Jump to content

Recommended Posts

En bild säger mer än tusen ord, eller...

Jag har den största respekt för många här på forumet, eftersom det märks att det finns ett genuint intresse och mycket erfarenhet ibland er! Jag insåg efter mitt förra inlägg att det sämsta man kan göra är att vifta med sin "erfarenhet", då det blir ganska subjektivt plus att de flesta här är anonyma bakom sina "nicks" så det går ju att hävda vad som helst.

Jag tycker det är intressant att läsa era synpunkter och jag tar åt mig en del matnyttigheter. Men eftersom jag nu lyckades röra om lite grann så får jag väl fullfölja med risk för att reta upp fler...

Jag ville inte skriva något förrän jag hade undersökt 2Sharp's påstående, då jag aldrig hört detta innan att rp-siktet inte skulle gå att montera på ksp 90B. Alltså testade jag själv detta idag....

ksp90001.jpgksp90002.jpgksp90004.jpg

Inte världens bästa bildkvalitet, men jag tror att jag vågar påstå att bilderna inte ljuger?

Och nu kommer jag till den punkten där jag antagligen kommer att reta upp någon/några...

Jag citerar "Det må vara förbjudet men, med all respekt för dig samt regler etc. det skiter jag i." Jag hade hoppats att få slippa läsa det... Tyvärr är det den inställningen hos enskilda befäl/soldater/sjömän/hemvärnsmän m fl, som förstör för andra genom att det kan få konsekvenser som inte går att överblicka när man tar ett beslut som verkar vara bra "just där och då".

Jag skulle kunna räkna upp ett antal liknande exempel som skulle kunna äventyra både system- och användarsäkerheten och FM's förhållande till andra stater.

Tillbaka till RP-sikte på ksp då. Med hänsyn till mina bilder så påstår jag igen att det är fullkomligt förkastligt att montera bort de öppna riktmedlen, så den disskutionen borde falla ganska platt nu?

Det argument som jag håller med er till 100% är såklart när det gäller mörkerkapaciteten. Men jag hade hellre valt huvudburen bildförstärkare, laserpekare och/eller ir-spårljus. För än så länge har vi så få bildförstärkare att vi kan montera en på vapnet och dessutom ha en på huvudet. Och sitter den på bössan - jag då kommer jag inte att kunna hänga med resten av gruppen som antagligen har sina på huvudet...

Jag kan ju glädja er med att det är på väg in nya laserpekar samt handskydd med rails på ksp 90( C ).

För att även kommentera Van der Kaye's argument då;

"Båda ögonen öppna, större obseravtionsområde, bättre mål/träff observation" - jag använder alltid båda ögonen (utom vid skjutning med kikarsikte), och jag påstår att jag har större synfält med båda ögonen i/över öppna riktmedel än genom ett rp-sikte.

"Möjlighet snabb av/på mont av förstoringssats med bibehållen riktpunkt, vilket kan vara önsvärt på avst med 7,62-system" - Visst, det är möjligt, men förstoringstillsatsen hör hemma hos skarpskytten och inte på kulsprutan. Nu krymper synfältet, och att kunna observera något under skjutning verkar synnerligen krångligt... (jag måste erkänna att jag inte testat detta ännu)

"Vore intressant att höra i vilka situationer du har upplevt järnriktmedel som en bättre lösning" - Dom flesta! Nå, skämt åsido - jag är uppfostrad med järnsikten, så det gör väl sitt till.

Avslutningsvis! Jag säger det igen - jag respekterar era åsikter men min uppfattning är fortfarande att ksp (framför allt ksp 58) är effektivare utan rp-sikte. Jag kanske kommer att ändra uppfattning en vacker dag - vem vet ;-)

/O

• Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En bild säger mer än tusen ord, eller...

...[bilder på skp90B m RPS + bildförstärkare]...

Inte världens bästa bildkvalitet, men jag tror att jag vågar påstå att bilderna inte ljuger?

En liten undran: Sitter RPS längst fram på railen med vapenfästet monterat bakom så att själva bildförstärkaren lätt kan tas av (in m spärren och skjut bildförstärkaren framåt) eller måste hela fästet + bildförstärkare tas av? Min erfarenhet är att anledningen till att de fasta riktmedlen tas bort är att (trots ditt bildbevis) skytten upplevde att de fasta riktmedlen hindrade/tryckte så pass mot bildförstärkaren att den inte gick att montera. På den första bilden ser det faktiskt ut som riktmedlen trycker bildförstärkaren uppåt-framåt, något som borde försvåra av/på-montering.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

@wpnstech

Använder du alltså båda ögonen med skjutning med järnriktmedel?

Min följdfråga är vad du hävdar är din träffsannolikhet, med första skott, med detta förfarande utan kornfokus.

Hur kan du få ett större synfält med järnriktmedel jämfört med RPS, då du utan tvekan måste ha huvudet närmare vapnet i det första alt?

Menar du att du inte observerar träffläget under eldgivning?

Hur bedömmer du då din målträff eller målkorregering?

Hur mycket anser du att vibrationerna i kindbenet mot kolven stör synen vid skjutning med järnriktmedel på tex FN MAG?

Vilka avstånd du anser dig kunna verka operativt med ett 7,62 system?

Anser du att det inte finns fall där förstorande optik behövs på ksp system, natt som dagoptik?

Kan du tex koppla det mot förekommande stridsavstånd bla Afghanistan med att det inte finns mål bortom 300m?

Inte för att du har en annan åsikt, men det låter som du inte har använt så många KSP-system i fält med dessa synpunkter.

En liten undran: Sitter RPS längst fram på railen med vapenfästet monterat bakom så att själva bildförstärkaren lätt kan tas av (in m spärren och skjut bildförstärkaren framåt) eller måste hela fästet + bildförstärkare tas av? Min erfarenhet är att anledningen till att de fasta riktmedlen tas bort är att (trots ditt bildbevis) skytten upplevde att de fasta riktmedlen hindrade/tryckte så pass mot bildförstärkaren att den inte gick att montera. På den första bilden ser det faktiskt ut som riktmedlen trycker bildförstärkaren uppåt-framåt, något som borde försvåra av/på-montering.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Fäste+bildförstärkare monteras av och på. Det är därför det finns ett snabblås på fästet... Jag medger att monteringen inte är optimal men det fungerar UTAN att jag behöver skruva bort några riktmedel.

Men det var inga problem att montera av/på.

/O

Använder du alltså båda ögonen med skjutning med järnriktmedel?

- Ja, mer eller mindre alltid - det är för övrigt det sätt som skjutreglementet föreskriver.

Min följdfråga är vad du hävdar är din träffsannolikhet, med första skott, med detta förfarande utan kornfokus.
Svårt att svara på då träffsannolikheten beror på vilket vapen jag använder, målets storlek och rörelse, skjutavståndet och min fysiska och psykiska status. Däremot vet jag inte vad du menar med "detta förfarande utan kornfokus" - kornfokus är a och o på avstånd över sisådär 15m.

Hur kan du få ett större synfält med järnriktmedel jämfört med RPS, då du utan tvekan måste ha huvudet närmare vapnet i det första alt?

Att titta genom ett rp-sikte är detsamma somm att titta genom ett rör (bildligt talat) Siktet har ett visst synfält (kommer inte ihåg hur många mils). Vid skjutning på korta håll (ak) när fokus är på målet, märks inte detta eftersom hjärnan lägger ihop bilderna från höger o vänster öga och "punkten" kommer att bli en del av synfältet. Vid skjutning på längre håll kommer vi mer eller mindre omedvetet att titta igenom siktet för att verifiera mål och riktpunkt, och därmed minskar bilden av omgivningen.

Menar du att du inte observerar träffläget under eldgivning?

