Jump to content

REALIN

Recommended Posts

 

 

jag tänker snävt? vilken verkan får du utan vapen, menar du att vi skall köra över fienden ? Problemet är ju redan nu att locka tillräkligt många tillräkligt bra till HV, man kan inte räkna med att alltid vara på förhand och att alltid veta var fi dyker upp.

 

jag vet att du ofta föredrar budget, men frågan om de inte begränsar mer vad förbandet kan göra.

Det är bättre att förbandet har råd med slagkraft än att förbandets delar överlever en olycklig sammanstöt med fienden. Dyra vapenstationer som ger lite bättre förmåga att överleva ett eldöverfall är inte lika viktigt som PV-robot eller möjlighet att leda tung eld när vi får en grupp till rätt plats i rätt tid.

 

Krig är det värsta jag kan tänka mig, jag har inte gott hopp om att överleva något sådant, men händer ändock det hemska är det viktigast att ha en chans att få stopp på fienden. Visst vore det trevligt för mig om min funktion vore placerad i pansar med aktiva motmedel men så viktig är jag inte för förbandets funktion så det vore vanvett att prioritera det före sådant som ger verkan.

 

döda soldater kunde ha kunnat ack så mycket, de kan ha ack så mycket fin utrustning och bra vapen. men vad gör de för nytta om de ligger i vraket av ett utbränt fordon. dåligt anpassat för krigets verklighet.

 

jag tror inte någon blir särskilt tröstad av vi hade råd att skicka fler i döden eller alvarligt skadade. din påstådda slagkraft är svår att använda om man i bästa fall tvingas uppträda som forna tiders dragoner eller fresten forna tiders dragoner hade aldrig packat vapnen i sadelväskan, i tron att de alltid skulle vara på förhand.

 

Och vad tror du behövs för att Hv ska kunna hantera en efterhandssituation mot en rysk angripare? Har du funderat på hur de skulle se ut, vilka vapensystem de skulle använda? Vad tror du skulle krävas? Hint: Det skulle krävas mer än RG31 med Protector.

 

Man skulle ligga i ett utbränt fordon dåligt anpassat för efterhandssituation mot en fiende med Pv-förmåga och tyngre vapen.

 

Hemvärnet är ett skydda/bevaka-förband som har tilläggsuppgifter att eskortera samt stödja försvarsstrid. Det är på låg nivå utrustat som forna infanteriförband men är inte lika välövat och har inte den organisatoriska kapaciteten som infanteriförband har.

 

Pb8 är i stället för vanlig personbil (hyrd eller rekvirerad) eller skynkabil. Ett skapligt alternativ helt enkelt och en lämplig satsning på Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

.....

Hemvärnsmän är billiga, att sätta dom i dyra fordon som inte fortfarande inte ger dom en kapacitet i närheten av mer kvalificerade förband är inte försvarbart. Att några HV grupper blir sönderskjutna i sina fordon kommer inte påverka kriget i nån stor utsträckning oavsett om dom hade vapnen i transportlådan eller inte....

 

 

Jo förluster är förluster, och varje förlust kommer påverka utgången. En Hemvärn pluton som blir utslagen under transport innebär att en uppgift blir olöst/ett skyddsobjekt blir utan bevakning/skydd. Detta kan påverka utgången i högsta grad

 

Splitterskydd ökar överlevnadsförmågan och jag håller med Knekt, det är rätt bisarrt.

 

Vi borde göra Hemvärnet mer allsidigt, och nyckeln till det är att öka kontrakts tiden så soldater kan öka sin personliga färdighet. Den enkla ekvationen, ökad personlig färdighet = bättre förband = ökad förmåga att möta det okända..

 

 

Dock givit det vi har i dag så tycker jag personbil 8 är rätt ok för transport. Den är bättre än det den ersätter.

 

Nu tänker du som soldat, tänk som general istället. Att uppgifter blir olösta är en del av kriget, man tilldelar resurser efter vad man prioriterar och det finns orsaker varför HV inte är mekskytte eller helikopterburna.

Många här verkar tro att bara för att ökat skydd och verkan är jättebra så kan man öppna nåt magiskt förråd där det står pansar och robotar i oändliga glänsande rader att plocka ut.

