Jump to content

REALIN

Recommended Posts

Jag vet, men fordonsmarscherna i sig är väl sällan mer än 24h/år? Och det är ju det du invände mot. Vad gäller fredstransport är frågan om det är nödvändigt. Hemvärnet övar väl sällan mer än några få plutoner åt gången. Då kan man helt enkelt köra ut till fält medelst privata/hyrda/begagnade personbilar och låna det lokala förbandets BMP.

 

Jag är också tveksam till att det hände så mycket med fordonen. Dom var ju trots allt avsedda att massproduceras, köras ut till ett fält och stå utomhus i väder och vind tills dom behövs. Tjeckerna bedömde att dom var i gott skick och samtliga rullade ombord på färjan för egen maskin.

 

Man kommer inte många km på 24h med en gammal ryssvagn. Har en gång i mitt liv åkt haka-revinge i en PBV302 - vi pratar nervskador av vibrationerna. Man fick ta paus en gång i timmen och när vi all slutat skaka och åter kunde känna våra fingertoppar så var det uppsittning igen. Tycker faktiskt att hjulfordon låter riktigt smart.

 

Jag undrar dessutom hur täta dessa vagnar egentligen är, apropå CBRN.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.facebook.com/Hemv%C3%A4rnets-Stridsskola-467221709979539/?fref=ts

 

För er som har Facebook så jobbar man på nya varianter av PB8

 

"Lätt Ledning" (Massa antenner på taket och några platser smockade med kommunikationsutrustning)

13413044_1040867965948241_65049908962520

13412875_1040867999281571_57117723388937

"Sjuktransportbil" (Med ljusramp, plats för 3 sittande skadade och 2 bår platser)

13418837_1040868245948213_82974786521357

13413754_1040868115948226_40094810794249

"Lätt Logistik" (Logistik på kompnivå, med både materiel och livsmedel. Modulär uppbyggnad så den ska väl kunna ändras inför varje uppdrag. Kan ta 2 EU-pallar)

13419211_1040868175948220_53828941018285

13343115_1040868209281550_66140479021357

 

Bilder är tagna från HvSS FB-sida så öppna medier

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du måste se till uppgiterna svenska hemvärnet har, tittar du på Danska, Norska, och andra hemvärn så har dom andra uppgifter.

Hur man än vrider och vänder på det så skall Svenska Hemvärnet primärt vakta.

 

Skall min fördröja och slå fienden så behövs det en helt annan utbildningsgrund och annan matriel.

Där är vi inte idag och man måste köpa fordon för den primära tjänsten som finns.

Man skall ju se det som att doma fordonen ersätter. Hyrda minibussar från Avis, Herts, Eurocar mm.

Men vist självklart en taklucka så man kunde gjort egenskyddet bättre vid transport hade ju varit trevligt.

Men man har det man har. och är läget riktigt skarpt går det alltid att fästa upp sidodörrarna och verka ut med handvapen.

Link to comment
Share on other sites

@Dirty_Diver Är det asfaltsväg fram till alla objekt som Hv ska vakta?

 

Jag skulle nog vilja påstå att till alla (typ över 95 %) objekt som Hv kan komma att vakta/skydda/bevaka m.m. så är det minst grusväg dit. Och då passar PB8 utmärkt, enbart sett till framkomligheten.

 

Sedan, till allt annat, de få eventuella utanför vägnätet, så jo, då finns det bandvagnar.

Link to comment
Share on other sites

Skönt man behöver inte äns svara själv haha :) Bandvagnarna som sagt

 

Bevakningskompanierna har ju inga fordon alls dock idag (eller vad jag har hört?)

Så fler fordon behövs ju.

 

Sedan är det ju en utbildningsfråga 8dagar på insatskompani räcker inte för att hålla förarna skickliga på terräningkörning/taktiskkörning.

Plus att 8dagar om året inte heller räcker för att folk skall bli bra på att underhålla och använda en TKSP.

