Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 861
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Då kan jag meddela att det är då INGEN i min grupp som väger under 125 pannor med RU. Det kanske finns några på plutonen som gör det, men i det stora hela är vi ganska så stabbiga pojkar i min grupp

Ett fordon som är perfekt för striden är i stort sett oanvändbart utanför striden, Ett fordon avsett för fred är i stort sett oanvändbart i striden. ska man kompromissa får man nåt som är kass på allt

C.S du har helt rätt.   Problememet och ämnet som IGENTLIGEN den här tråden har kommit att handla om är Hv:s roll och uppgifter.   Jag och många andra (vet jag) har alltid sett Hv som ........(hmm

Posted Images

Det kommer nog beställas fler PB 8 framöver. Kompaniledningarna (hjulgående) behöver ett nytt ledningsfordon för att ersätta tgb 11 och då kanske plutonledningsvagnen fungerar annars krävs en speciell kompledningsbil. Sjukvårdsgrupperna behöver också en speciell version av PB 8 och jag vet att det pratats om det.

 

Sen behövs det också fler vanliga PB 8 eftersom nuvarande beställning inte räcker för alla hjulgående insatsplutoner.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Det kommer nog beställas fler PB 8 framöver. Kompaniledningarna (hjulgående) behöver ett nytt ledningsfordon för att ersätta tgb 11 och då kanske plutonledningsvagnen fungerar annars krävs en speciell kompledningsbil. Sjukvårdsgrupperna behöver också en speciell version av PB 8 och jag vet att det pratats om det.

 

Sen behövs det också fler vanliga PB 8 eftersom nuvarande beställning inte räcker för alla hjulgående insatsplutoner.

jag har precis kommit tillbaka till från en övning, där vi använde PB8. Har vi inte mer utrymme att spela med är det nog så bra det blir. Jämfört med Tgb 11 känns ju arbetsutrymmet i plutonsledningsbilen enormt. några större ändringar tror jag inte är nödvändigt.

sjukvårdarna borde där emot ha en specialversion.

 

angående terrängframkomligheten så får vi ändå strida som forna tiders dragoner i och med att både PB8 och tgb versionerna inte ens är splitterskyddade. Sen går de ju att köra den i terräng som liknar en åker.

 

släpet är för smalt, de syns inte i backspeglarna, sen anser jag fortfarande att en last version hade varit bra.

Link to post
Share on other sites

Ja en "vanlig" skåpbil med inredning skulle sitta fint.

Många pratar om att de skulle vilja se en flakmodell men jag håller inte med utan kör samma kaross med 2 skjutdörrar på sidorna samt bakdörrar så smälter den in bland de andra PB8orna. Man kan ju låsa ena skjutdörren och använda den sidan för lastning alternativt ha hyllsystem ovan som man kan komma åt från båda håll.

 

Vad avser framkomlighet i tg så klarar den mer än åkermark

Link to post
Share on other sites

Ja en "vanlig" skåpbil med inredning skulle sitta fint.

Många pratar om att de skulle vilja se en flakmodell men jag håller inte med utan kör samma kaross med 2 skjutdörrar på sidorna samt bakdörrar så smälter den in bland de andra PB8orna. Man kan ju låsa ena skjutdörren och använda den sidan för lastning alternativt ha hyllsystem ovan som man kan komma åt från båda håll.

 

Vad avser framkomlighet i tg så klarar den mer än åkermark.

 

Släpet håller jag med om. Det är snäppet för smalt.

De är precis vad jag vill ha, Skåp versionen skulle ju dessutom kunna användas som sjuktransport.

 

åkermark är vad som jag vet att den klarar utan problem. om den klarar mer, så är de utmärkt.

Link to post
Share on other sites

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

Link to post
Share on other sites

Jag har jättesvårt att se hur PBV502 passar ett förband som har skyddsvaktstjänst som huvuduppgift. Än mindre ser jag hur det skulle finnas tid att hinna med att vårda dessa reliker.

Jag har också jättesvårt att se hur logorg för ett system som PBV502 hade kunnat pressas in på HVs axlar.

 

På vilket sätt skulle PBV502 öka hemvärnets förmåga att skydda och bevaka område/objekt? Vad tillför det som saknas idag?

Det finns verkligen _långt_ mer skriande behov för HV än reliker från förr.