Skulle vi se till att alla svenska soldater har tillgång till MRAP, splitter-/finkaliberskydd samt tyngre och mer kvalificerade vapensystem så skulle vi bli tvunga att skära ner antalet soldater till en bråkdel av dagsläget även om vi dubblar försvarsbudgeten. Vi har ont om allt i försvaret men ni känner fortfarande att vi ska lägga ut 4-5 miljoner kr PER HV SKYTTEGRUPP i initialkostnader med efterföljande astronomiskt ökade kostnader för drift, underhåll och REMO mot dagsläget för att få en ökad chans att överleva i en efterhandssituation? Finns det verkligen inte bättre ställen i FM att tilldela den budgeten?

 

Sen vill jag understryka det som Krook har nämnt att dom argument som används för att vilja ha tyngre fordon inte håller. Jag vet inte hur många av er som är utbildade att genomföra överfall på fordonskonvojer men det handlar inte om att ligga med AK och KSP för att panga på för glatta livet när fordonen dyker upp. Dom primära vapnen är p-skott, grg, sprängladdningar, fordonsminor, grt och liknande vapen som är gjorda att slå ut fordon.

Link to comment
Share on other sites

Sen ang splitterskydd så saknar väll en inte helt oväsentlig del av gssk och gsst förbanden det med ? Jag har inte varit på någon storövning på sistone men vad jag kan se på bilderna så är det då inte många lastbilar som är av den splitterskyddade typen. Detta kanske kommer att ändras i å med den nya upphandlingen.

 

Jag misstänker att en stor del av dessa fordon kommer att vara i rörelse med personal i på mer utsatta platser än en stor del av hemvärnet komemr var i händelse av ofred. Även det att dessa bilar kommer vara prioriterade mål från lede fi.

Som vi mycket väl vet så slåss inte en pansar brigad med hopp å drömmar utom med diesel å ammunition.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

.....

Hemvärnsmän är billiga, att sätta dom i dyra fordon som inte fortfarande inte ger dom en kapacitet i närheten av mer kvalificerade förband är inte försvarbart. Att några HV grupper blir sönderskjutna i sina fordon kommer inte påverka kriget i nån stor utsträckning oavsett om dom hade vapnen i transportlådan eller inte....

 

 

Jo förluster är förluster, och varje förlust kommer påverka utgången. En Hemvärn pluton som blir utslagen under transport innebär att en uppgift blir olöst/ett skyddsobjekt blir utan bevakning/skydd. Detta kan påverka utgången i högsta grad

 

Splitterskydd ökar överlevnadsförmågan och jag håller med Knekt, det är rätt bisarrt.

 

Vi borde göra Hemvärnet mer allsidigt, och nyckeln till det är att öka kontrakts tiden så soldater kan öka sin personliga färdighet. Den enkla ekvationen, ökad personlig färdighet = bättre förband = ökad förmåga att möta det okända..

 

 

Dock givit det vi har i dag så tycker jag personbil 8 är rätt ok för transport. Den är bättre än det den ersätter.

 

Nu tänker du som soldat, tänk som general istället. Att uppgifter blir olösta är en del av kriget, man tilldelar resurser efter vad man prioriterar och det finns orsaker varför HV inte är mekskytte eller helikopterburna.

Många här verkar tro att bara för att ökat skydd och verkan är jättebra så kan man öppna nåt magiskt förråd där det står pansar och robotar i oändliga glänsande rader att plocka ut.

Skulle vi se till att alla svenska soldater har tillgång till MRAP, splitter-/finkaliberskydd samt tyngre och mer kvalificerade vapensystem så skulle vi bli tvunga att skära ner antalet soldater till en bråkdel av dagsläget även om vi dubblar försvarsbudgeten. Vi har ont om allt i försvaret men ni känner fortfarande att vi ska lägga ut 4-5 miljoner kr PER HV SKYTTEGRUPP i initialkostnader med efterföljande astronomiskt ökade kostnader för drift, underhåll och REMO mot dagsläget för att få en ökad chans att överleva i en efterhandssituation? Finns det verkligen inte bättre ställen i FM att tilldela den budgeten?

