Jump to content

Hållbarhet Ak5?


Guest martin_67

Recommended Posts

Guest martin_67

Hej jag läste i senaste nummret av INSATS&FÖRSVAR där man bla följer pluton under deras GU. Under en övning rasade tyligen några ak5 isär :unsure: har ni erfarenhet av detta har ni hört om detta inträffat tidigare?....inget vidare kvalitets betyg presis :mellow: tur att man har sin ak4 :)

Edited by henke
Tagit bort snedstreck i beteckningar för sökbarheten. Det heter ak5 inte ak/5.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej jag läste i senaste nummret av INSATS&FÖRSVAR där man bla följer pluton under deras GU. Under en övning rasade tyligen några ak/5 isär :unsure: har ni erfarenhet av detta har ni hört om detta inträffat tidigare?....inget vidare kvalitets betyg presis :mellow: tur att man har sin ak/4 :rolleyes:

 

Rasade?

 

Vetefan, en polare lyckades knäcka pistongen i två delar iallafall (vapenteknikern hade aldrig sett nått liknande) och själv lyckades man på ett magiskt sätt få skenorna skeva så att det inte gick att skjuta in mekanismen i lådan igen, vetefan hur det gick till egentligen. Om det är sånt du menar.

Link to comment
Share on other sites

jodå, en eller två bössor gick väl sönder i lumpen (inte för mig personligen men på plutonen)

 

kommer inte ihåg exakt vad som hände med dem men de gick till skroten iaf..

 

snyggast var dock den som blev överkörd av en haubits och som efteråt såg ut som ett U

tips: luta INTE vapnet mot fordon och defenitivt inte band/hjul.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett vagt minne av att det var pga ak5ans dåliga hållbarhet som var en av orsakerna till att vi inom HV fick ak4B.

 

Jag har inga källor på detta annat än att jag vet att jag hört detta uppe på Livgardet för ett par år sedan.

 

 

elleer så var det för att det fanns mängder med ak4or och 7,62 am?

Link to comment
Share on other sites

Jag är tveksam till att hemvärnet skulle få "bättre" vapen än reguljära FM. Det finns otaliga förklaringar och gissningar folk har hört varför HV inte får AK5. Det är bara att välja en förklaring man tycker om..

Edited by Munken_swe
Link to comment
Share on other sites

Visst händer det att ak5 "tar slut"men det inte så vanligt.Många man ser har gjort ett stort antal vpl utb.Sen finns det nog månags ex även av ak5 likväll som det finns sådana av bilar

/oak

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett vagt minne av att det var pga ak5ans dåliga hållbarhet som var en av orsakerna till att vi inom HV fick ak4B.

 

Jag har inga källor på detta annat än att jag vet att jag hört detta uppe på Livgardet för ett par år sedan.

 

 

elleer så var det för att det fanns mängder med ak4or och 7,62 am?

 

Som jag skrev så var det en av orsakerna. Det du tar upp var nog en annan starkt bidragande orsak.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att bygga något som är så driftsäkert som det gamla goda järnspettet. Men jag tor nog att ett av de större orsakerna var att det kommer bil _väldigt_ svårt att ombeväpna samt utbilda i ak5 i vissa delar av landet, samt vissa av den "äldre" generationen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad du menar med "rasade isär". Stod det verkligen så? Det låter som att de plötsligt skulle ha fallit isär i smådelar.

 

Två AK5 "gick sönder" för mig under min GU. Jag fick eldavbrott med dem i princip hela tiden, oavsett hur välvårdade de än var. Berodde på slitage. AK5:an håller så klart olika länge beroende på vilket förband som använder dem. För flygbassäksoldater håller de i ca 3 år, för underhållssoldater ca 10 år. Detta enligt ett av mina befäl på F7.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att bygga något som är så driftsäkert som det gamla goda järnspettet. Men jag tor nog att ett av de större orsakerna var att det kommer bil _väldigt_ svårt att ombeväpna samt utbilda i ak5 i vissa delar av landet, samt vissa av den "äldre" generationen.

Nu skulle vi inte jämföra ak 4 med ak 5, det finns det redan trådar om.

 

Håll er till ämnet om ak 5 och dess hållbarhet.

 

The Swede

C Mtrl-verket

Link to comment
Share on other sites

För flygbassäksoldater håller de i ca 3 år, för underhållssoldater ca 10 år. Detta enligt ett av mina befäl på F7.

Skulle vara intressant att veta hur han kunde veta det. Hade han verkligen uppföljning på individer över flera år? Låter snarare som en "vi och dem"-skröna...

 

Någon som varit bassäk resp underhålls soldat i 3 resp 10 år som kan lämna en rapport om detta :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vapenofficer på LVreg sa att en AK5a hade livslängd på 50.000skott eller 30.000. men jag har för mig att det var 50.000 .

Detta kan ju ha o göra med det hela. Dock vet jag ej om han menade totalt eller innan man måste serva vapnet mer omgående eller byta delar osv.