 

Hemvärnet är ett förband som består av skyddsvakter. Huvuduppgiften är skyddsvakt. Jobbet är att resten av FM ska slippa binda upp personal på skydd/bevakning.

 

I en helhet tillför PB8 mer till HV än vad PBV502 någonsin hade kunnat göra. Nämligen en större förmåga att lösa huvuduppgiften skydda/bevaka.

Edited by Nestor
Link to post
Share on other sites

 

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

 

Har du någonsin suttit i öststatsreliken ? Vi gjorde en ca 11 mil lång fordonsmarsch i helgen, enkel väg. hade vi haft fordon enligt ditt förslag hade de inneburit att vi ändå hade behövt minibussar och lastbilar för det. De eller också en långsam förmodligen längre och obekvämare fordonsmarsch på småvägar. Vidare undrar jag hur du tänkte när terrängbilarna skall ersättas med ett fordon som är i samma åldersklass. tillför den något mer än framkomlighet.

 

När de gäller kostnaden är din kalkyl felaktig: en korrekt kalkyl vore, (anskaffningspris per pbv 501 + renoveringsbehov +(kostnad för underhåll / år* förväntad ytterligare livslängd))/antal mil per år + driftskostnad/mil. detta jämfört med (anskaffningspris / PB 8+ kostnad för underhåll per år * förväntad livslängd) antal mil per år + driftskostnad per mil. annars jämför du Päron och Äpplen.

Link to post
Share on other sites

 

 

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

 

Har du någonsin suttit i öststatsreliken ? Vi gjorde en ca 11 mil lång fordonsmarsch i helgen, enkel väg. hade vi haft fordon enligt ditt förslag hade de inneburit att vi ändå hade behövt minibussar och lastbilar för det. De eller också en långsam förmodligen längre och obekvämare fordonsmarsch på småvägar. Vidare undrar jag hur du tänkte när terrängbilarna skall ersättas med ett fordon som är i samma åldersklass. tillför den något mer än framkomlighet.

 

När de gäller kostnaden är din kalkyl felaktig: en korrekt kalkyl vore, (anskaffningspris per pbv 501 + renoveringsbehov +(kostnad för underhåll / år* förväntad ytterligare livslängd))/antal mil per år + driftskostnad/mil. detta jämfört med (anskaffningspris / PB 8+ kostnad för underhåll per år * förväntad livslängd) antal mil per år + driftskostnad per mil. annars jämför du Päron och Äpplen.

 

 

Hur jag tänkte? Ja, utöver framkomlighet så har vi splitterskydd, AKAN och om jag inte missminner mig, bildförstärkare och CBRN-skydd. Saker som är ganska så livsavgörande vid fall av krig. Jag är fullt medveten om hur trånga fordonen är inuti, en vän var förare på en Pbv 401 under värnplikten. Men jag sitter gärna obekvämt upp till ett dygn om året i fred om det innebär att jag får en större chans att överleva och kanske rentav klara av min uppgift om skiten väl träffar fläkten. Och fordonen är förvisso gamla, men dom var väldigt nyrenoverade. Inte lika bra som strf 90 vad gäller eldkraft och skydd, men fortfarande inte lika värdelös som en glorifierad fotbollsmammabuss.

 

Varför ska vi räkna anskaffningspris för saker som vi redan anskaffade för 20 år sedan? Varför ska vi renovera fordon som renoverades till skick bättre än nytt så sent som 2001 och som sedan användes ytterst sparsamt, eftersom att de förband som skulle ha dom avvecklades i samma stund som renoveringarna blev klara?

 

Varför är det att jämföra äpplen och päron? Det är förvisso två olika sorters fordon, men dom anskaffas för att utföra samma uppgift: trupptransport för en stor del av rikets soldater. Det ena är solklart bättre lämpat än det andra för den här uppgiften. Det ena hade den "orättvisa" fördelen att den redan fanns i försvarets inventarier och var betald, medan den andra behövde köpas in. Den andra har fördelen att den drar mindre soppa, är billigare att underhålla, kan köras på motorväg (i fredstid) och är bekvämare.

 

Min kalkyl är därmed korrekt och frågan kvarstår: Hur många år skulle det ta innan PB8 skulle spara in 470 000 SEK/Fordon, just via underhåll, soppaförbrukning och utbildning? Någon insatt får gärna svara, men jag finner det ytterst tveksamt till att det skulle vara mindre än 20 år. Och 20 år är någonstans den livslängd jag räknar med för ett exemplar av respektive fordon i hemvärnet.