 

Sen vill jag understryka det som Krook har nämnt att dom argument som används för att vilja ha tyngre fordon inte håller. Jag vet inte hur många av er som är utbildade att genomföra överfall på fordonskonvojer men det handlar inte om att ligga med AK och KSP för att panga på för glatta livet när fordonen dyker upp. Dom primära vapnen är p-skott, grg, sprängladdningar, fordonsminor, grt och liknande vapen som är gjorda att slå ut fordon.

 

 

 

Beror nog på att jag är fd US Army soldat, jag har varit med i verkligheten där folk har dödats och sårats, och tro mig det är ingen vacker syn.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Sprintarna är ett mycket bra och välbehövligt tillskott till lågt pris.

 

Målet och syftet styr kravet, ett lätt infanteriförband som skall vara snabbt och rörligt med skaplig aktionsradie kanske inte kan vara utrustade med tgb 20, de kanske inte kan åka med bilar som pgra skydd mot vissa projektiler väger 2-4 ton extra.

 

Pb8 visar tydligt vilken förmåga HV förväntas ha, och det är inte att kunna bedriva vagnsstrid eller kunna åka genom ett regn av kulspruteeld, att vissa ändå inte kan förenas med detta synsätt är högst intressant.

 

Om målet är att öka rörligheten och tillföra nya fungerande fordon till HV så tycker jag att man ändå lyckats rätt bra.

Link to comment
Share on other sites

Hv är inte ett lätt infantieriförband. Våra lätta infanteriförband utrustas med helt andra fordon.

Nej, Insatskompanierna är snarare stadsskytte-infanteriförband.

 

Det är bara några få skillnader mellan stadsskytte 1994 och Hv Insats idag, t.ex. Stridväst vs 304K och plutonssjukvårdare vs hundförare (hade vi grk? Spelar roll, Hv har snart det också). I övrigt är det nästan samma. Vi hade 20-bil under utbildningen, men i händelse av krig så skulle det bara stå någon sorts buss för att ta oss till Malmö, sen var det tjänst till fots.

De gula biblarna, InfR Skyttegrupp och InfR Skyttepluton 1991 är bägge fortfarande högst relevanta för hur vi strider.

 

Så, Hv idag är absolut infantieriförband.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Beror nog på att jag är fd US Army soldat, jag har varit med i verkligheten där folk har dödats och sårats, och tro mig det är ingen vacker syn.

 

 

Det förändrar inte fakta, det finns inte resurser att alla ska ha den bästa utrustningen och förluster är en del av krig och konflikter. Rent krasst sätt är det bättre med rimliga förluster än att lägga ner massa pengar på dyr utrustning och det finns ingen krigsmakt i världen som tänker annorlunda, USA inkluderat.

Link to comment
Share on other sites

 

Hv är inte ett lätt infantieriförband. Våra lätta infanteriförband utrustas med helt andra fordon.

Nej, Insatskompanierna är snarare stadsskytte-infanteriförband.

 

Det är bara några få skillnader mellan stadsskytte 1994 och Hv Insats idag, t.ex. Stridväst vs 304K och plutonssjukvårdare vs hundförare (hade vi grk? Spelar roll, Hv har snart det också). I övrigt är det nästan samma. Vi hade 20-bil under utbildningen, men i händelse av krig så skulle det bara stå någon sorts buss för att ta oss till Malmö, sen var det tjänst till fots.

De gula biblarna, InfR Skyttegrupp och InfR Skyttepluton 1991 är bägge fortfarande högst relevanta för hur vi strider.

 

Så, Hv idag är absolut infantieriförband.

 

Nej, Hv är inte ett infanteriförband!

 

Infanteriet stred i brigads ram med en artilleribataljon som understöd. Dessutom var normen att varje bataljon hade ett minst ett grk-kompani. Den indirekta elden var som grund för infanteriets strid.

 

Att hemvärnet på stridsteknisk nivå liknar infanteri gör det inte till infanteriförband och inte heller SF, trots att det är liknande. Hemvärnet har annan org, jobbar på stridsteknisk nivå (ej taktisk), har andra uppgifter, har inget understöd (förutom försöken i Falun), har lägre krav, mm mm.

Hemvärnet är ändå viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Okunnigt. Armébataljonerna (som inte är hemvärn) typas för att jobba i brigads ram och det finns två brigadstaber samt en operativ fältstab.

