Jump to content

Framtidens eldhandvapen för FM


404 Skenberg

Recommended Posts

37 minutes ago, Pärmtroll said:

 

Ja, det finns sådana planer.

 

IMG_0248.thumb.jpeg.450626575e862d5280c36f0f8db3f68e.jpeg

 

Ytterligare en bild (från SAKO) på vad som sannolikt blir vårt nya SSG. Notera signaturdämparen...

 

 

Det är inte FMV som bestämt vilka kalibrar de olika vapensystemen skall ha, det har Försvarsmakten gjort. FMV upphandlar och levererar utefter Försvarsmaktens krav.

 

 

För SSV vill FM ha en modern kompakt automatkarbin i 5,56 NATO, motsvarande AK5D. Effektiv räckvidd minst 200m.

För Ak NY vill FM ha en modern automatkarbin i 7,62 NATO, med effektiv räckvidd ut till minst 400m.

 

Och häng inte upp er för mycket på benämningen SSV, det är i praktiken fortfarande en automatkarbin FM är ute efter, man har bara valt att benämna 5,56 varianten för SSV för att särskilja det tydligare från Ak NY.

 

 

Det finns inga faktiska planer eller krav från FM på att kunna byta kaliber i något av dessa vapen.

Det skall dock vara teknisk möjligt att konvertera i stort sett vilken 7,62 NATO automatkarbin som helst till både .277 TVCM och .277 SIG FURY enbart genom att byta pipa, OM nu någon av dessa skulle bli antagna av US Army och kanske på sikt NATO.

 

 

KSP Ny skall i första hand ersätta KSP 90, inte KSP 58. KSP 58 kommer som du säger sannolikt fortsätta användas länge än, framförallt fordonsmonterad.

 

 

Hej

 

Vet du om det är på gång en .338 kulspruta?

 

Tittar man på ersättare för AG90 och tungs kal 50 KSP?

 

/TF

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 9:42 PM, Slenke said:

Hade ju varit lite humor ifall vi bytte till ryss-ammo.

Inte om vi tänker efter invasion. Att övergå till gerillakrig. ;)

Men nej. 

 

Annars är jag en av förespråkarna att vi även köper ett mindre antal ksp i 338NM.

För att i huvudsak har det på farkoster inkl hkp.  Som en ersättare där man av vikt och storlek inte kan ha tksp. Där den kanske behövde även en omställare för enkelskott där så är lämpligt, och lämpligt sikte. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, madman said:

Inte om vi tänker efter invasion. Att övergå till gerillakrig. ;)

Men nej. 

 

Annars är jag en av förespråkarna att vi även köper ett mindre antal ksp i 338NM.

För att i huvudsak har det på farkoster inkl hkp.  Som en ersättare där man av vikt och storlek inte kan ha tksp. Där den kanske behövde även en omställare för enkelskott där så är lämpligt, och lämpligt sikte. 

 

Fordonsburet och båtburet så hade jag velat gå upp till 25mm-30mm fjärrstyrd vapenplattform med pv vapen och koaxial kulspruta.

 

Klarar inte helikoptrar att bära kal 50 kulsprutor?

 

Sen personburet kör vi .338 KSP

 

Tänk dig en Galt eller Patgb 360 med en RSW torn som har 30mm akan + 2-4 pv robotar och 7.62mm sekundär kulspruta.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TKraften said:

 

Fordonsburet och båtburet så hade jag velat gå upp till 25mm-30mm fjärrstyrd vapenplattform med pv vapen och koaxial kulspruta.

 

Klarar inte helikoptrar att bära kal 50 kulsprutor?

 

Sen personburet kör vi .338 KSP

 

Tänk dig en Galt eller Patgb 360 med en RSW torn som har 30mm akan + 2-4 pv robotar och 7.62mm sekundär kulspruta.

 

//TF

Jag brukar också önska och drömma inom rimliga förmågor. Men tyvärr tror jag inte de blir mycket av det.  Där en Galt eller PATG med fyra pvr och annat vapen är inte rimligt av olika anledningar.

