Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?


Recommended Posts

Problemet kommer när enskilda tror att man kan köpa sig till kunskap och förmåga genom att bära hela XXXXX shops katalog.

Det var en väldigt vettig tanke. Och kan nog bara hålla med dig på den punkten.

 

Frågan man måste ställa sig är varför ingen orkar ta tag i HV rekrytering, utbildning och framtida roll istället för att diskutera prylar i tråd efter tråd. Lättare att sitta framför datorn än att träna i kalla, våta skogen?

 

Snackar hemskt gärna rekrytering och utbildning.. Misstänker dock att det är lättare att skriva om en utrustningsdetalj än varför försvarsviljan ebbas ut i Hv/Sverige. Start upp en ny tråd så hänger jag på :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

§1. Det finns bestämmelser om vad vi i HV får bära. Följ de reglerna.

 

§ 2 Om du inte är nöjd med de reglerna så påverka så att de ändras men innan dess gäller § 1.

 

 

 

Att diskutera prylarna är naturligtvis ok men det är inte ok att bära dem utan tillstånd.

 

Det kan väl inte vara så svårt att förstå även för oss i HV?

 

Om vi drabbas av ofred kommer troligen vi försvaret bli förvånad över vilken flexibilitet som plötsligt kommer infinna sig. Anpassad utrustning blir självklart. Om jag går i strid kan det vara bra att t ex ha en kniv uppochned på axeln. Men i fred???

 

Uttern

Link to comment
Share on other sites

Attan vad trött man blir när man läser vissa inlägg. Är det fjollvärnet ni är med i eller? Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt.

jag tycker att den tilldelade utrustningen är inte tillräcklig våran bat har inte några kalsonger så det är jäkligt obekvämt att marschera utan så länge man inte för ut tex. underkläder så kan gör det inget om komplettera upp utrustningen efter eget behov (inom rimliga ramar)!

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort en del av GUn - fick frisedel efter fyra manader (efter att ha blivit Sb-expert... men fick inte min sambandit-axel-pryl... :baskerKav: )

 

Dock var jag i engelska Air Training Corps i flera ar innan jag ryckte in - fran 1995 - och har varit MÖP sen jag var fyra... Visserligen trodde jag pa den tiden att min 1911-replik var en "Buretta", men hey...

 

Har aven samlat pa mig en massa militarbocker - har formodligen aningen over 500 bocker har pa rummet, och nagra tusen till "hemma" i Skottland - och lite annat smatt och gott.

 

Har dessutom en hel del militar utrustning, civilt inforskaffad.

 

Kort sagt - mycket MÖP. :D

Link to comment
Share on other sites

Kornett: Det låter som omdu har aldrig tränat strid i bebyggelse...

 

Knäna från väldigt mycket stryk under sib, och jag undrar fortfarande vilken tjänst du hade under din GU

Link to comment
Share on other sites

Svar till Gotcha.

 

Om du inte klarar att lösa uppgiften utan knäskydd så är det illa.

Det är detta jag menar.

Följ med till Stora Sätra och ta ett par gathörn med oss utan knäskydd... Sedan kan vi ta upp denna disk. igen...

 

Har du inge möjlighet till det så spring längs en lämplig gata och gå ner på knä vi varje korsning eller portuppgång samt källar fönster motsv... Kom igen sedan...

 

Attan vad trött man blir när man läser vissa inlägg. Är det fjollvärnet ni är med i eller? Lär er anpassa er och er verksamheten efter tilldelad utr för det är den som kommer att finnas. Klarar man inte att lösa uppgifterna med tilldelad utr så har du och dina befäl mislyckats. Gör om gör rätt.

Har du överhuvudtaget gjort lumpen ???

Kissa och gå och lägg dig

Edited by Fraggel
Link to comment
Share on other sites

Kornett:

 

Maste halla med har... tankte saga det har tidigare, men ville vara artig. Naja, som relativ nykomling till forumet vore det kanske en bra ide att inte medvetet forolampa de som varit med langre, bade pa forumet och - tydligen - inom det militara. Dina kommentarer visar en stor brist pa kunnande vad galler det militara, och om du ens har gjort lumpen sa var du inte ute i falt mycket, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i  då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet.

Då kan du ju fylla i lite i profilen.

Annars tror man att "hemliga Arne" är i farten.

Ger lite mer trovärdighet när man kan kolla vad den som skriver gjort.

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i  då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet.

Och du tycker att man fortfarande skall ha det som i slutet på 80-talet? Ditt svar till Gotcha tycker jag var rent ur sagt dåligt! Det handlar inte om att man inte kan lösa uppgiften utan den eventuella extra matrielen man har. Det handlar om att göra det så bra för sig själv som möjligt. Vem har tex inte stoppat på sig en eller två extra guldburkar vid tillfälle? Eller haft lite godis med sig ut i terränglådan? Är man då en sämre soldat enbart för att man har skaffat sig ett bättre utgångsläge?

