Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 861
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då kan jag meddela att det är då INGEN i min grupp som väger under 125 pannor med RU. Det kanske finns några på plutonen som gör det, men i det stora hela är vi ganska så stabbiga pojkar i min grupp

Ett fordon som är perfekt för striden är i stort sett oanvändbart utanför striden, Ett fordon avsett för fred är i stort sett oanvändbart i striden. ska man kompromissa får man nåt som är kass på allt

C.S du har helt rätt.   Problememet och ämnet som IGENTLIGEN den här tråden har kommit att handla om är Hv:s roll och uppgifter.   Jag och många andra (vet jag) har alltid sett Hv som ........(hmm

Posted Images

 

det finns tex inget bra ställe att stuva undan PSGn.

 

Det finns ett särskilt fack för den i den högra lådan bak. Lådan som är märkt för understödsvapen.

 

Jag kan ha fel men är inte den menad för KSP och P-Skott

Om jag inte minns fel så får man inte i PSG med Sikte på

Link to post
Share on other sites

 

 

det finns tex inget bra ställe att stuva undan PSGn.

 

Det finns ett särskilt fack för den i den högra lådan bak. Lådan som är märkt för understödsvapen.

 

Jag kan ha fel men är inte den menad för KSP och P-Skott

Om jag inte minns fel så får man inte i PSG med Sikte på

 

Är funkis att stoppa ner PSG:n där också, problemet är att den är lång men det finns ett rör i framkant på lådan så att man får in den på längden.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

det finns tex inget bra ställe att stuva undan PSGn.

 

Det finns ett särskilt fack för den i den högra lådan bak. Lådan som är märkt för understödsvapen.

 

Jag kan ha fel men är inte den menad för KSP och P-Skott

Om jag inte minns fel så får man inte i PSG med Sikte på

 

Är funkis att stoppa ner PSG:n där också, problemet är att den är lång men det finns ett rör i framkant på lådan så att man får in den på längden.

 

 

 

Ok ja säger du det så.. Då är det bara vår snajper som är för rädd om bössan :)

Link to post
Share on other sites

Det går att få ner psg i låda.

P-skott skall vara i därför avsett fack (främst).

Finns inga hinder att fylla upp hundburen med mtrl ifall det inte finns någon jycke.

 

Det som suger på riktigt är släpen. Jag vill ha ett snack med den som beslutade om dessa.

Link to post
Share on other sites

Bagageutrymmet är ju avsett för att få plats med personlig mtrl för en skyttegrupp.

Det har ju liksom inte varit tanken någonstans under processen att all mtrl ska kunna knôkas in i själva fordonet. Transportera övrig mtrl har man TGB30 och släpkärra till.

Uppfattade inte heller vad som mer specifikt var fel med släpet? Är väl toppen att man slipper ännu fler behörigheter?

 

Sen det här med att det tar tid att komma åt mtrl när/om det smäller. Det man behöver när det smäller är sin ak och stridsutrustning. Är hotbilden så hög att det finns risk för att bli påskjuten så har man ju givetvis stridsutrustning på sig och sin ak inne i kupén. Stridspackningen behövs ju liksom inte på momangen.

 

Att åka från Revinge till Halmstad i PB8 är riktigt behagligt. Uppgifter gör gällande att samma förflyttning i en TBG20 inte är riktigt lika behagligt.

Det är en minibuss för att kunna köra ut HV-soldater till skyddsobjekt. Det är det den är till för och det är så den ska användas :) Inte som en Galt, TGB20, Bandvagn eller PBV.

Link to post
Share on other sites

Har precis kommit hem från övning och kört med PB8 i tglådan med skyttegrupp i.

 

Ja bagageutrymmet är smått begränsat men man får in allas stridspackningar samt stridsutr samt am.

 

Vår övning i nu var tillämpad vilket innebar att strudsutr var påtagen över tid och således bar vi den även när vi åkte i samt framförde fordonet.

Vapnena låg på golven eller hölls i hand.

 

Så allt tjafs om att man inte får kommer från när man ska från ex.vis kasun till skjutbanan eller övningstg.

