Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Idag (och, förhoppningsvis även i framtiden) finns det en stabs- och trosspluton på varje HVKompani. Den särskiljer sig från den föreslagna organisationen genom att det också finns en skyttegrupp. Vi organiserar också en packgrupp med 3 förare eftersom vi alltid har fordon med på övningar (hyrs genom FMs försorg).

Skälet till att den föreslagna organisationen är så fel är att stabs- och trosstroppen inte kommer att kunna skydda sig självt då endast en person kommer att ha vapen.

Menar du att bara en person av totalt 21, kommer att vara beväpnad?

Om jag inte minns helt fel så är även avtalspersonal beväpnade.

Joooo :D

Våra lottor har K-pisten.

Inte hemma då, men vi har ett föråd fullt me 45or :blink:

Inte så ofta på övningar dom har den men vid händelse av krig får dom ut en va det nån som sa, sen så är dom ju även skyddsvakts utb för att kunna vakta vid behov, och då behöver dom ju vapen, det gäller alla inom HV osv... vad jag vet iaf.

Edit: dom får om dom vill använda pisten lika ofta som vi använder 4:an.

Nu på sommrarna ligger det lottor och pangar på vecko skjutningarna vi har! :ak::angry:

Edited by Wittman
Posted (edited)

min åsikt: om man klär sig homogent med resten av sin pluton så är det ok, dvs alla har samm stridsväst, rygga etc.

Edited by Elfgren
Posted

re: Wittman o nilsson

Avtalspersonal kan vara beväpnad (SRK oräknat) men behöver inte vara det. Har hittils aldrig stött på en förplägnadslotta med Kpist.

I mitt remissvar föreslog jag bibehållande av skytte(vakt)gruppen samt införande av en packgrupp med fordonsförare. På sikt bedömer jag att även en egrupp bör tillföras.

Posted (edited)

Okej, Kan ju bara tala för mitt kompani.

Många av lottorna är mycket duktiga, är med på prisskjutingar osv :wub:

Eftersom tråden handlar om klädsel i HV mm, så kan jag ju tillägga att jag snackat med en snubbe på MD gruppen om hur långt han tycker man får går, små saker som knivar extra grejer, tångar osv ser han som ok. Men är det en persedel som jacka eller väst/sele eller något sådant så tillåtaer han det inte :D

Edit:

Sen om det är i fält eller inte skall inte ha någon betydles... "är det fullt krig så bryr jag mig nog inte, men nu är det inte krig, lär inte blir det heller för HV´s del än på ett tag" för att citera.

Edited by Wittman
Posted (edited)

Tack för svaren på underhållsfrågorna! :camo:

[ironi]Slutsatsen är att man klarar sig med 130L-ryggan på dom 24 timmarna då [/ironi]

:P

Edited by regulatorkropp
Posted
re: Wittman o nilsson

Avtalspersonal kan vara beväpnad (SRK oräknat) men behöver inte vara det. Har hittils aldrig stött på en förplägnadslotta med Kpist.

I mitt remissvar föreslog jag bibehålande av skytte(vakt)gruppen samt införande av en packgrupp med fordonsförare. På sikt bedömer jag att även  en egrupp bör tillföras.

Äntligen!

Någon mer än jag som har insett behovet av en packgrupp inom Stab/Tross för Hvkomp.

Synd bara att de som fattar besluten inte är lika överväldigade... :((

När det sedan gäller utrustning som får/ska eller inte får/ska bäras så tycker jag att en god soldat som tänker nog kan avgöra det själv, men att i vissa falla så skulle nog en hemläxa i form av SoldF, SoldMtrlP och UnifR FM vara behövlig :), även hos cheferna som kanske skulle kunna släppa taget om HvH och börja jobba med krigsförbandet Hv och inte "föreningen Hv".

När det gäller beväpning av avtalsorg så kan vi ju inte göra så mycket åt SRK :) , men varför ska inte de övriga kunna lösa uppgiften grupps försvar? Det verkar som om det går lite troll i att lottorna ska behöva kriga, de ska ju laga all mat har inte tid att kriga har jag fått höra. Men ett eldöverfall händer så lätt... B)

:((

Posted
Okej, Kan ju bara tala för mitt kompani.