 

Går man sedan på bevakningskompani med 4dagar. (Utgår från at dom också skall få fordon så småningom) Så är ett fordon som alla med ett körkort kan köra rätt bra.

Nu vet jag att man skall ha förarbevis men skulle skiten träffa fläkten tror jag knappast någon bryr sig vem som kör.

Link to comment
Share on other sites

Förbanden idag skall inte bara vakta det lokala förrådet, masten, hamnen, flygplatsen och andra samhällsviktiga objekt utan även kunna understödja anndras eller där behov föreligger, det innebär ju att ett förband skall kunna understödja ett annat ca 60 mil från hemmaorten vilket det ju också övats och övas på.

​Att genomföra en sådan fordonsmarsch med tgb systemen är krångligt och jobbigt på alla sätt och vis, med Pb8 är det bara att hoppa in och åka i princip och när man kommer fram har man fortfarande bra stridsvärde på truppen och resan i sig tar inte heller särskilt lång tid.
En marsch med tgb tar lååååång tid.

Link to comment
Share on other sites

Du måste se till uppgiterna svenska hemvärnet har, tittar du på Danska, Norska, och andra hemvärn så har dom andra uppgifter.

Hur man än vrider och vänder på det så skall Svenska Hemvärnet primärt vakta.

 

Skall min fördröja och slå fienden så behövs det en helt annan utbildningsgrund och annan matriel.

Där är vi inte idag och man måste köpa fordon för den primära tjänsten som finns.

Man skall ju se det som att doma fordonen ersätter. Hyrda minibussar från Avis, Herts, Eurocar mm.

Men vist självklart en taklucka så man kunde gjort egenskyddet bättre vid transport hade ju varit trevligt.

Men man har det man har. och är läget riktigt skarpt går det alltid att fästa upp sidodörrarna och verka ut med handvapen.

Just att ändra huvuduppgiften och tillföra annan materiel är något jag förespråkat länge.

Hemvärnet kunde ha den här uppgiften när övriga försvaret bestod av 700 000 man. Men det gör det inte, man kallar in gamla värnpliktiga på repmånad för att ens komma upp i 25 000.

Link to comment
Share on other sites

 

Du måste se till uppgiterna svenska hemvärnet har, tittar du på Danska, Norska, och andra hemvärn så har dom andra uppgifter.

Hur man än vrider och vänder på det så skall Svenska Hemvärnet primärt vakta.

 

Skall min fördröja och slå fienden så behövs det en helt annan utbildningsgrund och annan matriel.

Där är vi inte idag och man måste köpa fordon för den primära tjänsten som finns.

Man skall ju se det som att doma fordonen ersätter. Hyrda minibussar från Avis, Herts, Eurocar mm.

Men vist självklart en taklucka så man kunde gjort egenskyddet bättre vid transport hade ju varit trevligt.

Men man har det man har. och är läget riktigt skarpt går det alltid att fästa upp sidodörrarna och verka ut med handvapen.

Just att ändra huvuduppgiften och tillföra annan materiel är något jag förespråkat länge.

Hemvärnet kunde ha den här uppgiften när övriga försvaret bestod av 700 000 man. Men det gör det inte, man kallar in gamla värnpliktiga på repmånad för att ens komma upp i 25 000.

 

Material inköp skall vara efter den typ av uppgift förbandet har beslut på att fylla. De fanns 700 k personer i de gamla invasionsförsvaret på pappret. Men skulle ens hälften vara på rätt plats, med rätt utrustning och med rätt utbildning inom 72 timmar ? hur många tror du hade varit kvar om de Hemvärnet förvandlats till ett lokalförsvars förband med ärvd utrustning. När hemvärnet gick över till den nya organisationen ströks de som var nollor och ett fåtal valde att inte fortsätta. men hemvärnsmän är ingen flock får och skulle folk lyssna på dig försvinner folk som finns i organisationen på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Skönt man behöver inte äns svara själv haha :) Bandvagnarna som sagt

 

Bevakningskompanierna har ju inga fordon alls dock idag (eller vad jag har hört?)