 

Till fartyg är nog minst vapenstationer aktuellt. Sedan har man pratat om typ Gatling till Amf.bat men jag tror inte det längre är aktuellt.  Våra hkp är oftast bara beväpnade med ksp 58. Där 338NM kan vara ett komplement.  

 

Men ja Galten är provad med 30 mm 240L som kan vara ett bra alternativ även till PATG. Men ett AMV35 torn är nog bättre. Sedan har man dubbla vapenstationer med ksp som inkluderar en pvr som kan vara lämplig.  Eller andra vapen varianter. Tror fortfarande på ett mindre antal CV90 som även har en till två pv robot. Som ett komplement. Då vi har för få stridsvagnar.

 

Det är nu lämpligt att komplettera våra RB 56 med MMP. Samt Mistral 3 då utbildningar redan finns på snarlika system som RB70/90. Resten i kvantitet och utveckling kommer att ta tid.     

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

On 1/23/2022 at 2:54 PM, Pärmtroll said:

För SSV vill FM ha en modern kompakt automatkarbin i 5,56 NATO, motsvarande AK5D. Effektiv räckvidd minst 200m.

För Ak NY vill FM ha en modern automatkarbin i 7,62 NATO, med effektiv räckvidd ut till minst 400m.

 

Och häng inte upp er för mycket på benämningen SSV, det är i praktiken fortfarande en automatkarbin FM är ute efter, man har bara valt att benämna 5,56 varianten för SSV för att särskilja det tydligare från Ak NY.

 

Låter jättemärkligt i mina öron. Vi ska alltså gå bakåt och utrusta våra soldater med automatkarbiner i 7,62? Och sedan köpa in en andra automatkarbin med kortare räckvidd som benämns som skarpskyttgevär? Vad är syftet?

 

Känns lite som att köpa in MP5 och benämna den som ksg.

 

Jag ifrågasätter inte att det du säger är sant, vill bara få logiken förklarad för mig. Helt säkert finns det något jag missat.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, darkjak said:

Låter jättemärkligt i mina öron. Vi ska alltså gå bakåt och utrusta våra soldater med automatkarbiner i 7,62? Och sedan köpa in en andra automatkarbin med kortare räckvidd som benämns som skarpskyttgevär? Vad är syftet?

 

Känns lite som att köpa in MP5 och benämna den som ksg.

 

Jag ifrågasätter inte att det du säger är sant, vill bara få logiken förklarad för mig. Helt säkert finns det något jag missat.

SSV här står inte för SkarpSkytteVapen utan SjälvSkyddsVapen

 

Anledningen till 7.62 är att en tänkt motståndare förväntas bära kroppsskydd med ballistiska plattor

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Renown said:

SSV här står inte för SkarpSkytteVapen utan SjälvSkyddsVapen

 

Anledningen till 7.62 är att en tänkt motståndare förväntas bära kroppsskydd med ballistiska plattor

Ah, mycket mer logiskt, tack för förklaringen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Renown said:

SSV här står inte för SkarpSkytteVapen utan SjälvSkyddsVapen

 

Anledningen till 7.62 är att en tänkt motståndare förväntas bära kroppsskydd med ballistiska plattor

Vilket man kan argumentera för att det borde vara standard i svenska armén, om inte annat för att underlätta rekryteringen.

Link to comment
Share on other sites

On 1/25/2022 at 6:36 PM, Slenke said:

Vilket man kan argumentera för att det borde vara standard i svenska armén, om inte annat för att underlätta rekryteringen.

Dagens plattor är alldeles för tunga för att det ska vara effektivt för huvuddelen av svenska armén att strida i dem. AK Ny köps dock inte bara in för dagens motståndare utan även framtidens där man kan räkna med att plattorna blir bättre. Dagens plattor kan dock ta 7,62 utan några större problem vilket gör att valet av kaliber troligen är för att den med enkelhet kan konverteras till 6,8x51 (alltså inte 6,8x43) vilket är vad US Army kollar på just nu

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kilo3 said:

Dagens plattor är alldeles för tunga för att det ska vara effektivt för huvuddelen av svenska armén att strida i dem. AK Ny köps dock inte bara in för dagens motståndare utan även framtidens där man kan räkna med att plattorna blir bättre. Dagens plattor kan dock ta 7,62 utan några större problem vilket gör att valet av kaliber troligen är för att den med enkelhet kan konverteras till 6,8x51 (alltså inte 6,8x43) vilket är vad US Army kollar på just nu

Vad hände med Markstridsskolans projekt Markus?

