Jump to content

Recommended Posts

Det är precis fullt med hål i golvet för fästen, det som behövs är mtrl för att använda fästen och sjvutr.

Det följer med 2/4 fästen för bår om jag förstod det rätt.

 

Att kasta ur stolarna är gjort på en minut med 4 man. Dock är två stolar precis på gränsen för att få plats med bår, helst ska man slita ut 4st. Då får två bårar lätt plats, och med två stolar mot varandra kan två stycken lätt jobba med skadade.

Edited by hajjper
Link to post
Share on other sites
  • Replies 861
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då kan jag meddela att det är då INGEN i min grupp som väger under 125 pannor med RU. Det kanske finns några på plutonen som gör det, men i det stora hela är vi ganska så stabbiga pojkar i min grupp

Ett fordon som är perfekt för striden är i stort sett oanvändbart utanför striden, Ett fordon avsett för fred är i stort sett oanvändbart i striden. ska man kompromissa får man nåt som är kass på allt

C.S du har helt rätt.   Problememet och ämnet som IGENTLIGEN den här tråden har kommit att handla om är Hv:s roll och uppgifter.   Jag och många andra (vet jag) har alltid sett Hv som ........(hmm

Posted Images

Vilka fordon används som sjuktransport fordon idag? och i vilket skick är dessa?

....

Hertz bussar eller befintliga minibussar från utbildningsgruppen används och fungerar bra... men allt sitter med spännband och lastnät på ett suboptimalt sätt. Sedan brukar det vara lite jobbigt om de säten man tagit ut inför övningen försvinner under övningens gång... :Malaj:

Edit: Missade Hajjpers inlägg och tänkte brodera ut lite på det.

Fästena i golvet känns utmärkta men de ger samma nackdel som vanliga minibussar allt måste spännas mot golvet och hamnar lätt i vägen när man lastar båren eller måste flytta sig runt den skadade för att komma åt att vårda. Så det enda jag spontant saknade är fästen på väggarna eventuellt borde det gå att konstruera något som fästes i golvskenorna men jag har inte gullat tillräckligt mycket med fordonet för att vara säker på att det fungerar.

/Slugg

Edited by Slugg
Link to post
Share on other sites

Låter som en personbil 8 utan inredning där bak skulle vara ett lyft, eftersom den är mer robust med fyrhjulsdrift och högre frigång under än minibussar. Sätter man sedan in en anpassad inredning där utrustning kan förvaras i lådor/hyllor säkrat, och bår kan lyftas in genom bakdörrarna och sättas i ett rack där arbetshöjden är korrekt för personalen för utföra vård under transport.

Link to post
Share on other sites

Nu är det en fet skiljevägg bak också..

 

Det är inga problem alls att lasta in skadade från sidan, tvärtom är det faktiskt säkrare med våra bårar att lasta från sidan än att skjuta in dem.

 

I vilket fall som helst, bilarna funkar som aviserat, vår pluton är nöjda. Nu väntar vi bara på ett ledningsfordon.

Link to post
Share on other sites

Nu är det en fet skiljevägg bak också..

 

Det är inga problem alls att lasta in skadade från sidan, tvärtom är det faktiskt säkrare med våra bårar att lasta från sidan än att skjuta in dem.

 

I vilket fall som helst, bilarna funkar som aviserat, vår pluton är nöjda. Nu väntar vi bara på ett ledningsfordon.

 

Det min Tanke är att man använder samma grundfordon för sjukvårdsgruppen på kompaniet, och skapar en helt ny inredning, För deras behov behövs inte hundbur och vapenlådor, utan de behöver bra fack för sjukvårdsutrustning, säker och bekväm infästning för bår så det blir enklare att vårda bekvämt under färd.

 

Ett helt anpassat lätt ambulans på varje kompani.

 

 

Sedan givetvis så kan vanliga gruppfordon användas vid större behov.

Link to post
Share on other sites

@Hajjper Hur lång tid bedömer du att det tar från det att man börjar lasta in i bilen till att båren sitter fastspänd i sina fästen, om allt är förberett och det inte är första gången man lastar?

Link to post
Share on other sites

Om man lastar bårar som i instruktionsboke tar det välan äna 10-15min att slita ut stolarna och fästa bårarna.

Men hur gör du sen med stolarna?

De behövs ju sen för personaltransport.

 

Är stolarna redan borttagna tar det max 5min innan båren är fixerad.

