Jump to content

Recommended Posts

Posted
Första årskull KB KVM utbildades 1987-1988 vid Norrlandsförbanden. Brödförbanden söder om dalälven följde efter senare, dock tror jag det var 1989-1990. Stabstoch och väblar fortsatte som PB fram till det att KB försteg infördes (1991?).

Källa på detta är jag själv. Inryck 1987 som KB KVM på I5 och vi var först med detta enligt orienteringen vi då fick. Jag fick anstånd på grund av studier (kom in på handelshögskolan) plus ryggskada, och erbjöds KB KVM på LG inryck 89 (brist på UH personal där då tydligen). När jag väl genomförde GU 92 var PB tjänsterna borta i Norrland, men det fanns ett fåtal 12 månaders KB på I21 som ryckt in för försöket med korttidsutbildning (12 månaders plutonchefer, 8 månaders GB och 5 månaders soldater för lokalförsvarsförband). När alla andra skickades hem erbjöds dessa FOK istället om de avsåg söka ROP/YOP.

Kan naturligtvis vara så, jag gissade på sergeant då kvm var pb-tjänst(12mån) på min tid

Där ser man. När var det?

// Skoog - som alltid är intresserad av möpig historia

1988-89

Åtminståne i Arme'n jag har för mig att det var annorlunda i flottan på den här tiden

men jag kommer faktiskt inte ihåg.

I varjefall så var det kvartersmästare, stabstroppchefer och väblar som hade

pb tjänst 12mån.

I infanteriet kanske ska tilläggas, det kan ju ha funnits andra pb-befattningar i de

andra vapenslagen.

//NR

Kvartermästare dammit. Man förläggs i kvarter. Kvartersmästaren är ngn som är bäst inom ett område omgärdat av gator. 0:)

Där ser man vad ett enda litet S kan ställa till med :)

Annars, var det andra skillnader med befattningar mellan IB77 och NB85?

(börjar gå lite OT nu kanske)

//NR

Posted (edited)
Hejsan!

bumpar lite på denna tråd.

I valtider som dessa har jag blivit lite nyfiken på vad våra partiledare har tjänstgjort,

Reinfeldt är ju väldokumenterad som Lapplandjägare och vpl FK.

Ohly likaså, Livgardist/Infanterist och vpl Kvm (sergeant kanske?)

Statsministern, Pansar/Strängnäs, Handräckning om vi ska vara snäll. (malaj)

Peter Eriksson ? boende i Norrbotten, tydligen uppvuxen i Södermanland men får inte fram

några andra uppgifter.

Göran Hägglund ? Kanske inte överhuvudtaget tydligen starkt engagerad i pingströrelsen när

han var yngre och dom brukar ju inte vara så förtjusta i vapen .

Lejonborg? Står att läsa tidigare i tråden att han skulle ha varit KJ, jag är skeptisk mot detta

då det ingenannanstans finns uppgifter som styrker detta och om så vore borde det ha framkommit, Kustjägarna är ändå prestige och inget man försöker mörka.

//NR

Göran Hägglund

Lumpen: Civilförsvarstjänst 345 dagar, betyg 10–10–8 för uppförande, lämplighet respektive kunskaper och färdigheter.

hittade en artikel i aftonbladet 040402

//NR

Edited by Natan Röd
Posted
Har inte sett att nån har nämt det men han som spelade sune (hoffer) har legat på 1a Ledningsplutonen på Ledn/Grk I19/Pbat (Låg inne 00/01) . :)

Jodå, han var vagnchef på en 90-vagn, har glömt bort vilken sort.

Jag låg inne på Signbat samtidigt. Vet inte om det bara var vi (signalisterna), men så fort Sune sågs till så böjade vi nynna på Sune-melodin.

Under slutövningen fick han eskortera några av våra StriC-vagnar och han var sur och gnällig nästan hela tiden...

Posted
Under slutövningen fick han eskortera några av våra StriC-vagnar och han var sur och gnällig nästan hela tiden..

Jävla underligt det där ......

Vet inte om det bara var vi (signalisterna), men så fort Sune sågs till så böjade vi nynna på Sune-melodin.

Han kanske tröttnade på Er?

Posted
Vet inte om det bara var vi (signalisterna), men så fort Sune sågs till så böjade vi nynna på Sune-melodin.