Edited by darkjak
Link to post
Share on other sites

Finns otroligt mycket material som vi kastat bort till vrakpriser de sista 15 åren, saker som vi nu säkerligen kunna haft god användning av nu när vi är i behov att öka vårt försvar.

Känns lite meningslöst att diskutera sånt som vi redan sålt. Javisst en Bpv 401 eller 501 säkerligen kunna användas på många olika sätt inom hemvärnet. Mobilt skyddsrum, Närförsvar runt ett objekt, pansar taxi, osv.

Men Pbv 401 och 501 finns inte kvar.

Link to post
Share on other sites

PBV501 hade när jag låg inne och några år plus på det skjutförbud på sin lågtryckskanon pga att det läcktw in för mycket krutgaser i bollhavet.

 

Man får väl ändå räkna in vad det skulle kosta att utbilda förare på dessa PBVer också.

Jag menar det lär inte räcka med en 2x5 dagars utbildning.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

 

Har du någonsin suttit i öststatsreliken ? Vi gjorde en ca 11 mil lång fordonsmarsch i helgen, enkel väg. hade vi haft fordon enligt ditt förslag hade de inneburit att vi ändå hade behövt minibussar och lastbilar för det. De eller också en långsam förmodligen längre och obekvämare fordonsmarsch på småvägar. Vidare undrar jag hur du tänkte när terrängbilarna skall ersättas med ett fordon som är i samma åldersklass. tillför den något mer än framkomlighet.

 

När de gäller kostnaden är din kalkyl felaktig: en korrekt kalkyl vore, (anskaffningspris per pbv 501 + renoveringsbehov +(kostnad för underhåll / år* förväntad ytterligare livslängd))/antal mil per år + driftskostnad/mil. detta jämfört med (anskaffningspris / PB 8+ kostnad för underhåll per år * förväntad livslängd) antal mil per år + driftskostnad per mil. annars jämför du Päron och Äpplen.

 

 

Hur jag tänkte? Ja, utöver framkomlighet så har vi splitterskydd, AKAN och om jag inte missminner mig, bildförstärkare och CBRN-skydd. Saker som är ganska så livsavgörande vid fall av krig. Jag är fullt medveten om hur trånga fordonen är inuti, en vän var förare på en Pbv 401 under värnplikten. Men jag sitter gärna obekvämt upp till ett dygn om året i fred om det innebär att jag får en större chans att överleva och kanske rentav klara av min uppgift om skiten väl träffar fläkten. Och fordonen är förvisso gamla, men dom var väldigt nyrenoverade. Inte lika bra som strf 90 vad gäller eldkraft och skydd, men fortfarande inte lika värdelös som en glorifierad fotbollsmammabuss.

 

Varför ska vi räkna anskaffningspris för saker som vi redan anskaffade för 20 år sedan? Varför ska vi renovera fordon som renoverades till skick bättre än nytt så sent som 2001 och som sedan användes ytterst sparsamt, eftersom att de förband som skulle ha dom avvecklades i samma stund som renoveringarna blev klara?

 

Varför är det att jämföra äpplen och päron? Det är förvisso två olika sorters fordon, men dom anskaffas för att utföra samma uppgift: trupptransport för en stor del av rikets soldater. Det ena är solklart bättre lämpat än det andra för den här uppgiften. Det ena hade den "orättvisa" fördelen att den redan fanns i försvarets inventarier och var betald, medan den andra behövde köpas in. Den andra har fördelen att den drar mindre soppa, är billigare att underhålla, kan köras på motorväg (i fredstid) och är bekvämare.

 

Min kalkyl är därmed korrekt och frågan kvarstår: Hur många år skulle det ta innan PB8 skulle spara in 470 000 SEK/Fordon, just via underhåll, soppaförbrukning och utbildning? Någon insatt får gärna svara, men jag finner det ytterst tveksamt till att det skulle vara mindre än 20 år. Och 20 år är någonstans den livslängd jag räknar med för ett exemplar av respektive fordon i hemvärnet.

 

Problemet är ju att hemvärnet inte har uppgiften att ägna sig åt mekaniserad strid. Insatts kompanierna övar Åtta dygn per år, inte ett. all längre fredstransport av Pbv 501 skulle ändå ske med lastbil och personal med annat fordon. Knepiga saker händer när ett fordon placeras i förråd i femton år. torrluft eller inte. Jag vet inte hur många övningsfält som tillåter övande med automatkanon. Frågan är hur många som existera, hur många som skulle behövas ytterligare.