 

Hemvärnet är mer att jämställa med Närskydd än Infanteri. Kan vi få slut på snacket om att Hv är infanteri och ska ha utr därefter?

Link to comment
Share on other sites

 

 

i vissa lägen känns de som läge att leka svenska rallyt och beskjuta terrängen, hellre än att försöka backa med släp på skogsväg och avlasta utan möjlighet till skydd.


Vapenstationer på PB 8 är ingen enkel "bra att ha grej", det borde t.ex. vara billigare i både kronor och övningstid att utrusta förbandet med GRK vilket bidrar oerhört mycket mer till att förbandet kan lösa uppgifter.

Sedan är eldöverfall på egen mark ett tecken på att vi har för få grupper som är för glest grupperade och patrullerar för lite. Jag skulle för uppgiftens lösande hellre ha flera soldater, fler PB 8 och fler MC som rör sig över ytan än bättre överlevnadsförmåga vid eldöverfall. Och när det gäller att gynna överlevnad vid eldöverfall skulle jag önska mer övningar och bättre kroppsskydd.

de var längesen de var tillåtet att "rekvirera" matrial från lokalbefolkningen som soldat. De är tvivelaktigt om Batstaben skulle kunna "rekvirera" särskilt många fordon och få dem till rätt plats, något sånär fort.



Hav förtröstan med batstaben, det finns svårare problem att lösa. Försvaret har redan i fredstid hyresavtal så man behöver inte ens leta efter stöd i lagboken.

 

grk som självskydd på fordon ? sen bör militärfordon ha någon form av vapen. krig är kaos och udda saker händer, minns jag inte helt fel körde ett antal obepansrade hummer genom en irakisk stad, blev ganska rejält påskjutna. tror du de överlevt om de stannat och avsuttit utan minsta chans att försvara sig innan de avsuttit ?

 

hyrbilar ? tror du inte de försvinner fortare än en avlöning i händelse av krig? hur som helst chansen att de finns och är hela känns inte som något jag skulle sätta mitt liv på.

 

 

Minibussar är redan krigsplacerade så förhoppningsvis har ingen stulit dom när det är dags för mobilisering.

 

 

Ska bli najs i höst att få köra den på rikshvc insatsövning:-)

 

Vad är det för övning?

 

 

Vore det inte bra att satsa på rejäla kroppsskydd till Hv jämfört med krsk 90? Då kanske man överlever eldöverfallet även om inte fordonet gör det.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

i vissa lägen känns de som läge att leka svenska rallyt och beskjuta terrängen, hellre än att försöka backa med släp på skogsväg och avlasta utan möjlighet till skydd.

Vapenstationer på PB 8 är ingen enkel "bra att ha grej", det borde t.ex. vara billigare i både kronor och övningstid att utrusta förbandet med GRK vilket bidrar oerhört mycket mer till att förbandet kan lösa uppgifter.

 

Sedan är eldöverfall på egen mark ett tecken på att vi har för få grupper som är för glest grupperade och patrullerar för lite. Jag skulle för uppgiftens lösande hellre ha flera soldater, fler PB 8 och fler MC som rör sig över ytan än bättre överlevnadsförmåga vid eldöverfall. Och när det gäller att gynna överlevnad vid eldöverfall skulle jag önska mer övningar och bättre kroppsskydd.

 

de var längesen de var tillåtet att "rekvirera" matrial från lokalbefolkningen som soldat. De är tvivelaktigt om Batstaben skulle kunna "rekvirera" särskilt många fordon och få dem till rätt plats, något sånär fort.

 

Hav förtröstan med batstaben, det finns svårare problem att lösa. Försvaret har redan i fredstid hyresavtal så man behöver inte ens leta efter stöd i lagboken.

 

grk som självskydd på fordon ? sen bör militärfordon ha någon form av vapen. krig är kaos och udda saker händer, minns jag inte helt fel körde ett antal obepansrade hummer genom en irakisk stad, blev ganska rejält påskjutna. tror du de överlevt om de stannat och avsuttit utan minsta chans att försvara sig innan de avsuttit ?