 

När det behövs så biter man ihop och sätter till pannbenet, men varför inte ha det så bra man kan? Finns det någon typ av "ära" i att tex frysa om händerna i stickade femfingerhandskar på en helgövning? Eller att sabba knän eller ögon på en dagsövning i SIB?

 

Jar tycker det inte!

Link to comment
Share on other sites

"Train hard - fight easy."

 

Om man tranar som man ska kriga sa overlever man langre an om man plotsligt far borja andra i utrustningen.

jag är egentligen emot att diskutera personers eventuella inställningar och eventuella förmåga öppet men.....

 

TORAK: jag tror personligen att om man får svåra ryggproblem av att bära 304K så hör man inte hemma i ett militärt förband!!!

någon måtta måste väl ändå finnas, jag har djup respekt för de som genomför sk tråk eller mestjänster i månader men ändå gör sitt bästa och presterar bra resultat... men en lägsta nivå måste finnas!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer.

 

Se det så här: vari ligger äran att i krig förfrysa fingrarna eller paja knäna så att du blir stridsoduglig vid första uppdraget? Har man inte använt exempelvis knäskydd under övning så lär man ju knappast ha tid att fixa något som man vet passar/funkar när det väl gäller. Sedan sitter man där under beskjutning med en rostig spik i knät.

 

Skulle ju vara intressant att se hur skadestatistiken såg ut på 80-talet, jämfört med nu.

 

"Train as you fight" - det vi sysslar med är att banka in reflexmässiga beteenden i ryggmärgen för att klara av att lösa komplicerade uppgifter i ett läge när psyket är som sämst.

Link to comment
Share on other sites

Svar till Gotcha.

 

Om du inte klarar att lösa uppgiften utan knäskydd så är det illa. Det är detta jag menar.

Skall du ha varit officer med "erfarenhet" av SiB..? Varför är du i såfall inte kvar..?

 

Ehuru jag klarar "att lösa uppgiften" med eller utan knäskydd, låter jag dig gissa fritt.

 

Men om du föredrar att strida i bebyggelse med allt vad det innebär UTAN knäskydd - så drar jag mina egna slutsatser om din "erfarenhet".

 

Eller jag vet inte, du kanske egentligen heter Kal-El och har stålknäskålar?

 

Varför göra saker och ting svårare och jobbigare för sig?

Hv är inte jägar-GSU, jag har redan gjort alla de UBK'erna och behöver inte bevisa min ev. hårdhet genom att skippa det sunda förnuftet och rida på paragraferna.

 

Vad tror DU - att vi som har knäskydd och skyddsglasögon när vi övar SiB (vilket är det enda vi gör, i stort sett) INTE skulle strida i händelse av ofred..?

 

"Nej Fänrik, jag vill inte kriga innan jag fått mina knäskydd och lollipops!!" :D

 

Menar du på fullt allvar att vi - som gör detta frivilligt - HELLRE eventuellt pajar både knän, syn och hörsel än att smygbryta mot en skrivbordsjägarparagraf..?

 

:banana:Malaj::banana

Link to comment
Share on other sites

Svar till Gotcha.

 

Om du inte klarar att lösa uppgiften utan knäskydd så är det illa. Det är detta jag menar.

Skall du ha varit officer med "erfarenhet" av SiB..? Varför är du i såfall inte kvar..?

 

Ehuru jag klarar "att lösa uppgiften" med eller utan knäskydd, låter jag dig gissa fritt.

 

Men om du föredrar att strida i bebyggelse med allt vad det innebär UTAN knäskydd - så drar jag mina egna slutsatser om din "erfarenhet".

 

Eller jag vet inte, du kanske egentligen heter Kal-El och har stålknäskålar?

 

Varför göra saker och ting svårare och jobbigare för sig?

Hv är inte jägar-GSU, jag har redan gjort alla de UBK'erna och behöver inte bevisa min ev. hårdhet genom att skippa det sunda förnuftet och rida på paragraferna.

 

Vad tror DU - att vi som har knäskydd och skyddsglasögon när vi övar SiB (vilket är det enda vi gör, i stort sett) INTE skulle strida i händelse av ofred..?

 

"Nej Fänrik, jag vill inte kriga innan jag fått mina knäskydd och lollipops!!" :D

 

Menar du på fullt allvar att vi - som gör detta frivilligt - HELLRE eventuellt pajar både knän, syn och hörsel än att smygbryta mot en skrivbordsjägarparagraf..?