Så fler fordon behövs ju.

 

 

Blir det allvar så ser man ju bara till att skaffa bilar, privata eller hyrda. Sjävklart kommer alla kompanier kunna ha fordon när det blir allvar. Tänk bara på amerikanska 83:de infanteri divisionen som motoriserade sig självt under VK2. De såg till att förse sig med allt som hade motor och hjul, och de fixade ihop en egen hantering av rep och bränsleförsörjning. Sen tävlade de med stor framgång om att ha högst framryckningshastighet mot Berlin. Den 83:de Infanteridivisionen fick efter sitt egna beslut att motorisera sig självt smeknamnet The Ragtag circus

 

 

Arbetsgivare lär inte bli glada om personal försvinner 3-4 hela veckor om året

 

Det är inte ett särskilt stort problem och knappast något som arbetsgivare hade irriterat sig i någon större omfattning. Ta bort arbetsgivares skyldighet att betala sjuklön som kompensation så skulle de jubla.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Då får vi plikta in Hemvärnet ett några veckor om året så att utbildningen blir bättre.

Frågan är dock hur många som då skulle kunna vara med.

Arbetsgivare lär inte bli glada om personal försvinner 3-4 hela veckor om året.

Varför det?

Du glömmer att vi tidigare hade ett värnpliktsförsvar, där allt från kustjägare till stridsvagnsförare fick sin utbildning och sedan inte hade med försvaret att göra i tio år. Då är den dryga vecka hemvärnet övar varje år ett lyft. Är det verkligen så orealistiskt att förvänta sig att ett par dagar om året duger till att hålla upp sin färdighet på att t ex skjuta RBS 70?

Link to comment
Share on other sites

 

Skönt man behöver inte äns svara själv haha :) Bandvagnarna som sagt

 

Bevakningskompanierna har ju inga fordon alls dock idag (eller vad jag har hört?)

Så fler fordon behövs ju.

 

 

Blir det allvar så ser man ju bara till att skaffa bilar, privata eller hyrda. Sjävklart kommer alla kompanier kunna ha fordon när det blir allvar. Tänk bara på amerikanska 83:de infanteri divisionen som motoriserade sig självt under VK2. De såg till att förse sig med allt som hade motor och hjul, och de fixade ihop en egen hantering av rep och bränsleförsörjning. Sen tävlade de med stor framgång om att ha högst framryckningshastighet mot Berlin. Den 83:de Infanteridivisionen fick efter sitt egna beslut att motorisera sig självt smeknamnet The Ragtag circus

 

 

 

Den civila fordonsflottan har förändrats ganska markant sedans dess. att transportera förbandet i allt från små kompaktbilar till SUV av tveksam. De låter ungefär lika genomtänkt som när Borås kommun besluta att sälja sin snöröjnings kapacitet våren 1995. De fick svar på hur bra idéen var redan den 15:e november, när de försökte hitta entreprenörer som kunde röja snön som kommit.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Du måste se till uppgiterna svenska hemvärnet har, tittar du på Danska, Norska, och andra hemvärn så har dom andra uppgifter.

Hur man än vrider och vänder på det så skall Svenska Hemvärnet primärt vakta.

 

Skall min fördröja och slå fienden så behövs det en helt annan utbildningsgrund och annan matriel.

Där är vi inte idag och man måste köpa fordon för den primära tjänsten som finns.

Man skall ju se det som att doma fordonen ersätter. Hyrda minibussar från Avis, Herts, Eurocar mm.

Men vist självklart en taklucka så man kunde gjort egenskyddet bättre vid transport hade ju varit trevligt.

Men man har det man har. och är läget riktigt skarpt går det alltid att fästa upp sidodörrarna och verka ut med handvapen.

Just att ändra huvuduppgiften och tillföra annan materiel är något jag förespråkat länge.