 

Jag kan ju tycka att FMV på studs borde ta fram något som åtminstone liknar Rysslands soldatsystem Ratnik.

 

Sen lite tragiskt att Sveriges soldater och hemvärnsmän inte åtminstone har kroppskydd 12 ute på bredd.

 

//TF

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Nisse_less said:

Plattorna kanske klarar 7.62, frågan är hur personen bakom plattan mår efter en träff lr två.

Troligtvis bättre än utan plattor.

 

Har ju även börjat komma "dämpare" som du har under plattan som sprider ut den kinetiska anslags energin ännu bättre.

 

Sen i strid kommer nog adrenalinet hjälpa dig. Efteråt blir det nog ömma blåmärken eller kanske även brutna revben?

 

Så receptutskrivna morfinbaserade smärtstillande bör nog soldater ha på sig vid  strid kan jag tycka.

 

//TF

Edited by TKraften
Tillägg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2022 at 4:07 PM, Nisse_less said:

Plattorna kanske klarar 7.62, frågan är hur personen bakom plattan mår efter en träff lr två.

Det beror väl på - som allt annat... 
En läkare träffades (under pågående operation) i bröstet av en rysk 14,5 under kriget i Jugoslavien. Han hade väst och klarade sig jättebra. 
Avståndet som är direkt proportionellt mot anslagsenergi - det är den springande punkten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2022 at 1:56 PM, Kilo3 said:

Dagens plattor är alldeles för tunga för att det ska vara effektivt för huvuddelen av svenska armén att strida i dem. AK Ny köps dock inte bara in för dagens motståndare utan även framtidens där man kan räkna med att plattorna blir bättre. Dagens plattor kan dock ta 7,62 utan några större problem vilket gör att valet av kaliber troligen är för att den med enkelhet kan konverteras till 6,8x51 (alltså inte 6,8x43) vilket är vad US Army kollar på just nu

Det där med tyngden får du gärna utveckla. Varför skulle det vara för tungt för just den svenska armén?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Slenke said:

Det där med tyngden får du gärna utveckla. Varför skulle det vara för tungt för just den svenska armén?

Det är för tungt för alla arméer att bedriva storskaligt krig i plattor. Det tar för mycket från rörligheten och förmågan att bära annat. Inte särskilt många (om någon?) tränar för eller bedriver storskaligt krig i plattor mig veterligen. Det är skillnad mot insatser och SF där uppgifterna kan lösas med plattor i.

Edited by Kilo3
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Slenke said:

Det där med tyngden får du gärna utveckla. Varför skulle det vara för tungt för just den svenska armén?

Gör såhär 

 

Sätt på dig två ryggsäckar.

 

En framför kroppen och en bakom kroppen. 

 

Fyll ryggsäckarna med något så att de väger 20kg var. Nu bär du på 40kg.

 

Detta är nu vad en soldat måste bära för att kunna strida med sitt vapen, ammunition, vatten och ett kroppskydd med plattor.

 

Nu tar du och joggar i rask takt och ser hur länge du orkar röra dig med 40kg...

 

Därefter gör du samma sak med med 30kg, 20kg och 10kg

 

Du kommer märka att ju mindre tyngd du bär desto rörligare blir du och du orkar mer. 

 

//TF

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TKraften said:

Gör såhär 

 

Sätt på dig två ryggsäckar.

 

En framför kroppen och en bakom kroppen. 

 

Fyll ryggsäckarna med något så att de väger 20kg var. Nu bär du på 40kg.

 

Detta är nu vad en soldat måste bära för att kunna strida med sitt vapen, ammunition, vatten och ett kroppskydd med plattor.

