Jump to content

Får man se ut hur man vill i HV?

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Om läget blir skarpt, Så kommer det att följa med mängder av material ut som inte är tilldelat typ ficklampor, extra underkläder i stort sett allt ni sett och lite till..

Fältmässigt är det ett minimalt problem, det som gör tjänsten bättre/lättare får stanna kvar allt annat kommer att sortera bort sig själv.

Som Stf Kompch är fältmässigheten det jag mest räknar, vill grabbarna ha mer prylar (till en viss gräns) så är det ok bara de underlättar för dom.

När vi står uppställda inför Batch så får de gömma sakerna i ryggan och det accepteras. Hemvärnet har större problem än att vissa, inte alla tar med egna saker.

Nyrekryteringen och bristen på värnpliktiga är ett större "hot" än extra knivar och liggunderlag.

påstår du att de inte får användas när du tar fångar i krig...?

Enligt vad jag har lärt mig och så, så spelar inte landets tillsånd någon roll... eftersom vi är skyddsvakter och har som uppgift att bevaka ett skyddobjekt... då gäller skyddslagen. Är inte så insatt i vad som ändras i ofred. Men jag är 90% säker på att handfängsel inte får användas av outbildad personal och av polisens tillstånd. ÄVEN i ofred. rätta mig om jag har fel! är som sagt inte Heeelt säker. men nästan :dong:

Fk Bengtsson:

304 inte gjord för att dra skadade i?! när jag lärde mej dra skadade var det i stridsselen. och jag dragigt MÅNGA i stridselen i sjvm övningar. :D

och det är heller inga problem att dra en skadad utan stridssele, bara att ta tag i byxbältet och dra iväg personen. eller rulla kragen i fältjackan och dra iväg.

ursäkta för offtopicen. :dong:

Det enda jag använder utöver den utkviterade utrustiningen är Hatch knäskydd för att jag inte vill paja mina knän. Det andra är en materialväska från stridsvästen som jag har på min stridssele.

@Valiant.

Jag förstår vad du menar, inte alltid jag gör det :dong::D

Dock är det så inom SthlmsHv att vi oftast har övningar som leds av yoff eller under yoffs överinseende.

Här går det mer och mer mot batövningar och kompövningar får man tjata sig till.

Sedan kan man ju starta en disskution vad som menas med regementsområde, jag skulle påstå att även övningsterrängen ute vid LG räknas dit då man inte vet vem man kan träffa på vid skjutbanorna eller vid vapenvården i lämplig kasern efteråt.

Jag menar att en "överkittad" soldat stårut lika mycket som en med röda stövlar, lika dåligt intryck vilket som.

Kalle Swe , vi har också Yo ledda övningar, dock håller dessa inte på och detaljstyra

vilket jag uppskattar. Med tiden lär sig folk vad som är Ok och vad som inte är Ok.

Ibland är det "nya" Hv män som behöver lite "guidning". I Stort sett fungerar det bra hos oss ( 19Marinkompaniet)

-Valiant-

Väl ansad och välklippt med RU så skall en HV soldat seut, Sedan om det hänger strkniv eller ett par handfängsel på selen det är oviktigt så länge det inte hänger en machete eller svärd motsvarande.

Skall dock säga att den dagen det blir ett skarp läge kommer Stridsvästen fam och selen åker i garderobem, på västen kommer även min teleskopbatong, strdskniv, guttbuster och handfänsel att fästas lätt åtkommlugt. lika så kommer knä och armbågsskydd att anbringas UTANPÅ uniformen (svarta givetvis) ett vätskesystem kommer äbvne att finnas istoppat i strvästen.

Dock kommer jag att vara vid inställelsen vara välklippt och välrakad, med puts och stuts.

Vad galler machete torde det ju inte vara nagot storre problem, beroende pa terrang; amerikanska standardmacheten ar ratt bra, och fastes latt i stridssele.

Haller helt med ang. skarpt lage; kan det vara anvandbart sa ska det med. ;)

Handfangsel ar val lite trassligare, men har man skyddsvaktsutbildning - som hela mitt kompani - sa borde det ju inte vara nagot problem. Men jag skulle nog hellre anvande flexicuffs.

Guest Lt. payne
Handfängsel får du inte använda i Hemvärnet.

Krig eller inte, det har ingen betydelse. Använder du handfängsel så gör du dig skylldig till olovligt frihetsberövande.

Om du inte har utbilding på handfängsel och fått det godkännt av hönsen förståss... vi är i regel skyddsvaker... vi är HEMVÄRNSOLDATER.

skäm bara inte ut hemvärnet.

@wittman

Är du skyddsvaktsutbildad i Hemvärnet?

Har du skrivit en "Insattsrapport/frihetsberövande" någon gång?