- Nej det var inte det jag menade. Jag menar att om du sätter en förstoringstillsats bakom rp-siktet så kommer det jag skrev här ovanför att bli ännu mera tydligt. Vid en förstoring på ca 4x och uppåt får hjärnan problem att hålla ihop bilderna från vänster och höger öga, och det är av den anledningen jag skrev att jag bara använder ett öga vid skjutning med kikarsikte.

Hur mycket anser du att vibrationerna i kindbenet mot kolven stör synen vid skjutning med järnriktmedel på tex FN MAG?

- Det har jag faktiskt ingen uppfattning om, som kan bidra till debatten.

Vilka avstånd du anser dig kunna verka operativt med ett 7,62 system?

- Praktiskt skjutavstånd mot punktmål med rimlig träffsannoliket, sådär 400m...

Anser du att det inte finns fall där förstorande optik behövs på ksp system, natt som dagoptik?

- Jo, visst gör det! Till Tksp absolut, m h t det betydligt längre verkansområdet. Förövrigt anser jag faktiskt inte att förstorande optik hör hemma på ksp.

Kan du tex koppla det mot förekommande stridsavstånd bla Afghanistan med att det inte finns mål bortom 300m?

- Nu, börjar det bli besvärligt. Det är inte alltför många svenskar som varit i strid varken i Afghanistan, Kongo eller Kosovo. Jag tillhör inte någon av dom, och det är svårt att faktiskt få någon information om vilka stridsavstånd som varit aktuella då FM personal faktist varit i strid. Så jag kan dessvärre inte komma med nån "klok" kommentar till detta...

Inte för att du har en annan åsikt, men det låter som du inte har använt så många KSP-system i fält med dessa synpunkter.

- Ja du - det beror väl på vad man menar med "ksp-system" och "fält"??? Om du menar FM's ksp-system så har jag nog använt de flesta mer eller mindre (inte m/39 dock)... Och fält är ju också lite luddigt. Ett antal övnings och skjutfält i sverige, i dagsljus och i mörker. "Skjutfält" i Libanon, som säkert inte skiljer sig så mycket mot ett skjutfält i Afghanistan. Och som sagt var - det är inte så många svenskar som använt materielen under skarp insats. Men du kanske är en av dom?

Det kanske inte är så man ska göra när man "svarar"???

/O

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Fäste+bildförstärkare monteras av och på. Det är därför det finns ett snabblås på fästet... Jag medger att monteringen inte är optimal men det fungerar UTAN att jag behöver skruva bort några riktmedel.

Men det var inga problem att montera av/på.

/O

Ok. Jo, jag fattar varför det finns ett snabblås på vapenfästet... det finns även ett snabblås (en spärrarm egentligen) för själva bildförstärkaren :rolleyes:

Meningen är knappast att vapenfästet+bildförstärkare ska tas av som en enhet från vapnet när du behöver använda den buren på huvud (mask- eller hjälmfästet). Nu kanske det låter som lite försvarsgrupperat gnällande från mig men att först behöva koppla loss vapenfästet (med bildförstärkaren på) från ksp:n, sedan ta bort vapenfästet (och stoppa undan den någonstans) för att därefter fästa bildförstärkaren huvud-/hjälmburet känns bökigt om det ska behöva gå snabbt och snärtigt.

AK5C däremot fungerar det alldeles utmärkt att ha vapenfästet fast monterat på vapnet och bara flyttat bildförstärkaren av/på vid behov eftersom de fasta riktmedlen (reservriktmedlen) inte är något försvårande.

Du testade vad andra tyckte om hur bildförstärkaren skulle fästas på KSP90, samt vilka åtgärder som skulle krävas, och tycker att det fungerade utan några extra åtgärder. Jag delar trots allt inte dina slutsatser så vi kan iaf vara överens om att inte vara överens. :rolleyes:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Och nu kommer jag till den punkten där jag antagligen kommer att reta upp någon/några...

Jag citerar "Det må vara förbjudet men, med all respekt för dig samt regler etc. det skiter jag i." Jag hade hoppats att få slippa läsa det... Tyvärr är det den inställningen hos enskilda befäl/soldater/sjömän/hemvärnsmän m fl, som förstör för andra genom att det kan få konsekvenser som inte går att överblicka när man tar ett beslut som verkar vara bra "just där och då".

Jag skulle kunna räkna upp ett antal liknande exempel som skulle kunna äventyra både system- och användarsäkerheten och FM's förhållande till andra stater.

Ja, så är det. I de fall då den enskilde soldaten känner att de regler som finns inte tillvaratar hans/hennes behov när det trots allt är han/hon som sätter archlet på pottkanten så är det frestande att ta tag i problemet med egna händer.

Diverse kreativa lösningar som äventyrar system- och användarsäkerheten kan jag tänka mig åtskilliga, men åtgärder som äventyrar förhållandet till andra stater vill jag gärna få exempel på.

Nej och givetvis får jag på röven för att jag inte är nog tydlig... :) Som tidigare noterats så går det, men sådär, om mitt minne inte helt sviker mig så var min slutledning att det var en dålig lösning att antingen fippla alt. lossa hela fästet. Mao inget jag klarar av i mörker med lite puls...

MIN tanke var att "det går inte" rent praktiskt, men att det tekniskt går.

Jo men visst, men om jag, som i detta fallet går till vapen mek. och lägger fram mitt problem och enligt hans instruktioner demonterar riktmedlen då skiter jag i det med förhoppningen att vapen meken säger "Halt!" om jag tänker helt utanför all rimlighet.

Gör det då.

(men tanken att har man inte bra inblick så förstår man heller inte varför vissa saker är tveksamma)

Tillbaka till RP-sikte på ksp då. Med hänsyn till mina bilder så påstår jag igen att det är fullkomligt förkastligt att montera bort de öppna riktmedlen, så den disskutionen borde falla ganska platt nu?

Inte för mig då jag för mig mållåst på den rent praktiska delen kopplat till verksamhet i mörker/blött/stress.

Det argument som jag håller med er till 100% är såklart när det gäller mörkerkapaciteten. Men jag hade hellre valt huvudburen bildförstärkare, laserpekare och/eller ir-spårljus.

Ja det hade ju jag med, samt gore-tex jacka, en bättre stridsväst och en smidigare hjälm samt paraplydrinkar, men just det, det kan jag ju inte... för det har jag ju inte fått ut... mao får jag försöka optimera det jag har fått ut... :)

För än så länge har vi så få bildförstärkare att vi kan montera en på vapnet och dessutom ha en på huvudet. Och sitter den på bössan - jag då kommer jag inte att kunna hänga med resten av gruppen som antagligen har sina på huvudet...

Vissa förband har 2 bildförstärkare, givetvis förstår jag att det inte dyrt att ha det på samtliga... jag försöker ha tänket att ha bärmask på skallen när jag har bildförstärkaren monterad på vapnet, så att jag [hyfsat] enkelt kan ha bildförstärkare på skallen vid rörelse och på vapnet vid, typ, eldställning. Men det kräver ju ett hyfsat smidigt sätt att kunna, voilá, få på/av bildförstärkaren från sprutan, vilket jag inte kunde lösa med bakreriktmedlet monterat. (nyckelord: smidigt)

Jag kan ju glädja er med att det är på väg in nya laserpekar samt handskydd med rails på ksp 90( C ).