 

Du missa också att ditt förslag binder tre personer för att flytta sex passagerare. Pb 8 behövs en för att flytta åtta passagerare. För övrigt har jag inte nu koll på vad lastbilstransporter går lös på. men jag har en misstanke att de transporterna inte är billiga.

Link to post
Share on other sites

Om ett förband ska kunna verka inom en radie av 600km, så är väl bandgående fordon ganska dumt att satsa på. Speciellt med tanke på bristen på transportfordon som kan transportera dessa bandgående fordon längre sträckor.

 

Gillade mer tanken på norska hv fordon, ett helt annat tänk än våra Pb8, nej inte heller splitterskyddade, men med en ganska rejäl beväpning.

Link to post
Share on other sites

Om ett förband ska kunna verka inom en radie av 600km, så är väl bandgående fordon ganska dumt att satsa på. Speciellt med tanke på bristen på transportfordon som kan transportera dessa bandgående fordon längre sträckor.

 

Gillade mer tanken på norska hv fordon, ett helt annat tänk än våra Pb8, nej inte heller splitterskyddade, men med en ganska rejäl beväpning.

Har du någon länk som visar hur de norska Hv fordonet ser ut.

Link to post
Share on other sites

 

Om ett förband ska kunna verka inom en radie av 600km, så är väl bandgående fordon ganska dumt att satsa på. Speciellt med tanke på bristen på transportfordon som kan transportera dessa bandgående fordon längre sträckor.

 

Gillade mer tanken på norska hv fordon, ett helt annat tänk än våra Pb8, nej inte heller splitterskyddade, men med en ganska rejäl beväpning.

Har du någon länk som visar hur de norska Hv fordonet ser ut.

 

Se filmen i reportaget från Östersund.

http://www.op.se/jamtland/ostersund/norsk-militar-i-krigsforbandsovning-pa-ostersunds-gator

Link to post
Share on other sites

 

 

Om ett förband ska kunna verka inom en radie av 600km, så är väl bandgående fordon ganska dumt att satsa på. Speciellt med tanke på bristen på transportfordon som kan transportera dessa bandgående fordon längre sträckor.

 

Gillade mer tanken på norska hv fordon, ett helt annat tänk än våra Pb8, nej inte heller splitterskyddade, men med en ganska rejäl beväpning.

Har du någon länk som visar hur de norska Hv fordonet ser ut.

 

Se filmen i reportaget från Östersund.

http://www.op.se/jamtland/ostersund/norsk-militar-i-krigsforbandsovning-pa-ostersunds-gator

 

Jag hade gärna sett något vapen på PB8 och kanske bytt ut bandvagnsplutonen mot de norska terrängbilarna, med deras beväpning. åtminstone en spaningspluton per bataljon.

Link to post
Share on other sites

Tja.. Även jag är en försvarare av PB8, men man kan ju faktiskt aldrig ha för många kulsprutor... :)

 

Precis, en tksp i varje fordon, med en ksp-58 monterad vid varje passagerarplats i framsätet, så är det ganska troligt att det blir mycket bly i luften direkt vid ett möjligt eldöverfall.

Edited by Frippe
Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

 

Har du någonsin suttit i öststatsreliken ? Vi gjorde en ca 11 mil lång fordonsmarsch i helgen, enkel väg. hade vi haft fordon enligt ditt förslag hade de inneburit att vi ändå hade behövt minibussar och lastbilar för det. De eller också en långsam förmodligen längre och obekvämare fordonsmarsch på småvägar. Vidare undrar jag hur du tänkte när terrängbilarna skall ersättas med ett fordon som är i samma åldersklass. tillför den något mer än framkomlighet.

 

När de gäller kostnaden är din kalkyl felaktig: en korrekt kalkyl vore, (anskaffningspris per pbv 501 + renoveringsbehov +(kostnad för underhåll / år* förväntad ytterligare livslängd))/antal mil per år + driftskostnad/mil. detta jämfört med (anskaffningspris / PB 8+ kostnad för underhåll per år * förväntad livslängd) antal mil per år + driftskostnad per mil. annars jämför du Päron och Äpplen.