 

Sen som grädde på moset.

PB8 är ett fordon framtaget för skyttegrupperna inte trossgruppen. Trossgruppen har sina lastbilar.

Så behovet att ta bort hundburen för att trycka in mer utr finns inte.

 

Vad gäller släpet så löste vi lastningen med IBC pall med pressening i för trossen samt en pall med 2 av kronans pallkragar och lock för förlutr.

 

Samt ytterligare en gång positivt överraskad hur denna bil tar sig fram trots sina brister.

 

Största nackdelen är att man ej kan mörkalägga belysningen helt.

Link to post
Share on other sites

Så här ser den äldre Sprintern i FM ut. Mer fältanpassad målning och tillbehör.

s_ptgb5_1.jpg

 

Jag har inget problem med att vi skall ha en släpkärra. Jag har dock problem med att vi fått ett obromsat, omålat och kåplöst släp.

 

Sånt stör jag mig också på. Dåligt att man börjat tumma på att all materiel ska vara fältanpassad i färg mm.

Link to post
Share on other sites

Jag har inget problem med att vi skall ha en släpkärra. Jag har dock problem med att vi fått ett obromsat, omålat och kåplöst släp.

Det verkar som om varje utb.grp kommer att ordna sina släp på olika sätt. Min utb.grp. har gått ut med att de ska ta fram ett enkelt kapell till släpet. Exakt hur det kommer att se ut var inte klart när vi fick informationen, de ville provlasta släpet först ett par gånger för att se hur mycket kapell som behövdes.

 

Men ja, en bättre färgsättning hade varit bra.

Link to post
Share on other sites

Efter helgens pb8 kurs så har jag gjort några observeringar. Vi hade både den äldre och den nyare serien så vi fick känna och klämma på båda.

Skillnaden mellan dessa var att de nyare har:
1. Möjlighet att köra med släckt belysning, dock fungerar blinkers och bromsljus fortfarande samt att intrumentbelysningen av någon anledning lyser skitstarkt när ytterbelysningen är släckt.
2. De nyare har även ADblue, med sina för och nackdelar. Kablage till detta hänger fritt under bilen.
3. Indikationslampa på att huvudströmmen till tillbehören(hundbursfläkt, ledbelysning inne, radio) är tillslagen.
4. Det finns även bluetooth i stereon.

Vi fick även pilla på stabsmodellen som är designad för plutonsnivå, där fanns det möjlighet för RA180, Motorola och Rakel, hållare för whiteboardtavlor, vändbara stolar vid arbetsutrymmet, koppling för extern el från t.ex elverk eller liknande och 2st fordonsantenner på taket. Det finns även fäste för högantenn direkt på bilen och möjlighet att dra in kablage via ett rör bak på bilen. All extra radiomtrl som drivs av ett separat batteri sitter i hundburen och kyls av hundburens ventilationsfläkt så man förlorar inget lastutrymme. Det finns möjlighet att sitta vid arbetsplatsen bältad under körning, dock är det tydligen inte tillåtet...

Och nu kommer vi till släpet. Visst, det är ett simpelt och smidigt fogelstasläp men, med en bil som väger 5ton och får köras på B-kort i försvaret så är det väl inte så svårt att sätta dit ett bromsat 1tons släp med kåpa som faktiskt syns i backspeglarna? Bilen klarar av 3.5ton släp enligt instruktionsboken.

Summa summarium, helt ok fordon för vad det är designat för. Släpet är skit. Stabsbilen är bra.

Arbetsstationen i stabsbilen.
http://sv.tinypic.com/r/kf5xk6/9
Underredet på stabsbilen/nya modellen.
http://sv.tinypic.com/r/5a1id3/9
Instrumentbräda på stabsbilen/nya modellen.
http://sv.tinypic.com/r/28hfqd3/9

Edited by Berg
Link to post
Share on other sites

HotelAlpha: öppnat bak och tittat ? bagageutrymmet är byggt för en "skyttegrupp" i hemvärnet med hund. De går inte ens att montera bort hundburar och liknande om användaren har andra behov. Du vet de finns Stab/tross också och de har lite annorlunda behov. Jag tror inte ens inredningen passar alla "skyttegrupper"

Har absolut " tittat " där bak, ser fortfarande inte problemet med en fältlastad skyttegrupp. Stridspackning, vapen, am, vatten osv får plats, tross och förläggningsmtrl på släpet. Hundburen funkar ypperligt att lasta i om hund ej medförs... SoT har mig veterligen inga PB8 så då är det problemet löst... Det som stör mig mest är att man inte får åka baklänges i ledningsbilen trots att platsen är bakåtvänd(stolen måste vändas framåt vid färd..)

