Isgubbe Posted October 27, 2006 Report Posted October 27, 2006 men jag avstår på grund av akut allergi mot svarta helikoptrar och bilar med massa antenner och tonade rutor. I ditt fall är det nog redan för sent Quote
Danne Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Tycker den här länken är intressant, om WWII veteraner från ubåtsvapnet beter sig som diton från flygvapnet så hade nog även den svenska besättningen en rolig dag. WWII veteraner ombord på Gotland Quote
mdn Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Och nu är hon på väg hem igen. Även denna gång sker transporten med M/V Eide Transporter. Bilderna kommer från början här och här ifrån, men eftersom navy.mil återigen har bestämt sig för att spärra en massa svenska ip-adresser slänger jag upp dem på Imageshack. /mdn Quote
Erik_G Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Och nu är hon på väg hem igen. /mdn Så de har äntligen kunnat hitta henne. De fick ju ta hjälp av kanadensiska och australienska flottan om jag inte minns fel. Vet någon om hittelön utgick? Skämt å sido, vet någon om amerikanarna är nöjda. Finns det någon ohemlig (eller hemlig ) utvärdering att läsa någonstans. /E Quote
eskil Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Quote
Pal Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Jo, men det tar längre tid och då måste hela besättningen arbeta och ubåten måste kanske också tankas en gång ute till havs. Totalt sett blir det nog billigare att göra som de gör nu. Quote
Peo Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Mindre risk för olyckor antagligen. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om båten sjönk därute. Tror inte att ubåtsvapnet eller flottan skulle få många ören i nästa nedskärningsomgång då. Quote
karon Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 (edited) Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Mindre risk för olyckor antagligen. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om båten sjönk därute. Tror inte att ubåtsvapnet eller flottan skulle få många ören i nästa nedskärningsomgång då. Nej Peo , det är "antagligen" inte orsaken. Edited July 28, 2007 by karon Quote
Peo Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Mindre risk för olyckor antagligen. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om båten sjönk därute. Tror inte att ubåtsvapnet eller flottan skulle få många ören i nästa nedskärningsomgång då. Nej Peo , det är "antagligen" inte orsaken. Sa inte att det var antagligen orsaken. Sa att det antagligen var mindre risk för olyckor och att det antagligen påverkat beslutet. Det är sannolikt inte en enda sak på bestämde varför utan flera. Quote
mdn Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Är man rädd för olyckor vid transport över Atlanten ska man nog inte åka båt överhuvudtaget. Jämfört med risken att råka ut för olyckor vid ubåtsjaktövningar är faran med en Atlanttransit marginell. Ska vi spekulera så hamnar nog anledningar som personalläget på flottiljen och logistik mycket högre. Betänk att de flesta ubåtar som trafikerar de stora världshaven har urantunna. Collinsubåtarna gör förvisso också långa utfärder, men så är det också världens största konventionella ubåtsklass. /mdn Quote
jonte72 Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Mindre risk för olyckor antagligen. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om båten sjönk därute. Tror inte att ubåtsvapnet eller flottan skulle få många ören i nästa nedskärningsomgång då. En Gotlandsklass ubåt ska ju ändå bort ur flottan, då totala antalet ubåtar ska bli 4 ( 2 Gotlandsklass + 2 Södermanlandsklass). Quote
Peo Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Är man rädd för olyckor vid transport över Atlanten ska man nog inte åka båt överhuvudtaget. Jämfört med risken att råka ut för olyckor vid ubåtsjaktövningar är faran med en Atlanttransit marginell. Ska vi spekulera så hamnar nog anledningar som personalläget på flottiljen och logistik mycket högre. Betänk att de flesta ubåtar som trafikerar de stora världshaven har urantunna. Collinsubåtarna gör förvisso också långa utfärder, men så är det också världens största konventionella ubåtsklass. /mdn Gotland är trots stirling inte gjord för oceanerna utan östersjön. Quote
