1.skalman Posted September 30, 2017 Report Share Posted September 30, 2017 IBC'n väger inte så mycket. Ställningen väger nog mest på kanske 20kg. Plasttanken ca 5kg. så det blir inte så farligt. Inget motorbefäl som klankat ner hittills på denna konfig. Ser andra som kör utan pall och det verkar knepigt. Sen finns de dem som kör 2 pall plus 2 dubbelkragar per pall och då drar vikten iväg. Sen väger inte alla eurpall 25kg, vissa mer andra mindre:-). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted October 1, 2017 Author Report Share Posted October 1, 2017 PB 8 passar väldigt bra för Hv och det ska bli roligt att se när de nya varianterna kommer. På sikt tycker jag nog att bevkomp också borde få fordonen. Utbildningstiden och underhåll jmf. de väldigt gamla terrängbilarna är litet så borde nog funka på bevkomp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 10, 2017 Report Share Posted October 10, 2017 Innan jag ringer till mercedes och frågar så frågar jag här. Det har framgått i flera skrifter inför leveransen av Pb8 och på flera sidor på nätet att bilen har låsningsbar differential, jag har dock inte på något sätt kunna hitta något som stödjer detta och det är en frekvent uppkommen fråga på Pb8-utbildningarna men där det är svårt att få konkreta svar. Bakaxeln skulle kunna vara låsningsbar men det finns varken reglage eller elektrisk utrustning som verkar ha med just det att göra, min teori är att den har någon form av lamell/slungdiffsystem men om det vore lamelldiff ör det stå något om aktuell olja till bakaxeln vilket det i nuläget inte gör, därför tror jag att diffen är ospärrad och istället jobbar bilen med 4x4 i kombination med lågväxel och antispinnsystemet. Är det någon som med säkerhet kan svara på hur bakaxeln fungerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted October 11, 2017 Report Share Posted October 11, 2017 Det finns ingen låsbar diffus som på tgb 20 tex utan ett "kraftfördelningssystem" som känner av och fördelar kraften.Systemet är elektriskt och behöver nån sekund eller så för att känna av och börja jobba. Knappen sitter till höger om ratten vid knappen för fyrhjulsdriften som måste vara i kopplad först. Jag tycker att Pb8 är en bra bil som funkar ok och jag ser fram emot de nya varianterna när de kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 11, 2017 Report Share Posted October 11, 2017 Ja jo men det är ungefär det jag misstänkt, det är ungefär det jag skrev ovan att den jobbar mer eller mindre med lågväxel (Low Range till höger) och antispinn regleringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 9, 2018 Report Share Posted April 9, 2018 Antar att PB5 eller om den heter CB5 kan få vara med här i denna tråd då de i grunden är samma fordon. Efter att ha använt den lite i sin roll som plutledningsfordon, får jag nog säga att den är riktigt bra, men med ett par nackdelar. - Inte anpassad för riktigt bra och lätt möjlighet till maskering, borde funnits enkla anpassningar för att kunna hantera maskringsnät på ett lätt sätt. - Montering och radiosystem är väl utbyggt, men varför skicka ut ett fordon med möjlighet till viss utrustning som sedan inte går att få ut? Gäller t.ex. ra5444, ra4183 samt laddare till ra1183? - Avsaknanden av kraftaggregat till ra180 gör radiosambandet lite spännande, hade varit bra om den fått liknande möjlighet till högre effekt som de 11-bilar som kompledning använder. Visserligen är det en smidig möjlighet till att resa högantenn men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats. Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget! Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 2 hours ago, 1.skalman said: Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats. Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget! Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 5 hours ago, 1.skalman said: Den heter PB8 Chefsbil:-) Kraftaggregat ska du få ut tillsammans med Ra180 som monteras på anvisad plats. Laddare till 1183an ska finnas på kompanierna och används med cigguttaget! Annars är det trist att man inte får ut det vi ska få ut. Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över. Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik. Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa. Krävs inte mer än två man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 3 hours ago, Dexter said: Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån). Ja det var den jag eftersökte. Hade varit väldigt bra att ha för att förenkla kommunikationen, d.v.s. förlänga räckvidden rejält. Finns möjlighet att ha två anslutna Ra180 men kanske räcker om den ena har kraftaggregat kopplat. 28 minutes ago, Chassi said: Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik. Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa. Krävs inte mer än två man. Det där var ett riktigt bra tips att använda pressenning, gäller bara att parrera för antennerna, då långa spröten då alltså. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 6 hours ago, Dexter said: Nej, Kraftaggregat (TBH RA180 MOBIL /S) finns det ingen anvisad plats för i plutonsledningsfordonet. Däremot en anvisad plats för strömförsörjningsdonet. Hade gärna sett en (och ytterligare tilldelning av kraftaggregat och fler ra180 på plutonsnivån). Ok. Trodde det var strömförsörjningsdonet som det pratade om. Ber om ursäkt för min okunnighet där. 4 hours ago, Chassi said: Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik. Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa. Krävs inte mer än två man. Skitsnack och skitsnack. Det man får sagt till sig av motorbefälen på regementet är det man har i baken. Har bett om en skrivelse för detta beslut:-). Har som sagt med lacken och rostskyddet att göra. Man kan iaf ha en trevlig ton även om man sitter bakom ett tangentbord:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 Jag kanske var lite burdus, men du förstod väl själv hur korkat det hela lät. "Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över." Vill inte vara otrevlig, men jag står vid mitt ord =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 10, 2018 Report Share Posted April 10, 2018 1 hour ago, Chassi said: Jag kanske var lite burdus, men du förstod väl själv hur korkat det hela lät. "Vi får inte dra maskeringsnät över PB8orna pga att garantin är kvar vilket gör att det är ett onödigt slitage på lacken när man dra nät över." Vill inte vara otrevlig, men jag står vid mitt ord =) Saken är den att jag inte tycker det är korkat alls då leverantörer av saker och ting faktiskt har reglerat vad som täcks av garantier och rostskyddgarantier. Men åter till vad tråden handlar om den alldeless förträffliga nya fordonet vi fått:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 12, 2018 Report Share Posted April 12, 2018 Fast lacken på pb8:a är redan så kass så att det beror på det finner jag som lite otroligt. Men mycket har man hört i de gröna kläderna. Grannkompaniets hjulgåendepluton maskerade sin så något känt förbud på vår bataljon har vi nog inte. Och ett fordon inom FM som vi inte får maskera är onödigt att ha. Jag är mer fundersam hur antenner och tillträde till fordonet ska hanterad vid maskering med nät. Vad gäller kraftaggregat, ställer det andra krav på antenninstallation i fordonet? Tänkte möjligen slakta en gammal 1112 som ändå ska till skroten snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 12, 2018 Report Share Posted April 12, 2018 Vi får maskera dem men inte dra näten direkt på lacken. Hur är den redan kass?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 Den saknar ett hårdare skydd, mycket beroende på att lacken ska vara matt och inte glänsa. Det gör att den lätt får inbränningar av lek på lacken, har t.ex. sett pb8 som trots ett par tvättar har kvar inbränningar av saker som ritats i smutsen. Samt tittar du på plåtvecken vid hjulhus m.m. Så skiner en gräddvit grundlack igenom på flera fordon. Nu är det så klart bra att lacken inte glänser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 Det är iaf bra att det är en riktig lack och inte den traditionella gröna täckfärgen. Den saknar ju dock det som kallas för klarlack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 15 hours ago, Frippe said: Den saknar ett hårdare skydd, mycket beroende på att lacken ska vara matt och inte glänsa. Det gör att den lätt får inbränningar av lek på lacken, har t.ex. sett pb8 som trots ett par tvättar har kvar inbränningar av saker som ritats i smutsen. Samt tittar du på plåtvecken vid hjulhus m.m. Så skiner en gräddvit grundlack igenom på flera fordon. Nu är det så klart bra att lacken inte glänser. Tack då har jag fått svar på det jag har frågat om tidigare till motorbefälet angående de vita ”fett” fläckarna:-) Ja jag har fått höra att man inte ska rita på PB8orna då det fastnar i lacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 17, 2018 Report Share Posted May 17, 2018 On 4/10/2018 at 2:07 PM, Chassi said: Skitsnack någon sådan order finns inte, det gäller att se möjligheterna och vara uppfinningsrik. Det tar 1 minut att maskera en sprinter, dra över en pressenning över hela bilen, därefter glider cammonätet på pressenningen som en barnrumpa. Krävs inte mer än två man. dock är det ju ingen skillnad att dra en pressening över en skitig bil eller ett kammonät. Repor lär uppstå oavsett. Det är liksom inte kammonätet i sig som är problemet utan allt mellan lack och nät. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted November 11, 2020 Report Share Posted November 11, 2020 En fråga till er som likt mig kuskar PB8 på övningar. Tycker ni att det finns ett behov av en hylla i lastutrymmet för att kunna få med extra ammunition och tillförd materiel? Den hylla vi har är 28cm hög och man får i. 2st 7,62 lådor liggandes på varandra under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 12, 2020 Report Share Posted November 12, 2020 11 hours ago, 1.skalman said: En fråga till er som likt mig kuskar PB8 på övningar. Tycker ni att det finns ett behov av en hylla i lastutrymmet för att kunna få med extra ammunition och tillförd materiel? Den hylla vi har är 28cm hög och man får i. 2st 7,62 lådor liggandes på varandra under. Jag har sett en del som höjt upp golvet i det stora förvaringsfacket i back, det med alla krokarna. Där har man höjt golvet 20-30 cm med ett hemmasnickeri av plyfa. Just för ammunition eller minor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted November 21, 2020 Report Share Posted November 21, 2020 On 11/12/2020 at 10:08 AM, Chassi said: Jag har sett en del som höjt upp golvet i det stora förvaringsfacket i back, det med alla krokarna. Där har man höjt golvet 20-30 cm med ett hemmasnickeri av plyfa. Just för ammunition eller minor. Vart i landet är vi då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 20, 2021 Report Share Posted April 20, 2021 Nu när fordonen funnits ute på förband i 4-5 år. Hur upplevs de? Vid vår senaste övning hade samtliga av plutonens fordon genomgått GT. Ändå hade tre av dem lysande varningslampor av olika slag och ett av dem hade märkbara problem med rusande motor. Dålig GT ja, men upplever andra förband att deras PB8or är av lika klent virke? Våra används lite till och från mellan KFÖ och SÖF. Lånas av utb.grupp t.ex. samt även till viss del vid fordonsutbildning under GU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 20, 2021 Report Share Posted April 20, 2021 3 hours ago, Frippe said: Nu när fordonen funnits ute på förband i 4-5 år. Hur upplevs de? Vid vår senaste övning hade samtliga av plutonens fordon genomgått GT. Ändå hade tre av dem lysande varningslampor av olika slag och ett av dem hade märkbara problem med rusande motor. Dålig GT ja, men upplever andra förband att deras PB8or är av lika klent virke? Våra används lite till och från mellan KFÖ och SÖF. Lånas av utb.grupp t.ex. samt även till viss del vid fordonsutbildning under GU. GT är bara en besiktning, inte en reparationsåtgärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 20, 2021 Report Share Posted April 20, 2021 3 hours ago, Chassi said: GT är bara en besiktning, inte en reparationsåtgärd. Jag vet. Det var egentligen inte GTn som var det intressanta. Även om jag kan tycka det är konstigt att felen inte noterats vid GTn. Efter GT hade de bara körts till förrådet. Snarare var min fundering om kvaliteten på fordonen är så dålig, ingen av bilarna har gått mer än 2tmil. Att något fordon får problem, ok, men inte tre av fem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 20, 2021 Report Share Posted April 20, 2021 Vad betyder lamporna då? Ett problem med pb8orna är att de antingen, kommer köras för mycket, eller för lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted April 23, 2021 Report Share Posted April 23, 2021 On 4/20/2021 at 7:37 PM, Chassi said: Vad betyder lamporna då? Ett problem med pb8orna är att de antingen, kommer köras för mycket, eller för lite. Jo, de lider nog av det. Motorlampor, ABS-system, antisladdsystem bl.a. som lamporna indikerar, två av fordonen finger utan problem det tredje rusar motorn med jämna mellanrum. Kan vara enkla fel men tyckte det var anmärkningsvärt att tre av fem visar fel. De hade genomgått GT samt enklare service samtidigt, byte av olja m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 23, 2021 Report Share Posted April 23, 2021 1 hour ago, Frippe said: Jo, de lider nog av det. Motorlampor, ABS-system, antisladdsystem bl.a. som lamporna indikerar, två av fordonen finger utan problem det tredje rusar motorn med jämna mellanrum. Kan vara enkla fel men tyckte det var anmärkningsvärt att tre av fem visar fel. De hade genomgått GT samt enklare service samtidigt, byte av olja m.m. Vanliga fel på den modellen. ABS och antisladd hör ihop så det är inte ovanligt, dwt ör ofta ett fel tänder fler lampor. Inte värre än så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimsan Posted April 25, 2021 Report Share Posted April 25, 2021 Åkte en PB8 nu på KFÖn och den bottna mindre skönt vid farthinder och andra ojämnheter. Kändes inte särskilt skönt och jag frågade om det var fel på fjädringen eller om den alltid varit så dålig. Åker normalt BV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted June 8, 2021 Report Share Posted June 8, 2021 Lämna aldrig vägen med en fullastad PB8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.