Han jämförde ak5 med M16 och sa att eftersom sverige vill ha mer hållbarhet så får vi betala det i vikt, därav att AK5 e tyngre lite grovt uttryckt, men det finns en poäng.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

 

om vi rundar upp till 9000 skott, sen dividerar vi på 30 och får 300.

300 magasin, sen är vapnet slutförbrukar enligt kravspecen. det låter lite lite.

 

om du skjuter 5 mag under ett genomförande kan du alltså genomföra 60 sådana genomföranden innan bössan e skit.

 

60 genomföranden är typ en intensiv skjutvecka.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

Är det 8000 skott innan vapnet är skrot, eller 8000 innan det måste ses över av vapentekniker och byta lite slitdelar?

 

För 8000 skott lär även jag som vaktbasse dragit av under GU utan bekymmer.

Link to comment
Share on other sites

Min pipa lossnade under vapenvård... :blink:

 

Det måste väll vara ganska ovanligt?

 

Det känner jag igen, svetsen som håller fast pipfästet i lådan sprack på en sidan vilket gjorde att hela ak:n flexade. Hur detta hände vet jag inte, men gissningsvis är det tranport relaterat (någon som klivit på den kanske? 11:a bilar har inga vapenfäste..).

Ak:n var sprillans ny när jag fick ut den.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

 

om vi rundar upp till 9000 skott, sen dividerar vi på 30 och får 300.

300 magasin, sen är vapnet slutförbrukar enligt kravspecen. det låter lite lite.

 

om du skjuter 5 mag under ett genomförande kan du alltså genomföra 60 sådana genomföranden innan bössan e skit.

 

60 genomföranden är typ en intensiv skjutvecka.

 

Livslängden på Ak 5 är en kompromiss mot vikt och kostnad map material/tillverkningskostnad.

Livslängden på Ak 5 är i kort:

8 000 skott på delar som kan bytas ut, inklusive pipa.

15 000 skott på övriga delar.

 

Detta kan jämföras med M16/M4 som har livslängd på ca 4000 skott på tex slutstycke.

 

För övrigt är vapnet inte "skit" efter 80000 skott.

Detta är leverantörens gräns för vad man lovar om precision och verkan etc.

Om du vet något om vapen så kan du lista ut vapnet fungerar utöver detta.

Vapen är som bilar, klart man måste byta slitdelar och serva regelbundet.

Vapen som slutligen havererar i svetsar i tex låda har ofta gått över 40 0000 skott.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

 

om vi rundar upp till 9000 skott, sen dividerar vi på 30 och får 300.

300 magasin, sen är vapnet slutförbrukar enligt kravspecen. det låter lite lite.

 

om du skjuter 5 mag under ett genomförande kan du alltså genomföra 60 sådana genomföranden innan bössan e skit.

 

60 genomföranden är typ en intensiv skjutvecka.

 

Livslängden på Ak 5 är en kompromiss mot vikt och kostnad map material/tillverkningskostnad.

Livslängden på Ak 5 är i kort:

8 000 skott på delar som kan bytas ut, inklusive pipa.

15 000 skott på övriga delar.

 

Detta kan jämföras med M16/M4 som har livslängd på ca 4000 skott på tex slutstycke.

 

För övrigt är vapnet inte "skit" efter 80000 skott.

Detta är leverantörens gräns för vad man lovar om precision och verkan etc.

Om du vet något om vapen så kan du lista ut vapnet fungerar utöver detta.

Vapen är som bilar, klart man måste byta slitdelar och serva regelbundet.

Vapen som slutligen havererar i svetsar i tex låda har ofta gått över 40 0000 skott.

 

 

Ska inte uttala mig om AK 5 ans livslängd, men rent spontant så låter det som skitsnack. 8 000 skott är ingenting på ett vapen.

 

Om M16A2, A4 och M4A2 så vet jag med bestämdhet att du är helt fel underrättad. livslängden är betydligt längre, enligt normal service intervall så inspekterar man M16 och M4 grundligt en gång per år, i denna inspektion så ingår mätning av slutstycket och pipa aviker värdet så byts den slitena delen. På de vapen jag servade så kunde jag utläsa från serviceprotokollen att slutstycke och pipa varade runt 4-5 år och med en uppskattad årsförbrukning på avskjuten 5.56 runt 60 000-70 000 skott. Efter ca 5-8 år på förbanden så tas vapnen in för en grundlig översyn på fabrik.

Link to comment
Share on other sites

FMV:s kravspec sa att vapnet skulle hålla för minst 8000 skott, men livslängden brukar enligt mina pålitliga källor ligga på runt 12-16000 skott, lite beroende på ammunitionstyp.

 

Detta innebär att ett vapen som varit ute ett par vändor på ett tex ett mekskytteförband, kan vara ganska slitet.

 

om vi rundar upp till 9000 skott, sen dividerar vi på 30 och får 300.

300 magasin, sen är vapnet slutförbrukar enligt kravspecen. det låter lite lite.

 

om du skjuter 5 mag under ett genomförande kan du alltså genomföra 60 sådana genomföranden innan bössan e skit.

 

60 genomföranden är typ en intensiv skjutvecka.

 

Livslängden på Ak 5 är en kompromiss mot vikt och kostnad map material/tillverkningskostnad.