 

Då fäster man bårarna enligt instruktion från motorbefäl.

Fäll sätesryggarna på de yttre stolarna därefter lägg båren ovanpå stolarna spänn fast.

Tid 5-10min innan man kan vara på rull.

Lite bulligare men stolarna är kvar i fordonet.

Edited by 1.skalman
Link to post
Share on other sites

Är det tänkt att kompaniet sjukvårdspersonal skall transportera skadade en längre sträcka?

eller vad är den uppskattade genomsnittliga transportsträckan för skadade inom kompaniet?

Utan att egentligen veta så inbillar jag mig att kompaniernas sjukvårdsförmpåga är så begränsad att man inte har möjlighet att avstå sjv personal för längre sjukvårdstransporter eller för den delen så speciellt "kvalificerad" sjukvård på förbandet.

 

Man kan lasta två bårar i PB8 och ha en eller ett par med som sjv-stöd, ist för en ambulans i light version så skulle jag då hellre se att man kanske har ett fåtal PB8 i ambulansutförande på bataljonsnivå och ist höja sjv-förmågan inom hv-förbanden till att kunna göra ordentliga sjv-transporter.
Om ambitionsnivån endast är att kunna frakta skadade inom det egna kompaniområdet så vill jag tycka att PB8 inte är optimal, men mycket väl anpassningsbar till uppgiften.

Link to post
Share on other sites

Det ska finnas en sjuksköterska på varje kompani och läkare inom varje bataljon. Så är planen och tanken, hur det ser ut just nu är lite svävande och mycket beroende på förband. Den bataljon jag tillhör har läkare men mitt kompani har ingen sjuksköterska, eller jo vi har det men inte i tjänsten som sjuksköterska.

 

Så långa transporter ska det inte bli. Självklart beroende på övrig situation, fred, ofred eller rent ut sagt krig.

 

Men visst, ett sjukvårdsfordon vore riktigt bra, men det ska nog kopplas till en ökad förmåga hos hela Hv att ta hand om skadade. Anser jag.

Link to post
Share on other sites

Transport längden beror nog på vart i Sverige man är. Och ett special anpassat fordon för sjukvårdsgruppen är en förmågehöjare. Man har sin utrustning lättare åtkomlig, och välorganiserad precis som skyttegrupperna får med sina gruppfordon.

 

Transporter kan ske mer trafiksäkert.

 

 

Just nu gäller på med CAT och fortsätta kriga, sjunker stridsvärdet mer så sätt på CAT två. Hjälper inte det , tillkalla militär hjälp.

 

Tillkalla militär hjälp????? Hemvärnet är militär! Vilka ska vi ringa!

 

 

Hemvärnet ska verka under flera månader, vi ska skydda våra objekt vecka efter vecka vid ett förhöjt läge, då måste vi även klara av normala olyckshändelser, och folk som blir sjuka och behöver transporteras in till akuten. Vi behöver vardagssjukvård som vi normalt gör på vårdcentraler, osv.

 

Kan sjukvårdsgruppen komma ut till plutonerna så stärker det stridsvärdet genom att förebygga sjukdom och ta hand om vardagens små blessyrer.

Link to post
Share on other sites

Så som jag förstått/tolkat det... Sjukvårdsgrupperna på ett HV-kompani är tänkta att utföra sjuktransporter och bemanna samlingsplats för skadade. Extremt oglamoröst och oavancerat. avståndet till närmsta enhet med kirurgisk kompetens är körsträckan som gäller, och för hemvärnets del räknar vi då med de civila resurserna i första hand. I bästa fall så finns det en civil ambulans att lämna över till så fort som vi fått ut den skadade ifrån det farliga området...

Naturligtvis så görs det daglig sjukmönstring då i första hand av Kompaniets Sjuksköterska men all vård som kräver läkare förväntas hänvisas till närmsta vårdcentral, Om jag förstått det rätt så är bataljonsläkarens tjänst i första hand en administrativ tjänst... Hur det sedan skulle fungera i praktiken och om det skulle fungera behöver vi förhoppningsvis aldrig ta reda på...

 

@Hajjper och när den skadade kommer till sjukvårdsgruppen så sätter vi en CAT till eller två... Särskilt på dryga gruppchefer :-P

 

Link to post
Share on other sites

Jaja, nu behöver vi inte vara så lättkränkta. Jag var inte ute efter att såra någons känslor. Den dagen vi har en seriös sjukvårdskedja i Hemvärnet sitter jag nog på ålderdomshem och läser om det i HV-Pravda.

