simon Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 (edited) Hum, ska kolla upp det där. Visst låter det troligare. Men jag är säker på att jag har läst om några av deras upptåg under beväringstjänsten på I16 i något nummer av den medlemsskrift som Hallands regementes och Hallandsbrigadens kamratförening ger ut ett par gånger per år... EDIT: Eller var det kanske minnesboken? EDIT:2 När man gogolear lite så finner man aningar om att de båda legat på I16. Tyvärr är kamratföreningens hemsida nere just nu, men förhandsvisningen i google ger aningar: http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22Sti...A4rnplikt&meta= Edited March 7, 2006 by simon Quote
Fanjunkar´n Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Hum, ska kolla upp det där. Visst låter det troligare. Men jag är säker på att jag har läst om några av deras upptåg under beväringstjänsten på I16 i något nummer av den medlemsskrift som Hallands regementes och Hallandsbrigadens kamratförening ger ut ett par gånger per år... EDIT: Eller var det kanske minnesboken? EDIT:2 När man gogolear lite så finner man aningar om att de båda legat på I16. Tyvärr är kamratföreningens hemsida nere just nu, men förhandsvisningen i google ger aningar: http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22Sti...A4rnplikt&meta= Det stämmer gott! I16 hade idrottspluton under 80-talet (kanske tidigare också), så skidpojkarna låg på I16. Vet inte vilka fler förband som hade idrottspluton. När jag låg inne 82/83 var hela Gyllene Tider (minus Gessle) inne på brigadstabskompaniet. Vill minnas att en av dem låg på min tropp. Quote
simon Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 (edited) Ja, då var man alltså inte ute och cyklade ändå... Historien om Ingemar och Stig handlade om några tjejer som lyckats smita upp till deras logement mitt i natten eller något liknande... Edited March 7, 2006 by simon Quote
Fanjunkar´n Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Ja, då var man alltså inte ute och cyklade ändå... Historien om Ingemar och Stig handlade om några tjejer som lyckats smita upp till deras logement mitt i natten eller något liknande... Aftonbladet 2000: "Försvaret lägger ner idrottsplutonerna"! Henke Larsson gjorde lumpen på I16. Enligt Aftonbladet: "Han gjorde lumpen på I16 i Halmstad som bevakningssoldat eftersom han inte platsade på idrottsplutonen". Quote
Vysotskij Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Det stämmer gott! I16 hade idrottspluton under 80-talet (kanske tidigare också), så skidpojkarna låg på I16. Vet inte vilka fler förband som hade idrottspluton. Skulle idrottspluton för utförsåkning legat i Halmstad av alla ställen i mitten-slutet på 70-talet eller när nu 56:orna gjorde lumpen? Varför inte Östersund, som tydligen haft längdskidåkningen? Eller Älvdalen, Kiruna, Falun...? Quote
FrämstePI Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 J-O Waldner och Jörgen Persson tillhör också de som varit på Idrottspluton på I 16 i Halmstad, liksom alltså Henke, som dock inte kunde övertalas att gå till HBK (minns att Helsingborg då inte hade etablerat sig i Allsvenskan). Det finns en fruktansvärd bild på Waldner från Hallandspostens framsida med m/59 med bäversvansen ute, utan midjebälte, med AK-4 på axeln med mössan käckt på svaj på bakhuvudet; ingen stridis kort sagt. Det finns ju också mängder med mer eller mindre kända HBK-spelare som gjort lumpen eller har varit civilanställda på regementet. Och apropå Carl Bildt så får man ju inte glömma att hans farfar eller pappa (minns inte vilken nu) faktiskt var regementschef på I 16 - "hallänning, svensk, europé". Quote
simon Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 Verkar som om I16 har varit ett ganska kändistätt regemente... Quote