[bitter ironi]Hurra, wow, ligger i röret antar jag?[/bitter ironi] Det är mycket som är på väg in, men tyvärr så för soldaten längst ner i ledet, dvs jag i detta fallet, så det enda vi ser är att det saknas och tar EXTREMT lång tid innan man ser något resultat, dvs har den aktuella prylen i handen, redo för bruk. FM (motsv.) borde vara bättre på att sprida information om vad som är på gång och ett ev. tidsschema, ev. finns det för officerare men för oss soldater som har någon form av låtsasanställning är man ju oftast helt luftlandsatt av informationsbrist... :)

Det ligger i röret, jepp, och röret är fullt med skit... (eftersom det aldrig kommer något ur det)

- Visst, det är möjligt, men förstoringstillsatsen hör hemma hos skarpskytten och inte på kulsprutan. Nu krymper synfältet, och att kunna observera något under skjutning verkar synnerligen krångligt... (jag måste erkänna att jag inte testat detta ännu)

Jao, Aimpoints 3X förstorning är väl främst tänkt för att underlätta målupptäckt, det blir ju inte helt automagiskt ett "kikarsikte" bara för att du nyttjar förstorningstillsatsen, jag ser väl att en högre förmåga till målupptäckt är vitalt även för ksp-skytten.

Rekommenderar dig att testa förstorningstillsatsen, den är smutt...

Givetvis förstår jag att egna modifieringar är av ondo, men som eskil nämner är det svårt att bara acceptera att saker tar "hur lång tid som helst" när behovet finns nu och det i vissa falls finns standardlösningar anpassade för x-act det behov du har*... som jag skrev tidigare, information om saker som är på väg in och anskaffningen/utlämningen av dessa måste fan bli snabbare/effektivare...

* ex: jag får ut en trasig/kass vapenlampa, byter den och får ut en lika trasig/kass, skall jag då ta en egen vapenlampa eller bara kasta den i ett skåp och vara utan vapenlampa?

Diverse kreativa lösningar som äventyrar system- och användarsäkerheten kan jag tänka mig åtskilliga, men åtgärder som äventyrar förhållandet till andra stater vill jag gärna få exempel på.

Gör det då.

(men tanken att har man inte bra inblick så förstår man heller inte varför vissa saker är tveksamma)

Ok - eftersom jag nu satt den bollen i rullning så får jag väl förklara mig...

Till att börja med - jag inser att de flesta fall där enskilda (försöker) hitta lösningar, görs med förbandets, uppgiftens eller det egna välbefinnandets bästa för ögonen. Och det har jag på ett sätt full förståelse för - jag har själv säkert hittat på en och annan sak genom åren som har varit på fel sida om den suddiga gräns som skiljer på rätt eller fel.

Men med det jag ser och vet idag, så måste jag försöka att sprida ett annat budskap just eftersom det jag gör som enskild kan få konsekvenser som inte går att överblicka.

Jag skall ta fyra exempel ur "verkligheten". Jag kommer inte att skriva när, var, vem eller vilket förband som har varit inblandad eftersom det inte fyller något syfte och bara kan reta upp folk "ännu mer".

1. En person bestämmer sig för att prova att skjuta en 40mm psgr (alltså avsedd för granatspruta) i en 40mm granattillsats ak5. 40mm psgr har en högtrycksdrivladdning som en granattillsats inte är dimensionerad för.

Resultat - vapensprängning med risk för personskada på både skytten och eventuell personal i närheten. (Nu vet jag faktiskt inte hur illa det gick)

Orsak - Otillräcklig eller felaktig utbildning eller att skytten hanterar ett vapen som han inte har någon utbildning på alls. "Brott" mot SäkI, Materielreglemente och Systemsäkerhetsgodkännande.

2. Ksp90B (och här får vi in en liten koppling till rp-sikte oxo) Ett resultat av att FM börjat använda rp-sikte på ksp 90 är att vissa individer tycker att det är besvärligt eftersom skottställningen inte är lika mellan pipa 1 och 2. Därför väljer man att bara skjuta med (exempelvis) pipa 1 eftersom den är skottställd mot rp-siktet.

Resultat - En pipa slits fortare än den andra, vilket gör att vapnet kommer att tas ur drift nästa gång det kommer in till verkstad tills dess att man kan komplettera med en ny pipa. Globalt är inte Sverige någon stor kund hos dom stora vapentillverkarna, så vi får vänta på vår tur innan dom skickar några delar. Leveranstiden från Fabrique National i Belgien är f n ca 8 månader. Pga detta har vi de senaste året haft ca 50st ksp90B som varit "oanvändbara".

Orsak - Otillräcklig eller felaktig utbildning och/eller ingen systemförståelse. "Brott" mot SäkI, Materielreglemente och Systemsäkerhetsgodkännande.

3. (Och nu börjar det bli allvarligt) Personal som skall på internationell tjänst fattar ett beslut att ta med sig "sina egna" vapen som man haft under utbildningen, till missionsområdet och packar dessa i en container.

Resultat - Smuggling av krigsmateriel. Sverige förbinder sig via transitavtal att bara föra med sig materiel enligt fastställda protokoll till insatsområdet. På vägen dit mellanlandar transporten en eller flera(?) gånger och skulle det vid något av dessa mellanlandningar visa sig att det finns oredovisad krigsmateriel i transporten kan detta få mellanstatliga konsekvenser.

Orsak - Okunskap och/eller en felaktig bild av sin egen betydelse. "Brott" mot Svea Rikes Lag, med ev fängelse som påföljd.

4. Personal som skall på internationell tjänst fattar ett beslut att ta med sig "sin egna" mörkermateriel (bildförstärkare och irv-sikten mm).

Resultat - Risk att stoppa framtida anskaffning. Spetsteknologin när det gäller mörkermateriel finns i USA, och när vi köper materiel därifrån skrivs ett slutanvändarintyg. Det är ett dokument där svenska staten förbinder sig att inte sälja, överlåta eller på annat sätt föra över denna teknologi till tredja part. Vi är också skyldiga att (med i vissa fall väldigt kort varsel) kunna redovisa exakt var varje individ finns någonstans. Skulle då denna materiel "försvinna" genom att den tas ur landet oredovisad och (i värsta fall) förloras i ett annat land, är risken stor att vi inte kommer att få köpa en enda "pryl" till från USA igen.

Orsak - Okunskap.

Nu kan man väl i ärlighetens namn säga att risken för att exempel 3 och 4 skulle inträffa (läs upptäckas) är minimal, men konsekvenserna OM det skulle upptäckas kan bli allt för stora!!!

Slutsats - Hur gärna ni än vill och hur mycket ni än tycker att ni gör rätt för att det underlättar för er och erat förband, så låt bli! Följ givna instruktioner. Använd tilldelad materiel, och använd den på det sätt som det står i reglementen och instruktioner!

Så länge vi/ni inte är i krig eller motsvarande så är det inte värt att ta genvägar. Och känner ni att ni ändå måste så se till att förbands- eller kontingentschef har godkänt det ni gör.

/O

Ok. Jo, jag fattar varför det finns ett snabblås på vapenfästet... det finns även ett snabblås (en spärrarm egentligen) för själva bildförstärkaren :baskerPa:

Meningen är knappast att vapenfästet+bildförstärkare ska tas av som en enhet från vapnet när du behöver använda den buren på huvud (mask- eller hjälmfästet). Nu kanske det låter som lite försvarsgrupperat gnällande från mig men att först behöva koppla loss vapenfästet (med bildförstärkaren på) från ksp:n, sedan ta bort vapenfästet (och stoppa undan den någonstans) för att därefter fästa bildförstärkaren huvud-/hjälmburet känns bökigt om det ska behöva gå snabbt och snärtigt.

AK5C däremot fungerar det alldeles utmärkt att ha vapenfästet fast monterat på vapnet och bara flyttat bildförstärkaren av/på vid behov eftersom de fasta riktmedlen (reservriktmedlen) inte är något försvårande.

Du testade vad andra tyckte om hur bildförstärkaren skulle fästas på KSP90, samt vilka åtgärder som skulle krävas, och tycker att det fungerade utan några extra åtgärder. Jag delar trots allt inte dina slutsatser så vi kan iaf vara överens om att inte vara överens. :happy:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Hmm - det känns lite märkligt att vara "inte överens" med så många helt plötsligt... :)

Jag är säkert överens med de flesta att vapenfästet för bildförstärkare mono och monovar inte är speciellt bra (underdrift) men det är det fäste vi har nu och antagligen ett litet tag till.

