KD803 Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 några fler missa i Sv2k??? Personligen tycker jag de har gjort västdelen för lång. Själv är jag 179 lång, och på mig är den för stor. Bältet finns i tre storlekar, men västdelen är "one size fits all". Som om alla skulle vara lika långa, men kunna ha olika midjemått Quote
Dahlberg Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Så jag får skjuta fanskapet men inte sätta bojor på honom? Hur tror du t ex en sjukvårdare vill ta hand om en fi som kan göra både det ena och det andra? En obeväpnad sjukvårdare har rätt att ha en stridande soldat vid sin sida som skydd, om det nu är någon fi som är bångstyrig... Quote
Forumsledning Kimster Posted August 3, 2003 Forumsledning Report Posted August 3, 2003 Får bajonetten till Ak4 bäras på stridsbältet? Nej Bajonetten är inte kitterat mtrl och får därför inte bäras... Men nu var ju Gotcha vänlig och svarade, de har inte bajonett och eftersom man i Sthlm bara får bära tilldelad utrustning är ju det inget problem förrän de tilldelas bajonett. Vadå får man ha ikke tilldelad utrustning annonstädes ??? Asså blanda inte ihop och generaliser olika regler nu. Det som bestäms hoss ett HV-Bat behöver inte nödvändigtvis inne bära att alla andra har det så... Min pluton är tilldelade bajonetten och vi får givetvis bära den. SEN så finns det gott om trådar i MTRL-platsen om SV2000, så skippa det detaljsnacket här. / Kimster BlåGul Quote
dxl Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Om jag fått bestämma så hade kniv INTE fått bäras i stridsbältet. Särskillt inte på soldater som står post. Har hänt ett otal gånger på övningar där jag varit Bstyrka att jag lyckats sno kniven utav killen jag brottats med Quote
Ace Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Om jag fått bestämma så hade kniv INTE fått bäras i stridsbältet.Särskillt inte på soldater som står post. Har hänt ett otal gånger på övningar där jag varit Bstyrka att jag lyckats sno kniven utav killen jag brottats med Gör inte det i fortsättningen. Det är ett helt onödigt moment och dessutom väldigt farligt att ta tag i vassa föremål, typ knivar, under handgemäng... Det är inte värt risken att köra en kniv i magen på polaren, bara för att briljera lite, eller hur? Quote
Fk.Mandrake Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Min enkla uppfattning kan ni ju iofs läsa under detta inlägg........ ;) MEN, jag håller med om att det vid de så kallade officiella sammanhangen så ser det bäst ut med tilldelad utrustning. I övrigt tycker jag att det som jag anser mig behöva i fält, det kommer jag att använda. Så länge det är grönt eller svart eller 90 cammo så ser jag inte problemet. Som ett exempel: Om jag nu anser att jag på en övning, SIB eller inte, vill bära knäskydd så är det jag som avgör detta. Trots allt så är det mina knän. Jag är inte anställd av försvarmakten utan jobbar med annat. I detta arbete är jag beroende av att mina knän fungerar. Alltså har jag knäskydd och kommer att förklara varför för alla som frågar mig om detta. När det gäller annan utrustning så tycker jag att så länge personen kan förklara varför han har den och orkar med att bära den samt hänga med de övriga: ROCK ON! Quote
106 Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 (edited) Vadå får man ha ikke tilldelad utrustning annonstädes ??? Japp, det är skillnad på tilldelad utrustning och reglementerad utrustning. Jag har från Hv fått 70LK, jägarkök, bajonett, stridsbälte 304K, skyddsmask 90 och hjälm 90 men har från FVRF fått långkalsong 90, sommarkänga 90, tumvante 90, femfingerhandske 90 mm. Allt är reglementerad utrustning men eftersom jag inte tilldelats allt inom Hv skulle jag då inte få bära exempelvis sommarkängor när det är Hv-vht som bedrivs? Jag förstår att man vill få bort enorma knivar, rosa gummistövlar