Hemvärnet kunde ha den här uppgiften när övriga försvaret bestod av 700 000 man. Men det gör det inte, man kallar in gamla värnpliktiga på repmånad för att ens komma upp i 25 000.

 

Material inköp skall vara efter den typ av uppgift förbandet har beslut på att fylla. De fanns 700 k personer i de gamla invasionsförsvaret på pappret. Men skulle ens hälften vara på rätt plats, med rätt utrustning och med rätt utbildning inom 72 timmar ? hur många tror du hade varit kvar om de Hemvärnet förvandlats till ett lokalförsvars förband med ärvd utrustning. När hemvärnet gick över till den nya organisationen ströks de som var nollor och ett fåtal valde att inte fortsätta. men hemvärnsmän är ingen flock får och skulle folk lyssna på dig försvinner folk som finns i organisationen på riktigt.

 

Alla 700 000 behöver inte finnas på plats från första början. På den tiden hade vi en styrka på motsvarande hela dagens yrkesförsvar som låg inne hela tiden. Dessa skulle inte mobiliseras på 72 timmar, utan på kanske fem timmar. Sedan skulle minst lika många till mobiliseras på 72 timmar. Och sedan föreslår jag inte att vi ska återgå till den krigsorganisationen eller det systemet. Det jag försöker illustrera är att det är korkat att halva försvaret ska vara vakter. Låt en liten kvantitet hemvärnsmän, kanske 5'000 man vara vakter. Sedan gör vi ett nationalgarde av resten.

 

De hemvärnsmän jag känner är ju med för att försvara riket, utan att behöva viga en betydande del av sitt yrkesliv åt det. Visst finns det dom som är med av andra skäl och som skulle skrämmas bort om HV skulle få en för renodlad inriktning mot krig, men i ärlighetens namn så har jag talat med en hel del yrkessoldater som berättat att om kriget bryter ut, så kommer dom vara först på kö att lämna landet.

Link to comment
Share on other sites

men i ärlighetens namn så har jag talat med en hel del yrkessoldater som berättat att om kriget bryter ut, så kommer dom vara först på kö att lämna landet.

Schhh! Det är elfanten i rummet, vet du inte det? Det är det förbjudna ämnet. De undersökningar som jag vet gjordes regelbundet under hela kalla kriget och som jag förutsätter görs nu också och som visar hur många av våra soldater som infinner sig är så klart hemliga. Men jag och flera andra har en god uppfattning om hur dagens utfall är ändå. Och resultatet i jämförelse med resultaten för 20 år sen är farliga då det skulle visa tydligt att viktiga personer med inflytande tänkt riktigt jävla fel. Och sånt får inte komma ut!

 

Om du visste hur nära jag varit att lyfta luren och prata med lämplig grävande journalist om just detta.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Du måste se till uppgiterna svenska hemvärnet har, tittar du på Danska, Norska, och andra hemvärn så har dom andra uppgifter.

Hur man än vrider och vänder på det så skall Svenska Hemvärnet primärt vakta.

 

Skall min fördröja och slå fienden så behövs det en helt annan utbildningsgrund och annan matriel.

Där är vi inte idag och man måste köpa fordon för den primära tjänsten som finns.

Man skall ju se det som att doma fordonen ersätter. Hyrda minibussar från Avis, Herts, Eurocar mm.

Men vist självklart en taklucka så man kunde gjort egenskyddet bättre vid transport hade ju varit trevligt.

Men man har det man har. och är läget riktigt skarpt går det alltid att fästa upp sidodörrarna och verka ut med handvapen.

Just att ändra huvuduppgiften och tillföra annan materiel är något jag förespråkat länge.

Hemvärnet kunde ha den här uppgiften när övriga försvaret bestod av 700 000 man. Men det gör det inte, man kallar in gamla värnpliktiga på repmånad för att ens komma upp i 25 000.