Peronligen har jag svårt att se varför av och på momentet skall gå snabbt och snärtigt? Antingen gör man dom förberdelserna "lungt och fint" med iallafall lite tid till förfogande, eller om man helt plötsligt hamnar under beskjutning så tror jag man skiter i det på ren svenska...

Har man hanterat sin materiel ett tag så tar det inte speciellt mycket mer tid att göra på "mitt" sätt.

Sen blir jag lite fundersam på det här med ak5 också. För att ta bort bildförstärkaren från fästet måste du föra den framåt, eller hur? Det betyder att du måste placera den ganska långt bakom rp-siktet för att få plats?

Men ju längre ifrån rp-siktet du kommer desto mer blir det ju som att titta igenom ett grönt sugrör. Jag vill ju personligen ha bildförstärkaren så nära rp-siktet som möjligt.

/O

Hmm - det känns lite märkligt att vara "inte överens" med så många helt plötsligt... :baskerPa:

Jag är säkert överens med de flesta att vapenfästet för bildförstärkare mono och monovar inte är speciellt bra (underdrift) men det är det fäste vi har nu och antagligen ett litet tag till.

Peronligen har jag svårt att se varför av och på momentet skall gå snabbt och snärtigt? Antingen gör man dom förberdelserna "lungt och fint" med iallafall lite tid till förfogande, eller om man helt plötsligt hamnar under beskjutning så tror jag man skiter i det på ren svenska...

Har man hanterat sin materiel ett tag så tar det inte speciellt mycket mer tid att göra på "mitt" sätt.

Sen blir jag lite fundersam på det här med ak5 också. För att ta bort bildförstärkaren från fästet måste du föra den framåt, eller hur? Det betyder att du måste placera den ganska långt bakom rp-siktet för att få plats?

Men ju längre ifrån rp-siktet du kommer desto mer blir det ju som att titta igenom ett grönt sugrör. Jag vill ju personligen ha bildförstärkaren så nära rp-siktet som möjligt.

/O

Nu börjar vi hamna ganska OT, men måste följa upp med några synpunkter.

Känns som du har svårt att acceptera att under vissa förhållanden i fält (läs fältmässiga förhållanden, dvs miljöer ute i världen där folk faktiskt vill dig illa och skillnad mellan träff och miss får stora konsekvenser för dig personligen och resten av din grupp, dvs inte på något övningsfält med blå-gul) så är vissa omständigheter som gör att du måste kunna växla vapensystem (mellan dina egna o gruppens) och övrig utrustning snabbt där det inte finns lyx av tid eller omtag.

Sen antar jag att du vet om hur ett NVG fungerar, med din angivna bakgrund och erfarenhet.

Med hänsyn till detta så skall man inte montera NVG nära RPS, då man blockerar ljusflödet in NVG.

Man skall tvärt om sträva efter största möjliga avstånd mellan dessa för att maximera funktionen i systemet (dvs RPS + NVG + vapen).

Utöver kapaciteten för NVG så är det ett vanligt problem med damm (läs i fält i tex A-stan eller Irak).

Detta gör att man vill lätt komma åt linser, fram o bak, på både RPS o NVG då dessa måste vårdas flera gånger per dag.

Om du monterar kloss så måste du ta lös något av dessa för att ta bort dam, plus att dina linsskydd inte går att använda.

Är det något man lärt sig i fält så är det att inte mixtra, fixa, flytta, fippla med saker som faktiskt fungerar.

Bara mina privata synpunkter.

Nej och givetvis får jag på röven för att jag inte är nog tydlig... :) Som tidigare noterats så går det, men sådär, om mitt minne inte helt sviker mig så var min slutledning att det var en dålig lösning att antingen fippla alt. lossa hela fästet. Mao inget jag klarar av i mörker med lite puls...

MIN tanke var att "det går inte" rent praktiskt, men att det tekniskt går.

Jag hade gärna velat svara på hela inlägget men det blev för krångligt och kommer att bli en lång utläggning om materielprocessen och anskaffning bla bla.

Kanske skall starta en ny tråd om det?

För att sammanfatta; Ja! Du får på röven för att du fipplar med materielen och vapenmeken/teknikern borde också få på röven, för han borde veta bättre! :baskerPa:

När det sen gäller ny materiel, så är inte röret så skitigt som du tror. Vi (FM) har bland det modernaste i västeuropa när det gäller vapenmateriel och optronik. Den uppgradering som vi haft de senaste 10åren börjar många andra länder med först nu.

Vårt problem är att vi inte har materiel i tillräcklig mängd, eftersom efterfrågan hela tiden ökar, och alla vill ha det "senaste" för att kunna lösa just sin uppgift.

Materielprocessen (som jag inte hade tänkt skriva om) är trög, men det måste den vara för att vi skall köpa in materiel som verkligen fungerar som vi vill. Däremot så blir det vanligare och vanligare med ett "snabbspår" där hyllvara köps in i mindre mängd för att täcka ett akut behov. Ett exempel är att det nu köps in nya hagelgevär till utlandsstyrkan.

Men bara för att det är "hyllvara" betyder inte det att man kan gå ner till vapenhandlaren på hörnet och köpa 100st bössor.

Jag ser också en massa brister och materiel som jag skulle vilja att FM köpte in, men det funkar inte så.

Tyvärr så varken kan eller får jag tala om exakt vad som är på gång, men som jag skrev tidigare så kommer man i alla fall nu (läs 2010) att köpa in ny vapenlampa, ny laserpekare samt kompletteringsanskaffning av Ksp90 version C med fast handskydd med rails kl 3,6 och 9.

Och ja, det är svårt med informationsspridning. Det finns ingen bra plats att sprida den (mil.se?), mycket omfattas av sekretess innan upphandlingarna är slutförda och det är svårt att ange exakta leveranstider eftersom det är så mycket som skall stämma...

/O

Visst är materiakanskaffningsprocessen smärtsamt långsam, det kan vi ju kanske alla vara överens om. Sedan kan man ju undra över varför det de facto går att "snabbanskaffa" viss materiel när "det verkligen behövs"?!? Det luktar fortfarande invasionsförsvar om det synsätt att det bara är ett fåtal anskaffningar som måste gå fort. Idag är vi ju insatta i skarpa insatser hela tiden och en rimlig gissning är ju att det inte kommer minska i omfattning. Allt måste gå fort idag - det måste ju vara utgångspunkten.

Vidare kan man ju fundera över de styrande parametrar som gäller för anskaffning av materiel - och då tänker jag främst på det som i ett samlingsbegrepp går under rubriken Användarsäkerhet. Man kan ju verkligen undra över varför det just i Sverige verkar vara så vanligt att soldater självantänder och brinner upp när de använder materiel som FM/FMV inte "själva" utvecklat och anskaffat.

Det närmaste exemplet har jag från Afghanistan när folk från MSS (eller vad det heter nuförtiden) var nere och skulle testa nya chestriggs. Personerna i fråga blev mäkta irriterade när de kunde konstatera att vi (de flesta MOT:ar) bar BH västar och chestriggs. Man påpekade faran över att de kunde börja brinna, att de kunde avge giftiga gaser när de väl brann och att de inte var testade enligt konstens alla regler. Man sa att man inte visste hur de fungerade tillsammans med övrig mtrl såsom uniform, vapen, fordon mm . . . . Att de har varit testade i strid under flera år av flera försvarsmakter världen över spelade ingen roll. Som C MOT måste jag nog säga att jag hade andra saker jag oroade mig mer för än risken att våra västar skulle börja avge giftiga gaser om och när de började brinna. Vi behövde annan materiel än den som fanns i FM och anskaffade därför den själva. Man kan ju vidare påpeka att det fortfarande inte, vad jag vet, har tilldelats någon ny väst eller chestrigg ännu . . . . . . .