 

 

Hur jag tänkte? Ja, utöver framkomlighet så har vi splitterskydd, AKAN och om jag inte missminner mig, bildförstärkare och CBRN-skydd. Saker som är ganska så livsavgörande vid fall av krig. Jag är fullt medveten om hur trånga fordonen är inuti, en vän var förare på en Pbv 401 under värnplikten. Men jag sitter gärna obekvämt upp till ett dygn om året i fred om det innebär att jag får en större chans att överleva och kanske rentav klara av min uppgift om skiten väl träffar fläkten. Och fordonen är förvisso gamla, men dom var väldigt nyrenoverade. Inte lika bra som strf 90 vad gäller eldkraft och skydd, men fortfarande inte lika värdelös som en glorifierad fotbollsmammabuss.

 

Varför ska vi räkna anskaffningspris för saker som vi redan anskaffade för 20 år sedan? Varför ska vi renovera fordon som renoverades till skick bättre än nytt så sent som 2001 och som sedan användes ytterst sparsamt, eftersom att de förband som skulle ha dom avvecklades i samma stund som renoveringarna blev klara?

 

Varför är det att jämföra äpplen och päron? Det är förvisso två olika sorters fordon, men dom anskaffas för att utföra samma uppgift: trupptransport för en stor del av rikets soldater. Det ena är solklart bättre lämpat än det andra för den här uppgiften. Det ena hade den "orättvisa" fördelen att den redan fanns i försvarets inventarier och var betald, medan den andra behövde köpas in. Den andra har fördelen att den drar mindre soppa, är billigare att underhålla, kan köras på motorväg (i fredstid) och är bekvämare.

 

Min kalkyl är därmed korrekt och frågan kvarstår: Hur många år skulle det ta innan PB8 skulle spara in 470 000 SEK/Fordon, just via underhåll, soppaförbrukning och utbildning? Någon insatt får gärna svara, men jag finner det ytterst tveksamt till att det skulle vara mindre än 20 år. Och 20 år är någonstans den livslängd jag räknar med för ett exemplar av respektive fordon i hemvärnet.

 

Problemet är ju att hemvärnet inte har uppgiften att ägna sig åt mekaniserad strid. Insatts kompanierna övar Åtta dygn per år, inte ett. all längre fredstransport av Pbv 501 skulle ändå ske med lastbil och personal med annat fordon. Knepiga saker händer när ett fordon placeras i förråd i femton år. torrluft eller inte. Jag vet inte hur många övningsfält som tillåter övande med automatkanon. Frågan är hur många som existera, hur många som skulle behövas ytterligare.

 

Du missa också att ditt förslag binder tre personer för att flytta sex passagerare. Pb 8 behövs en för att flytta åtta passagerare. För övrigt har jag inte nu koll på vad lastbilstransporter går lös på. men jag har en misstanke att de transporterna inte är billiga.

 

Jag vet, men fordonsmarscherna i sig är väl sällan mer än 24h/år? Och det är ju det du invände mot. Vad gäller fredstransport är frågan om det är nödvändigt. Hemvärnet övar väl sällan mer än några få plutoner åt gången. Då kan man helt enkelt köra ut till fält medelst privata/hyrda/begagnade personbilar och låna det lokala förbandets BMP.

 

Jag är också tveksam till att det hände så mycket med fordonen. Dom var ju trots allt avsedda att massproduceras, köras ut till ett fält och stå utomhus i väder och vind tills dom behövs. Tjeckerna bedömde att dom var i gott skick och samtliga rullade ombord på färjan för egen maskin.

Link to post
Share on other sites

Darkjak du har alltid varit en skojjare.

​Det du egentligen pratar om först och främst är ekonomi, du får gärna förklara hur hemvärnet ska kunna hantera sina "nya" fina PBVer från en svunnen tid.

​Det duger inte att bara ropa högt utan du får tusan komma med ett vettigt förslag, förklara hur utb ska vidmakthållas och utvecklas på förbandet, hur ska förbandet klara av det enorma underhållsbehovet som kommer medfölja PBVerna, TOLO, var ska förbanden öva, alla hemvärnsförband har inte nära till ett pansarövningsfält.

​Dessutom så finns det ingen AKAN på dem så inte ens där får du rätt, och lågtryckskanonen kan man väl skrämma någon med innan du blir utskjuten eftersom du röjt din position.

​Något de absolut hade fungerat som är skenmål eller vrak som spärrar av vägpartier.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

Förut gnälldes det för att vi kulle få sprinter övht, nu när vi fått sprinterbussarna så gnälls det (av principskäl) fortfarande.