 

hyrbilar ? tror du inte de försvinner fortare än en avlöning i händelse av krig? hur som helst chansen att de finns och är hela känns inte som något jag skulle sätta mitt liv på.

 

 

Minibussar är redan krigsplacerade så förhoppningsvis har ingen stulit dom när det är dags för mobilisering.

 

 

förhoppningsvis låter skrämande, hur länge finns dessutom en service organisation till en ihoppsamlad blandning av märken och modeller av minibussar ?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

i vissa lägen känns de som läge att leka svenska rallyt och beskjuta terrängen, hellre än att försöka backa med släp på skogsväg och avlasta utan möjlighet till skydd.

Vapenstationer på PB 8 är ingen enkel "bra att ha grej", det borde t.ex. vara billigare i både kronor och övningstid att utrusta förbandet med GRK vilket bidrar oerhört mycket mer till att förbandet kan lösa uppgifter.

 

Sedan är eldöverfall på egen mark ett tecken på att vi har för få grupper som är för glest grupperade och patrullerar för lite. Jag skulle för uppgiftens lösande hellre ha flera soldater, fler PB 8 och fler MC som rör sig över ytan än bättre överlevnadsförmåga vid eldöverfall. Och när det gäller att gynna överlevnad vid eldöverfall skulle jag önska mer övningar och bättre kroppsskydd.

 

 

Hav förtröstan med batstaben, det finns svårare problem att lösa. Försvaret har redan i fredstid hyresavtal så man behöver inte ens leta efter stöd i lagboken.

 

grk som självskydd på fordon ? sen bör militärfordon ha någon form av vapen. krig är kaos och udda saker händer, minns jag inte helt fel körde ett antal obepansrade hummer genom en irakisk stad, blev ganska rejält påskjutna. tror du de överlevt om de stannat och avsuttit utan minsta chans att försvara sig innan de avsuttit ?

 

hyrbilar ? tror du inte de försvinner fortare än en avlöning i händelse av krig? hur som helst chansen att de finns och är hela känns inte som något jag skulle sätta mitt liv på.

 

 

Minibussar är redan krigsplacerade så förhoppningsvis har ingen stulit dom när det är dags för mobilisering.

 

 

förhoppningsvis låter skrämande, hur länge finns dessutom en service organisation till en ihoppsamlad blandning av märken och modeller av minibussar ?

 

 

Eftersom dom är krigsplacerade ska dom ju finnas där när FM knackar på dörren, men vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Ett utomordentligt fordon för uppgiften. Med lämpliga anpassningar. Detta kommer fungera skit bra självklart skulle vi allra helst alla ha galtar med tak skyttar men de pengarna finns inte.

Jag tycker att många diskussioner här på forumet bottnar i en vilja i att kunna göra mer än vad man ska. Jag tror mig veta hur mitt förband skulle nyttja närliggande hv-förband och det handlar inte om pansarstrid, nej det tar armen hand om. Det handlar om att ha köttmuren runt viktiga objekt, bränsledepåer, vapendepåer, VCP och staket patrullering.

 

Och det jag vill ha sagt med det här är att det är dags att förstå uppgiften, dagen då HV möter tungt motstånd så är kriget redan förlorat för att fienden redan har slagit våra tunga förband och rullar in på bana Helge men fram tills dess är den huvudsakliga fienden sabotageförband SF mm och då handlar det om att ha personal på plats för att slå, hindra, störa grupp till omgångs storlek.

 

Därför bedömer jag PB8 som ett mycket bra fordon för uppgiften och skulle antagligen fungera för säkerhetsförbanden också. Ni har fina nya fordon va glad för det själv kör man en sprint som har varit med sen Kosovo (som fungerar 20 mil innan den ska in på verkstad igen.)

 

det är tur vi har HV annars skulle vi aldrig kunna skydda en flygplats.

Link to comment
Share on other sites

.....

Och det jag vill ha sagt med det här är att det är dags att förstå uppgiften, dagen då HV möter tungt motstånd så är kriget redan förlorat för att fienden redan har slagit våra tunga förband och rullar in på bana Helge men fram tills dess är den huvudsakliga fienden sabotageförband SF mm och då handlar det om att ha personal på plats för att slå, hindra, störa grupp till omgångs storlek.