Det ovan har ju kanske lite lite med RPS att göra men eftersom materielanskaffningsprocessen kommit på tal så . . . . . . Den förtjänar nog en alldeles egen och lång tråd - om det nu inte redan finns. Dock så kan man väl säga att ovanstående funderingar kan appliceras på även RPS, EHV eller nästan vilket materielslag som helst. SJÄLVFALLET finns det gränser för när man inte kan resonera enligt ovan, men jag tror det är dags för FM/FMV att ta sig en rejäl funderare på hur processen verkligen fungerar och hur den BORDE fungera.

//LtX

• BlåGul -1

Det är lustigt att påpeka vansinnet i att skruva bort en del av siktet från ett vapen, som dessutom fungerar att använda dugligt utan sikte, samtidigt som man fräst bort stålsikten helt och definitivt från andra vapen som förses med rps.

Vapenteknikern torde vara leverantör av en vara/tjänst. Inte instruktör som talar om för erfarna soldater hur mörkerstrid bedrivs. Fungerar vapnet eller inte? Skönt att det finns folk som kan lösa problem på plats.

Sedan blir jag nyfiken på vilket snille som äntligen kom på att berettabockar inte var det ultimata hagelvapnet för militärer. Och varför den som införskaffade dem från början inte fått sparken. (apropå materielprocessen...)

Ja tyvärr så blir det lätt så :)

Jag skall ta fyra exempel ur "verkligheten". Jag kommer inte att skriva när, var, vem eller vilket förband som har varit inblandad eftersom det inte fyller något syfte och bara kan reta upp folk "ännu mer".

Klockrena exempel, och jag får vatten på min kvarn då du i samtliga fall nämner okunskap, vilket är precis vad jag menar är ett av de största felen med utb. ALLA utbildas på vpl. nivå, det måste till ökad utb. och förståelse/kunskap hos brukaren, dvs soldaten i harmoni med de som har den tekniska helhetsbilden.

Hmm - det känns lite märkligt att vara "inte överens" med så många helt plötsligt... :ph34r:

Hehe, inga ko på isen.. it's just the internet...

Peronligen har jag svårt att se varför av och på momentet skall gå snabbt och snärtigt?

Jag har ingen erfarenhet av strid men jag har hyfsad erfarenhet av att öva och arbeta under hög puls, dvs vad som kan liknas vid en stridssituation. Om det är något det har lärt mig så är det att finmotoriken försvinner rätt snabbt, allt som är finlir är i princip bara att glömma. Givetvis blir du bättre ju mer van du är vid din mtrl. men oavsett så bör man anpassa utr. för enkelhet. För mig går finlir bort varje dag i veckan, jag har dels personligen upplevt på tok för mycket fippel vid stress och sett andra göra de mest klantiga grejor vid stress så för mig är det ingen diskussion om vad som är lämpligt för mtrl som kan komma att användas vid stridssituationer, enkelt, inget finlir och hållbart...

Ang. Ak5C och bildförstärkarens placering så har jag nyttjat den både långt mellan sikte och bildförstärkaren och tätt mellan de båda, jag håller med om att maximera ljusinsläppet är att föredra.

För att sammanfatta; Ja! Du får på röven för att du fipplar med materielen och vapenmeken/teknikern borde också få på röven, för han borde veta bättre! :camo:

De e ok, jag kan ta det :)

Men:

Och känner ni att ni ändå måste så se till att förbands- eller kontingentschef har godkänt det ni gör.

Ok, jag kan inte lita på vapenmeken när jag frågar honom om det är ok att montera bort riktmedelen? Men jag kan lita på förbands/kontingentschefen att ha snorkoll på vilka ev. förändringar och modfikationer jag kan göra? Vart och hur har de fått denna spetskompetens?? (en viss ironi kan skönjas...)

När det sen gäller ny materiel, så är inte röret så skitigt som du tror. Vi (FM) har bland det modernaste i västeuropa när det gäller vapenmateriel och optronik. Den uppgradering som vi haft de senaste 10åren börjar många andra länder med först nu.

Vårt problem är att vi inte har materiel i tillräcklig mängd, eftersom efterfrågan hela tiden ökar, och alla vill ha det "senaste" för att kunna lösa just sin uppgift.

(min fetstil)

Jag håller med, mycket av vår mtrl. håller mycket hög klass, utan tvekan. Det jag tycker är tveksamt är precis som du nämner, det är för få så det är hela tiden brist på viss mtrl. går den sönder skall den in på rep. du får ingen ersättare under tiden.

Redan under Ba05 när jag lämnade in en bildförstärkare (körn. kanske??) så fick jag ingen i utbyte, och hade ingen under resten av missionen.

Så i min position är röret fullt med skit, som ligger i vägen för att den bra materielen skall kunna brukas, fås ut och nyttjas i det dagliga arbetet.

Låter lovande med nya hagelgevär, är det fler 686'or bör någon få på käften.

Likadant med handskydd/skena till ksp90, men det är svårt att förstå varför det kan ta så lång tid. Behovet borde vara känt sedan länge och det finns åtskilliga färdiga lösningar, tom FN har ju egna handskydd...

Återigen informationsspridning, även med hänsyn tagen till sekretess etc. så BÖR det gå att sprida, mil.se borde/bör/kunde ha en avdelning för soldat mtrl. som är under utprövning, beräknas anskaffas etc.

Självantändande, exploderande och gasbildande mtrl. må vara trevligt att man tar på allvar, men jag har haft/sett ett (1) tillbud med eld inblandat de senaste 15 åren men "hur många som helst" tillfällen när soldater har varit trött i mössan av kyla pga av brist på vind/vattentätt jacka [skaljacka]. Att nämna regnstället som alt. för något annat än stillastående tjänst är inte godtagbart.

Bristen på a-dyk/motsv. är pinsam...

Informera folk om ev. risker med egen mtrl. snarare än att bara dumförklara folk, de flesta förstår att en taiga-jacka inte skall nyttjas vid stridsfordonstjänst, behovet finns kanske inte heller där..

Men på fisens mosse med regn snett underifrån, lera upp till knäna och ihållande vind över tiden så...

Men det ligger väl i röret, det är på gång, vilken mission som helst...

Nu är det så mycket OT att det är ingen hejd på det, sorry mods...

Edited by 2Sharp

Appropå kontingentschefs inblandning och ev. godkännande så är det ju lite lustigt att vid alla (4) insatser jag deltagit i så har han utan undantag, sagt "Nej, Aldrig i livet, Kommer aldrig på tal" med icke tilldelad, reglementsenlig materiel innan nedrotation. Efter en kort tid "i missionen" har det lika undantagslöst kommit ett "Ok, jag ser behovet - använd grejerna." I vissa fall har det även köpts in önskad materiel för förbandets egna pengar. Vapenmtrl undantagen.

LtX

[OT]

Nu har vi ju helt lämnat RPS, men det här är nog en av dom bästa diskussioner om tilldelad kontra egen mtrl jag läst. Snälla BG eller eller annan, bryta ut eller skapa ny tråd?

Jag tycker mig skönja en liten men viktig bit. Det ska inte vara skillnad på soldat och soldat. Men somliga soldater förstår att GRSP-am inte har i GRT att göra. Andra gör det inte. Somliga har greppat att regelverket när man ska utomlands med vapenmaterial är lite komplicerat, andra gör det inte.

Problemet verkar uppstå på allvar när soldater som har grepp på läget, åtgärdar sina problem på utrustningsfronten - medan ansvariga i organisationen måste kontrollera att dom som inte har lika god koll på läget inte fördärvar sig kraftfullt.