 

Material inköp skall vara efter den typ av uppgift förbandet har beslut på att fylla. De fanns 700 k personer i de gamla invasionsförsvaret på pappret. Men skulle ens hälften vara på rätt plats, med rätt utrustning och med rätt utbildning inom 72 timmar ? hur många tror du hade varit kvar om de Hemvärnet förvandlats till ett lokalförsvars förband med ärvd utrustning. När hemvärnet gick över till den nya organisationen ströks de som var nollor och ett fåtal valde att inte fortsätta. men hemvärnsmän är ingen flock får och skulle folk lyssna på dig försvinner folk som finns i organisationen på riktigt.

 

Alla 700 000 behöver inte finnas på plats från första början. På den tiden hade vi en styrka på motsvarande hela dagens yrkesförsvar som låg inne hela tiden. Dessa skulle inte mobiliseras på 72 timmar, utan på kanske fem timmar. Sedan skulle minst lika många till mobiliseras på 72 timmar. Och sedan föreslår jag inte att vi ska återgå till den krigsorganisationen eller det systemet. Det jag försöker illustrera är att det är korkat att halva försvaret ska vara vakter. Låt en liten kvantitet hemvärnsmän, kanske 5'000 man vara vakter. Sedan gör vi ett nationalgarde av resten.

 

De hemvärnsmän jag känner är ju med för att försvara riket, utan att behöva viga en betydande del av sitt yrkesliv åt det. Visst finns det dom som är med av andra skäl och som skulle skrämmas bort om HV skulle få en för renodlad inriktning mot krig, men i ärlighetens namn så har jag talat med en hel del yrkessoldater som berättat att om kriget bryter ut, så kommer dom vara först på kö att lämna landet.

 

boken Den Hemliga Svenska Krigsplanen av Bengt Wallerfelt, ger en något mörkare bild på det hela taget ger den en betydligt mörkare bild, en bild av en Försvarsmakt där från under kalla kriget blev att fredsorganisationen och krigsorganisationen separerade. Jag skulle rekommendera att du ägna lite tid åt att läsa den.

 

Sen tycks du ha glömt att HV är en frivilligorganisation. 5 k personer är inte mycket över Sverige. Risken är att folk lämnar in om du gör lokalförsvarsförband med ärvda saker av HV. kalla de Nationalgarde om du vill. men finns inte pengarna att göra något annat än nostalgi förband blir det inte bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kollar registreringsnumren, tejpar en liten tejp på framrutan och skriver vilket kom/plut.

OK. Vi har 3 kompanier i bataljonen, 2 insatskompanier och ett bevakningskompani. Vart kompani har fått en "färg". Således så har våra 2 plutoner med Pb5/Pb8 en tejpremsa i nedankant på regskylten både bak och fram, samma på släpet, i kompaniets färg. Sedan har vi klassiska fordons-skyltar med gruppens anropsignal fästa i vindrutan högt höger där de inte stör sikten. Funkar för oss! :)

 

Tejpen med kompaniets färg finns självklart på alla andra fordon i kompaniet dessutom.

Edited by RU01
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Efter att ha gjort vår första stora övning efter att ha blivit tilldelade pb8 är jag lite nyfiken på andras erfarenhet. 

 

Vi förflyttade vår pluton 10mil i fordonsmarsch vilket gick utmärkt, hastighet 80km/h då vi hade släp kopplade. Positivt att ha hela gruppen samlad i ett fordon inklusive tilldelad hund+förare. 

 

Vi fick med hela plutonens materiel i pb8:or plus pb5a förutom trosspackning. Vilket vi fick ta på inhyrd pickup. Hur gör andra med trosspackning vid förflyttningar? Med tält m.m. lastade på släpen finns inte mycket viktutrymme för att även få med trosspackning. 

Ett annat problem med släpet är regnskydd, nu kör vi med vikt pressening vilket funkar bra men väger en heldel. Hur löser ni andra det? 