simon Posted March 7, 2006 Report Posted March 7, 2006 (edited) Det stämmer gott! I16 hade idrottspluton under 80-talet (kanske tidigare också), så skidpojkarna låg på I16. Vet inte vilka fler förband som hade idrottspluton. Skulle idrottspluton för utförsåkning legat i Halmstad av alla ställen i mitten-slutet på 70-talet eller när nu 56:orna gjorde lumpen? Varför inte Östersund, som tydligen haft längdskidåkningen? Eller Älvdalen, Kiruna, Falun...? Enligt I16:s kamratförening så gjorde dess herrar beväringen på "Tylösand" som du uttryckte det, ja... Vet även att två av min pappas kompisar någon gång har nämnt att de låg på samma kasern som Stenmark och grabbarna under deras värnplikt på I16... Edited March 7, 2006 by simon Quote
braxen Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Rune moona var på S3 i Boden på 50 talet Quote
Ringo Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Klart "kändisarna" vill till H-stad. Inte så långt till Båstad heller - Sveriges rivera Man kan helt enkelt konstatera att när kändisar gör lumpen så söker de sig till trakter de kommer få anledning att besöka fler gånger under sin civila karriär Quote
SL6 Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Robert Gustavsson låg på P4 (enligt en kompis till mig som gjorde sin GU samtidigt). Quote
Ringo Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Robert Gustavsson låg på P4 (enligt en kompis till mig som gjorde sin GU samtidigt). Han e ju från skövde så de låter ju rimligt. Quote
Vysotskij Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Robert Gustafsson - P4 Det låter rimligt. Quote
Tomas Eriksson Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Då måste jag ändå fråga, har sökt men inte hittat, var kung winnerbäck gjorde sin värnplikt? om han nu gjorde den öht. Quote
Kölsvinet Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Han har väl inte haft stridande tjänst, med tanke på senaste singeln...? ;) /M Quote
Vysotskij Posted March 9, 2006 Report Posted March 9, 2006 Då måste jag ändå fråga, har sökt men inte hittat, var kung winnerbäck gjorde sin värnplikt? om han nu gjorde den öht. Med tanke på var Sveriges nu bästa artist hamnade efter studenten från fikateknisk linje i Linkeboda säger mina fördomar mig att han inte gjorde militärtjänst, då rekryteringsunderlaget för vislinjer på folkhögskolor torde vara tämligen komplementärt med det för stridande tjänster. Saxat från Winnerbäcks hemsida: Efter gymnasiet blev det gitarren som ställde mat på bordet och fixade hyran, nya strängar och en och annan vinflaska. Lars Winnerbäck drev mer och mer över till att spela själv, närmade sig visan som form och sökte - trots löftet till sig själv att aldrig mer gå i musikskola - till vislinjen på folkhögskolan i Kungälv. – Varje dag doftade det över stan från kexfabriken. Det var första gången jag var hemifrån och bodde själv och man kunde ta kudden och knalla runt bland rummen. Mycket rödvin och diskussioner. Det finns en period i livet då det funkar och är helt rätt att leva ett sånt där typiskt folkhögskoleliv. Quote
EmJe Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Stig Cederholm(författare av Åsa Nisse) har en ganska rolig historia som en av de Svenskar som åkte till tyskland och tog värvning i Hitlers styrkor. Blev däremot ertappad när han stal en säck potatis och blev hemskickad till sverige där han i sinom tid hamnade på Sidsjöns Mentalfängelse i Sundsvall där han arrangerade en skyttetävling och sen stal prispengarna och rymde Quote
Vesku Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Adam Alsing låg på TK-komp S1 --> SIS-plut på FRA Quote
Vysotskij Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Adam Alsing låg på TK-komp S1 --> SIS-plut på FRA TES, KOS eller något annat? Quote
Vesku Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Adam Alsing låg på TK-komp S1 --> SIS-plut på FRA TES, KOS eller något annat? kommer faktiskt inte ihåg just nu, men jag kan höra med några andra som låg inne samtidigt som mig där ifall de kommer ihåg. Quote
Psilander Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Adam Alsing låg på TK-komp S1 --> SIS-plut på FRA Är det därför han alltid störsänder i TV? Quote