Anser fortfarande att det är en dumsnål lösning.

Säg vad du vill, men jag anser fortfarande att det hade varit bättre om HV hade fått dom där BMP'erna som försvaret sålde för några år sedan.

 

Hur många övningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll och hur många års torrförvaring hade behövts innan PB8 hade lönat sig? Vad jag hört kostar varje PB8 runt halvmillen. Vi sålde våra BMP för 30 papp stycket. Jag skulle gissa att det skulle ta 20-30 år innan Sprintern skulle spara in diffen på 470 000/styck. Kommer dom ens finnas så länge?

 

Har du någonsin suttit i öststatsreliken ? Vi gjorde en ca 11 mil lång fordonsmarsch i helgen, enkel väg. hade vi haft fordon enligt ditt förslag hade de inneburit att vi ändå hade behövt minibussar och lastbilar för det. De eller också en långsam förmodligen längre och obekvämare fordonsmarsch på småvägar. Vidare undrar jag hur du tänkte när terrängbilarna skall ersättas med ett fordon som är i samma åldersklass. tillför den något mer än framkomlighet.

 

När de gäller kostnaden är din kalkyl felaktig: en korrekt kalkyl vore, (anskaffningspris per pbv 501 + renoveringsbehov +(kostnad för underhåll / år* förväntad ytterligare livslängd))/antal mil per år + driftskostnad/mil. detta jämfört med (anskaffningspris / PB 8+ kostnad för underhåll per år * förväntad livslängd) antal mil per år + driftskostnad per mil. annars jämför du Päron och Äpplen.

 

 

Hur jag tänkte? Ja, utöver framkomlighet så har vi splitterskydd, AKAN och om jag inte missminner mig, bildförstärkare och CBRN-skydd. Saker som är ganska så livsavgörande vid fall av krig. Jag är fullt medveten om hur trånga fordonen är inuti, en vän var förare på en Pbv 401 under värnplikten. Men jag sitter gärna obekvämt upp till ett dygn om året i fred om det innebär att jag får en större chans att överleva och kanske rentav klara av min uppgift om skiten väl träffar fläkten. Och fordonen är förvisso gamla, men dom var väldigt nyrenoverade. Inte lika bra som strf 90 vad gäller eldkraft och skydd, men fortfarande inte lika värdelös som en glorifierad fotbollsmammabuss.

 

Varför ska vi räkna anskaffningspris för saker som vi redan anskaffade för 20 år sedan? Varför ska vi renovera fordon som renoverades till skick bättre än nytt så sent som 2001 och som sedan användes ytterst sparsamt, eftersom att de förband som skulle ha dom avvecklades i samma stund som renoveringarna blev klara?

 

Varför är det att jämföra äpplen och päron? Det är förvisso två olika sorters fordon, men dom anskaffas för att utföra samma uppgift: trupptransport för en stor del av rikets soldater. Det ena är solklart bättre lämpat än det andra för den här uppgiften. Det ena hade den "orättvisa" fördelen att den redan fanns i försvarets inventarier och var betald, medan den andra behövde köpas in. Den andra har fördelen att den drar mindre soppa, är billigare att underhålla, kan köras på motorväg (i fredstid) och är bekvämare.

 

Min kalkyl är därmed korrekt och frågan kvarstår: Hur många år skulle det ta innan PB8 skulle spara in 470 000 SEK/Fordon, just via underhåll, soppaförbrukning och utbildning? Någon insatt får gärna svara, men jag finner det ytterst tveksamt till att det skulle vara mindre än 20 år. Och 20 år är någonstans den livslängd jag räknar med för ett exemplar av respektive fordon i hemvärnet.

 

Problemet är ju att hemvärnet inte har uppgiften att ägna sig åt mekaniserad strid. Insatts kompanierna övar Åtta dygn per år, inte ett. all längre fredstransport av Pbv 501 skulle ändå ske med lastbil och personal med annat fordon. Knepiga saker händer när ett fordon placeras i förråd i femton år. torrluft eller inte. Jag vet inte hur många övningsfält som tillåter övande med automatkanon. Frågan är hur många som existera, hur många som skulle behövas ytterligare.

 

Du missa också att ditt förslag binder tre personer för att flytta sex passagerare. Pb 8 behövs en för att flytta åtta passagerare. För övrigt har jag inte nu koll på vad lastbilstransporter går lös på. men jag har en misstanke att de transporterna inte är billiga.