Livslängden på Ak 5 är i kort:

8 000 skott på delar som kan bytas ut, inklusive pipa.

15 000 skott på övriga delar.

 

Detta kan jämföras med M16/M4 som har livslängd på ca 4000 skott på tex slutstycke.

 

För övrigt är vapnet inte "skit" efter 80000 skott.

Detta är leverantörens gräns för vad man lovar om precision och verkan etc.

Om du vet något om vapen så kan du lista ut vapnet fungerar utöver detta.

Vapen är som bilar, klart man måste byta slitdelar och serva regelbundet.

Vapen som slutligen havererar i svetsar i tex låda har ofta gått över 40 0000 skott.

 

 

Ska inte uttala mig om AK 5 ans livslängd, men rent spontant så låter det som skitsnack. 8 000 skott är ingenting på ett vapen.

 

Om M16A2, A4 och M4A2 så vet jag med bestämdhet att du är helt fel underrättad. livslängden är betydligt längre, enligt normal service intervall så inspekterar man M16 och M4 grundligt en gång per år, i denna inspektion så ingår mätning av slutstycket och pipa aviker värdet så byts den slitena delen. På de vapen jag servade så kunde jag utläsa från serviceprotokollen att slutstycke och pipa varade runt 4-5 år och med en uppskattad årsförbrukning på avskjuten 5.56 runt 60 000-70 000 skott. Efter ca 5-8 år på förbanden så tas vapnen in för en grundlig översyn på fabrik.

 

Om du inte vet så kan du ju låta bli att uttala dig.

Än mindre klassa information som skitsnack om du inte har kunskap om Ak 5/FNC och dess konstruktion.

Läs på om du inte vet och återkom.

 

Om du nu har erfarenhet från M16/M4 familjen så torde jag inte behöva upplysa dig om hur slutstycket är konstruerat.

Att du sedan "vet" att jag är helt fel underrättad är ju trevligt.

Har jobbat som operatör med vapensystemet under ett antal år och antal länder.

 

Men om du inte litar på mig så kan du ju läsa utvärderingen av Crane Warfare Center/ Special Operations Comand.

USSOCOM SOPMOD Program Manager for RD&A NSW Crane

Hans slutsatser är för tex M4-familjen:

 

- Flesta slutstycken har sprickbildning efter 3 000-6 000 skott

- Nästan alla slutstycken har sprickor efter 6 000-10 000 skott

- När väl sprickan uppståt kan slustycket gå av eller tappa låsklackarna

- Brott på slutstycket klassas mycket allvarligt då vapnet låser sig och blir obrukbart.

- Flesta pipor är utslitna 4 000-6 000 skott

- Piptolkar för utslitning är bara 60% pålitliga

- 40% av vapen som vapenteknikern godkännt har allvarliga fel (tex sprickor, gaserosion, uttmattning etc)

- Sprickor kan endast detekteras med dyra metoder.

 

Vad baserar du dina åsikter på?

Du kanske är en av dessa vapentekniker som tror sig förstå mer än vad du gör?

 

Väntar på svar // Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar C8a2, kan væl ræknas till M4/M16 familjen och jag kan intyga att det blivit stora problem vi bruk av mycket am under kort tid.

Och du fræmst slutstycken.

Under en vecka i SIB så anvænde vi ca 4000 5.56 per dag (per man).

Och trots ordentlig vård varje kvæll så var det ændå en 4-5 vapen varje dag som hade stora problem med att sprintar till slutstyken gick av.

Något som inte borde få hænda.

Link to comment
Share on other sites

Förbrukades två under min VPL som jag känner till. Den förta hadde ett löst/glappt gasblock vilket ledde till att skytten sköt fina serier men spred mellan serierna. Tog ett tag att hitta och den bössan gick till Central rep för bedömning om den skulle fixas eller skrotas.

 

Nr2 blev en skrotning.

Skuggan: det funkar lika bra med en sten på ena sidan om ak:n och en tgb40 som backar över just den stenen från andra sidan om ak:n :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett vagt minne av att det var pga ak5ans dåliga hållbarhet som var en av orsakerna till att vi inom HV fick ak4B.

 

Jag har inga källor på detta annat än att jag vet att jag hört detta uppe på Livgardet för ett par år sedan.

Vad jag har hört är AK5 i nivå med AK47 när gäller att tåla misshandel.

 

Jag minns endast två tillfällen då nåt på AK5:or gått sönder. Tidigt under värnplikten gick en kamrats stift sönder, och en annans manöverhandtag bröts. Utöver detta, att min bössas magasinsläpp fastnade och lite eldavbrott under tung användning, har vapnen varit perfekta.

Edited by darkjak
Link to comment
Share on other sites

jag har haft problem med alla mina ak5or vad jag kan minnas.. då speciellt under automateld. dock inte enbart.

 

Problemet har främst varit att tomhylsan sitter kvar i patronläget, och nästa patron blir således inkilad brevid tomhylsan.

Har jag bara haft otur, eller är detta ett vanligt problem även hos andra?

Borde bero på att klacken på slutstycket itne riktigt hänger med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...