Adam Wilhelm Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 1.1.10 Civil ryggsäck i till uniformen lämplig färg (svart, mörkgrön, mörkblå eller mörkbrun) får bäras till strids- och arbetsuniformer, dock ej till daglig dräkt. Axelremsväska i färger enligt ovan får bäras av kvinnlig personal vid enskilt uppträdande. UniR FM 2003 sid 27 B) Quote
Fu Dahlberg Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 (edited) Sverige är idag ett land där Inte många skulle bry sig om man lade ner Försvaret. Hemvärnet är idag enligt många ett stort slöseri med skattepengar, där folk utan bättre ting att syssla med får panga... Alltså måste hemvärnet idag vissa upp en väldigt proffesionelt yttre, där det verkar vara kompetenta soldater som kan sin grej. Hur gör man det bäst?`Genom att vara Snyggt enhetliga, och propra, eller se ut som ett Softairlag som leker?. Det ÄR skillnad mellan Krig och fred, även hur man skall öva, nu är det viktigare än någonson att vissa den bästa sidan av FM. Jag vill ha rader med väldrillade, enhetligt klädda soldater, inte en hög som kan misstas med en softairlag... Knivar, Mulitiverktyg, "ej synlig materiel" och i viss mån kängor (skall vara svarta!) kan jag acceptera men sedan tar det stopp. Sedan om krig skulle uppstå, skiter jag fullständigt i hur killen i värnet bredvid ser ut, eftersom jag är upptagen med att pricka spetsnäzor, bara jag kan se skillnad på honom och den andre... Tilldelad material är tillräckligt, gäller bara att veta hur man använder den korrekt! Jag tvivlar på att någon egen utrustning kan göra så att HVs uppgift skulle kunna lösas avsevärt bättre... Edited August 5, 2003 by Fu Dahlberg Quote
lobo Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Så wokpannan jag tvingas ha som hjälm är tillräcklig bara jag lär mig använda den ? Quote
Guest Lt. payne Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Jag tvivlar på att någon egen utrustning kan göra så att HVs uppgift skulle kunna lösas avsevärt bättre... Gå med i Hemvärnet så får du väl se om du får allt som behövs för att förbättra ditt stridsvärde.. Quote
Casca Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Jag har debatterat ämnet tidigare och saxar ur den senaste debatten: 1. Använd den utrustning som behövs för lösandet av uppgiften. 2. Det finns ingen anledning att reta någon i onödan, men ska det göras så gör det rejält. 3. Bär kniven så praktiskt som möjligt, beroende på läget. 4. Fastställ och utveckla materielbehovet i din stridsenhet över tiden. Prova nya saker och utvärdera. 5. Bär en så bär alla. Använd samma grundutrustning inom din stridsenhet. Det handlar om omdömme och förtroende mellan uppdragsgivare och uppdragstagare. Behöver uppdragsgivaren gå in och peta finns det en orsak; inkompetens hos antingen tagare eller givare. Casca Quote
"Insats Hv" nisse Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 fattar precis vad alla menar... jag har snabbrem AK4, den gröna uppdragssäcken, två vattenflaskor ( vem fan klarar sig med 0,7L i strid???) samt everest organizer som en sjukvårdsväska jag alltid har med mig. så man slipper den äckliga gröna som inte rymmer något ändå... man behöver inte skaffa sig en massa annan skit. snart kommer västen och ryggan... då är det fest hela dagen... Quote
"Insats Hv" nisse Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 såg en gammal HV gubbe på en basic övning som kom med skortan utanför, vita jumpaskor istället för känger samt gamla skyddsmaskväskan för han tyckte om den bättre, stidsbältet hade han lämnat hemma för det var för jobbigt att ha med sig. Ingen bra bild av HV, förstå mig väl. Jag hyser den största respekt för ordinarie HV, det här insatssnacket börjar gå överstyr men det finns gränser... Så länge det är fältmässigt tycker jag att man kan se ut hur som helst. Vi är inga kloner. Quote