SG OLSSON Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Finns en liten praktisk fråga också. När en ubåt går över annan nations vatten så ska den göra det i Y-läge och en gotlandsklass har inte värdens bästa stabilitet i y-läge direkt så hög sjö är milt sagt inte kul Quote
fogel02 Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 @Peo båten är väl skitsamma om den skulle försvinna, klart mer tragiskt om de 30 i besättningen skulle dö Sen är det som Sg Olsson säger, köra ubåt i ytläge vid hård sjö är i h-vete Quote
mdn Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 Gotland är trots stirling inte gjord för oceanerna utan östersjön. Förlåt om jag var otydlig. Anledningen att jag tog upp att de flesta oceantrafikerande ubåtar är utrustade med urantunna och logistikproblemen (drivmedel, besättningsbyte, förnödenheter) kring att skicka Gotland tillbaka för egen maskin var just att peka på att de svenska ubåtarna inte är byggda för att korsa oceanerna. Jag vidhåller dock att det inte finns några säkerhetsmässiga problem kring en oceankorsning. Har inte denna diskussion varit uppe på forumet tidigare förresten? Finns en liten praktisk fråga också. När en ubåt går över annan nations vatten så ska den göra det i Y-läge och en gotlandsklass har inte värdens bästa stabilitet i y-läge direkt så hög sjö är milt sagt inte kul Större delen av en oceankorsning sker ju faktiskt på fritt hav. <mode="Messerschmitt"> Ubåtar i ytläge har faktiskt en fruktansvärt bra tvärskeppsstabilitet, vilket är en följd av att deplacementstyngdpunkten inte ändrar sig vid krängning. Stabilitetsvidden är faktiskt hela 180 grader. (Vilket till och med är ett krav i RMS.) Däremot så är den rätande hävarmen ganska så liten, vilket leder till stora krängningsvinklar. (Den rätande hävarmen GZ för en ubåt ges av GZ = C * sin(α), där C är en konstant.) </mode> /mdn Quote
Peo Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 @Peo båten är väl skitsamma om den skulle försvinna, klart mer tragiskt om de 30 i besättningen skulle dö Sen är det som Sg Olsson säger, köra ubåt i ytläge vid hård sjö är i h-vete Om du läser vad jag sagt så pekade jag på förlusten av besättningen med. Quote
Perman Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 @Peo båten är väl skitsamma om den skulle försvinna, klart mer tragiskt om de 30 i besättningen skulle dö Sen är det som Sg Olsson säger, köra ubåt i ytläge vid hård sjö är i h-vete Om du läser vad jag sagt så pekade jag på förlusten av besättningen med. Om jag inte minns fel så omkom en officer i besättningen och ett par andra skadades av giftig brandrök i samband med att stora mängder vatten slog ner genom den öppna luckan i tornet på den kanadensiska ubåten Chicoutimi som befann sig utanför Irland i storm på väg mot Kanada i oktober 2004. Vattenmassorna startade bla en brand i en elpanel. Ett av räddningsfartygen som skyndade till, det irländska Roisin, skadades också i bryggpartiet av överbrytande sjö och tvangs återvända till hamn. 'No blame' over fatal fire on sub Så nog finns det väl ändå säkerhetsmässiga aspekter på en oceanöverfart? /Per Quote
PB-Syte Posted July 29, 2007 Report Posted July 29, 2007 Varför får hon åka "Eide"? Klarar hon inte att korsa Atlanten på egen hand? Mindre risk för olyckor antagligen. Tänk vilket ramaskri det skulle bli om båten sjönk därute. Tror inte att ubåtsvapnet eller flottan skulle få många ören i nästa nedskärningsomgång då. En Gotlandsklass ubåt ska ju ändå bort ur flottan, då totala antalet ubåtar ska bli 4 ( 2 Gotlandsklass + 2 Södermanlandsklass). Nej, ingen ubåt ska "bort"! Vi ska ha 4 ubåtar i linje, och en (till en början HMS Gotland!) kommer att ligga i matrielberedskap - fartygen kommer sedan att byta av varandra vid översyner, ombyggnader m.m... Quote