Minnesregeln är:

B. Beslut av vem (vakt ,befäl).

A. Anledning till frihetsberövandet (hot,våld,sabotage)

T. Tidpunkt (när busen frihetsberövades).

T. Typ av fängsel (handbojor, rep, buntband)

Vi är skyddsvakter OCH Hemvärnssoldater. SSG får du drömma om själv..

Med ett professionellt uppträdande skämmer ingen av oss ut Hemvärnet.

@zaitoh

SoldF pratar vad som är lämpligt vid mob/Hv-larm.

Jag disskuterar vad som är lämpligt i dagsläget, hur vill vi bli uppfattade?

Antingen som ett förband som består av folk som helst skulle befinna sig vid främlingslegionen eller lider av något annat MÖP-syndrom.

Och devisen att öva som man skall strida är bra, men hur många här övar med splittervästen påtagen? (det var p.g.a. att vi påpekade att splitterväst och strele inte var funkis tillsammans som vi fick stridsbältet istället)

Krig eller inte, det har ingen betydelse. Använder du handfängsel så gör du dig skylldig till olovligt frihetsberövande.

Om du inte har utbilding på handfängsel och fått det godkännt av hönsen förståss... vi är i regel skyddsvaker... vi är HEMVÄRNSOLDATER.

@wittman

Minnesregeln är:

så det är proffsigt att kläut sig till Deltaforce som skyddsvakt? då kan ju securitas börja med ninja dräkter och nunchaku eller vad det heter. Eller varför inte klä civila skyddsvakter också då? med full mundering alá rambo navy seal. Det -ÄR- pinsamt.

HV har redan dåligt rykte, nu är det tvärtom, förut: trötta gammla ovårdade gubbar.

Nu får man höra att det är krigsgalna idioter som tyckerom att kläs sig som i deltaforce filmer.

Det är vad folk säger till mig.

Angående handfängsel så är det vad jag lärt mig, Jag är utbild på bevakings/insatsskolan och har en vänn som är kapten och militräpolis, inge som inte är utbildad på ahndfängsel får använda den, sen om han menar fred eller inte vet jag ej... man FÅR ha handfängsel om man äör den tilldelad och är godkännd av polis eller likannde att ha handfängsel. Att sätta fast någon är ett oerhört ansvar, om du fängslar någon är det DITT ansvar att han behandlas korrekt... och är man då ej utbildad på hur hårt man kan fästa osv så skall(skall bör läsas bör i FM*lol*) man inte göra det... man FÅR inte. :D

sen VET jag att det dykerupp handfängsel i skrifter osv, det är för att man får ha det, OM man som jag sagt tidigare är utbildad på detta... det samma gäller batonger (såg något om teleskopbatong).

FM är väldigt noga med att man ALLTID är utbildad på det man använder. pga försäkringar osv... man får inte ens ha en motorsåg uta utbiling på den. men just vapen och meteriell som ahndfängsel är det väldigt viktigt med. Missbrukar du dessa blir du förmodligen åtalad för det ena och det andra, att at någonms frihet är balnd det grövsta man kan göra, detta påpekar dom VÄLDIGT starkt i skyddvsaktutbilinge,.

Missbrukar du dessa blir du förmodligen åtalad för det ena och det andra, att at någonms frihet är balnd det grövsta man kan göra, detta påpekar dom VÄLDIGT starkt i skyddvsaktutbilinge,.

Nja, i ett skarpt lage skulle jag nog foredra att bli fangslad an att bli skjuten...

Fk Bengtsson:

304 inte gjord för att dra skadade i?! när jag lärde mej dra skadade var det i stridsselen. och jag dragigt MÅNGA i stridselen i sjvm övningar. :D

Har oxå dragit många "Skadade i selen". Det fick jag lära på sjukvårdsmannautbildning.

@wittman

Minnesregeln är:

så det är proffsigt att kläut sig till Deltaforce som skyddsvakt? då kan ju securitas börja med ninja dräkter och nunchaku eller vad det heter. Eller varför inte klä civila skyddsvakter också då? med full mundering alá rambo navy seal. Det -ÄR- pinsamt.

HV har redan dåligt rykte, nu är det tvärtom, förut: trötta gammla ovårdade gubbar.

Nu får man höra att det är krigsgalna idioter som tyckerom att kläs sig som i deltaforce filmer.