och liknande men det får ju inte gå till överdrift. Börjar man förbjuda reglementerad utrustning bara för att den inte tilldelats just den bataljonen tycker åtminståne jag att det gått lite långt. Man bör kunna skilja på parad/uppställningar då man har likformig utrustning och fältmässig övning, då fältlystran gäller. EDIT: Skriver det igen, anledningen till att jag tog bajonett som exempel är att den är större än morakniven men tillåten att bära enligt SoldR Mtrl P. Tänkte inte på att alla inte fått ut den. Har ändå fått svar på frågan, tackar för det. Utöver första stycket har jag utlämnad (och reglementerad) utrustning som jag fått behålla (t ex mora 2000) eller "glömt" lämna tillbaka (t ex kortkalsonger, stridssäck 2000) samt reglementerad utrustning som jag fått tag på på annat sätt (t ex 90P-byxor som jag "fått" från förrådspersonal) samt egeninhandlad utrustning som finns i FM (t ex tröja m/87, Meindl-kängor, mini-maglite, mora 2000). Det blir svårt att avgöra exakt var man skall dra gränsen. Kan man få ut utrustningen på ett truppserviceförråd tycker jag den borde tillåtas, åtminståne i fält. EDIT: Jag behöver en kurs i svenska språket Edited August 4, 2003 by 106 Quote
Menige Ryan Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 106@ Precis min mening också. Har man utrustningen som man kan få ut på ett truppserviceförråd, så tycker också jag att den bör tillåtas, åtminståne i fält. Alltså utrustning som är "märkt" 3 Kronor. Quote
jed Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Jag tycker att det är helt rätt att förbjuda tex röda/gula gummitstövlar och knivar som är lika långa som ens eget ben. Däremot att utfärda ett generellt förbud mot knivar i stridsbältet tycker jag är fullständigt kasst! Jag har skaffat lite extra utrustning, och den tänker jag använda: Skyddsglasögon: de vi får låna immar igen direkt och skyddet känns tveksamt. Det är min syn, och har någon problem med att jag har ett par (militäriska) glasögon sittande lätt åtkomliga i hjämlen - synd för dig, det är min syn och den är jag VÄLDIGT rädd om! Knäskydd: jag har lite taskiga knän, och det underlättar inte att köra ner knäna i en vass sten i SIB (vilket är vår huvuduppgift) Camelback: flaska 90 utan flaskhållare tar lång tid att ta fram, dricka och stoppa undan. Den tiden har vi aldrig i SIB, direkt jag börjar pilla på flaskan så är det nån som ylar "FRAMÅÅÅÅÅÅT!"... Kniv: jag har en coldsteel srk sittande i stridsbältet, och där sitter den bra. Den är lite (~5 cm) längre än en mora, och 1-2 cm bredare. Men! Den är väldigt funkis, och i mitt tycke inte stor som ett svärd. Leatherman: tänker inte ens diskutera denna... Använder den på varje övning. Maglite: samma som min leatherman. Svarta skjuthandskar köpta på military shop, väldigt skönt och så slipper jag bättra på kammot på händerna hela tiden. Sen har jag lite mer utrustning (uppdragsäck etc), men den brukar jag inte använda på övningar För att sammanfatta: På kasern, uppvisning, PR-uppdrag etc - Enhetlighet, studs och puts gäller. Inga undantag! Övrig tid/plats - fältmässighet gäller. (Inom rimliga gränser) Jag upplever inte det som ett problem inom Sthlms HV bat, men tydligen har Bataljonchef en annan uppfattning... Det är samma Bataljonchef som jag aldrig har sett på en övning... Och jag hade flest timmar på mitt kompani förra året, och ligger rätt bra till för samma sak i år... Quote