 

Ytterligare problem är lastsäkring då FM till oss enbart tilldelat lastnät till varannat släp. Hur tänkte de där? Biltemas nät funkar men ser bättre ut om alla är enhetliga. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Frippe said:

Efter att ha gjort vår första stora övning efter att ha blivit tilldelade pb8 är jag lite nyfiken på andras erfarenhet. 

 

Vi förflyttade vår pluton 10mil i fordonsmarsch vilket gick utmärkt, hastighet 80km/h då vi hade släp kopplade. Positivt att ha hela gruppen samlad i ett fordon inklusive tilldelad hund+förare. 

 

Vi fick med hela plutonens materiel i pb8:or plus pb5a förutom trosspackning. Vilket vi fick ta på inhyrd pickup. Hur gör andra med trosspackning vid förflyttningar? Med tält m.m. lastade på släpen finns inte mycket viktutrymme för att även få med trosspackning. 

Ett annat problem med släpet är regnskydd, nu kör vi med vikt pressening vilket funkar bra men väger en heldel. Hur löser ni andra det? 

 

Ytterligare problem är lastsäkring då FM till oss enbart tilldelat lastnät till varannat släp. Hur tänkte de där? Biltemas nät funkar men ser bättre ut om alla är enhetliga. 

ett av de bekvämaste fordonen jag åkt i, definitivt de bekvämaste jag åkt med av de militärregistrerade. släpen vi har, är försedda med hård överdel. de går in förvånansvärt mycket i den.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi valt att ordna släpen på följande sätt:

1st IBC tank inkl stålställning och tanken kapad 15-20cm ner för att få ett lock.

Förlmtrl ligger insatsberedd i en egen pall förvarad så över tid. Pallen ställs tvärs över släpet med kortsidorna mot släpets långsidor.

Längst bak en extra halvpall med 4 kragar och lock för tillförd mtrl.

På detta sätt får en grupp med sig all sin mtrl och kan klara sig själv i skogen/ bebyggelsen.

Vi har även ordnat med en extra hylla i bak på bilen för att kunna få med extra am och tilldelade minor.

Stridspackningar i bak på bilen och tross i IBC'n.

Summa fästanordningar 3st spännband plus lastnät.

IMG_1946.JPG

Link to comment
Share on other sites

Absolut.

 

De kommer här.

Om jag inte missminner mig är det 18mm formplyfaden är gjord av. Allt för att det ska hålla för packningarna som ska stå ovanpå:-).

Det är inte jag som gjort just denna men den är baserad på en prototyp jag gjort. 

 

Inget är skruvat i bilen utan bitarna är CNC svarvade för bästa passform och kunna sitta ihop ordentligt.

Höjden är anpassad för att få med sig minor i sina originalemballage. Det är 13minans emballage vi gick efter.  

IMG_1947.JPG

IMG_1948.JPG

IMG_1949.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-27 at 11:19 PM, 1.skalman said:

Hos oss har vi valt att ordna släpen på följande sätt:

1st IBC tank inkl stålställning och tanken kapad 15-20cm ner för att få ett lock.

Förlmtrl ligger insatsberedd i en egen pall förvarad så över tid. Pallen ställs tvärs över släpet med kortsidorna mot släpets långsidor.

Längst bak en extra halvpall med 4 kragar och lock för tillförd mtrl.

På detta sätt får en grupp med sig all sin mtrl och kan klara sig själv i skogen/ bebyggelsen.

Vi har även ordnat med en extra hylla i bak på bilen för att kunna få med extra am och tilldelade minor.

Stridspackningar i bak på bilen och tross i IBC'n.

Summa fästanordningar 3st spännband plus lastnät.

IMG_1946.JPG

Är det ingen risk att man slår i taket på lastvikten om man väljer att ta med sig lastpallar? Max lastvikt på släpet är 530kg har jag för mig, en lastpall väger 25kg, vad väger ibc’n? 

Annars är lastpallar enkla och snabba att lasta, så väldigt smidigt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...