106 Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 gamla skyddsmaskväskan för han tyckte om den bättre, Jag tycker också bättre om den, men jag har ingen. Numer behöver man ju inte bära den på stridsbältet/västen vid grundberedskap så då är nog den nya smidigare. Dessutom är det den vi har fått ut så då bör den användas. Men inget hindrar ju att man har den gamla väskan för att förvara andra prylar i. Quote
dxl Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Jag tvivlar på att någon egen utrustning kan göra så att HVs uppgift skulle kunna lösas avsevärt bättre... Gå med i Hemvärnet så får du väl se om du får allt som behövs för att förbättra ditt stridsvärde.. Sist jag kollade så var Dahlberg faktiskt med i Hemvärnet. Inte med eliten i Göteborg men endå i Hemvärnet :P Sedan så är väl den utrustning man får ut fullt tillräcklig för det Hemvärnet sysslade med för bara ett par år sedan, fast bevakning utav fasta objekt och fungera "bromskloss" tills övriga försvaret mobiliserat. Nu när vissa delar nästan blivit renodlade skytteförband med allt vad det innebär (spaning, eldledning, krav på rörelse m.m) då är det kanske inte längre lika bra. Men menar ÖB och hans gäng allvar med det dom säger om Hemvärnet så måste det ju ske förändring. Att dom inte skulle förstå det tror jag är att underskatta våran ledning- Quote
Menige Ryan Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 samt gamla skyddsmaskväskan för han tyckte om den bättre, Själva har vi inte fått ut väska 90 ännu, så vi springer runt med skyddsmaskväska 06. Quote
regulatorkropp Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 (edited) Hmm...kul med sådanhär diskussion (har dock varit uppe i många trådar nu???). Det som sticker i ögonen, och får folk (iaf mej) att vara väldigt fyrkantig är när den enskilde: - Tror att enhetlig utr bara handlar om likformighet och ett för ögonen symetriskt sammanhang - Tror att det går att ersätta kunskap med materiel som FM inte tillhandahåller - Förmedlar ovanstående till ny personal - Tror att Gore-tex är varmt De som lyckas med något av ovanstående , lyckas bara försämra synen på att ha egen utrustning. Det är ju en väsentlig skillnad på att ta ut 100 % effektivitet ur kronans mtrl och DÄREFTER konstatera att näe, det duger inte vi måste ha nåt annat, än att bara skaffa av bekvämlightesskäl. Tycker absolut inte man får se ut hur man vill, pga. att det är upp till CHEFEN att besluta om vilken mtrl som skall medföras. Har chefen godkänt ändringar = använd! Sedan är givetvis en ENORM skillnad på att ha en egen hjälm i förhållande till att medföra ett par knäskydd. Ur säkerhetssynpunkt är det inte ens aktuellt med egen hjälm. Övningsledare för en övning där det tillåts = totalt jävla IG! EDIT = mer att skriva! Tycker det är trevligt att så många på forumet har insett vikten av ett gott stridsvärde, tyvärr verkar stridsvärde bara behandlas samtidigt som mtrl-frågor i alla trådar. Fråga: Hur länge skall ett HV-förband (vilket som helst) kunna klara sig utan externt underhåll? Har lite för dålig koll på vilka uppgifter som ställs på förbanden och vad dom ska kunna lösa. Edited August 8, 2003 by regulatorkropp Quote
Fu Dahlberg Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Jag tvivlar på att någon egen utrustning kan göra så att HVs uppgift skulle kunna lösas avsevärt bättre... Gå med i Hemvärnet så får du väl se om du får allt som behövs för att förbättra ditt stridsvärde.. Sist jag kollade så var Dahlberg faktiskt med i Hemvärnet. Inte med eliten i Göteborg men endå i Hemvärnet :P Tack Dxl Quote
Guest Lt. payne Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Sist jag kollade så var Dahlberg faktiskt med i Hemvärnet.Inte med eliten i Göteborg men endå i Hemvärnet :P Det menar du inte?? Jag förtydligar mej lite då, Det var ironiskt menat. Jag har varit med i Hemvärnet sen Dahlberg såg Lucia i första klass så jag har en svag aning om vad som saknas i utrustningsväg. Inget personligt Dahlberg, vill bara visa skillnaden i erfarenheterna. Quote