 

@Slugg Den dagen jag kommer in med CAT till er hoppas jag att jag satt den runt halsen ;)

Link to post
Share on other sites

Jaja, nu behöver vi inte vara så lättkränkta. Jag var inte ute efter att såra någons känslor. Den dagen vi har en seriös sjukvårdskedja i Hemvärnet sitter jag nog på ålderdomshem och läser om det i HV-Pravda.

 

@Slugg Den dagen jag kommer in med CAT till er hoppas jag att jag satt den runt halsen ;)

personligen har jag en bra erfarenhet av hvs sjukvårdskedja, kanske lite över ivrig. vet inte om de är nödvändigt att kolla puls på någon som är talför och slagit i knät.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

 

Jaja, nu behöver vi inte vara så lättkränkta. Jag var inte ute efter att såra någons känslor. Den dagen vi har en seriös sjukvårdskedja i Hemvärnet sitter jag nog på ålderdomshem och läser om det i HV-Pravda.

 

@Slugg Den dagen jag kommer in med CAT till er hoppas jag att jag satt den runt halsen ;)

personligen har jag en bra erfarenhet av hvs sjukvårdskedja, kanske lite över ivrig. vet inte om de är nödvändigt att kolla puls på någon som är talför och slagit i knät.

 

Off topic:

Att ha en grundnivå på puls, bt och lite andra parametrar ger väldigt mycket om ditt knä skulle vara så illa skadat så att det aktivt blöder. Så tolkar jag det som åtminstone. Dock har jag inte gjort Hv sjv än men har drygt tio år civil sjukvård.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jaja, nu behöver vi inte vara så lättkränkta. Jag var inte ute efter att såra någons känslor. Den dagen vi har en seriös sjukvårdskedja i Hemvärnet sitter jag nog på ålderdomshem och läser om det i HV-Pravda.

 

@Slugg Den dagen jag kommer in med CAT till er hoppas jag att jag satt den runt halsen ;)

personligen har jag en bra erfarenhet av hvs sjukvårdskedja, kanske lite över ivrig. vet inte om de är nödvändigt att kolla puls på någon som är talför och slagit i knät.

 

Off topic:

Att ha en grundnivå på puls, bt och lite andra parametrar ger väldigt mycket om ditt knä skulle vara så illa skadat så att det aktivt blöder. Så tolkar jag det som åtminstone. Dock har jag inte gjort Hv sjv än men har drygt tio år civil sjukvård.

 

även runt tolv timmar från jag slagit i knät och inget blåmärke eller yttre blödning.

Link to post
Share on other sites

Äsch det är alltid bra att öva på att ta puls, kanske se om man kan kolla blodtrycket, öva på att sätta dropp är också kul... :Malaj: (kanske dags att dra ner lite på lustgasen)

Link to post
Share on other sites

Äsch det är alltid bra att öva på att ta puls, kanske se om man kan kolla blodtrycket, öva på att sätta dropp är också kul... :Malaj: (kanske dags att dra ner lite på lustgasen)

för min del klagar jag inte, kan vara bra att veta när de är en nödvändig undersökning och vad som är en nyttig övning för de som vårdar. De är hyggligt om de frågar först. (har du lustgas så har jag inte provat de :) )

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Just nu verkar det vara ett stort problem för plutoner, kompanier och bataljoner att få fram utbildade förare på fordonet.

 

Har man fått till någon lösning med nedkortad utbildning för de som har giltigt förarbevis på tgb och minibuss sedan tidigare?

Link to post
Share on other sites

Så blir det ju när ett nytt fordonsystem införs och man snabbt ska ha ut dem på förband,

En del i problematiken är också att det nu tillkommer ytterligare övningstid, det tär på en budget som redan är tärd på.

Link to post
Share on other sites

Jag har nyss bytt tjänst till sjukvårdsbilförare på kompaniet och kommer med största sannolikhet få en PB8, återkommer med utvärdering hur det funkat efter höstens övningar.

 

Utbildningen för att köra PB8 om man har utb på TGB sedan innan är 5h, källa: motorinstruktör på Skaraborgsgruppen/P4

Av den anledningen så sattes en kortad utbildning på TGB 11 ihop tidigare i våras så att vi kan spendera en halvdag senare i höst med att bekanta oss med fordonen.