 

Därför bedömer jag PB8 som ett mycket bra fordon för uppgiften och skulle antagligen fungera för säkerhetsförbanden också. Ni har fina nya fordon va glad för det själv kör man en sprint som har varit med sen Kosovo (som fungerar 20 mil innan den ska in på verkstad igen.)

 

det är tur vi har HV annars skulle vi aldrig kunna skydda en flygplats.

 

Jag blir lite trött... Är det någon här som uttalar sig om HVs krigsuppgifter som verkligen vet vilka uppgifter era närliggande HV förband har fått i den krigsplanläggning som försvarsmakten gjort? Jag känner till delar av vårt kompanis och jag kan bara konstatera att det tyvärr är lite högre krav än vad som står både i TOEM och KFS. Så dessa benhårda uttalande om att HV vill vara mer än HV och därför vill ha bättre prylar är nog inte helt korrekta, delar av HV vet vilka faktiska order och förväntningar som finns för förbanden och ser nog då lite andra behov. Jag gillar sprinten som fordon men den fyller inte riktigt alla behov vi har, o andra sidan är jag inte säker på att jag som soldat fyller det behov som försvarsmakten har....

 

Åter till Sprinten jag tittade lite på den som sjuktransportfordon, jag hade önskat att det gick att lasta bår bakifrån men "sidlastning! verkar funka ganska bra. Jag hade velat ha lite mer fästpunkter inne i fordonet så att man kan fästa oxygenapparat etc smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan ett förband ha högre ställda krav än de som står i TOEM?

Det ska det egentligen inte kunna ha, annat än i OMF/Prov och försök. Bedömt är det någon som vill ha mer än vad han får och därför ger order om det.

Link to comment
Share on other sites

 

Hur kan ett förband ha högre ställda krav än de som står i TOEM?

Det ska det egentligen inte kunna ha, annat än i OMF/Prov och försök. Bedömt är det någon som vill ha mer än vad han får och därför ger order om det.

 

 

Så som jag tolkat den information jag fått så kommer önskemålen från instanser ganska högt upp i näringskedjan och utanför Hemvärnet. Jag tror nog att "någon" helst skulle vilja ha större försvarsbudget och heltidsförband på plats också... (stridsvagnar finns det dock redan på plats :rolleyes: )

 

Men då det börjar bli OT, jag bara har en begränsad bild och det antagligen är olämpligt att jag förklarar mig noggrannare... Så kommer jag att försöka lämna detta sidospår.

 

/Slugg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan meddela att 100% av plutonen aldrig skulle byta tillbaka till 20-bil.

 

Det gick även utmärkt att åka med understödsvapen och Ak inne i fordonet när läget så krävde. Avsittningar går betydligt snabbare och smidigare. Lådorna användes även frekvent under rena transporter och det är skönt med ordning och reda.

 

Dessutom är bränslevärmaren sjukt najs att sätta på timer en kall vårmorgon..

 

Som Slugg påpekar så är det inte ultimat som sjukvårdsfordon, men det är knappast 20-bil heller.

Link to comment
Share on other sites

Personbil 8 finns i dagsläget med två utrustnings alternativ, Grupptransports version samt stabsversion.

 

Man borde utveckla två versioner till och båda för våra sjukvårdsgrupper.

Version ett sjukvårdsgrupps transport fordon, special anpassat fordon som fungerar att jobba från för sjukvårdsgruppen samt att transportera gruppen.

Version två: Lättare ambulans för transport av skadade till sjukvårdsinrättning, förmåga att lasta in sjukbår samt utrymme och utrustning att behandla patient under transport.

 

Det som skiljer fordonen åt är inredningen, anpassa den till uppgiften för en sjukvårdsgrupp behöver inte kosta särskilt mycket. Och genom att ha två fordon så löser man normalt sjuktransport behov utan att hindra sjukvårdsgruppen att följa med förbandets förflyttning.

 

Säkerligen finns det även flera andra behov som personbil 8 kan special utrustas för.

Link to comment
Share on other sites

Personbil 8 finns i dagsläget med två utrustnings alternativ, Grupptransports version samt stabsversion.

 

Man borde utveckla två versioner till och båda för våra sjukvårdsgrupper.