Fk Bengtsson Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Sedan är givetvis en ENORM skillnad på att ha en egen hjälm i förhållande till att medföra ett par knäskydd.Ur säkerhetssynpunkt är det inte ens aktuellt med egen hjälm. Övningsledare för en övning där det tillåts = totalt jävla IG! Helrätt. Köra tilldelat på mössa,bössa,mask. Övrig utrustning bör man få lite spelrum .... Quote
jed Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Helrätt. Köra tilldelat på mössa,bössa,mask. Övrig utrustning bör man få lite spelrum .... Kunde inte sagt det bättre själv. Instämmer med Fk Bengtsson. Quote
nsky_517 Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 (edited) Tycker visserligen att den gamla skyddsmask väska var rätt jävla mycket smidigare än den nya och bekvämare. skulle inte tveka en sekund på att byta. Edited August 8, 2003 by nsky_517 Quote
Hans Engström Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Fråga:Hur länge skall ett HV-förband (vilket som helst) kunna klara sig utan externt underhåll? Har lite för dålig koll på vilka uppgifter som ställs på förbanden och vad dom ska kunna lösa. Den frågan är inte helt rätt formulerad Så här fungerar det. En Hemvärnsbataljon skall kontinuerligt stödja ett HVKomp med underhål över tiden. HVBat erhåller underhåll från främst civila resurser (avseende sjukvård, förplägnad, vatten, drivemedel samt visst reparationsbehov) samt även militära enheter (avseende ammunition och teknisk tjänst/vapen), sambandsmateriel beror lite på vad som finns tillgängligt i form av radiohandlare med kunskap etc., 180:or lär nog bli militär hämvisning på :P Efter att förstahandsbehovet av ammunition etc. tillförts kan ett HVKompani verka effektivt i 24 timmar. Strävan är därför att ersättning sker var 24.e timma av UH resurser. Har kompaniet varit i strid är naturligtvis läget annorlunda och bedöms efter stridsvärdesrapporteringen. 3 dygn i tjänst, 1 dygns vila är sen kravet i 2 veckor, därefter reorganiserar man kompaniet (kan ta upp till 3 dygn) för en ny två veckors period. Detta är naturligtvis bara riktlinjer. Dom överensstämmer förresten (märkligt nog ) med hur jag minns att man beräknade uthålligheten på alla fältförband. NB Jag kan ha fel på vissa tidsrymder men inte på grund tesens 24 timmar innan ersättning, 72 timmar innan vila. Quote
oldfuks Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Om man är seriös med vad man håller på med i Försvarsmaktens namn så ser man inte ut som en skitsäck. Mina direktiv är reglementsenligt i alla allmänna sammanhang - funktionellt i fält. Enkelt. Oldfuks Quote
106 Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Är det bara jag som tycker det låter orealistiskt att nästan helt förlita sig på civila enheter även i krig (det var så jag uppfattade det)? Finns det ingen underhållsorganisation (stab&tross-pluton) på ett Hv-komp? Om inte så är det direkt underkänt, ett kompani borde kunna klara sig utan att utnyttja bataljonresurser i minst en vecka. Quote
dxl Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Är det bara jag som tycker det låter orealistiskt att nästan helt förlita sig på civila enheter även i krig (det var så jag uppfattade det)?Finns det ingen underhållsorganisation (stab&tross-pluton) på ett Hv-komp? Om inte så är det direkt underkänt, ett kompani borde kunna klara sig utan att utnyttja bataljonresurser i minst en vecka. Lotta kåren finns ju. Sedan så har ju iaf MDS stab och tross. Men civila resuser litar ju även övriga försvaret på om det skulle bli ofred så varför inte HV. Och klara sig utan understöd från bataljon i en vecka är väldigt lång tid. Ett underhålls kompani t.ex. Bara i kompanistaben så går det åt ca 100 liter drivmedel/dygn samt att det finns en massa fordon som ska ha sitt. En massa vatten till personal och mekarna måste ha när dom mekar, varför vet jag inte. Mat behövs ju alltid en massa. Ammo behövs kanske inte så jätte mycket just på ett UH kompani men när det väl andvänds så räcker det max ett dygn. Det behövs skjukvårds resurser. Reservdelar. Batterier. Och en massa annat som inte kan finnas på kompaniet. Jag vet inte riktigt hur länge det är tänkt att ett kompani ska klara sig, men i lumpen så behövde vi "leveranser" varje dag. Quote