vemtogmittnamn Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 Denne man kanske inte direkt klassar in som en kändis, men han var med i onskan, som en av mobbarna (blond liten kille), och i en nokia reklam för ett par år sen. Lindros heter han. Han låg på Livgardet, dragonbataljon, 4. skv. 4. pluton (för oss som är korta), GB 3. grp Quote
facit Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 James Blunt med den tjejiga och "söta" rösten... ni har hört honom på radio...hemma eller i matbutiken guess what! Captain british royal army, mechanized reconossainze, ledde den första britiska pluton som togs sig in i kosovo och som hadde hela brittiska kontingenten som svans... man blir överaskad varje dag Quote
Beafer Posted March 21, 2006 Report Posted March 21, 2006 James Blunt med den tjejiga och "söta" rösten... ni har hört honom på radio...hemma eller i matbutiken guess what! Captain british royal army, mechanized reconossainze, ledde den första britiska pluton som togs sig in i kosovo och som hadde hela brittiska kontingenten som svans... man blir överaskad varje dag Det där var nog veckans största överraskning Quote
Fu Gson Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 (edited) James Blunt med den tjejiga och "söta" rösten... ni har hört honom på radio...hemma eller i matbutiken guess what! Captain british royal army, mechanized reconossainze, ledde den första britiska pluton som togs sig in i kosovo och som hadde hela brittiska kontingenten som svans... man blir överaskad varje dag Det där var nog veckans största överraskning Familjenamnet Blunt stöter man på lite här och där under Storbritanniens militära historia, bl.a i Crete: The Battle and Resistance av Anthony Beevor. Bluntarna har varit med länge.... Edited March 22, 2006 by Fu Gson Quote
Sgt 1:cl Englund Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 James Blunt med den tjejiga och "söta" rösten... ni har hört honom på radio...hemma eller i matbutiken guess what! Captain british royal army, mechanized reconossainze, ledde den första britiska pluton som togs sig in i kosovo och som hadde hela brittiska kontingenten som svans... man blir överaskad varje dag Det där var nog veckans största överraskning Familjenamnet Blunt stöter man på lite här och där under Storbritanniens militära historia, bl.a i Crete: The Battle and Resistance av Anthony Beevor. Bluntarna har varit med länge.... Den släkten har varit i någon form av militär verksamhet sedan år 995. Respekt! Känd okändis: Carl Douglas, son till koncernchefen Gustaf Douglas. Carl fick sin militära utbildning på I22 året efter mig. Hade nöjet att ha honom som SL3 under BA04. Fick av sin far en MILJARD skr vid hemkomst Till saken hör att denne Carl är en heders karl som håller en låg profil samt är väldigt trevlig. Mvh/ P. Englund Quote
stolpskottet Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 (edited) I16 är ett ganska kändsitätt regemente, med ovanämda samt 91-an Karlsson icke att förglömma. Timo Räisinen som spelade gitarr med Håkan Hellström låg på värnpliktsnytt. Bruce Dickinsson, sångare i Iron Maiden gjorde en vända på pansar som vad vet jag inte! Leni Björklund, vår kära försvarsminister någon?? Edited March 23, 2006 by stolpskottet Quote
King Kill Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Bruce Dickinsson, sångare i Iron Maiden gjorde en vända på pansar som vad vet jag inte! Pansar vet jag inte, men han gjorde en kort vända i 'territorial army'. Sen har han synts med blå hjälm nånstans på Balkan. Däremot är pansar (tillsammans med militärhistoria) en stort intresse. Quote
Rokare Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Känd okändis: Carl Douglas, son till koncernchefen Gustaf Douglas. Carl fick sin militära utbildning på I22 året efter mig. Hade nöjet att ha honom som SL3 under BA04. Fick av sin far en MILJARD skr vid hemkomst Till saken hör att denne Carl är en heders karl som håller en låg profil samt är väldigt trevlig. Mvh/ P. Englund En hyvens man utan tvekan, givet att vi tänker på samma person, han dyker ju upp lite här och var :P GMY Quote
Recommended Posts