Jump to content

Hur går arbetet med att få ut AK4C till bataljonerna? Har alla fått eller dröjer det?


Recommended Posts

7 hours ago, madman said:

Håller med. Bara för att vapnen får en annan kolv etc. Så är det inte något hemligt för vårt försvar. Snarare att det har tagit för lång tid innan leverans.

Det är ju offentlig information.

 

Exempelvis står det på wikipedia om AK4 att rikshemvärnschefen gick ut i media och berättade om sitt beslut den 21 december år 2020 att hela Hemvärnet då skulle tilldelas AK4C senast slutet på 2022.

 

Mitt förband fick på våren 2021 bli ombeväpnade till AK4C

 

Sen kan jag tycka att det onödigt med nya bokstäver bara för att det blir en annan kolv (C) och kolv + handskydd (D).

 

Bäst hade varit att behålla AK4B och tilldela hela hemvärnet både den nya kolven och det nya handskyddet.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, TKraften said:

Det är ju offentlig information.

 

Exempelvis står det på wikipedia om AK4 att rikshemvärnschefen gick ut i media och berättade om sitt beslut den 21 december år 2020 att hela Hemvärnet då skulle tilldelas AK4C senast slutet på 2022.

 

Mitt förband fick på våren 2021 bli ombeväpnade till AK4C

 

Sen kan jag tycka att det onödigt med nya bokstäver bara för att det blir en annan kolv (C) och kolv + handskydd (D).

 

Bäst hade varit att behålla AK4B och tilldela hela hemvärnet både den nya kolven och det nya handskyddet.

 

//TF

Ja, att kalla det för AK4C implicerar en ny version av vapnet. Men det enda som skiljer är kolven och den kan vem som helst byta, är ju bara att plocka isär en AK4B och sätta dit den nya kolven så har man magiskt fått en AK4C. Jämför det med förändringarna man gjorde iom AK4 -> AK4B, där känns det mer motiverat med en ny beteckning.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AR123456789 said:

Ja, att kalla det för AK4C implicerar en ny version av vapnet. Men det enda som skiljer är kolven och den kan vem som helst byta, är ju bara att plocka isär en AK4B och sätta dit den nya kolven så har man magiskt fått en AK4C. Jämför det med förändringarna man gjorde iom AK4 -> AK4B, där känns det mer motiverat med en ny beteckning.

Ja det bara knas tycker jag.

 

Jag hade hellre kört AK4B och lagt till siffror.

 

Exempelvis 

 

AK4B0 = Fast kolv orginallängd

AK4B1 = Fast kort kolv 

AK4B2 = Inskjutbar kolv 

AK4B3 = Spuhr kolven

AK4B4 = Spuhr kolv + nya handskyddet. 

 

Nåväl hoppas även nya handskyddet blir standard i framtiden.

 

//TF

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spelar väl ingen roll vad det kallas? Det viktiga är funktionen. 
 

Och, de andra ändringarna, kort kolv eller inskjutbara gamla kolven, där fick man bara ut en ny kolv och bytte själv. Så ser inte meningen med att kalla det för något speciellt. 
 

Kan se en funktion i att den nygamla ak4an har en egen benämning. Och ser även det logiska i att den har en egen benämning då du de facit byter ut hela vapnet. Det gjorde du inte med de andra förändringarna. 

Link to comment
Share on other sites

Hej

min fråga är baserad på att detta absolut inte är hemlig information. Nyfikenheten är utifrån att min egen utbildningsgrupp är tyst om när och hur, vilket gjorde att jag ville höra hur övriga utb grupper hanterat tillskottet av ny kolv. I min civila profession hade det inte varit möjligt att inte förmedla en sån här positiv nyhet utan en plan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Insatskompanierna är väl prioriterade?
Vår Batstab verkar ha lite blandat.

Jag vill gärna ha nya nya kolven, vilken skillnad det blev när jag testade en AK4C!
AK4B är så fruktansvärt framtung och otymplig, särskilt om man ska ha vänster hand långt fram och tummen uppåt.

Med nya kolven kändes AK4C helt plötsligt hanterbar som en AK5:a.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Spett och slägga said:

Insatskompanierna är väl prioriterade?
Vår Batstab verkar ha lite blandat.

Jag vill gärna ha nya nya kolven, vilken skillnad det blev när jag testade en AK4C!
AK4B är så fruktansvärt framtung och otymplig, särskilt om man ska ha vänster hand långt fram och tummen uppåt.

Med nya kolven kändes AK4C helt plötsligt hanterbar som en AK5:a.

Ja AK4C är verkligen ett lyft och det blir ännu bättre när man kan montera på ett främre grepp med nya handskyddet.

 

//TF

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 1/29/2022 at 10:51 AM, Chassi said:

Att Ak4C utgörs av helt nya/oanvända vapen kanske spelar in.

 

Det var ett roligt skämt!  Kom du på det själv?

 

Väl begagnade och dåligt rengjorda fick vi.

 

Min rödlappades i veckan efter mindre än ett år pga för stort tändstiftshål.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, 709 said:

Det var ett roligt skämt!  Kom du på det själv?

 

Väl begagnade och dåligt rengjorda fick vi.

 

Min rödlappades i veckan efter mindre än ett år pga för stort tändstiftshål.

Spännande.

Har bara sett nya Ak i C utförande.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en AK4C från 1971 vid vår SÖF 2021 och jag såg även en grönmålad AK4C som ngn soldat fått ut.

 

Vad jag kunde se på min och de övriga i gruppen så såg de utdelade AK4 nya ut eller inte så värst använda.

 

De flesta AK4 verkade vara från 1970 talet. De gröna måste ju varit en av de sista som tillverkades.

 

Sen var det förstås ett hårt och svårt jobb att få bort lagerfettet och trots en 2H omfattande vapenvård efter inlämning & utdelning av vapen så blev det ändå en vit rökutveckling "modell val av påve" på mitt vapen vid ett eldöverfall dagen efter med 6 magasin lösplugg. 

 

Vid min senaste KU i år så verkar mitt vapnet nu åtminstone vara rent från lagerfett. Jag är dock glad att övningsledningen gav oss ordentligt med tid att vårda våra vapen vid år 2021 på SÖFens och KFÖns söndag. 

 

Sen kan jag tycka att det var ett byråkratiskt vansinne att vi bara inte kunde få byta ut kolven.

 

Hade ju bara varit så smidigt.

 

Var ju tvingad nu att montera av Rödpunktsiktet på gamla vapnet och montera detta på det nya.

 

Sen därefter lägga tid på rengöring och inskjutning och glädjande nog så blev det inget behov av att justera siktet. 

 

Hursomhelst så är det ett lyft med nya kolven. Har man även Spuhrs nya handskydd så blir det ännu bättre med främre grepp.

 

//TF 

Edited by TKraften
Ändrade felaktigheter
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Första KFÖn avklarad, fick den nya kolven.

Fick även ett gött tjockt lager lagerfett på hela AKn, på pipan, i handskyddet, i railsen, inne i stocken.

Funderar på att skaffa en stor ultraljudstvätt tills nästa gång.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...