Angående handfängsel så är det vad jag lärt mig, Jag är utbild på bevakings/insatsskolan och har en vänn som är kapten och militräpolis, inge som inte är utbildad på ahndfängsel får använda den, sen om han menar fred eller inte vet jag ej... man FÅR ha handfängsel om man äör den tilldelad och är godkännd av polis eller likannde att ha handfängsel. Att sätta fast någon är ett oerhört ansvar, om du fängslar någon är det DITT ansvar att han behandlas korrekt... och är man då ej utbildad på hur hårt man kan fästa osv så skall(skall bör läsas bör i FM*lol*) man inte göra det... man FÅR inte. :D

sen VET jag att det dykerupp handfängsel i skrifter osv, det är för att man får ha det, OM man som jag sagt tidigare är utbildad på detta... det samma gäller batonger (såg något om teleskopbatong).

FM är väldigt noga med att man ALLTID är utbildad på det man använder. pga försäkringar osv... man får inte ens ha en motorsåg uta utbiling på den. men just vapen och meteriell som ahndfängsel är det väldigt viktigt med. Missbrukar du dessa blir du förmodligen åtalad för det ena och det andra, att at någonms frihet är balnd det grövsta man kan göra, detta påpekar dom VÄLDIGT starkt i skyddvsaktutbilinge,.

som skyddsvakt har du en uppgift, men det är ju inte precis i egenskap av skyddsvakt fi ska tryckas tillbaka. skilj lite på uppgiften/medlen.

inte skulle jag i egenskap av skyddsvakt bunta ihop ngn för skoj skull, ej eller i strid. men om valet är att lämna en omgång att vakt 3 överlevande fi och fortsätta anfallet med halv styrka eller att bunta ihop dem och lämna ett stridspar vet jag i alla fall vad jag väljer!

När 1:a insatsplutonen inom sthlmHvbat blev utbildad fick personalen utb. på handfängsel.

Det ingick även i utr. till plutonen.

Som skyddsvakt har du rätt att gripa en person, det är väl ett frihetsberövande om något?

Att sedan sätta handfängsel på en person kan var lika mycket för dennes egenskydd som skydd för tredjeperson.

Om devisen "Tilldelat är tillräckligt" vore sann så skulle aldrig Sv2k utvecklats. Vi skulle fortfarande gå omkring i vadmalsuniformer och mauser. Vi hade besök av Rikshemvärnsavdelningens inspektion för något år sedan. Jag stod som infartspost och de stannade och snackade lite. En av dem kommenterade att det var roligt att se någon som lade ner tid och pengar på verksamheten. Jag stod inte i enbart tilldelad utrustning. Däremot så stod jag i jävligt funktionell utrustning... Angående handfängsel - skjut han i benet istället.

Guest Lt. payne

Angående handfängsel så är det vad jag lärt mig, Jag är utbild på bevakings/insatsskolan och har en vänn som är kapten och militräpolis, inge som inte är utbildad på ahndfängsel får använda den, sen om han menar fred eller inte vet jag ej... man FÅR ha handfängsel om man äör den tilldelad och är godkännd av polis eller likannde att ha handfängsel. Att sätta fast någon är ett oerhört ansvar, om du fängslar någon är det DITT ansvar att han behandlas korrekt... och är man då ej utbildad på hur hårt man kan fästa osv så skall(skall bör läsas bör i FM*lol*) man inte göra det... man FÅR inte. :alien:

Du skrev i början att du ville föra en normal diskussion, men nu liknar det pajkastning...

Jag lägger detta. :D

Nog är det så att får lägga fängsel på person som hotar skada sig själv eller annan. Vad man fängslar med har ingen betydelse. Sen får bara fängslet sitta på så länge det krävs.

Man får använda te.x buntband. Men man får inte planera och utrusta detta i förväg..

Som skyddsvakt har du rätt att gripa en person, det är väl ett frihetsberövande om något?

Att sedan sätta handfängsel på en person kan var lika mycket för dennes egenskydd som skydd för tredjeperson.

Men man får som sagt inte använda handfängsel utan utbildning och tilldelning. Att binda fast någon går bra däremot.

Men man får som sagt inte använda handfängsel utan utbildning och tilldelning. Att binda fast någon går bra däremot.

Tack!!! :D

Nja, det dar ar nog lite overdrivet. Det dar med att "kla ut sig till Delta Force", t ex... Det ar trots allt ett elitforband, och de har faktiskt den utrustningen. De har nog en bra anledning till det, eller hur? Visserligen är den ju anpassad till SiB/CQB, men ändå...

Hur som helst tycker jag fortfarande att om man har egen utrustning som underlättar tjänsten eller gör den effektivare, så ska den användas. Så länge det inte blir totalt kaos, så...

Jag förstår att det är svårt att använda handfängsel om man inte har några tilldelade :D:D:D:alien:,O

Naturligtvis skall man inte skjuta folk hur som helst... vad mig anbelangar så finns det folk som kan detta bättre än mig. Jag har dock med mig buntband i stridsselen. Kan vara bra att ha och binda ihop något eller så.. :D

Har inte detta ämnet spårat ur lite????