 

:banana:Malaj::banana

My man...glockrent svar Gotcha...jag är med dig till 100 %

 

 

Fridens liljor // Fk Klinken ( som är i ett lyckorus efter Bajens 3-1 mot AIK på Råsunda)

 

 

Edit: Fyllefingrar

Edited by Fk Klinken
Link to comment
Share on other sites

Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i  då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet.

Tycker att detta inlägg verkar skumt. :banana

Link to comment
Share on other sites

Klart att det går att köra sib utan knäskydd. Precis som att det går att köra bil utan bälte. Det är bara det att det är förjävla dumt.

 

 

Vi körde en hel del sib i början utan knäskydd (fanns inga skydd i fm då. antingen egna eller insydda snickarskydd i brallorna) . Jag köpte ett par sköna volleyboll skydd efter några veckor. Ingen sa någon gång till mig att det var fel, oreglementerat eller något annat. Däremot fick jag beröm för att jag tänkt till. Knäskydd eller handskar med skärskydd är exempel på utrustning som soldaten kan utrusta sig själv med (fm skiter i vilka kalsonger du väljer för att hålla haubitsen på plats, så länge de löser uppgiften).

 

Allting handlar ju om fingertoppskänsla, både från befäl och enskild soldat.

Link to comment
Share on other sites

Att komplettera utrustningen så att den blir mer funktionsduglig men också kanske inte helt reglementsenlig är väl bra om man anser att man har de behoven. Trots allt så har ju FM inte obegränsat med pengar och vi kan inte få ut all utrustning som är "bra att ha". Tar man den utrustning vi har i dag så räcker ju den för att lösa de flesta uppgifter men man kanske löser de smidigare och lättare med egna kompletteringar.

 

Problemet ligger ju dels i det som GA KA tog upp med att folk som har stora plånböcker och alldeles för mycket tid framför BHD tror att nya fräcka smockar, vätskesystem och stridsvästar innebär att man blir duktigare på sin uppgift.

Det andra problemet är vad som inom filosofin kallas "slippery slope"-effekten, dvs börjar man med att tillåta t ex egna kängor så fortsätter det med att någon vill ha sin egen mössa och sedan egna jacka osv osv.....

Det har i diskussionena tagits upp att man borde få komplettera komplettera sin utrustning så att den blir mer funktionsduglig men vem säger att när det är nog!

Hv-man XX som anser att det ultimata att ha på fötterna är kamofärgade "Snowjoggers", ska han få ha det?

Någonstans måste gränsen dras och det bör inte vara den enskilda individen som gör det för då står vi där i woodlandkamo för det var någon som tyckte att det var mer funktionsdugligt!

 

jed: Strålande inlägg! Inget av intresse alls bara ett plumpt påhopp! :banana Keep up the good work..... (sarkasm....)

Link to comment
Share on other sites

"Train hard - fight easy."

 

Om man tranar som man ska kriga sa overlever man langre an om man plotsligt far borja andra i utrustningen.

jag är egentligen emot att diskutera personers eventuella inställningar och eventuella förmåga öppet men.....

 

TORAK: jag tror personligen att om man får svåra ryggproblem av att bära 304K så hör man inte hemma i ett militärt förband!!!

någon måtta måste väl ändå finnas, jag har djup respekt för de som genomför sk tråk eller mestjänster i månader men ändå gör sitt bästa och presterar bra resultat... men en lägsta nivå måste finnas!

Jag holl mig kvar, jag skickades hem. Problemet var ovanliga proportioner pa kroppen, sa vissa delar av den tilldelade utrustningen - kangor, stridsbalte, ryggsack - inte passade och orsakade skador. Jag skaffade egna kangor, och holl pa att skaffa egen (godkand) ryggsack och stridsbalte nar vadret blev for kallt for mina sommarkangor (Hi-Tec Magnum, tunna sulor, tunna sidor, bara plats for ett par sockar). Men jag avbrot anda inte forran temperaturen foll under -20. Efter det fick de jobba ett bra tag innan jag gick med pa att aka hem. Hade jag haft annan utrustning hade jag kunnat fullgora min varnplikt, sa enkelt ar det.

 

Och ja, jag horde hemma. Jag trivdes inom det militara, och jag var en jakligt bra sambandit.

Link to comment
Share on other sites

Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i  då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet.

Berätta gärna mer om din bakgrund..... :banana

Link to comment
Share on other sites

Själv så andvänder jag knäskydd även i skogen, ska även skaffa armbågsskydd.

När jag är i skogen så andvänder jag även booniehatt, när jag går på patrull eller står post men inte när det är mer soldater "närvarande" en min grupp, då andvänder jag hjälm eller 59mössan.