Hans Engström Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Klart, om man inte gör något alls, så klarar man allt utom lisvsmedel självt (måste ersättas varje dygn). Gäller för alla kompanier (utom span/jägare). HV har också st/tr plutoner men alla förband jag tjänstgjort hos är hänvisade till civila resurser för allt utom rent militära behov. I övre Norrland kanske det var fler enheter imellan (man kunde ha etapbataljon som hämtade hos Konsum central lager, lämnade till UHBat, lämnade till trosskompaniet, lämnade till skyttekompani, men principen är densamma. Quote
106 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Men civila resuser litar ju även övriga försvaret på om det skulle bli ofred så varför inte HV. Som jag uppfattade det litar Hv på civila resurser i mycket större omfattning än resten av försvaret. Det hela fungerar ju i fred när man kan utnyttja resurserna på ett regemente (t ex rep och förplägnad) men hur blir det i krig om man inte har personal för det på kompani- och bataljonsnivå. Det enda jag har att jämföra med förutom GU och då brydde jag mig inte så mycket om vem som fixade vad så länge det fanns (ibland var allt man behövde för en vecka på ryggen) är utlandsstyrkan. Där fanns kockar (kök + kokvagn) och en packgrupp per kompani och på vissa camper en represurs resten av bataljonen såg man oftast inte. Vatten för dusch, spolplatta och liknande fylldes på av en norsk tankbil ett par ggr i veckan men packgruppen hade själva flak för det om det behövdes, dessutom fanns dricksvatten för lång tid vilket packgruppen fyllde på. Mat kom en gång per vecka dessutom fanns dygnsportioner för nödfall, ammunition hade vi (vet inte hur mycket finkalibrigt, men nästan tillräckligt med sprängdeg för att göra en ny Göta kanal). Alltså var kompaniet i princip självförsörjande under kortare tid (minst någon vecka utan underhåll). Jag anser att så bör ett vanligt Hv-kompani också vara organiserat för att klara sig i krig, det går inte att lita på att bataljonen kan lösa allt underhåll. Men det är väldigt enkelt att göra en organisation utifrån fredsmässiga förutsättningar. Särskilt om en övning varar max tre dagar. Det var någon som i en annan tråd skrev att Hv inte fick utbilda stab- och trosskompanier så det kan ju vara en förklaring till att organisationen är som den är. Eller så är det helt enkelt så att jag har fått allting om bakfoten, vilket faktiskt är det mest troliga. Men egentligen handlade ju tråden om hur man får se ut. Underhållspåret kom vi nog in på på grund av en fråga om vilka uppgifter Hv har (hur lång tid utan underhåll), vilket är närmare knutet till vilken utrustning man får/bör ha och därmed hur man får se ut. Ifall blågul undrar varför det diskuteras underhåll alltså. Quote
nilsson Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Enligt utredningen "Hemvärnet efter 2004" så ska ett betjäningsförband för hemvärnskompani se ut så här; Stabs- och trosstropp C Stabs- och trosstropp (tillika C Stabs- och sambandsgrupp) Stabs- och sambandsgrupp C Stabsgrupp (GN7) 2 st Stabsbiträden (XF9) 2 st Signalister (XO9) 2 st Ordnonnanser (XR9) Sjukvårdsgrupp C Sjukvårdsgrupp (XH8) Stf C Sjukvårsgrupp (XH8) 7 st Sjukvårdare (XH9) Kokgrupp C Kokgrupp (XT8) 4 st Kockar (XT9) TOTALT 21 PERSONER Citat från utredningens första bilaga, sidan 14 "Chef för Stabs- och trosstroppen är en tillikabefattning som C Stab/sambandsgrupp. Hemvärnskokgruppen består av chef jämte fyra kockar (SLK). Minskningen av antalet kockar beror främst på att ett hvkomp normalt består av < 200 man. Möjligheten att sammanföra flera kokgrupper centralt till hvbat finns och kan i förekommande fall genomföras på hvbatch order. Hemvärnsjukvårdsgruppen består av chef jämte sju hvsjukvårdare (SRK). Antalet i hvsjvgp är bestämt utifrån att gruppen skall kunna delas och uppträda med 2-3 personer på tre olika platser. Materiellistan är också anpassad för en ”treindelning”." Quote