 

Nu tar du och joggar i rask takt och ser hur länge du orkar röra dig med 40kg...

 

Därefter gör du samma sak med med 30kg, 20kg och 10kg

 

Du kommer märka att ju mindre tyngd du bär desto rörligare blir du och du orkar mer. 

 

//TF

 

 

 

Jo men vi snackar inte om stålplattor på 10kg styck. En snabb googling på mobilen på level 3 skydd ger vikter på 1,32 kg per platta. Finns säkert bättre och lättare för en militär organisation att köpa in.

 

sen har vi det här med stridsvästar med självlysande trådar om man ska tro rykten..

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Slenke said:

Jo men vi snackar inte om stålplattor på 10kg styck. En snabb googling på mobilen på level 3 skydd ger vikter på 1,32 kg per platta. Finns säkert bättre och lättare för en militär organisation att köpa in.

 

sen har vi det här med stridsvästar med självlysande trådar om man ska tro rykten..

Hej

 

Enligt fakta sidan på Soldf så väger kroppskydd 12 allt från 6kg utan plattor till 10-14 kg beroende på om du kör alla 4 plattorna och vilken nivå du kör på level 3 eller level 5 samt om du även lägger in tilläggs skydds plattorna i titan för skydd mot kniv. 

 

Det har ju kommit allt bättre plattor exempelvis kompositplattor på 0.3 kg  vars nackdel dock är att de klara 2-3 skott eller slag sen måste de kasseras.

 

Faktum är att 7,62 är lättare att skydda sig emot än 5.56 och det har med projektilen har mindre volym som västen och plattorna kan stoppa upp. Än värre blir det med pansarbrytande och allra värst är subkaliber special ammunitionen där kulan är en pil med fenor liknade pil ammunitionen hos stridsvagnar (Fletcher, Sabot)

 

Jag har fått känna på en frontplatta mot 5.56 AP och den vägde väldigt mer än 1.33 kg vill jag lova. Jag upplevde något som 3kg vid år 2010.

 

Det finns en tråd där någon har gjort en recension om kroppskydd 12 och vikten där landade på 20kg när man körde ett yttre bärande av västen med massa väskor o dyligt på kroppskyddet.

 

Hursomhelst ville jag bara belysa med mitt inlägg att vikt är otroligt viktigt för soldaten.

 

Vi har ju sen inte nämt vapnets vikt.

 

Tänk dig en hemvärnsman i 40 års ålder som utöver kroppskydd och stridsväst måste släpa på 6kg AK4 och en GrG på 14 kg....

 

I strid måste du verkligen prioritera för du kommer inte orka springa länge med ett kroppskydd med 4 plattor. 

 

Jag tror att kroppskydd med plattor är något som bara funkar om du har skyddsfordon som transporterar dig till stridsområdet och du bara behöver göra lite avsittningar då och då vid strid.

 

Avslutningsvis...

Stridsväst 12 fick kasseras pga att tillverkaren fuskade med sytråden.

 

Dels blev västarna väldigt synliga i bildförstärkarna och dels så uppfyllde inte sytråden brandkraven.

 

Sen vill FMV kassera och elda upp de ej godkända SV12 västarna men ngt gjorde att det inte gick igenom och nu kan SV12 köpas i olika MöP/air-soft butiker. 

 

//TF

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, TKraften said:

Hej

 

Enligt fakta sidan på Soldf så väger kroppskydd 12 allt från 6kg utan plattor till 10-14 kg beroende på om du kör alla 4 plattorna och vilken nivå du kör på level 3 eller level 5 samt om du även lägger in tilläggs skydds plattorna i titan för skydd mot kniv. 

 

Det har ju kommit allt bättre plattor exempelvis kompositplattor på 0.3 kg  vars nackdel dock är att de klara 2-3 skott eller slag sen måste de kasseras.