Version ett sjukvårdsgrupps transport fordon, special anpassat fordon som fungerar att jobba från för sjukvårdsgruppen samt att transportera gruppen.

Version två: Lättare ambulans för transport av skadade till sjukvårdsinrättning, förmåga att lasta in sjukbår samt utrymme och utrustning att behandla patient under transport.

 

Det som skiljer fordonen åt är inredningen, anpassa den till uppgiften för en sjukvårdsgrupp behöver inte kosta särskilt mycket. Och genom att ha två fordon så löser man normalt sjuktransport behov utan att hindra sjukvårdsgruppen att följa med förbandets förflyttning.

 

Säkerligen finns det även flera andra behov som personbil 8 kan special utrustas för.

Det går säkerligen att komma på hur många specialversioner som helst.

 

Själv finner jag det intressantast med små modifieringar typ efterfrågade fästen som gör alla gruppfordon bättre som improviserad ambulans.

 

Jag antar att men efter några års användning bör göra en specifikationsändring och modifiering för att få med bra att ha och inte så dyra funktioner i alla fordon typ fler lastfästen.

 

Sedan hoppas jag att det finns pengar och ledning för att släppa fram rejäl kreativitet med släpvagnarna, där kan mindre lyckade experiment helt enkelt hakas av...

 

Fler ambulanser skulle jag helst ordna genom ett återuppståndet civilförsvar som ställer ambulanser i beredskapsgarage när ambulanserna och deras utrustning är 80% nerslitna så vi får dubbelt så många ambulanser som det fredstida behovet och sedan lagstiftning för plikttjänstgöring vid krig eller omfattande katastrofer. Stabil fredstida funktion med bemanning som klarar semester, vabbande, arbetstidsregler osv ger en möjlighet att bränna ljuset i båda ändarna under krig och katastrofer, om det finns tillräckligt mycket kritisk utrustning.

 

Specialversion av PB8 borde bli aktuell när det finns budget för ännu mera utbildning och utrustning och jag gissar att man helst vill ha ett fordon som kan ta flera bårar då antalet skadade vid samma tillfälle kan bli stort.

Link to comment
Share on other sites

Med den fordonsfördelning som vi har nu ( 2 sjuktransportfordon och en personbil) så räcker det med en sjuktransportversion (lättambulans). 3 pers i varje Sjuktransportfordon, dessa drar också vid behov varsitt "tross-släp" samt 2 pers i personbilen. Det skulle visserligen vara trevligt med något sorts rullande sjukvårdsmottagning men det hamnar i nice to have kategorin. Förhoppningsvis så kan något av stab/tross fordonen ta släpet ifall ett sjuktransportfordon är någon annanstans när kompaniet förflyttar sig.

 

Att ta flera bårar i ett sjuktransportfordon är oftast inte intressant då tanken med dessa fordon är prio 1 skadade som kräver vård hela vägen, liggande transport löses på annat sätt. Sprinten skall kunna ta 2 bårar, jag har inte själv testat om det fungerar.

 

Det jag tycker man skulle titta på är en variant som fungerar som tross/pionjär/grk gruppfordon jag inbillar mig att samma fordon skulle kunna fungera för alla dessa uppgifter antagligen inklusive sjuktransport.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vilka fordon används som sjuktransport fordon idag? och i vilket skick är dessa?

 

 

Min tanke är nu när försvaret köper in dessa fordon, vilka mer roller kan den användas för inom Hemvärnet. Inredningen bestämmer dess uppgift och den kan variera utan att man behöver ändra grundutförandet som man får i från fabriken.

Link to comment
Share on other sites

Vilka fordon används som sjuktransport fordon idag? och i vilket skick är dessa?

 

Min tanke är nu när försvaret köper in dessa fordon, vilka mer roller kan den användas för inom Hemvärnet. Inredningen bestämmer dess uppgift och den kan variera utan att man behöver ändra grundutförandet som man får i från fabriken.

Ett sätt att få fler fordon är att värva fler hemvärnsmän och fylla upp kompanierna så det blir dags att klyva dem och lika så bataljonerna.

Växer hemvärnet och med hotbilden dess budget utökas beställningarna och det blir rimligare att öka antalet fordonsvarianter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...