Edited by Skuggan
Link to post
Share on other sites

Jag har inte haft min Hv-intro ännu, men jag har fått uppgift om att jag kommer att placeras som Bilförare/signalist. Kan någon redogöra lite kort, eller ge en länk med info, om hur det egentligen funkar med behörighet för att köra olika fordon i Hv? Vanlig minibuss som går på B-körkort antar jag att vem som helst får köra, men vad gäller för mer komplicerade fordon som Pb8, Tgb:er osv?

Jag körde Tgb30 i lumpen (fast det var 10 år sedan nu) och minns att det var en ganska omfattande utbildning. Nu tror jag inte att min Hv-tjänst inkluderar Tgb-körning, men när det tänkt att man ska göra de utbildningar som krävs för fordon som är mer än bara "sätt dig och kör"? Är det något man blir tilldelad efter behov eller ska man själv på eget initiativ gå dessa? Kan 10 år gammal erfarenhet av Tgb tillgodoräknas på något vis eller ska jag betrakta den som "null and void" vid det här laget?

Link to post
Share on other sites

kort sagt, anmäl intresse till din chef, finns behovet så blir du skickad på utbildning.

är du placerad som bilförare så är det pb8 eller bv206 som gäller om du är söder om dalälven (beror på pluton, 1 plut/insatskompani har bv206)

är det norr om dalälven så gäller bv206 (på insatskompani)

har du inte utb på fordonet så ska chefen tillse att du får möjlighet att ta förarbevis.

din utb grupp har ansvaret för att samla ihop de som behöver utbildning och skaka fram en utbildning på fordonstypen.

 

10 år gammalt förarbevis tror jag fortfarande räknas.

 

observera dock att just nu är det lite rörigt med fordonsutbildningarna då det gjorts om en del det senaste.

 

de fordon HV har just nu (gäller insats) är BV206, TGB 11/13/20 (fasas ut och ersätts med PB8), TGB 30/40 samt olika lastbilar (tgb 30/40 och lastbilar gäller packgrupperna)

specialplutoner kan ha andra typer av fordon beroende på behov.

det finns ju ex trafik, cbrn och pionjärplutoner just nu.

 

samtliga kräver någon form av förarbevis utöver civil behörighet.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Alla fordon i FM ska du ha förarbevis på innan du får framföra dem.

 

Blivit placerad som fordonsförare/ signalist så är det PB8 eller tgb11/13/20 eller bv206 som gäller.

Alla PB8or är inte levererade än så därav kommer utbildning på tgb och pb8 ske parallellt ett tag framöver.

 

Har du kvar ditt förarbevis så är det en kortare uppfräschning som gäller annars får du göra om allt. Tyvärr.

Detta pga att förarbevisutbildningskorten ej samlats centralt för framtida behov utan samlats per regemente.

Har du ej kvar ditt förarbevis ring det regemente du låg inne på (förutsatt att det är aktivt) och be om en ny kopia på ditt förarbevis.

Link to post
Share on other sites

Ligga på om vad? Att få gå utbildningen?

På mitt kompani var det inga konstigheter.

Jag fyllde i anmälningsblanketten skickade til Plutch som vidarebefodra till kompch. Några veckor senare damp det ner en kallelse i maillådan.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      Cornucopia:
       
       
      BREAKING: Amerikanska Gröna baskrarna stationerade heltid i Sverige - tränar hemvärnet i gerillakrigföring mot rysk ockupation
      (https://cornucopia.cornubot.se)
       
      /Per
    • By mskompass
      Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering säger att för att få graden korpral måste man ha genomgått befordringsutbildning. Jag ska bli stfgrpC i en grupp med specialister ( X befattning) Vilken utav gruppbefälsutbildningarna klassas som befordring utbildning? Och vilka utbildningar måste jag gå Gruppbefäl 1 är en självklarhet.
      Men måste jag gå Gruppbefäl 2 eller hoppar man direkt till gruppbefäl X och måste man gå IKG (Instuktörskurs Grund) Har svårt att hitta info om detta och hade uppskattat svar från nån som har koll. 

      Länk till https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-2014-/ffs-2019-07.pdf

      Samma fråga ligger även på en annan tråd då jag inte förstod att man kunde välja hemvärnet som tråd utan att komma in på ungdomstråden.
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,
       
      Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.
       
      När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.
       
      Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?
       
      Phileo,
      Denys
    • By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
×
×
  • Create New...