jonte72 Posted August 9, 2007 Report Posted August 9, 2007 En Gotlandsklass ubåt ska ju ändå bort ur flottan, då totala antalet ubåtar ska bli 4 ( 2 Gotlandsklass + 2 Södermanlandsklass). Nej, ingen ubåt ska "bort"! Vi ska ha 4 ubåtar i linje, och en (till en början HMS Gotland!) kommer att ligga i matrielberedskap - fartygen kommer sedan att byta av varandra vid översyner, ombyggnader m.m... "Underperioden 2005 - 2007 vidmakthålls ubåtar av Södermanlands- och Gotlandsklass. En halvtidsmodernisering av ubåt Gotlandsklass, genomförs samtidigt som antaletubåtar minskar då en av tre av Gotlandsklass utgår ur insatsorganisationen. Densuccessiva minskningen av antalet ubåtar bedöms leda till att ambitionsnivånavseende underrättelseinhämtning bör ses över bl.a. avseende förmågan att stödja och genomföra specialoperationer." http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...=5&typ=prop Quote
PB-Syte Posted August 9, 2007 Report Posted August 9, 2007 "Underperioden 2005 - 2007 vidmakthålls ubåtar av Södermanlands- och Gotlandsklass. En halvtidsmodernisering av ubåt Gotlandsklass, genomförs samtidigt som antaletubåtar minskar då en av tre av Gotlandsklass utgår ur insatsorganisationen. Densuccessiva minskningen av antalet ubåtar bedöms leda till att ambitionsnivånavseende underrättelseinhämtning bör ses över bl.a. avseende förmågan att stödja och genomföra specialoperationer." http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx...=5&typ=prop Min info kommer från personal vid ubåtsflottiljen och är ca två veckor gammal, saker och ting kan ju faktiskt ändras på 3 år vet du! I vilket fall som helst kommer vi ju i slutändan bara att ha 4 ubåtar i linje i insatsorganisationen... Quote
RaVeN Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 (edited) Hittade ett reportage på Youtube. Enligt reportaget så har Gotland sänkt USS Ronald Reagan (CVN-76) USA största hangarfartyg och kört cirklar runt dess battlegroup, och gång på gång villat bort förföljarna. Edited August 14, 2007 by RaVeN Quote
fogel02 Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 som för övrigt verkar vara exakt samma reportage som finns länkat i första posten i denna tråd Quote
Peo Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 Och man bör nog ta alla de repotagen men ett par nypor salt. Quote
Stocken Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 Någon som vet vad den övre flaggan är? Den undre är ju den svenska örlogsflaggan men den övre verkar vara någon amerikansk flagga om jag ser rätt (bilden är lite dålig...). Någon som vet varför den sitter på HMS Gotland? Av Stocken Quote
Mattsson Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 Om jag inte ser fel är det Gotlands landskapsvapen? Vilket verkar logiskt pga att fartyget heter Gotland. Quote
Stocken Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 (edited) Hej Mattsson! Ja, självklart är det Gotlands landskapsvapen (låter väldigt rimligt )... och så sitter jag och gissar på någon amerikansk marinflagga Tack för att du ville svara ! Av Stocken Edit: Jag tycker den övre flaggan ser röd ut... och Gotlands landskapsvapen har inte någon röd förg... Edited August 28, 2007 by Stocken Quote
The Swede Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 Den normale gotlänningen flaggar med blå duk men på myndigheter etc. flaggas med röd duk. Quote
mdn Posted August 28, 2007 Report Posted August 28, 2007 Slog ihop flaggtråden med den befintliga Gotlandstråden. /mdn, Blågul Quote
Stocken Posted August 29, 2007 Report Posted August 29, 2007 Tackar så mycket The Swede ! I vanlig ordning har du järnkoll . Av Stocken Den normale gotlänningen flaggar med blå duk men på myndigheter etc. flaggas med röd duk. Quote
Psilander Posted August 29, 2007 Author Report Posted August 29, 2007 (edited) Någon som vet vad den övre flaggan är? Den undre är ju den svenska örlogsflaggan men den övre verkar vara någon amerikansk flagga om jag ser rätt (bilden är lite dålig...). Någon som vet varför den sitter på HMS Gotland? Av Stocken Det är den flagga som slarvigt brukar kallas "stridsflagga", det är snarare fartygets heraldiska flagga med hennes vapensköld. En stridsflagga i riktig bemärkelse är en extra stor örlogsflagga i siden som hissas när man går i stird (eller gjorde det förr i allfall) stridsflaggan brukar vara skänkt av fartygets beskyddare eller faddrar i samband med dopet. Annars är det tradition för ubåtar att hissa "jolly Roger" eller sätta en levang i periskopet vid hemkomst efter ha varit framgångsrika dvs gjort ett "clean sweep" - sänkt det man stött på. Edited August 29, 2007 by mdn Fy för att citera med bilder! /mdn, BG Quote
Recommended Posts