Jag har även en egen kniv, ficklampa och halsduk.

 

Om någon vill hänga mig för det så varsegod.

 

Sedan så tycker jag att få "begagnad" matriel när det skickas nästan ny till Baltikum och till överskottslager, sänker förtroendet för HV som organisation.

Se på hur dom har det i våra grannländer.

Där får dom minsann ny utrustning.

 

 

 

"Till skillnad till er flästa här på forumet har jag både gjort GU varit med i HV-ungdom innan GU samt varit anställd officer i försvarsmakten. När det gäller sib så även här har jag varit med på den tiden i då ingen hade hört talas om knäskydd vilket var i slutet på 80-talet"

 

Hmmm när du stavar "flästa" och inte har mer info om dig själv så sänker du din trovärdighet lite.

Inga "hardfeelings" från min sida men tänk lite innan du skriver.....

Link to comment
Share on other sites

"Hmmm när du stavar "flästa" och inte har mer info om dig själv så sänker du din trovärdighet lite.

Inga "hardfeelings" från min sida men tänk lite innan du skriver.....

Man ska inte kasta sten i glashus........

 

Använder

 

Än

 

Varsågod

Link to comment
Share on other sites

Håller vi inte på och blandar äpplen och päron här lite?

 

Min syn på frågan är följande:

 

Uniform. Där gäller uniform godkänd av FM, inga undantag.

Kängor. Finns stöd i UniR FM att använda egna om dom uppfyller vissa kriterier.

Ryggsäck. Även där finns möjlighet att använda egen enligt UniR FM.

Stridsbälte/väst. Där är jag tveksam, förslaget från EOD om en möjlighet att köpa viss utr. godkänd av FM enligt ett system motsv. t.ex GB låter som en bra idé men vi är inte där ännu.

Kniv. Jag har inte hittat någon bestämmelse som säger att man INTE får bära kniv i stridbälte.

Om vi tittar på SV 2000 så finns det faktiskt två knappar för att fästa morakniv, på samma sätt som på ett par snickarbyxor.

 

Övrig utrustning typ yxa, såg, kök etc. som soldaten bär själv i sin ryggsäck förstår jag inte varför det skulle vara förbjudet. Som någon sa tidigare, det står ju tillochmed i SoldF att man ska ta med sig sådant.

 

Slutligen lägger jag in ett citat från UniR FM 2003 sidan 26:

 

Persedlar som anskaffas privat skall utformas

i enlighet med beskrivningen i

kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska

beskrivningar.

Fundera på det stycket och vad det innebär.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

"Hmmm när du stavar "flästa" och inte har mer info om dig själv så sänker du din trovärdighet lite.

Inga "hardfeelings" från min sida men tänk lite innan du skriver.....

Man ska inte kasta sten i glashus........

 

Använder

 

Än

 

Varsågod

0:)

 

Jo jag vet jag stavar som en kratta.

Men som sagt, det jag skrev ovan ska mest ses som en "hint" att fylla i lite mer info.

 

Menar inget illa, hoppas alla förstår det :)

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte kasta sten i glashus........

 

Använder

 

Än

 

Varsågod

Vad menar du med ditt inlägg Bamse? Heter det inte varsågod? :)

Eller ähh..skitsamma...

Edit - Texttillägg

Edited by Xit
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Bara för att tråden börjar bli lång och mycket har disskuterats så betyder det INTE att man kan börja gå OFF TOPIC eller ifråggasätta varandra om ditten datten...

 

...tänk till nu och håll er på plats !

 

 

 

/Kimster BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Ryggsäck. Även där finns möjlighet att använda egen enligt UniR FM.

ursäkta att jag frågar, men på vilken sida hittade du det? (har letat utan resultat).

 

kan ju vara bra att stödja sig på, samt att jag skulle vilja veta i vilka situationer detta gäller (har dock själv inga problem).

 

och jag håller helt med dig. det som inte syns har ingen ont av.

Edited by zaitoh
Link to comment
Share on other sites

Ryggsäck. Även där finns möjlighet att använda egen enligt UniR FM.

ursäkta att jag frågar, men på vilken sida hittade du det? (har letat utan resultat).

 

kan ju vara bra att stödja sig på, samt att jag skulle vilja veta i vilka situationer detta gäller (har dock själv inga problem).

 

och jag håller helt med dig. det som inte syns har ingen ont av.

Sidan 25 UniR FM 1999, punkt 1.1.10:

 

"Civil ryggsäck i till buren uniform anpassad färg (svart, mörkgrön, mörkblå eller mörkbrun) får bäras till strids- arbetsuniformer. Axelremsväska i färg enligt ovan får bäras av kvinnlig personal vid enskilt uppträdande."

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...