Många av lottorna är mycket duktiga, är med på prisskjutingar osv

OT! men nu är det inte på skjutbanan mot pappgubbar på kända avstånd man vinner kriget! varför skall kraven på GSU vara lägre hos delar av förbandet bara för att de tillhör en avtalsorg....

så nu har jag varit nog OT för idag

Posted
Joooo  :D

*klipp*

Inte längre; K-pisten ska skrotas väldigt snart, och jag som just lärt känna vapnet 8-/

Posted

SnowFlax:

Var inte orolig, du kommer möta en av FM största härligheter om du inte redan gjort det.

KSP

Det är kärlek det.

ksp58_bandvaska.jpg

Posted
Joooo  :uzi

*klipp*

Inte längre; K-pisten ska skrotas väldigt snart, och jag som just lärt känna vapnet :((

k-pisten kommer att finnas kvar till avtals personalen inte övriga Hemvärnet.

m/45B skrotas och kvar finns m/45

Posted (edited)
Joooo  :angry:

*klipp*

Inte längre; K-pisten ska skrotas väldigt snart, och jag som just lärt känna vapnet :((

I det kompani jag tillhör, är all beväpnad avtalspersonal, såvitt jag vet, numera utrustad med Ak4.

EDIT: omformulering...

Edited by nilsson
Posted (edited)
I det kompani jag tillhör, är all avtalspersonal numera utrustad med Ak4.

Varför glöms jämt sjukvårdarna?! Jag som trodde att dom var viktigast...

Sjukvårdarna tillhör oxå en avtalsorganisation, och de har inga AK4:or... Och om det nu är så att dessa har AK i ditt kompani, så är det mystiskt...

Edited by Dahlberg
Posted
I det kompani jag tillhör, är all avtalspersonal numera utrustad med Ak4.

Sjukvårdarna tillhör oxå en avtalsorganisation, och de har inga AK4:or... Och om det nu är så att dessa har AK i ditt kompani, så är det mystiskt...

Sorry där... att ja glömde dem kan bero på att våra sjukvårdare är ganska ljusskygga och visar sig väldigt sällan...

Posted
Joooo  :((

*klipp*

Inte längre; K-pisten ska skrotas väldigt snart, och jag som just lärt känna vapnet :D

I det kompani jag tillhör, är all beväpnad avtalspersonal, såvitt jag vet, numera utrustad med Ak4.

EDIT: omformulering...

Avtals personal får inte ut kviterat vapen vad jag vet.

Däremot är det vanligt att man tar ut vapen på lån till avtals personalen, då kan du tilldela vad du vill bara personalen har utbildning på vapnet. I organisationen så står det att avtals pers. skall ha kpist, senast fannas det att läsa i hv efter 2004

Posted

Röda korset idag är idag inte intreserade av att ha beväpning, det har deras eget förbund bestämt.

Sen om det är rätt eller fel att ha obeväpnad pers i skogen är upp till dom, min erfarenhet av SRK är att dom håller hårt på att vara obeväpnade.

Men dom lär sig gärna ladda och patron ur.

Posted

1991 kunde du hitta HV-MÖP :angry: med egen 90-jacka, AK4 med 30-skottsmag, benstöd, infällbar kolv, lasersikte och rödpunktssikte. Påsydda fickor på byxorna. Egna hjälmar, stridsbälten, goggels och bårar!. Samma år kunde du se HV-GUBBE :unsure: i vadmalsgrå uniform ("skönare"), gymnastikskor ("ont i fötterna annars") och bärandes den aldrig använda ("gillar inte att vårda") AK4:an som handväska. Snacka om att det finns en bakgrund till dagens lite mer uppstyrda regler kring utrustning inom HV.

Minns från GU hur vi tvingades putsa spritbrännaren med Autosol. Dessa dumheter pågick tills vi fick ett befäl med jägarbakgrund som avfärdade detta som trams "som inte är fältmässigt". Sedan var fältmässighet ledordet. Kasernjägeri har sin charm och traditioner. I fält skall man lösa uppgiften och ha grejer som i första hand fungerar. Om de blänker är underordnat, i vissa fall rent olämpligt.

Som nyinrykta var vi likformiga men ineffektiva. På slutövningen var vi lika (inte likformiga) men utrustade för att lösa respektive uppgift med anpassningar gjorda efter 14 månaders erfarenhet intensiv militär utbildning. Instruktörer som behärskar M-H-A principen förstår och accepterar detta. Att som chef inte lämna spelrum för sådana anpassningar för "erfarna" soldater är obra. Att som chef lämna fältet fritt för totalt individuella utrustningskonfigurationer är om möjligt ännu mer obra.

