Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag läser den här tråden blir jag väldigt nostalgisk för att värnplikten är avskaffad.

Inser ni att alla killar (utom de som vägrade) faktiskt gjorde militärtjänst? Det var en enorm styrka att alla män hade en militär utbildning och de flesta var krigsplacerade!

• Like 1
Posted

Inser ni att alla killar (utom de som vägrade) faktiskt gjorde militärtjänst? Det var en enorm styrka att alla män hade en militär utbildning och de flesta var krigsplacerade!

IO14 i all ära, men speciellt avskräckande tror jag inte den är för någon intresserad. IO14 betraktar jag endast som en personalförsörjare till NBG eller enstaka kolonialpoliskompani för att tjäna extrapoäng hos storebror.

En befolkning, däremot, där ungefär alla män har en militär grundutbildning och fort kan beväpnas - DET tror jag mera på som avskräckande medel.

Posted

IO14 i all ära, men speciellt avskräckande tror jag inte den är för någon intresserad. IO14 betraktar jag endast som en personalförsörjare till NBG eller enstaka kolonialpoliskompani för att tjäna extrapoäng hos storebror.

En befolkning, däremot, där ungefär alla män har en militär grundutbildning och fort kan beväpnas - DET tror jag mera på som avskräckande medel.

"Kriget är för mig en verklighet, 30-40 mil bort.. " U know who...

GMY

• Like 3
Posted

Utklippt från annat forum

Prinsen gjorde lumpen samtidigt med mig på KA1 i Vaxholm.. och jag var vakt.. så en morgon när jag stod och kontrollerade matsalskön så att alla hade på sig regelrätt klädsel, såg jag en soldat som inte hade på sig sin namnbricka.. rent instinktivt så sa jag med befallande röst: "Var har du namnbrickan?" sen tittade jag upp och såg att det var prinsen.. "eeh.. den har jag glömt i skåpet" sa han då.. inte ville jag ge mig bara för han e en liten fjollprins så han fick snällt gå (snarare springa för att hinna äta frukost) och hämta den innan han blev insläppt i matsalen..

sen någon vecka efter det så gick jag och en annan vakt rond. Det var helg och mitt i natten så ingen va på regementet förutom vi vakter. Vi gick förbi ett logement och läste av vem som hade vilken säng där.. så stod det Bernadotte på en.. Vi kunde inte hålla oss utan att riva upp hela hans säng och hälla sånt babypuder i och runt hela hans säng.. undra om han blev sur..

Låter inte så jätteschysst direkt....

Stod det CP Bernadotte på den eller? :rolleyes:

Vilken grad hade han?

• 11 months later...
  • 8 years later...
Posted
On 10/13/2003 at 9:41 PM, Fosk said:

Göran Persson låg på P10. Vad han gjorde vet jag inte, men det fanns ett fint foto på honom i milostabens sambandscentral.

Han blev hemskickad. Han klarade inte fyskraven som malaj