kvm var pb-tjänst(12mån) på min tid

Där ser man. När var det?

// Skoog - som alltid är intresserad av möpig historia

Posted

1988-89

Åtminståne i Arme'n jag har för mig att det var annorlunda i flottan på den här tiden

men jag kommer faktiskt inte ihåg.

I varjefall så var det kvartersmästare, stabstroppchefer och väblar som hade

pb tjänst 12mån.

I infanteriet kanske ska tilläggas, det kan ju ha funnits andra pb-befattningar i de

andra vapenslagen.

//NR

Posted (edited)

Första årskull KB KVM utbildades 1987-1988 vid Norrlandsförbanden. Brödförbanden söder om dalälven följde efter senare, dock tror jag det var 1989-1990. Stabstoch och väblar fortsatte som PB fram till det att KB försteg infördes (1991?).

Källa på detta är jag själv. Inryck 1987 som KB KVM på I5 och vi var först med detta enligt orienteringen vi då fick. Jag fick anstånd på grund av studier (kom in på handelshögskolan) plus ryggskada, och erbjöds KB KVM på LG inryck 89 (brist på UH personal där då tydligen). När jag väl genomförde GU 92 var PB tjänsterna borta i Norrland, men det fanns ett fåtal 12 månaders KB på I21 som ryckt in för försöket med korttidsutbildning (12 månaders plutonchefer, 8 månaders GB och 5 månaders soldater för lokalförsvarsförband). När alla andra skickades hem erbjöds dessa FOK istället om de avsåg söka ROP/YOP.

1988-89

Åtminståne i Arme'n jag har för mig att det var annorlunda i flottan på den här tiden

men jag kommer faktiskt inte ihåg.

I varjefall så var det kvartersmästare, stabstroppchefer och väblar som hade

pb tjänst 12mån.

I infanteriet kanske ska tilläggas, det kan ju ha funnits andra pb-befattningar i de

andra vapenslagen.

//NR

Kvartermästare dammit. Man förläggs i kvarter. Kvartersmästaren är ngn som är bäst inom ett område omgärdat av gator. :)

Edited by Hans Engström