 

Jag vet, men fordonsmarscherna i sig är väl sällan mer än 24h/år? Och det är ju det du invände mot. Vad gäller fredstransport är frågan om det är nödvändigt. Hemvärnet övar väl sällan mer än några få plutoner åt gången. Då kan man helt enkelt köra ut till fält medelst privata/hyrda/begagnade personbilar och låna det lokala förbandets BMP.

 

Jag är också tveksam till att det hände så mycket med fordonen. Dom var ju trots allt avsedda att massproduceras, köras ut till ett fält och stå utomhus i väder och vind tills dom behövs. Tjeckerna bedömde att dom var i gott skick och samtliga rullade ombord på färjan för egen maskin.

 

Förflyttningar under övning, förflyttningar skall kunna ske åtminstone kompanivis. en av poängerna med att skaffa fordon var ju att vi inte skulle se ut som vi plundrat en försäljare av begagnade bilar under marsch. Större delen av HV fordon skulle alltså enligt din modell vara förrådsställda och ett antal Utbildnings vagnar köras mycket. vagnarna skulle dessutom kulspruta med en för landet udda kaliber.

 

En intressant detalj är att priset för att hyra en tungtransport med lastbil börjar vid tusenkronor timmen per fordon och förare och ja fordonen behöver tas ut då och då och luftas för att se att de fungerar. Skall transporten utgå från någon av storstadsregionerna blir de mångdubbelt dyrare.

Link to post
Share on other sites

Darkjak du har alltid varit en skojjare.

 

​Det du egentligen pratar om först och främst är ekonomi, du får gärna förklara hur hemvärnet ska kunna hantera sina "nya" fina PBVer från en svunnen tid.

​Det duger inte att bara ropa högt utan du får tusan komma med ett vettigt förslag, förklara hur utb ska vidmakthållas och utvecklas på förbandet, hur ska förbandet klara av det enorma underhållsbehovet som kommer medfölja PBVerna, TOLO, var ska förbanden öva, alla hemvärnsförband har inte nära till ett pansarövningsfält.

 

​Dessutom så finns det ingen AKAN på dem så inte ens där får du rätt, och lågtryckskanonen kan man väl skrämma någon med innan du blir utskjuten eftersom du röjt din position.

 

​Något de absolut hade fungerat som är skenmål eller vrak som spärrar av vägpartier.

Så du menar att försvarsledningen var skogstokig när dom införskaffade dessa fordon från första början? De faktorer du räknar upp, med annorlunda ammunition etc, är inte annorlunda idag än 1994 då fordonen först beställdes eller när fordonen levereades 2001.

 

 

Sedan säger jag inte att jag har rätt, men jag ställer samma fråga om och om igen: vet någon hur många år det kommer ta för PB8 att vara ekonomiskt lönsam? PB8 kostar vad jag har hört 500 000kr/st. BPV501 såldes för 30 000kr/st. Då får vi en diff på 470 000/fordon. Så långt kan man inte ifrågasätta min matematik. Sedan är frågan: hur många utbildningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll, hur många månaders torrförvaring och hur många utbildningstimmar får man för dessa 470 000?

Edited by darkjak
Link to post
Share on other sites

 

Darkjak du har alltid varit en skojjare.

 

​Det du egentligen pratar om först och främst är ekonomi, du får gärna förklara hur hemvärnet ska kunna hantera sina "nya" fina PBVer från en svunnen tid.

​Det duger inte att bara ropa högt utan du får tusan komma med ett vettigt förslag, förklara hur utb ska vidmakthållas och utvecklas på förbandet, hur ska förbandet klara av det enorma underhållsbehovet som kommer medfölja PBVerna, TOLO, var ska förbanden öva, alla hemvärnsförband har inte nära till ett pansarövningsfält.

 

​Dessutom så finns det ingen AKAN på dem så inte ens där får du rätt, och lågtryckskanonen kan man väl skrämma någon med innan du blir utskjuten eftersom du röjt din position.

 

​Något de absolut hade fungerat som är skenmål eller vrak som spärrar av vägpartier.

Så du menar att försvarsledningen var skogstokig när dom införskaffade dessa fordon från första början? De faktorer du räknar upp, med annorlunda ammunition etc, är inte annorlunda idag än 1994 då fordonen först beställdes eller när fordonen levereades 2001.