Kort sagt, tillämpa sunt förnuft inom tydliga ramar!

/ Fredrik

Posted

Det här är ett icke ämne. Alla har antingen genom GU Hv-man eller speciella utskick fått en solklar beskrivnng på vad som får och inte får användas. Hemvärnet är(skall föreställa) en militär verksamhet och inte någon jävla modeshow för militaryshops senaste leksaker. Kan man inte få in bakom pannbenet att order skall följas. kan man börja leka airsoft och paintboll och annan löskeverksamhet.

Endast tilldelt materiel och av batchefen specifierad kompletteringsmateriel. hur svårt är det att fatta? :huh:

Posted (edited)

Inom min pluton så är inte "prylbögeriet" så utbrett.

Det förekommer några bonie, kameler och käskydd.

En del har skaffat triangakök och jägarkök. Själv lånade jag morsans triangakök i våras, och hon får aldrig tillbaka det. Triangakök :huh:

Själv så har jag en del andra prylar, men de är inskaffade på flygvapenungdomstiden och under GU.

Komplett 90-uniform med sommarkängor från FV-ungdom (Får jag behålla så länge jag är med i FVRF).

M90-keps (plockat från GU)

SS 2000 (även plockat från GU)

Israelisk vapenrem (skaffade dagen efter introutb på Ak 4)

M90P för de kallare årstiderna.

Kartfodral, prylfodral och hängslen från Recon. Inköpt under GU.

Platypus vätskeblåsa 2L

På G!

Knä och armskydd (skall förhoppningsvis köpas kollektiv av plutonen via MP-Sec).

Stridshandske 2000

Nya fältflaskan.

Och ev. Stridsväst 2000 (skall sys själv). Fickorna tillverkar jag nog iaf för 304:an.

Edited by Fu Bodin
Guest Lt. payne
Posted
Alla har antingen genom GU Hv-man eller speciella utskick fått en solklar beskrivnng på vad som får och inte får användas. Hemvärnet är(skall föreställa) en militär verksamhet och inte någon jävla modeshow för militaryshops senaste leksaker. Kan man inte få in bakom pannbenet att order skall följas. kan man börja leka airsoft och paintboll och annan löskeverksamhet.

Endast tilldelt materiel och av batchefen specifierad kompletteringsmateriel. hur svårt är det att fatta? :((

Du har rätt , Dr. koma!

Visst ska Hemvärnet se enhetligt och effektivt ut. Självklart ska reglementerad utrustning bäras.

Enligt din profil är du ju själv Grpch i Solna Hemvärn, Och du bär på bilden både Shemagh (militaryshop?) och någon sorts Bassäkhatt (militaryshop?)

Du bör som Gruppchef vara ett föredöme både i ord och handling, men det känner du säkert till.

:huh:

Posted (edited)

Dr.Koma,

Antar att huvudbonad och halsduk på din personliga bild är "av batchefen specifierad kompletteringsmateriel"!? :(( .

Sorry, kunde inte låta bli. Självklart gäller de order som finns. Lika självklart som sunt förnuft alltid kommer att segra I FÄLT.

Du är ju fd MP som undertecknad. Där rådde skön harmoni mellan "puts & studs" på kasern och i "offentliga"sammanhang och "lös uppgiften" i fält. Det är det jag menar.

/ Fredrik

Ajdå, Lt Payne hann före! :huh::D

Edited by Bulldozer
Posted

Nån som vet vad nytt man kan tänkas få i höst? (vi har omrusting då)

det vi har nu är vinterkängan, gammla hjälmen, 90 unform, 304 selen, ak4a :huh:

regnställ, värme kläder av dess olika slag...

Posted (edited)

Tips!

Detta är bara ett litet tips till er som har övernitiska befäl vad gäller själklarheter som vätskesystem, ögonskydd, knäskydd, knivar och annan NÖDVÄNDIG fältutrustning.

Hänvisa till 12§ i Villkoren för tjänstgöring som Hemvärnsman som är bilaga till Hemvärnskontraktet.