Torak Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Hmm det är inte bara jag som tycker att det finns användning för andra stridsvästar tydligen http://www.k4.mil.se/photo.php?id=14259&aid=3732 Sen måste jag bara berömma folk som lägger ner tid och pengar på B-styrka uppdragen...jag tycker det är alldeles perfekt att folk på "B-sidan" klär ut sig varse dom ser ut som Delta eller rysk bär plockare med ak-47, ni gör övningarna så mycket enklare och intressantare + att vi slipper fundera alltför ofta vilken sida folk är på. Det gör det så mycket enklare att träna det som är väsentligt, Tack grabbar! Den dar stridsvasten ser ut att vara samma som vi hade i vakten pa F21, for insatsstyrkans anvandning. Vad galler "utkladd" B-styrka som verkar det vara en alldeles ypperlig ide med fi kladd pa amerikanskt vis. Ryska bjornen ar ju inget storre hot nu for tiden... Quote
Gotcha Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Min enkla uppfattning kan ni ju iofs läsa under detta inlägg........ ;) MEN, jag håller med om att det vid de så kallade officiella sammanhangen så ser det bäst ut med tilldelad utrustning. I övrigt tycker jag att det som jag anser mig behöva i fält, det kommer jag att använda. Så länge det är grönt eller svart eller 90 cammo så ser jag inte problemet. Som ett exempel: Om jag nu anser att jag på en övning, SIB eller inte, vill bära knäskydd så är det jag som avgör detta. Trots allt så är det mina knän. Jag är inte anställd av försvarmakten utan jobbar med annat. I detta arbete är jag beroende av att mina knän fungerar. Alltså har jag knäskydd och kommer att förklara varför för alla som frågar mig om detta. När det gäller annan utrustning så tycker jag att så länge personen kan förklara varför han har den och orkar med att bära den samt hänga med de övriga: ROCK ON! Amen i kyrkan! Quote
Fk Bengtsson Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Min enkla uppfattning kan ni ju iofs läsa under detta inlägg........ ;) MEN, jag håller med om att det vid de så kallade officiella sammanhangen så ser det bäst ut med tilldelad utrustning. I övrigt tycker jag att det som jag anser mig behöva i fält, det kommer jag att använda. Så länge det är grönt eller svart eller 90 cammo så ser jag inte problemet. Som ett exempel: Om jag nu anser att jag på en övning, SIB eller inte, vill bära knäskydd så är det jag som avgör detta. Trots allt så är det mina knän. Jag är inte anställd av försvarmakten utan jobbar med annat. I detta arbete är jag beroende av att mina knän fungerar. Alltså har jag knäskydd och kommer att förklara varför för alla som frågar mig om detta. När det gäller annan utrustning så tycker jag att så länge personen kan förklara varför han har den och orkar med att bära den samt hänga med de övriga: ROCK ON! Eh, ja. Min uppfattning också Tilldelar de mig utrustning som funkar klockrent i fält så använder jag den. Tills dess så...... Quote
GC1 Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 jag bedömmer att restriktionerna vad gäller utr bärande är ett utslag av något som soldaterna skapat själva. många hävdar att allt är tillåtet sålänge det påverkar stridsvärdet eller effektiviteten positivt... däri ligger problemet för chefen. ska man dra en gräns någonstans eller inte? förmodligen är det lättast att hålla kontrollen om man drar gränsen vid tilldelad utr. hur många skulle ta med sig en egen stridsutrustning eller mössa till sin vplutb o sen dividera med sin kompch om att den är bättre än den tilldelade? jag ser ingen skillnad mellan hv och resten av armen vad gäller lydnadsförhållanden och ordergång. Quote
Gotcha Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 jag ser ingen skillnad mellan hv och resten av armen vad gäller lydnadsförhållanden och ordergång. erfarenhetsmässigt då? nästan alla har ju en ganska gedigen GU i bakfickan som Hv-soldat, så att jmf med en nyinryckt pisseväring är inte helt korrekt - du kan ju inte jämföra en aspirant på KJS som tjafsar med C KJ-komp om att den medtagna västen minsann är bättre "för det har jag läst på internet", men säg en av yxorna på forumet som har en åsikt baserad på bitter erfarenhet..? men jag förstår inte vad som är problemet - soldaterna i en grupp brukar normalt vara bekanta med varandra och sina befäl, alla vet var ribban ligger och vad som är ok eller inte - eller hur? (ok, undantag finns säkert nånstans..) nötter som harvar och strular brukar ju sållas ut efter ett tag ändå.. Quote