 

 

Sedan säger jag inte att jag har rätt, men jag ställer samma fråga om och om igen: vet någon hur många år det kommer ta för PB8 att vara ekonomiskt lönsam? PB8 kostar vad jag har hört 500 000kr/st. BPV501 såldes för 30 000kr/st. Då får vi en diff på 470 000/fordon. Så långt kan man inte ifrågasätta min matematik. Sedan är frågan: hur många utbildningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll, hur många månaders torrförvaring och hur många utbildningstimmar får man för dessa 470 000?

 

A de var aldrig meningen att vara annat än en tillfällig lösning i väntan på att tillräckligt många stridsfordon 90 skulle levereras.

B hur ser du på de underhållsbehov och brist på övningsfält som lär bli effekten. övningstid som läggs på rena transporter.

c som redan påpekats var de obsoleta redan på åttiotalet.

D de fanns inte kvar när PB8 togs fram, och du bör räkna på vad de kostar att köpa in nu. inte vad staten sålde de för tidigare.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Sedan säger jag inte att jag har rätt, men jag ställer samma fråga om och om igen: vet någon hur många år det kommer ta för PB8 att vara ekonomiskt lönsam?

 

 

Finns inget militärt fordon som kan vara ekonomiskt lönsamt. Det kan vara mer eller mindre dyrt, men inte ekonomiskt lönsamt, för det förutsätter att du kan tjäna pengar på det. Vilket inte är fallet.

Link to post
Share on other sites
  • BlåGul -1

 

 

Sedan säger jag inte att jag har rätt, men jag ställer samma fråga om och om igen: vet någon hur många år det kommer ta för PB8 att vara ekonomiskt lönsam? PB8 kostar vad jag har hört 500 000kr/st. BPV501 såldes för 30 000kr/st. Då får vi en diff på 470 000/fordon. Så långt kan man inte ifrågasätta min matematik. Sedan är frågan: hur många utbildningstimmar, hur mycket soppa, hur mycket underhåll, hur många månaders torrförvaring och hur många utbildningstimmar får man för dessa 470 000?

 

Du ska jämföra PB8 med de fordon som Hv hade när beslutet fattades, inte med ett fordon avsett för helt andra förband. Dina frågor ang prisskillnad är bara löjlig. Jag kan säkerligen trolla till det och visa att PB8 är en billigare lösning än PBV501.

 

För att drifta 501:an i HV krävs:

Nyutbildning av personal i HV samt stödorg (FSV).

Moddning av verkstäder.

Omorganisation av HV med besättningar, TOLO-omg, Tung-tp.

Införskaffande av RD/UE för hela vagnparken.

 

Hemvärnet skulle i fred ha mycket svårt att öva på eller i närheten av sina objekt med vagnarna. Man skulle behöva hyra substitutfordon för ändamålet.

Hemvärnet skulle förlora en hel del av sin rörlighet (enl TTEM).

Hemvärnet skulle förlora en hel del utbildningstid.

 

För ett förlegat fordonssystem.

 

Nej, det är ett av de sämsta förslag jag har hört.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      Cornucopia:
       
       
      BREAKING: Amerikanska Gröna baskrarna stationerade heltid i Sverige - tränar hemvärnet i gerillakrigföring mot rysk ockupation
      (https://cornucopia.cornubot.se)
       
      /Per
    • By mskompass
      Försvarsmaktens föreskrifter om befordran och konstituering säger att för att få graden korpral måste man ha genomgått befordringsutbildning. Jag ska bli stfgrpC i en grupp med specialister ( X befattning) Vilken utav gruppbefälsutbildningarna klassas som befordring utbildning? Och vilka utbildningar måste jag gå Gruppbefäl 1 är en självklarhet.
      Men måste jag gå Gruppbefäl 2 eller hoppar man direkt till gruppbefäl X och måste man gå IKG (Instuktörskurs Grund) Har svårt att hitta info om detta och hade uppskattat svar från nån som har koll. 

      Länk till https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/lagrum/gallande-ffs-2014-/ffs-2019-07.pdf

      Samma fråga ligger även på en annan tråd då jag inte förstod att man kunde välja hemvärnet som tråd utan att komma in på ungdomstråden.
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,
       
      Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.
       
      När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.
       
      Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?
       
      Phileo,
      Denys
    • By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
×
×
  • Create New...