 

Faktum är att 7,62 är lättare att skydda sig emot än 5.56 och det har med projektilen har mindre volym som västen och plattorna kan stoppa upp. Än värre blir det med pansarbrytande och allra värst är subkaliber special ammunitionen där kulan är en pil med fenor liknade pil ammunitionen hos stridsvagnar (Fletcher, Sabot)

 

Jag har fått känna på en frontplatta mot 5.56 AP och den vägde väldigt mer än 1.33 kg vill jag lova. Jag upplevde något som 3kg vid år 2010.

 

Det finns en tråd där någon har gjort en recension om kroppskydd 12 och vikten där landade på 20kg när man körde ett yttre bärande av västen med massa väskor o dyligt på kroppskyddet.

 

Hursomhelst ville jag bara belysa med mitt inlägg att vikt är otroligt viktigt för soldaten.

 

Vi har ju sen inte nämt vapnets vikt.

 

Tänk dig en hemvärnsman i 40 års ålder som utöver kroppskydd och stridsväst måste släpa på 6kg AK4 och en GrG på 14 kg....

 

I strid måste du verkligen prioritera för du kommer inte orka springa länge med ett kroppskydd med 4 plattor. 

 

Jag tror att kroppskydd med plattor är något som bara funkar om du har skyddsfordon som transporterar dig till stridsområdet och du bara behöver göra lite avsittningar då och då vid strid.

 

Avslutningsvis...

Stridsväst 12 fick kasseras pga att tillverkaren fuskade med sytråden.

 

Dels blev västarna väldigt synliga i bildförstärkarna och dels så uppfyllde inte sytråden brandkraven.

 

Sen vill FMV kassera och elda upp de ej godkända SV12 västarna men ngt gjorde att det inte gick igenom och nu kan SV12 köpas i olika MöP/air-soft butiker. 

 

//TF

 

Jag hör dig när det gäller vikt och jag förstår hur viktigt det är. 
 

Det som jag anser är viktigt är att våra soldater (och hemvärn) har top-shelf, modern utrustning. Exempelvis moderna hjälmar, stridsväst, vapenrem (inget läder), kängor, uniform, fäste för NVG på hjälm etc.


Såg att norska hemvärnet har samma utrustning som deras reguljära armé..

 

Jag vill mena på att våra soldater förtjänar det samt att det kommer underlätta rekryteringen ifall man vet att man kommer ha bra utrustning. Jag stör mig ordentligt på att våra utlandssoldater ofta har bättre utrustning än våra soldater hemma. Samma gäller bepansring på fordon.
 

Sen camo, är vi snart det enda landet som inte kör nån form av digi-cam?

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Slenke said:

Jag hör dig när det gäller vikt och jag förstår hur viktigt det är. 
 

Det som jag anser är viktigt är att våra soldater (och hemvärn) har top-shelf, modern utrustning. Exempelvis moderna hjälmar, stridsväst, vapenrem (inget läder), kängor, uniform, fäste för NVG på hjälm etc.


Såg att norska hemvärnet har samma utrustning som deras reguljära armé..

 

Jag vill mena på att våra soldater förtjänar det samt att det kommer underlätta rekryteringen ifall man vet att man kommer ha bra utrustning. Jag stör mig ordentligt på att våra utlandssoldater ofta har bättre utrustning än våra soldater hemma. Samma gäller bepansring på fordon.
 

Sen camo, är vi snart det enda landet som inte kör nån form av digi-cam?

Taget...

 

Ja är det något jag verkligen önskade så är det snabbspår när det gäller kroppskydd och hjälmar.

 

Som hemvärnsman med en AK4C och snart AK4D så kan jag faktiskt bara önska mig en bättre hjälm. 

 

Blir det krig kommer jag ändå ta på mig ett civilt kroppskydd med plattor för kroppskydd 90 är ju bara tragiskt att försvaret inte destruerat detta än.

 

Kroppskydd 12 vill jag inte ha för det är för tungt helt enkelt.

 

Mitt civila kroppskydd med 2st plattor mot 39B väger inte 2kg totalt så hur är det då möjligt med ett kroppskydd utan plattor som väger 6kg???

 

Så fort det kommer ut bättre plattor så skall dessa bara köpas in utan ngn vidrig Lagen om Offantlig upphandling som bara medför enorma tidsförluster.