Guest Lt. payne Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 hur många skulle ta med sig en egen stridsutrustning eller mössa till sin vplutb o sen dividera med sin kompch om att den är bättre än den tilldelade? jag ser ingen skillnad mellan hv och resten av armen vad gäller lydnadsförhållanden och ordergång. Finns ingen skillnad mellan Hv och Armén när det gäller lydnadsförhållanden och ordergångar, det är helt rätt. Skillnaden ligger i mognads och utvecklingsgraden hos en Hemvärnsman och en värnpliktig. Den värnpliktige saknar oftast den erfarenhet och livserfarenhet som en Hemvärnsman har. Det ÄR inte alltid rätt som chefen säger, som värnpliktig säger man inte emot kompch. Som Hemvärnsman kan man oftast motivera att man behöver en annan utrustning (Fk. Mandrakes knän tex.) eller mössa. Och som Chef för ett Hemvärnsförband vet man oxå att folk sällan tar med sig onödiga prylar. Funkar det inte i fält eller är för tungt ser du inte prylen fler gånger heller. Personligen anser jag att prylfrågan är en petitess i sammanhanget. Det vore viktigare att lägga krut på nyrekryteringen än att gnälla på folk som tar med extra ficklampor eller knivar. Om jag ser Hemvärnsmän med extra utrustning, då ser jag människor som kan tänka igenom sin uppgift och vara beredd på det oväntade. Inte människor som tror att andra ska lösa deras problem. Quote
GC1 Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Lt. Payne jag anser inte att"prylfrågan" är en petitess. däremot håller jag till fullo med om att det inte är det största poblemet inom hv idag. jag håller även med om att skyddsutr som tex knäskydd hörselskydd och glasögon borde vara standard. och därför bör bäras som skydd för den personliga hälsan under övning. uniformsdetaljer som tex egna mössor är för mig ofattbart att det tillåts. själv måste jag säga att som skyttesoldat i hv borde man klara sig med 304K. om man sedan bär extra utr som kniv ficklampa osv i stridsutr är det verkligen inget stort problem. Quote
Fk Bengtsson Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 uniformsdetaljer som tex egna mössor är för mig ofattbart att det tillåts. Jag kan hålla med på denna punkt. Man ser folk på övningar, krigsplacerad i hemvärnet, med BASKER på sig. Från det regemente de gjorde lumpen!! Baskern är väl inget utbildningstecken????? Samma med Bassäk hatten. Den enda huvudbonad som finns i Hemvänrnet är Keps M/59. (Snart basker men inte än) Quote
Daco Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Vilket jäkla dividerande om utrustning , har man inte en bestämd uppgift så måste man ha utrustning som man kan använda och om man komplettera upp utrustning efter eget behov ser inte jag som några problem så länge det är använbart. Quote
Guest Lt. payne Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 @GC1 Jag tror att vi är överens om att FM:s tilldelning av personlig material typ Knäskydd,skyddsglasögon etc. är långt ifrån tillräcklig. Angående utbildningstecken typ baskrar och liknande, det sticker nog i mångas ögon. Huvudbonad bärs ju mest på kaserngård eller liknande. Ifält är det hjälm som gäller och då visar man ju sitt kunnande och proffesionalism genom sina handlingar. (Nej, jag har inte någon utbildning som ger rätt att bära basker.) Quote