En kollega inom HV uttryckte det: Jag uppmuntras nästan till att köpa egna kängor. Jag leder en grupp i växelvis framryckning med skarp ammunition i terräng jag bara rekat på håll med understöd på båda sidor. Men skulle jag köpa en skena till min AK, eller egna fickor till västen så kommer jag att klämma mig och dö?

Jag FÖRSTÅR varför wpnstech resonerar som han gör. Men jag förstår även 2Sharp. Vart går skillnaden mellan det egna ansvaret och initiativet (det som vi uppmanas och utbildas att ta) och "pappskalle, det där låter du bli"?

[/OT]

/snabbedit.

Edited by Doggydriver

Jag har inte svarat själv eftersom 2Sharp på pricken beskriver vad jag känner i bland annat det här inlägget:

Ja tyvärr så blir det lätt så :)

Klockrena exempel, och jag får vatten på min kvarn då du i samtliga fall nämner okunskap, vilket är precis vad jag menar är ett av de största felen med utb. ALLA utbildas på vpl. nivå, det måste till ökad utb. och förståelse/kunskap hos brukaren, dvs soldaten i harmoni med de som har den tekniska helhetsbilden.

Hmm - det känns lite märkligt att vara "inte överens" med så många helt plötsligt... :clap:

Hehe, inga ko på isen.. it's just the internet...

Peronligen har jag svårt att se varför av och på momentet skall gå snabbt och snärtigt?

Jag har ingen erfarenhet av strid men jag har hyfsad erfarenhet av att öva och arbeta under hög puls, dvs vad som kan liknas vid en stridssituation. Om det är något det har lärt mig så är det att finmotoriken försvinner rätt snabbt, allt som är finlir är i princip bara att glömma. Givetvis blir du bättre ju mer van du är vid din mtrl. men oavsett så bör man anpassa utr. för enkelhet. För mig går finlir bort varje dag i veckan, jag har dels personligen upplevt på tok för mycket fippel vid stress och sett andra göra de mest klantiga grejor vid stress så för mig är det ingen diskussion om vad som är lämpligt för mtrl som kan komma att användas vid stridssituationer, enkelt, inget finlir och hållbart...

Ang. Ak5C och bildförstärkarens placering så har jag nyttjat den både långt mellan sikte och bildförstärkaren och tätt mellan de båda, jag håller med om att maximera ljusinsläppet är att föredra.

För att sammanfatta; Ja! Du får på röven för att du fipplar med materielen och vapenmeken/teknikern borde också få på röven, för han borde veta bättre! :)

De e ok, jag kan ta det :)

Men:

Och känner ni att ni ändå måste så se till att förbands- eller kontingentschef har godkänt det ni gör.

Ok, jag kan inte lita på vapenmeken när jag frågar honom om det är ok att montera bort riktmedelen? Men jag kan lita på förbands/kontingentschefen att ha snorkoll på vilka ev. förändringar och modfikationer jag kan göra? Vart och hur har de fått denna spetskompetens?? (en viss ironi kan skönjas...)

(min fetstil)

Jag håller med, mycket av vår mtrl. håller mycket hög klass, utan tvekan. Det jag tycker är tveksamt är precis som du nämner, det är för få så det är hela tiden brist på viss mtrl. går den sönder skall den in på rep. du får ingen ersättare under tiden.

Redan under Ba05 när jag lämnade in en bildförstärkare (körn. kanske??) så fick jag ingen i utbyte, och hade ingen under resten av missionen.

Så i min position är röret fullt med skit, som ligger i vägen för att den bra materielen skall kunna brukas, fås ut och nyttjas i det dagliga arbetet.

Likadant med handskydd/skena till ksp90, men det är svårt att förstå varför det kan ta så lång tid. Behovet borde vara känt sedan länge och det finns åtskilliga färdiga lösningar, tom FN har ju egna handskydd...

Återigen informationsspridning, även med hänsyn tagen till sekretess etc. så BÖR det gå att sprida, mil.se borde/bör/kunde ha en avdelning för soldat mtrl. som är under utprövning, beräknas anskaffas etc.

Självantändande, exploderande och gasbildande mtrl. må vara trevligt att man tar på allvar, men jag har haft/sett ett (1) tillbud med eld inblandat de senaste 15 åren men "hur många som helst" tillfällen när soldater har varit trött i mössan av kyla pga av brist på vind/vattentätt jacka [skaljacka]. Att nämna regnstället som alt. för något annat än stillastående tjänst är inte godtagbart.

Informera folk om ev. risker med egen mtrl. snarare än att bara dumförklara folk, de flesta förstår att en taiga-jacka inte skall nyttjas vid stridsfordonstjänst, behovet finns kanske inte heller där..

Men på fisens mosse med regn snett underifrån, lera upp till knäna och ihållande vind över tiden så...

[OT]

Nu har vi ju helt lämnat RPS, men det här är nog en av dom bästa diskussioner om tilldelad kontra egen mtrl jag läst. Snälla BG eller eller annan, bryta ut eller skapa ny tråd?

Jag tycker mig skönja en liten men viktig bit. Det ska inte vara skillnad på soldat och soldat. Men somliga soldater förstår att GRSP-am inte har i GRT att göra. Andra gör det inte. Somliga har greppat att regelverket när man ska utomlands med vapenmaterial är lite komplicerat, andra gör det inte.

Problemet verkar uppstå på allvar när soldater som har grepp på läget, åtgärdar sina problem på utrustningsfronten - medan ansvariga i organisationen måste kontrollera att dom som inte har lika god koll på läget inte fördärvar sig kraftfullt.

En kollega inom HV uttryckte det: Jag uppmuntras nästan till att köpa egna kängor. Jag leder en grupp i växelvis framryckning med skarp ammunition i terräng jag bara rekat på håll med understöd på båda sidor. Men skulle jag köpa en skena till min AK, eller egna fickor till västen så kommer jag att klämma mig och dö?

Jag FÖRSTÅR varför wpnstech resonerar som han gör. Men jag förstår även 2Sharp. Vart går skillnaden mellan det egna ansvaret och initiativet (det som vi uppmanas och utbildas att ta) och "pappskalle, det där låter du bli"?

[/OT]

/snabbedit.

Jo vi har nu kanske gått lite OT nu, men detta inlägg tycker jag beskriver saker å ting perfekt!!!

Det är verkligen så lite gran även jag känner!

Oftast skaffar man sig egen mtrl eller modifierar för att det som finns inom försvaret är inte tillräckligt eller så finns det inte som man behöver, ex en dump ficka. Annledningen till att man skaffar sig egen mtrl är för att man skall bli bättre som soldat, ladda snabare, bekvämare skor, varmare och stryktåliga handskar, en varm och SKÖN mössa ute i fält, osv osv listan är oändlig.

Nu när jag skriver detta inlägg så kom jag tänka på ficklampor (av alla saker), men det är ju något man inte får ut!!?!?? Varför??? Det är ju inte direkt som om alla soldater har en egen NVG på skallen. Även många som ordnar egen lampa på vapnet som de tejpar dit.

Varför använder MOT i afghanistan egna västar?? chestriggs osv. Där är det "ok" men här hemma? Då j*vlar!!! Asså vart går gränsen??

Men jag håller med det ovanstående:

"Vart går skillnaden mellan det egna ansvaret och initiativet (det som vi uppmanas och utbildas att ta) och 'pappskalle, det där låter du bli'?"

(min fetstil)

Appropå kontingentschefs inblandning och ev. godkännande så är det ju lite lustigt att vid alla (4) insatser jag deltagit i så har han utan undantag, sagt "Nej, Aldrig i livet, Kommer aldrig på tal" med icke tilldelad, reglementsenlig materiel innan nedrotation. Efter en kort tid "i missionen" har det lika undantagslöst kommit ett "Ok, jag ser behovet - använd grejerna." I vissa fall har det även köpts in önskad materiel för förbandets egna pengar. Vapenmtrl undantagen.