Link to post
Share on other sites

Det här med kapell på släpet tror jag är en halvdann lösning. Detta då det kräver att man ändå lastsäkrar grejerna på släpet plus att man måste ta av kapellet vid av/ pålastning.

 

Vi har löst problemet med att ha vår förlmtrl fältpackad i pallar samt att ha fått tag på IBC pall med tankar som ska kapas till och göras iordning för att kunna ha trosspackning i.

Vi körde IBC pall utan tank på SÖFen sist men med pressenning istället för att fuktskydda trossarna.

Bild på vår lösning

http://imageshack.us/photo/my-images/905/nNEwLw.jpg

Tvärställer man förlpallen så får man plats med ytterligare en pall bakom för övrig mtrl.

 

Jag läser också att folk anser att bilarna inte är fältmässigt målade. Hur menar ni då? Att de inte är mönstermålade beror på att garantin gäller än.

 

Ledningsfordon för kompstaben finns redan i form av 1112an.

PB8 plutledningsfordon är just för plutledningen.

Edited by 1.skalman
Link to post
Share on other sites

Fortfarande inte så att Pb8 ska ersätt några fordon i Sot, har ni hyrbilar beror det på att ni saknar tilldelning av ngn annan sort, då är det väl bättre att FM inskaffar det som Sot SKA ha istället för Pb8. KompL på Bevakning ska få en Ledningsbil enligt listorna, vi får se hur det funkar...

Link to post
Share on other sites

Hotelalpha: de vore ju praktiskt rent underhållsmässigt om alla minibussar/skåpbilar kommer från samma grundmodell, ett problem tror jag att de var ganska nyss som HV fick fordon tilldelat så jag tror att de råder en viss osäkerhet hur många som behövs av vilken typ.

Link to post
Share on other sites

Min bedömning är att Pb8erna är för små för att fungera som trossfordon när det gäller, antingen så åker man med en massa minibussar eller så får man med sig det mesta på ett fåtal större transportfordon.

Link to post
Share on other sites

Chassi: Glöm trossen för en stund, vad jag förstår funkar lastbil utmärkt, de skulle vara sjukvårdarna som skulle behöva något annat. Men när de gäller Staben, varför skulle de köra TGB 40 om de mesta om inte allt går att få in i en skåpbil ? sen är ju Lastbil långt från optimal för persontransport.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      Cornucopia:
       
       
      BREAKING: Amerikanska Gröna baskrarna stationerade heltid i Sverige - tränar hemvärnet i gerillakrigföring mot rysk ockupation
      (https://cornucopia.cornubot.se)
       
      /Per
    • By mskompass
      Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering säger att för att få graden korpral måste man ha genomgått befordringsutbildning. Jag ska bli stfgrpC i en grupp med specialister ( X befattning) Vilken utav gruppbefälsutbildningarna klassas som befordring utbildning? Och vilka utbildningar måste jag gå Gruppbefäl 1 är en självklarhet.
      Men måste jag gå Gruppbefäl 2 eller hoppar man direkt till gruppbefäl X och måste man gå IKG (Instuktörskurs Grund) Har svårt att hitta info om detta och hade uppskattat svar från nån som har koll. 

      Länk till https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-2014-/ffs-2019-07.pdf

      Samma fråga ligger även på en annan tråd då jag inte förstod att man kunde välja hemvärnet som tråd utan att komma in på ungdomstråden.
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,
       
      Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.
       
      När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.
       
      Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?
       
      Phileo,
      Denys
    • By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
×
×
  • Create New...