mace Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Tilldelad utrustning är oftast inte tillräcklig. Knivar och ficklampor är odugliga. Kompasser och kartor lyser med sin frånvaro. Vertygen finns inte eller är helkassa. Alltså köper man en bra kniv, ficklampa, kompass, karta över verksamhetsområdet, ihopfällbar såg och Gerber multiplier. Om dom grejorna hjälper mig att lösa min uppgift så är väl det bra och skulle någon anse att jag är en dålig soldat för det så är det deras problem. När jag gjorde GU så köpte jag bara en annan kniv, resten av utr. var tillräcklig. Men i HV så har vi (som dom flesta vet) väldigt varierande uppgifter, vilket innebär att personligt materielet oftast inte är helt funkis eller tillräckligt i alla lägen. Quote
Kornett Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Attan vad trött man blir när man läser vissa inlägg. Är det fjollvärnet ni är med i eller? Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt. Quote
Guest Lt. payne Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Ok, GU-förband i all ära.. Men på många ställen i Sverige finns inget annat Militärt försvar än HV. Och som namnet säger, de förband som finns kvar är Grundutbildnings förband. De är inte färdigutbildade, de är inte klara att sättas in i strid förrän utbildningstiden är slut. OCH det är knappast FM som styr materialtilldelningen utan det är FMLOG! Vi som varit med ett tag vet mycket väl vad det innebär: "Tilldelad material är när vi får tummarna ur ändan om vi inte hinner skänka bort det först!" Quote
Gotcha Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Attan vad trött man blir när man läser vissa inlägg. Är det fjollvärnet ni är med i eller? Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt. Menar du att vi skall anpassa vårt uppträdande efter vår utrustning? Att vi skall begränsa vår stridsplan efter ehuru vi har - eller snarare INTE har - knäskydd (SiB gör ont ibland), ficklampa (inte alla har röntgensyn), buntband (bra att fästa saker med ibland), egna kängor (90-kängan är inte alltid bäst), egen ryggsäck (LK35 är inte heller bäst alla gånger), multitool (bra att ha om man måste skruva eller fixa nåt) eller kanske en egen, större kniv (moran kanske inte heller är optimal alltid)..?? Tilldelad mtrl är INTE (alltid) tillräcklig mtrl. Amfslusken: uhm...nu hänger jag inte med riktigt...menar du att någon pamp skulle TÄNKT TILL..? Statens kvarnar maler långsamt...ok att vi får modernare mtrl, men vi får den ju så förbannat SENT..! :( Quote
Torak Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Attan vad trött man blir när man läser vissa inlägg. Är det fjollvärnet ni är med i eller? Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt. Nu far du val anda lugna dig! "Fjollvarnet"? Om man inte far ut utrustning som behovs, sa maste man komplettera sjalv. Om man har egen utrustning som ar avsevart batter an den tilldelade - eller om den tilldelade orsakar skador, som nar jag gjorde lumpen - da ar det val battre att man skaffar eget som funkar snarare an att kora sonder ryggen med LK70 och 304. Quote
Fk Bengtsson Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 (edited) Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Jo, nog klarar vi att lösa uppgifterna med tilldelad utrustning. Men vi löser dem bättre om vi får komplettera lite..... Edit: hoppas verkligen du är med i Hv själv så du har någon hum om vad du babblar om.... Edited August 4, 2003 by Fk Bengtsson Quote
jed Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt. Hmmm... Det skulle vara intressant att veta vilken uppgift du hade på din GU, och om du är med i HV eller inte... Jag anser att om en pryl ökar stridsvärdet (men inte får soldaten att se ut som en julgran) så är den helt ok (inom rimliga gränser förstås!) I FÄLT. Sen vart du har fått fjollvärnet ifrån vet jag inte, men det verkar som du inte har full koll på hur läget är just nu... De förband (i Sthlms trakten) som jag har haft kontakt med är minst lika bra (eller bättre) än de GU förband jag har stridit med/mot. Prostatagerillan har sorterat ut sig själva från våra övningar, de orkar inte med helt enkelt... De som är genuint intresserade, men inte orkar med tempot längre, har bildat en egen vaktgrupp och tar hand om de uppgifter som har lite mer stillastående karaktär. Quote