LtX

[OT]

[/OT]

/snabbedit.

Jo vi har nu kanske gått lite OT nu, men detta inlägg tycker jag beskriver saker å ting perfekt!!!

Det är verkligen så lite gran även jag känner!

Oftast skaffar man sig egen mtrl eller modifierar för att det som finns inom försvaret är inte tillräckligt eller så finns det inte som man behöver, ex en dump ficka. Annledningen till att man skaffar sig egen mtrl är för att man skall bli bättre som soldat, ladda snabare, bekvämare skor, varmare och stryktåliga handskar, en varm och SKÖN mössa ute i fält, osv osv listan är oändlig.

Nu när jag skriver detta inlägg så kom jag tänka på ficklampor (av alla saker), men det är ju något man inte får ut!!?!?? Varför??? Det är ju inte direkt som om alla soldater har en egen NVG på skallen. Även många som ordnar egen lampa på vapnet som de tejpar dit.

Varför använder MOT i afghanistan egna västar?? chestriggs osv. Där är det "ok" men här hemma? Då j*vlar!!! Asså vart går gränsen??

Men jag håller med det ovanstående:

"Vart går skillnaden mellan det egna ansvaret och initiativet (det som vi uppmanas och utbildas att ta) och 'pappskalle, det där låter du bli'?"

Alla spår av rp-sikten har visst försvunnit från tråden nu...

För att sammanfatta det ni skriver så har ni alla en känsla av att materielen är otillräcklig, det går inte att få fram materiel i tid och grejorna funkar inte som dom skall.

Allt det här har jag också upplevt och känt och har på det sättet full förståelse för era synpunkter. Skillnaden för mig är att jag, i och med mina arbetsuppgifter ser problemen ur en annan synvinkel, och måste försöka agera utifrån det. Och eftersom en av mina arbetsuppgifter är just att se till att systemsäkerheten upprätthålls på vapenmaterielen, så måste jag stå på mig och än en gång säga att det är FEL att ändra och trixa med materielen.

För insatta förband finns det möjlighet för förbandschefen att godkänna vissa ändringar (jag har tyvärr inte i huvudet var dessa regler står nånstans...), men i det fallet så faller ju ansvaret på den chef som godkänt ändringen. Så därför kan jag tänka mig att de flesta drar sig för att fatta sådana beslut - i alla fall innan verkligheten har kommit ikapp.

Men vad är det egentligen som har hänt - varför har det blivit så här??? Jag vill helst inte använda uttrycket "det var bättre förr", för det var det säkert inte, men det var annorlunda! Jag gjorde min GU i slutet på 80-talet och blev anställd direkt efteråt och vågar påstå att jag sett hur inställningen och förståelsen till materiel och materielhantering har förändrats över tiden.

Som jag minns det så var man tillfreds med sin fältuniform och ak 4'a. Det fanns visst "pryljakt" då också men det var på sin höjd att få tag på ett par bättre kängor eller så...

Jag gjorde också en mission i Libanon. Det kan visserligen inte jämföras med aktuellt läge i Afghanistan, men det var under 1.a gulfkriget så det var lite stökigt även hos oss.

Men det var aldrig (så vitt jag minns) en massa synpunkter på att vi behövde ha annan utrustning än det som var tilldelat.

Nu kommer jag att redovisa ett antal påståenden som är helt och hållet mina egna (och som kanske retar upp någon igen) och som jag anser är orsaker till att det är som det är idag.

1. Den forcerade föryngringen av befälsstrukturen under 90-talet har gjort att mycket kompetens och erfarenheter gick förlorade.

2. Dom ökade säkerhetskraven vid vapenförvaring mm har minskat den effektiva utbildningstiden.

3. Nya kvalificerade tekniska system ökar behovet av kompetenta instruktörer och tillräckligt med utbildningstid - vilket i många fall saknas.

4. Ny teknik gör att den gamla helt plötsligt blir "ointressant" - alla vill ha dom nyaste prylarna och hävdar att just deras uppgifter inte går att lösa om dom inte får det.

4. Vi anpassar inte uppgiften utifrån vilken materiel förbandet har tillgänglig, utan förbandet får uppgifter som man inte klarar av utan tillförsel av materiel och utbildning (vilket ofta inte finns eller hinns med).

5. Det finns en starkt uttalad SF-trend, både när det gäller materiel och stridsteknik som på det stora hela ett "vanligt" gu-förband inte klarar av att hantera. Utlandsstyrkan inkluderad!

6. Förståelsen för att materielen inte kan hanteras hur som helst saknas - allt fokus ligger på att lösa uppgiften, men förståelsen för att om jag misshandlar min utrustning så att den slutar fungera så kommer jag aldrig att kunna lösa uppgiften, den finns inte alls.

7. En starkt uttalad egoism - "bara JAG får så är det bra". Att någon annan som kanske behöver det bättre blir utan, är ointressant.

8. Och har jag väl fått prylarna så behöver jag ju inte bry mig om att lämna tillbaka dom i bra skick så att nästa man kan använda dom utan problem.

9. En alltför besvärlig och omständlig materielprocess. (tyvärr så är det svårt att vända det skeppet)

10. Brist på pengar vilket gör att det inte går att köpa den materiel som behövs, tillräckligt fort och tillräckligt mycket.

Jag skulle nog kunna fortsätta, men stoppar här för tillfället.

Nu är det antagligen så att dom flesta av er slår ifrån sig och säger att "men detta gäller ju inte mig" - och så är det förhoppningsvis. Men jag påstår att detta är verkligheten idag - i alla fall den verklighet jag lever i.

Vi måste alla hjälpas åt att göra situationen bättre!

/O

Snipp... Snipp...

Alla spår av rp-sikten har visst försvunnit från tråden nu...

För att sammanfatta det ni skriver så har ni alla en känsla av att materielen är otillräcklig, det går inte att få fram materiel i tid och grejorna funkar inte som dom skall.

Allt det här har jag också upplevt och känt och har på det sättet full förståelse för era synpunkter. Skillnaden för mig är att jag, i och med mina arbetsuppgifter ser problemen ur en annan synvinkel, och måste försöka agera utifrån det. Och eftersom en av mina arbetsuppgifter är just att se till att systemsäkerheten upprätthålls på vapenmaterielen, så måste jag stå på mig och än en gång säga att det är FEL att ändra och trixa med materielen.

För insatta förband finns det möjlighet för förbandschefen att godkänna vissa ändringar (jag har tyvärr inte i huvudet var dessa regler står nånstans...), men i det fallet så faller ju ansvaret på den chef som godkänt ändringen. Så därför kan jag tänka mig att de flesta drar sig för att fatta sådana beslut - i alla fall innan verkligheten har kommit ikapp.

Men vad är det egentligen som har hänt - varför har det blivit så här??? Jag vill helst inte använda uttrycket "det var bättre förr", för det var det säkert inte, men det var annorlunda! Jag gjorde min GU i slutet på 80-talet och blev anställd direkt efteråt och vågar påstå att jag sett hur inställningen och förståelsen till materiel och materielhantering har förändrats över tiden.

Som jag minns det så var man tillfreds med sin fältuniform och ak 4'a. Det fanns visst "pryljakt" då också men det var på sin höjd att få tag på ett par bättre kängor eller så...

Jag gjorde också en mission i Libanon. Det kan visserligen inte jämföras med aktuellt läge i Afghanistan, men det var under 1.a gulfkriget så det var lite stökigt även hos oss.

Men det var aldrig (så vitt jag minns) en massa synpunkter på att vi behövde ha annan utrustning än det som var tilldelat.