 

Avskyr hjälm 90. Träffade på norrska hemvärnet vid Aurora 2017 och undrar än idag varför måste vi bära denna klumpiga m90 hjälm när det finns så mycket bättre hjälmar.

 

Vad glad att utlandsstyrkan och specialstyrkorna har bra grejer vilket beror på att de kan köpa in bra grejer utan att behöva bry sig om FMV och andra onödiga försvarsbyråkrater...

 

Tråkig att övriga försvaret inte hänger med.

 

Avslutningsvis 

 

Ny hjälm nu tack...

 

Nytt men lättare kroppskydd som bärs utanför uniformen till hemvärnet nu.

 

Finns billigare och bra kroppskydd att köpa från hyllan och se till bara att FMV inte gör kroppskyddet onödigt dyrt och tungt.

 

//TF

 

Edited by TKraften
Lite tillägg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2022 at 11:20 PM, Slenke said:

Sen camo, är vi snart det enda landet som inte kör nån form av digi-cam?

 

Med digi-cam, menar du sådan där små kvadrater som bildar mönstret?

Det är ju många som inte har. Alla med multicam, Norge, Frankrike mfl.

Och vad är det som är bra med digi-cam?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Reservingenjör said:

 

Med digi-cam, menar du sådan där små kvadrater som bildar mönstret?

Det är ju många som inte har. Alla med multicam, Norge, Frankrike mfl.

Och vad är det som är bra med digi-cam?

Multicam har fortfarande ett ”finare” mönster och inte lika grovt som vårt.

 

Vad som är bra? Jag är ingen expert men ingen rök utan eld. Men när fler går ifrån ”grova” mönster som vårt kanske man ska fråga sig varför?

Link to comment
Share on other sites

Ah, du menade egentligen mindre färgfält?

Jag frågade en person på FMV som håller på med detta och det nya mönstret (m/22?) kommer att vara en nedskalning (c:a 70%, minns inte exakt) av det befintliga m/90. Jag har läst en motivering till nedskalningen med att dagens stridsavstånd är kortare än förr. Så det blir mindre färgfält precis som du efterlyste.

Sen är min personliga åsikt att detta är fel väg att gå; på det avståndet som t.ex. multicams färgfält INTE längre flyter ihop så kan man ju visitera soldatens rakning... Som jag ser det så handlar uniformskamouflage mer om mode och igenkänning än om vetenskap. Ta t.ex. Kinas blå kamo eller USA:s Universal Camouflage Pattern (UCP) som floppade trots lab- och fälttester.

Men nu blev det off-topic. Åter till eldhandvapen!

Edited by Reservingenjör
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 hour ago, KranatGastare said:

Är det nån som hört nått nytt? Kan dom nya 2% snabba på det hela när man väl valt nya ehv

 

Absolut medger den aviserade successiva höjningen till 2% av BNP att många projekt kommer kunna tidigareläggas, utökas och/eller tillkomma. Men i nuläget vet vi ju inte när dom pengarna kommer börja rulla in, vilket innebär att det än så länge är omöjligt att svara hur dessa kan komma att nyttjas.

Däremot kan det aviserade omedelbara (d.v.s. redan i år) ekonomiska tillskott som nu förhandlas om i försvarsutskottet och som skall vara klart nu på tisdag, komma att användas bl.a. för att accelerera anskaffningen av nya eldhandvapen.

 

Citerar ur FM2021-19703:10 Försvarsmaktens svar på regeringsuppdrag om stärkt förmåga, som kom i veckan:

 

"Tidigareläggningar bedöms kunna göras genom att militärregionernas säkerhetsförband sätts upp tidigare samt att eldhandvapen anskaffas tidigare än planerat."