Gotcha Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Angående utbildningstecken typ baskrar och liknande, det sticker nog i mångas ögon. Huvudbonad bärs ju mest på kaserngård eller liknande. Ifält är det hjälm som gäller och då visar man ju sitt kunnande och proffesionalism genom sina handlingar. (Nej, jag har inte någon utbildning som ger rätt att bära basker.) Helt rätt. Jag har endast EN gång sett en kille (Hv?) som hade KJ-barren med treudd istället för fältmössan, men det var snarare på skoj och den byttes ut så fort det blev uppställning. Däremot händer det ju bland jägers att ibland låta barren sticka ut lite ur benfickan eller bröstfickan...och vem lider av det? Vill jag *skryta* med treudden så har jag även ett utbildningstecken för det (förr var det just basker + treudd, nu endast tygmärket) om jag känner behovet. Och det har jag inte gjort tills vidare. Quote
Fk.Mandrake Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 För att citera ur boken Sabre Squadron av Cameron Spence, en kille som var med i Gulf kriget med 22 SAS och befann sig 6 veckor bakom fiendens linjer: "The Army issues you with stuff it considers sufficient for the job. Trouble is, in our line of work, sufficient can wind yoy up dead." Nu är jag fullt medveten om att risken för att HV skall behöva användas i en skarp stridssituation är minimal, så börja inte "ojja" för det! Jag vill enbart belysa min inställning. Med detta vill jag mena att oftast så finns det ett "reglementerat" alternativ till det man själv föredrar. Detta bör/skall man kunna använda först, på ett så bra sätt som möjligt. Men om det inte finns ett "reglementerat" alternativ till det jag/soldaten tycker sig behöva då skaffar sig den förutseende soldaten detta själv. Hur var det nu? " Den förberede överlever". Tror jag läst det någonstans.... ;) Quote
GA KA Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Att jämföra olika GU förband/ HV mot varandra när det gäller utrustning är svårt. Det vissa förband anser vara självklart är förbjudna på andra. Man kan inte jämföra K4 utrustning med Menlösa HV Bats utrustning. Visst HV kanske inte behöver SV2000, Camelbacks och Fotogen kök men jag kan garantera att det blir förmodligen lättare att bevara stridsvärdet och kanske att lösa några uppgifter. Det stora problemet borde inte vara en Recon ficka på 304 eller en Camelback. Problemet kommer när enskilda tror att man kan köpa sig till kunskap och förmåga genom att bära hela XXXXX shops katalog. Frågan man måste ställa sig är varför ingen orkar ta tag i HV rekrytering, utbildning och framtida roll istället för att diskutera prylar i tråd efter tråd. Lättare att sitta framför datorn än att träna i kalla, våta skogen? Quote
Fk Bengtsson Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Helt rätt. Jag har endast EN gång sett en kille (Hv?) som hade KJ-barren med treudd istället för fältmössan, men det var snarare på skoj och den byttes ut så fort det blev uppställning. Däremot händer det ju bland jägers att ibland låta barren sticka ut lite ur benfickan eller bröstfickan...och vem lider av det? Vill jag *skryta* med treudden så har jag även ett utbildningstecken för det (förr var det just basker + treudd, nu endast tygmärket) om jag känner behovet. Och det har jag inte gjort tills vidare. Mitt senaste exempel var en kille som ville byta från ett annat hv-komp till oss. han blev dock väldigt osäker och defensiv när kompch sade åt han att han fick lämna baskern hemma iså fall.... De jag har märkt är att självsäkra soldater inte behöver skryta med var och när de gjort GU, de funkar hur bra som helst ändå. Sedan om det är som KJ eller skytteslusk brukar inte spela någon roll.... Quote
Recommended Posts