Och jag citerar:

12 §

"Hemvärnsman tilldelas i mån av behov och tillgång utrustning enligt fastställd utrustningslista. I övrigt erfoderlig utrustning skall hemvärnsmannen själv hålla (ställa till förfogande).

Vid inställelse till tjänstgöring enligt 2 § skall hemvärnsman medföra förplägnad motsvarande minst ett dygns behov." Slut citat.

Där sprack "tilldelad utrustning är tillräcklig utrustning" :=o . Man anser alltså att hemvärnsmannen kan tänka själv och dessutom förväntas ta med sig egna prylar i den mån det behövs. Notera ordet "tillgång". Bör kunna tolkas som att man får komplettera med den utrustning man har rätt till men FM inte kan tillhandahålla för närvarande.

PS. Nu är jag inte någon paragrafryttare själv (dessa är sällan poppis) och tänk på att din chef knappast kommer uppskatta om du börjar konstra publikt. Ta detta mellan 4 ögon. Då har du större chans att få din vilja igenom. :)

EDIT: Kom just på att det bara är för chefen att definiera vad som är "I övrigt erfoderlig utrustning" så är man ju rökt. Nåja alltid lurar det någon! :)

Edited by Bulldozer
Guest salander
Posted

så rätt så....tillhör man ett militärt förband så ska man nyttja den utrustning som man fått ut....men sen beror det väl på var man rör sig...är man inne på kasern området eller regementet,så är det puts o stuts som gäller....men ute i buschen....där bör man fått nyttja div.egenhändigt inhandlad utrustning,så länge den är svart,grön,eller m90 camo....och då menar jag inte neongrön....har själv inhandlat booniehat m90,mountain patrol säck,handskar m90,och har funderingar på stridsväst i m90 camo,för att inte tala om camel pack...vilket nästan är ett måste,om man ska orka röra sig i terränglådan en längre tid.....det är min åsikt,och sen det värsta jag sett ute bland oss "gröna gubbar".....??näe ,lyckligtvis så ser det ganska bra ut hos oss....det man kanske reagerar på ibland,är ju dessa solbrillor....det ser ganska töntigt ut,dvs rambo aktigt...men fortfarande så fyller ju brillorna en funktion...eller hur!!??så vad kan man säga om det...inget..så är det.ha det bra därute i buschen nu...antingen ni har egen eller kronans utrustning.mvh.janne.s.

Posted

Jag anser att man skall bära reglementerad utrustning, speciellt svårt har jag för dessa baskrar :wub: och övriga huvudbonader, fältmössan duger fint.

Släpper man på det här kommer det att se väldigt konstigt ut efter ett tag med hembyggda stridsbälten mm.

Sedan en fråga vad det gäller utbtecken och övriga märken till uniformen, finns det några regler för vad som är tillåtet i HV?

Posted
Röda korset idag är idag inte intreserade av att ha beväpning, det har deras eget förbund bestämt.

Sen om det är rätt eller fel att ha obeväpnad pers i skogen är upp till dom, min erfarenhet av SRK är att dom håller hårt på att vara obeväpnade.

Men dom lär sig gärna ladda och patron ur.

Det är därför man lämnar RK hemma.

Casca

Posted
Sedan en fråga vad det gäller utbtecken och övriga märken till uniformen, finns det några regler för vad som är tillåtet i HV?

Regler för Uniform 90 för HV-man i korthet enligt UniR 2003:

Vänster arm:

- Svenska flaggan

- Av HKV/PROT godkänt förbandsmärke med ev tilläggsbåge. Egna, ej godkända, förbandsmärken får ej bäras..

Höger arm:

Eventuellt, av HKV fastställt utbildningstecken. Dock ENDAST ett.

Kragspeglar.

V- Grad (menig har HV-tecken)

H - HV tecken

Broderad namnskylt enligt FM regler över vänster namnbrickshållare.

Exakt placering, millimeter och så vidare får du leta upp själv i UniR 2003 själv. SoldF.com länkar till sida med den som pdf.fil.

- slut -

Posted

Jo, när du går med i Hv behåller du din grad från värnplikten men det är inte säkert att du får en befattning motsvarande den du är utbildad till direkt.

The Swede :angry:

Posted

Ja det vet jag, men jag gick som menig ett år och gick med furirspeglarna utan att någon klagade.

Vet flera meniga som var GB under GU, får de inte ha sina gradbeteckningar på uniformen?