Förvånar mig inte alls. Både P-bat och Signbat delade samma matsal 00/01 (de gör säkert det fortfarande). Sune gjorde sig impopulär ganska tidigt efter att GB ryckt in genom att föra ett jävla liv och uttryckte sitt missnöje i allmänhet om "KB-bord", dvs bord i matsalen som bara KB på P-bat fick använda. Fenoment förekommer säkert på fler regementen i landet...

Posted

Kanske inte jättekänd... Jag gjorde GU med Anders Bogsjö... fd målvakt i Elfsborg. Gjorde även lumpen med fd TV4 kvasikändisen Martin Örnrot, han gjorde några månader på span, tror dock inte full tid. Systrarna Päivarinta (Lillie & Sussie) sjöng på vår regementsfest... Nu snackar vi kändisar :P

Posted
Första årskull KB KVM utbildades 1987-1988 vid Norrlandsförbanden. Brödförbanden söder om dalälven följde efter senare, dock tror jag det var 1989-1990. Stabstoch och väblar fortsatte som PB fram till det att KB försteg infördes (1991?).
OT Jag gjorde GU på A1 91-92. Vi hade försteg, men KVM och väbel var fortfarande PB/12 mån. Har dock en väldigt svag aning om att väbeln antingen muckade som lt eller ev befordrades till det efter första KFÖ!? Om så, snabbt marscherat på 12 mån.
Posted (edited)

Kanske skulle ha nämnt att detta gällde infanteriet. Som så många andra infanterister tenderar jag att utgå från oss själva och ignorera understödsfunktioner (dvs. alla andra) :}

Edited by Hans Engström
Posted (edited)
Robert Gustafsson - P4

p4.gif.webp

:baskerPa:

Han kommer ju från den bästa staden så det är så klart han gör lumpen här och :):baskerPa:

Edited by Pontah
  • 2 months later...
Posted

Hejsan!

bumpar lite på denna tråd.

I valtider som dessa har jag blivit lite nyfiken på vad våra partiledare har tjänstgjort,

Reinfeldt är ju väldokumenterad som Lapplandjägare och vpl FK.

Ohly likaså, Livgardist/Infanterist och vpl Kvm (sergeant kanske?)

Statsministern, Pansar/Strängnäs, Handräckning om vi ska vara snäll. (malaj)

Peter Eriksson ? boende i Norrbotten, tydligen uppvuxen i Södermanland men får inte fram

några andra uppgifter.

Göran Hägglund ? Kanske inte överhuvudtaget tydligen starkt engagerad i pingströrelsen när

han var yngre och dom brukar ju inte vara så förtjusta i vapen .

Lejonborg? Står att läsa tidigare i tråden att han skulle ha varit KJ, jag är skeptisk mot detta

då det ingenannanstans finns uppgifter som styrker detta och om så vore borde det ha framkommit, Kustjägarna är ändå prestige och inget man försöker mörka.

//NR

Göran Hägglund

Lumpen: Civilförsvarstjänst 345 dagar, betyg 10–10–8 för uppförande, lämplighet respektive kunskaper och färdigheter.

hittade en artikel i aftonbladet 040402

//NR

Lars Leijonborg civilförsvarstjänst/Räddningsman vitsord 5-5-5 ! (sicken lök)

hittade en artikel i metro 040920

//NR

Posted
J-O Waldner + div andra pingisstjärnor lumpade på I 16 på idrottspluton. Det var tydligen inte speciellt svårt att få ledigt för träning och tävlingar.

På min tid kunde de inte neka till ledigt för spel i "nationens högsta liga/serie". Jag kommer inte ihåg hur det var med träning. Detta gällde inte bara indrottspluton utan alla. Sedan kan man kanske tycka att det är lite skillnad på bowling och fotboll.

Richard Richardsson fd snowboardåkare 93/94 I5 idrottspluton. Jobbar väl nu mer på SVT.

Andera Södergren skidåkare, I5 Indrottspluton.

Det kanske var lite enklare förr, jag blev tillfrågan om jag inte ville komma till idrottsspluton, men tackade nej. Kungsängen kändes inte så positivt just då.

Peter Siepen, gjorde inte: http://www.varnpliktsnytt.se/baksida.php?i...atum=2004-02-24

Posted

J-O Waldner + div andra pingisstjärnor lumpade på I 16 på idrottspluton. Det var tydligen inte speciellt svårt att få ledigt för träning och tävlingar.

