Apone Posted March 26, 2011 Author Report Posted March 26, 2011 ...ger en möjlighet till informationsövertag... Följdfråga: hur sker kommunikationen mellan Strv 122 - Strivagn - CV90 - osv? Hastighet i kbit, räckvidd? Opsec i all ära. Quote
Erik_G Posted March 26, 2011 Report Posted March 26, 2011 Jag minns inte vad RA480 har för dataöverföringshastighet, men LSS använder två stycken om jag minns rätt. Någon annan får fylla i huruvida LSS är infört på fler enheter än Strv 122. Jag vet att man installerad det i en del Strf 90, men om det finns i alla nittior, bara befälsvagnar eller bara monterats på försök innan pengarna tog slut vet jag inte. Någon annan kanske kan fylla i. /E Quote
simon Posted March 27, 2011 Report Posted March 27, 2011 LSS/TCCS av den typ som återfinns i 122-systemet är endast avsett för Strv 122 och BgBv 120. Mig veterligen finns det inte monterat i andra fordon. Min personliga uppfattning är att systemet är gammalt, tungrott och att ett antal bättre system borde finnas att tillgå på marknaden. Prototyper till det snarlika "SLB" har ju funnits i 90-vagnar av olika slag förut. Hur det ser ut i dagsläget bör nog någon annan svara på. Quote
Smeghead Posted March 28, 2011 Report Posted March 28, 2011 Men nu ska visst ryssarna investera 10 miljarder dollar på att digitalisera hela skiten så förr eller senare så lär dom ju ha nått häftigt ledningssystem i sina vagnar. http://en.rian.ru/mlitary_news/20101214/161767266.html Quote
Erik_G Posted March 28, 2011 Report Posted March 28, 2011 LSS/TCCS av den typ som återfinns i 122-systemet är endast avsett för Strv 122 och BgBv 120. Mig veterligen finns det inte monterat i andra fordon. Min personliga uppfattning är att systemet är gammalt, tungrott och att ett antal bättre system borde finnas att tillgå på marknaden. Prototyper till det snarlika "SLB" har ju funnits i 90-vagnar av olika slag förut. Hur det ser ut i dagsläget bör nog någon annan svara på. Att det inte var exakt samma system visste jag, men hur pass kompatibla har de varit? Har nittiokompaniet kunnat dela taktisk information med stridsvagnarna och tvärt om? Kanske är hemlig information? Systemet i 122an är väl det samma som när vagnarna levererades i mitten på nittiotalet. Det är ju med andra ord rena fossilen i elektroniksammanhang. Men DÅ var det ju fräckt! Det borde gå att ta fram något mindre, billigare och mer kapabelt system idag, som kan monteras in i alla fordon, från personbil och uppåt. Men risken finns att man ger SAAB i uppdrag att ta fram ett sådan, och då lär det väl kosta ett antal miljarder att ta fram. /E Quote
SG OLSSON Posted March 28, 2011 Report Posted March 28, 2011 Antagligen. Civilt är det ju i princip en ipad eller liknande med en GPS puck och ett wirelesskort vi pratar om. Borde ju gå att göra en milvariant av det utan att för mycket kostnader, Sen att man får ett litet H-E när apple banlyser krig 1.0 appen från applestore är ju en annan femma Quote
J.K Nilsson Posted April 20, 2011 Report Posted April 20, 2011 Men risken finns att man ger SAAB i uppdrag att ta fram ett sådan, och då lär det väl kosta ett antal miljarder att ta fram. /E Därför att beställaren beställer (visserligen på SAABs inrådan) ett ledningssystem som skulle få Bryggan på "enterprise" i Star Trek att se föråldrad, bristfällig och tungjobbad ut. J.K Nilsson Quote
Erik_G Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 Men bryggan på NCC Enterprise ÄR ju tungjobbad och föråldrad. Se bara hur många man (och Uhura) som behövs bara på bryggan. Skulle SAAB utveckla bryggan till Enterprise skulle det bara behövas två, Kirk och Spock. Lite synd, för då hade vi fått sakna Checkovs ryska brytning.. Skulle FMV dessutom vara beställaren skulle Kirk och Spock inte ha några kommunikatörer, eftersom upphandlingen dragit ut något på tiden. /E Quote
Beafer Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 SAAB har lyckats riktigt bra med ledningssystem till Flottan de senaste 20 åren (MARIL, PC-MARIL, SESYM, CETRIS osv), så jag har svårt att se att det skulle vara ett jättestort problem för dem att utveckla en landversion. Som någon säger, det enda man behöver en GPS, en radio, en kartbild och någon form av krypto. Quote
DaRaven Posted April 21, 2011 Report Posted April 21, 2011 Det du nämner är möjligen ett FFT-system, vilket är en bit i från ett ledningssystem... Och det är betydligt svårare än det låter. Quote
Maverick Posted April 22, 2011 Report Posted April 22, 2011 Systemet i 122an är väl det samma som när vagnarna levererades i mitten på nittiotalet. Det är ju med andra ord rena fossilen i elektroniksammanhang. Men DÅ var det ju fräckt! Det borde gå att ta fram något mindre, billigare och mer kapabelt system idag, som kan monteras in i alla fordon, från personbil och uppåt. Men risken finns att man ger SAAB i uppdrag att ta fram ett sådan, och då lär det väl kosta ett antal miljarder att ta fram. /E Skall man tolka det som att RG32 och liknande inte har ett modernt system för att se vad andra enheter finns och dess verksamhet? Hur är det med de STRF90 som i närtid har moddats. Quote
DaRaven Posted April 22, 2011 Report Posted April 22, 2011 Det är inget som kommer med fordonen. BMS/BFT/FFT-system är i huvudsak nationella angelägenheter, som eventuellt monteras in i fordonen. Sverige använder sig av systemet SLB (Stridsledning Bataljon) för detta. Men detta är inget som är helt trivialt att få till på ett bra sätt. Quote
Magnus Redin Posted April 22, 2011 Report Posted April 22, 2011 Det är inget som kommer med fordonen. BMS/BFT/FFT-system är i huvudsak nationella angelägenheter, som eventuellt monteras in i fordonen. Sverige använder sig av systemet SLB (Stridsledning Bataljon) för detta. Men detta är inget som är helt trivialt att få till på ett bra sätt. Hade det varit ordning på "NBF" projekten hade vi haft mycket fina system som kostat nästan ingenting i rörlig mjukvarukostnad per enhet. Det hade varit lite väl vågat att portera till Android men vem vet? Quote
Smeghead Posted April 22, 2011 Report Posted April 22, 2011 T-90AM i september. http://lenta.ru/news/2011/04/07/tank/ Quote
3345 Posted December 31, 2012 Report Posted December 31, 2012 Inte helt färsk tråd men tycker nog att denna filmen passar här.http://www.youtube.com/watch?v=1hzC4jSnRis Quote
Erik_G Posted January 1, 2013 Report Posted January 1, 2013 Intressant film. Särskilt intressant var det att se ARENA in action. Notera också hur de tidigare så halvsfäriska tornen fått ett par ordentliga "Dolly Partons" i framkant, vanligtvis dolt av den stora mängden ERA-pansar som alltid omger de moderna ryska stridsvagnarna. Quote
Recommended Posts