 

"Åtgärder är möjliga inom följande områden, vilka även framgår av den hemliga redovisningen (bilaga 1):

 

Personlig utrustning

‒  personlig utrustning (uniformer, hjälmar, kroppsskydd mm)

‒  tidigare anskaffning av eldhandvapen"

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2022 at 12:43 PM, Pärmtroll said:

 

Absolut medger den aviserade successiva höjningen till 2% av BNP att många projekt kommer kunna tidigareläggas, utökas och/eller tillkomma. Men i nuläget vet vi ju inte när dom pengarna kommer börja rulla in, vilket innebär att det än så länge är omöjligt att svara hur dessa kan komma att nyttjas.

Däremot kan det aviserade omedelbara (d.v.s. redan i år) ekonomiska tillskott som nu förhandlas om i försvarsutskottet och som skall vara klart nu på tisdag, komma att användas bl.a. för att accelerera anskaffningen av nya eldhandvapen.

 

Citerar ur FM2021-19703:10 Försvarsmaktens svar på regeringsuppdrag om stärkt förmåga, som kom i veckan:

 

"Tidigareläggningar bedöms kunna göras genom att militärregionernas säkerhetsförband sätts upp tidigare samt att eldhandvapen anskaffas tidigare än planerat."

 

"Åtgärder är möjliga inom följande områden, vilka även framgår av den hemliga redovisningen (bilaga 1):

 

Personlig utrustning

‒  personlig utrustning (uniformer, hjälmar, kroppsskydd mm)

‒  tidigare anskaffning av eldhandvapen"

Gött, bra att det finns folk som kan hitta sånt som jag själv missar :)

Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2022 at 12:43 PM, Pärmtroll said:

 

Absolut medger den aviserade successiva höjningen till 2% av BNP att många projekt kommer kunna tidigareläggas, utökas och/eller tillkomma. Men i nuläget vet vi ju inte när dom pengarna kommer börja rulla in, vilket innebär att det än så länge är omöjligt att svara hur dessa kan komma att nyttjas.

Däremot kan det aviserade omedelbara (d.v.s. redan i år) ekonomiska tillskott som nu förhandlas om i försvarsutskottet och som skall vara klart nu på tisdag, komma att användas bl.a. för att accelerera anskaffningen av nya eldhandvapen.

 

Citerar ur FM2021-19703:10 Försvarsmaktens svar på regeringsuppdrag om stärkt förmåga, som kom i veckan:

 

"Tidigareläggningar bedöms kunna göras genom att militärregionernas säkerhetsförband sätts upp tidigare samt att eldhandvapen anskaffas tidigare än planerat."

 

"Åtgärder är möjliga inom följande områden, vilka även framgår av den hemliga redovisningen (bilaga 1):

 

Personlig utrustning

‒  personlig utrustning (uniformer, hjälmar, kroppsskydd mm)

‒  tidigare anskaffning av eldhandvapen"

 

Väldigt intressant stycke ur p.matr.-synpunkt:

 

2. Tillgång till materiel och förnödenheter

I enlighet med vad som tidigare beskrivits arbetar Försvarsmakten och Försvarets materielverk med att identifiera möjligheter att tidigarelägga investeringar för att förstärka den militära förmågan i det korta tidsperspektivet. I det korta perspektivet, förordar Försvarsmakten att investeringar görs för att öka lagerhållning av beredskapsvaror samt att anskaffning av personlig utrustning och eldhandvapen utökas. Detta för att öka uthållighet samt att det, i så stor utsträckning som möjligt, finns möjlighet att utrusta alla oavsett personalkategori. I det medellånga perspektivet, förordar Försvarsmakten att investeringar i huvudsak görs för att utöka kvantiteten i redan lagda beställningar.

 

Vi ser en ganska betydande mängd Hjälm90 och KRSK12 mm skickas till Ukraina, vilket är kommendabelt men vad har vi kvar? Och när kommer "det nya", om det nu inte fastnar i byråkrati och revirpinkeri? Dessutom, ja jag vet att varenda FM-anställd hatar frågan men HV är inbjudna till finrummet och åtminstone till namnet en del av FM så skall utrustningen vara enhetlig? För visst finns det en del korvgrillare i HV fortfarande men ökade krav på fysisk förmåga och hårdare övningar har sållat under de senaste åren. Varit med sen 2010.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...