Nu kommer jag att redovisa ett antal påståenden som är helt och hållet mina egna (och som kanske retar upp någon igen) och som jag anser är orsaker till att det är som det är idag.

1. Den forcerade föryngringen av befälsstrukturen under 90-talet har gjort att mycket kompetens och erfarenheter gick förlorade.

2. Dom ökade säkerhetskraven vid vapenförvaring mm har minskat den effektiva utbildningstiden.

3. Nya kvalificerade tekniska system ökar behovet av kompetenta instruktörer och tillräckligt med utbildningstid - vilket i många fall saknas.

4. Ny teknik gör att den gamla helt plötsligt blir "ointressant" - alla vill ha dom nyaste prylarna och hävdar att just deras uppgifter inte går att lösa om dom inte får det.

4. Vi anpassar inte uppgiften utifrån vilken materiel förbandet har tillgänglig, utan förbandet får uppgifter som man inte klarar av utan tillförsel av materiel och utbildning (vilket ofta inte finns eller hinns med).

5. Det finns en starkt uttalad SF-trend, både när det gäller materiel och stridsteknik som på det stora hela ett "vanligt" gu-förband inte klarar av att hantera. Utlandsstyrkan inkluderad!

6. Förståelsen för att materielen inte kan hanteras hur som helst saknas - allt fokus ligger på att lösa uppgiften, men förståelsen för att om jag misshandlar min utrustning så att den slutar fungera så kommer jag aldrig att kunna lösa uppgiften, den finns inte alls.

7. En starkt uttalad egoism - "bara JAG får så är det bra". Att någon annan som kanske behöver det bättre blir utan, är ointressant.

8. Och har jag väl fått prylarna så behöver jag ju inte bry mig om att lämna tillbaka dom i bra skick så att nästa man kan använda dom utan problem.

9. En alltför besvärlig och omständlig materielprocess. (tyvärr så är det svårt att vända det skeppet)

10. Brist på pengar vilket gör att det inte går att köpa den materiel som behövs, tillräckligt fort och tillräckligt mycket.

Jag skulle nog kunna fortsätta, men stoppar här för tillfället.

Nu är det antagligen så att dom flesta av er slår ifrån sig och säger att "men detta gäller ju inte mig" - och så är det förhoppningsvis. Men jag påstår att detta är verkligheten idag - i alla fall den verklighet jag lever i.

Vi måste alla hjälpas åt att göra situationen bättre!

/O

Håller helt klart med dej på den punkten. Känns som att det har gått väldigt för långt där. Sverige verkar sikta på att ha en hel armé som ser ut och kostar som ett SF förband.

Från en vanlig disskusion om rps till detta...men det är nyttigt och behövligt!!! Hoppas Glågul* förstår och ursäktar oss...

Jag håller med om att det Defenetivt finns en viss SF trend bland alla förband/enheter oavsett deras uppgift! Sammtidigt så har det ställts mycket mer högre krav på den enskilde soldaten, förbanden/enheterna blir mindre och mindre därför räknas varje soldat. Ibland ifrågasätter även jag mycket av de egeninförskaffade mtrlen. Vad har hänt med enhetligheten?? Egna kängor, handskar och även kanske kalsonger kan jag förstå att man skaffar eget. Men egen jacka, byxor, stridsväst....ja mer eller mindre ALLT ANNAT! det förstår jag inte riktigt. Det är en skillnad på att ersätta mtrlen och att komplettera mtrlen man har.

Jag personligen försöker att så lite som möjligt att komplettera med egen mtrl till det som jag redan har. Detta för att underlätta min uppgift! Inget annat! Det kan då vara i form av dumpfika, ficklampa, en extra större kniv, kartfodral, sjv fika på västen, fler mag fikor osv. Jag ersätter inget och jag skulle likväl klara mig utan dessa, men de underlättar min vardag.

Men tyvärr finns det dom som ersätter den mtrl de får ut med egen mtrl som de införskaffat, och detta har jag ingen förståelse alls för!

Men annars är det som du säger wpnstech, det är helt rätt.

*= Blågul, råkade skriva lite fel en gång å det blev Glågul :)

• BlåGul -1

bg_band2.jpg

Rödpunktssikten.

Inte ett rödpunktssikte i .. sikte ... på hur många inlägg som helst.

Vad i hela helvete håller ni på med?

Stänger igen och inväntar städning. Puss så länge.

--------------------

REGLER

bg_band2.jpg

Jaha här går det på röven när man vänder ryggen till en stund.

En del inlägg som inte handlade om rödpunktssikten flyttade till Friv.

Ämnet öppnas om 24h så alla får tid att tänka till lite.

/Nifelhel - Blågul

--------------------

REGLER

• 5 months later...

En liten fråga och ett litet konstaterande.

Om man skall använda ljusförstärkare till rödpunktsikte, skall man då montera ljusförstärkaren före RP? Jag har alltid trott att det var tvärtom, först RP sedan ljusförstärkare.

Konstaterandet är att alla verkar i grunden positiva till RP, enda invändningen är att målet döljs bakom rödpunkten på långa avstånd. Om man tillverkar ett sikte med ställbar storlek på rödpunkten så att man kan få den mindre om man skall ligga och sikta på långt avstånd så borde ju himmelriket vara nära, eller vad säger ni?

En liten fråga och ett litet konstaterande.

Om man skall använda ljusförstärkare till rödpunktsikte, skall man då montera ljusförstärkaren före RP? Jag har alltid trott att det var tvärtom, först RP sedan ljusförstärkare.

Konstaterandet är att alla verkar i grunden positiva till RP, enda invändningen är att målet döljs bakom rödpunkten på långa avstånd. Om man tillverkar ett sikte med ställbar storlek på rödpunkten så att man kan få den mindre om man skall ligga och sikta på långt avstånd så borde ju himmelriket vara nära, eller vad säger ni?

Lite ute på en pinne här, men, ett rps utan förstoring sätter man bildförstärkaren bakom för att det är parallaxfritt, dvs du har inte behov av ett konstant förhållande mellan sikte och öga.

Ett förstorande sikte "kräver" att du har detta för att utnyttja precisionen. Därför monteras bildförstärkare framför förstorande sikten.

Du kan också nyttja en mycket svag rödpunkt om du har bildföstärkaren bakom rps, vilket teoretiskt bör ge färre tillfällen att släppa ut ljus?

Har du förstorande rps är de inte parallaxfria, ex: ACOG. Rps är för snabba lägen på korta avstånd, mao är det viktigt att det är är parallaxfritt.

Ev. hade det varit trivsamt med möjlighet att välja flera olika rps på en grupp/patrull eftet behov. Men jag tror inte man skall önska kikarsiktesmöjlighet med ett rps, ett rps är vad det är.

Gärna 3X tillsatsen till alla rps, samt ex: ACOG till. vissa.

Mina 3 ören...

Swedberg>> Finns ett otal olika 1-4x varianter (Följer efter 2sharp ut på pinnen, och hävdar att flertalet inte når ner till "ingen" förstoring, utan hamnar på 1,1-1,2 någonstans), är inte helt parallaxfria, och dras även med andra nackdelar på kortare avstånd.

I stället blir dessa en kompromiss. Även om kompromissen Short Dot från S&B är en jag nog skulle kunna dras med om någon skulle få för sig att den hörde hemma på min AK :camo:

/Edit: Hilfe, senast jag följde med OT i den här tråden blev det kollektiv uppsträckning. Rök, blixtlås, bakåt.

Edited by Doggydriver
Även om kompromissen Short Dot från S&B är en jag nog skulle kunna dras med om någon skulle få för sig att den hörde hemma på min AK :camo:

Dito. Som skarpskytt skulle det vara toppen!

• henke changed the title to RPS/ Rödpunktsikte EHV