soldat isak Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Jo,jag tycker att man i det stora hela skall hålla sig till den mtrl. som tilldelas. Faktum är att soldater har samma kläder och utrustning,det är det som kallas uniform. Skall man som militärt förband ge ett 100%igt proffsigt intryck så har alla soldater samma utrustning! Jag tycker inte att det är acceptabelt med soldater som har egna gummistövlar,hjälmar mm.... Och jag är även tveksam till att ha egen stridssele. 304:an duger gott tills SV2000 kommer (förhoppningsvis). Däremot,FM tillhandahåller ju INTE rediga skyddshandskar (som man måste ha ibland) Och då får dom finna sig i att man tar med egna handskar. Sedan tycker jag att det är OK med en egen kniv i stridsbältet. Vad jag kommer ihåg tilldelas inte kniv till HV (?) Vad man sedan har för bra&ha prylar inne i ryggsäcken spelar inte nån roll. Dett är min åsikt...jag talar bara för mig själv! Quote
dxl Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Jag fick ut en kniv iaf. Sedan så är det väl som sagts tidigare, har man samma utrustning så kan alla andvända den. Ett exempel (lite extremt men som sagt bara ett exempel.) En av mina kamrater blir skjuten, då mitt stridsbälte är trasigt så tar jag helt enkelt och byter bälte med min stupade kamrat. Eftersom vi alla har samma utrustning så vet jag vad som finns i fickorna och jag har inga problem att få på mig det. Quote
106 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 @nilsson Tackar för info. Kommer dessa ingå i kompaniet de betjänar eller tillhöra någon annan del av bataljonen? Saknar ändå en packgrupp eller motsvarande transport-/underhållsfunktion samt någon represurs men det kanske finns på annat håll. Vad betyder bokstavsbeteckningarna på personalen (jag antar att siffran är nivå)? Quote
nilsson Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 (edited) @nilssonTackar för info. Kommer dessa ingå i kompaniet de betjänar eller tillhöra någon annan del av bataljonen? Saknar ändå en packgrupp eller motsvarande transport-/underhållsfunktion samt någon represurs men det kanske finns på annat håll. Vad betyder bokstavsbeteckningarna på personalen (jag antar att siffran är nivå)? Bokstavsbeteckningarna anger vilken organisation personalen kommer ifrån. GN = hemvärnspersonal XF = SLK (stab) XT = SLK (förplägnad) XO= FRO XR = FMCK XH= SRK Och sifforna anger precis som du antyder, nivå. Så som jag tolkar utredningen så ska stabs- och trosstroppen ingår i det kompani som betjänas. Varje kompanistab har en stabs- och trosstropp. EDIT: tillägg Edited August 9, 2003 by nilsson Quote
KalleSWE Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Packgrupp lär väl inte behövas på kompnivå då vi inte förfogar över några fordon? Quote
Hans Engström Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Idag (och, förhoppningsvis även i framtiden) finns det en stabs- och trosspluton på varje HVKompani. Den särskiljer sig från den föreslagna organisationen genom att det också finns en skyttegrupp. Vi organiserar också en packgrupp med 3 förare eftersom vi alltid har fordon med på övningar (hyrs genom FMs försorg). Skälet till att den föreslagna organisationen är så fel är att stabs- och trosstroppen inte kommer att kunna skydda sig självt då endast en person kommer att ha vapen. Quote
nilsson Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Idag (och, förhoppningsvis även i framtiden) finns det en stabs- och trosspluton på varje HVKompani. Den särskiljer sig från den föreslagna organisationen genom att det också finns en skyttegrupp. Vi organiserar också en packgrupp med 3 förare eftersom vi alltid har fordon med på övningar (hyrs genom FMs försorg). Skälet till att den föreslagna organisationen är så fel är att stabs- och trosstroppen inte kommer att kunna skydda sig självt då endast en person kommer att ha vapen. Menar du att bara en person av totalt 21, kommer att vara beväpnad? Om jag inte minns helt fel så är även avtalspersonal beväpnade. Quote
Recommended Posts