På min tid kunde de inte neka till ledigt för spel i "nationens högsta liga/serie". Jag kommer inte ihåg hur det var med träning. Detta gällde inte bara indrottspluton utan alla. Sedan kan man kanske tycka att det är lite skillnad på bowling och fotboll.

Richard Richardsson fd snowboardåkare 93/94 I5 idrottspluton. Jobbar väl nu mer på SVT.

Andera Södergren skidåkare, I5 Indrottspluton.

Det kanske var lite enklare förr, jag blev tillfrågan om jag inte ville komma till idrottsspluton, men tackade nej. Kungsängen kändes inte så positivt just då.

Peter Siepen, gjorde inte: http://www.varnpliktsnytt.se/baksida.php?i...atum=2004-02-24

Vad jag vet så har det inte funnits någon fjoll plut där Peter Siepen hade passat :clap:

Posted

Anders Andersson (mittfältare i MFF-Blackburn-Benfica-MFF) låg även han på idrottspluton på I16. Enligt utsago låg även Jesper Blomqvist där + en drös andra mer eller mindre framgångsrika fotbollsspelare.

• 1 month later...
Posted

Förvånar mig inte alls. Både P-bat och Signbat delade samma matsal 00/01 (de gör säkert det fortfarande). Sune gjorde sig impopulär ganska tidigt efter att GB ryckt in genom att föra ett jävla liv och uttryckte sitt missnöje i allmänhet om "KB-bord", dvs bord i matsalen som bara KB på P-bat fick använda. Fenoment förekommer säkert på fler regementen i landet...

Hej! liten notis bara....

Jag har ganska säkra källor på vad Sune gör idag! Min arbetskamrat träffade honom på Lunds universitet och då jobbade han antagligen extra i Kårreceptionen!!

tydligen fortfarande jävligt sur och vresig... kan iofs bero på allt sjungande på Sune-melodin :rolleyes:

/DirtyDozen

Posted

Kvm var en PB-befattning om 12 månader på I16/IB16 åtminstone utb-året 90-91. På slutet av min tjänstgöring kunde det t o m vara Yoff ibland. Gissa vilka som fungerade bäst - vilket givetvis inte var så konstigt, med tanke på att det var de mest motiverade PB som blev kvm, och att de tränades enbart mot den upgiften och hade ingen annan.

Posted

Någon som vet vad Markus och Jacob Wallenberg gjorde för tjänst? I dokumentär-serien som gick för ett litet tag sedan så pratade dem om att det var sjökrigsskolan som gällde. Men är det någon som vet några fler detaljer?

Posted
Kvm var en PB-befattning om 12 månader på I16/IB16 åtminstone utb-året 90-91. På slutet av min tjänstgöring kunde det t o m vara Yoff ibland. Gissa vilka som fungerade bäst - vilket givetvis inte var så konstigt, med tanke på att det var de mest motiverade PB som blev kvm, och att de tränades enbart mot den upgiften och hade ingen annan.

Är det inte ganska vanlig att utbildas mot en uppgift?

Posted

//Rickard_N

Jo, men när det blev för många Yoff i förhållande till antalet befattningar så blev plötsligt en befattning som kvm en yoffbefattning - och de var inte utbildade mot det, och tycket nog i många fall att det var ett nedköp, varför det många gånger visade sig att det hade varit bättre med en PB i befattningen. Jag skrev inlägget eftersom det tydligen var så att kvm var en KB-befattning på en del regementen.

Posted

Lite illa att börja sitt första inlägg med att skälla på en del i denna tråd.

Läste ni aldrig sidan/sidorna i SoldF om att det är farligt att sprida felaktig information och rykten? :lala:

Posted

I den här tråden diskuteras var kändisar gjort sin militärtjänst och det utan att höfta, skarva, ljuga eller på annat sätt få verkligheten att framstå som något annat än just verkligheten.

Jag har städat bort några inlägg som inte innehöll något av värde för forumet.

/Krook, U-bef

Posted

Mats Rimdahl, ledare för rånarligan Maskeradligan, fick sluta som militärpolis efter dispyt med befäl. Blev sedan hemvärnsman. Även där blev det tydligen bråk.