Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack för svaret, då verkar det ju inte helt kört så jag tror jag skickar in en ansökan.

Det finns en hel del tjänster som till exempel förrådsman, transportsoldat och liknande som jag tror skulle kunna funka.

• Replies 389
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hm, alltså blir det befattningslönen -25% även under beredskapen då eller?

Om jag har fattat det rätt så är det -25% under utbildning, när förbandet går in i beredskapen så är lönen 100%, vid eventuell insats så får man missionstillägg, och de andra tilläggen som soldater i US får.

Posted

Nej nyllet det är fel,

När förbandet är under utbildning och medans det står i beredskap är det -25%.

Först vid insats får man 100%, insatsen kan påbörjas redan hemma i sverige.

Skillnaden är alltså bla att man då inte är arbetstidsreglerad längre.

/b

Posted

Njae, om det är likadant som under NBG08 så är det -25% under utbildning men sedan under beredskap så är det fortfarande -25% men utöver detta så är det ett beredskapstillägg på 5500, vid mission så försvinner de 5,5 och beffattninglönen blir 100% plus diverse tillägg.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

1. Någon som vet vilka fordons skyttesoldaterna på skkomp p4 samt skyttesoldaterna på stabskomp i19 kommer rulla i?

2. Om man söker någon luftburen befattning som har fys-krav, kommer man få åka iväg på någon typ av extra mönstring då?

Och när vi pratar luftburet i detta sammanhang, pratar vi fallskärm och hercules eller helikopter?

Edited by Mortax
Posted

Alla befattningar har fyskrav.

Luftburet innebär inte fallskärm för Luftburen bataljon har endast ett fåtal tjänster som ska kunna hoppa skärm och den gruppen ingår bedömt inte i BG11.

Se framför dig lätt infanteri som flygs in med flygplan eller möjligen något annat lands helikopter och sedan går till fots eller åker Galt.

/K

Posted

Någon som har någon uppfattning om när man kan börja förvänta sig ringveckor och dylikt för NBG11? Inte än förstår till och med jag, men en grovuppskattning på vilken månad det är realistiskt att förvänta sig det?

Posted
Någon gång under April månad har jag för mig att de ringde mig inför NBG08.

För NBG08 var det väldigt beroende på var man tjänstgjorde.

Men huvuddelen söktes nog i slutet av mars, delar av ISTAR söktes i januari och delar i Enköping redan i oktober året innan.

• 3 weeks later...
Posted

Information till dig som har sökt till NBG 11 eller strategiska reserven.

Den fortsatta rekryteringsprocessen ser ut på följande sätt:

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...ategisk-reserv/

Stort intresse för NBG och strategiska reserven

Till cirka 1 600 platser i stridsgruppen och 150 i strategiska reserven har det inkommit totalt 13 845 ansökningar från 5 250 individer.

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...giska-reserven/

Posted (edited)
Information till dig som har sökt till NBG 11 eller strategiska reserven.

Den fortsatta rekryteringsprocessen ser ut på följande sätt:

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...ategisk-reserv/

Stort intresse för NBG och strategiska reserven

Till cirka 1 600 platser i stridsgruppen och 150 i strategiska reserven har det inkommit totalt 13 845 ansökningar från 5 250 individer.

http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...giska-reserven/

Starkt jobbat att se att det blev detaljerade datum för framför allt ring-vecka (dagar egentligen). Lite mindre ovisshet är bara bra. Svårt att säga hur konkurrensen är för tjänsterna man sökt dock, det känns väl troligt att skytte/motsv. får klart fler ansökningar än andra tjänster, så kanske majoriteten av de 5250 är centrerade de den sortens tjänster? Men att rent statistiskt sett ha ca 1/3,5 chans att bli antagen känns rätt ok

Edited by Blanco
Posted

Å andra sidan så tycker iaf inte jag att 5 250 personer till 1750 platser inte är så speciellt stor bas att rekrytera ifrån.

Posted
Å andra sidan så tycker iaf inte jag att 5 250 personer till 1750 platser inte är så speciellt stor bas att rekrytera ifrån.

Men där räknas väl heller inte in, det relativt stora, antalet som inte sökt men som redan har sina tjänster "säkra". T.ex befäl och kontraktssoldater som bara går vidare, genom att förbandet löser det internt med kontrakt och uppmanat folk att inte söka via nätet..

Gör ju egentligen ingen skillnad, förutom att dom 5250 utomstående personerna i själva verket kanske slåss om 1300-1400 platser. Men för att citera chefen för NBG11: "Bubbelibubb, jag skjuter från höften"..

Posted
Är det någon som minns hur stort antal individer som sökte till NBG08?

Forumet minns.

I tråden NBG 08 så skriver Sotarn över 6000 st.

Posted

Men där räknas väl heller inte in, det relativt stora, antalet som inte sökt men som redan har sina tjänster "säkra". T.ex befäl och kontraktssoldater som bara går vidare, genom att förbandet löser det internt med kontrakt och uppmanat folk att inte söka via nätet..

Gör ju egentligen ingen skillnad, förutom att dom 5250 utomstående personerna i själva verket kanske slåss om 1300-1400 platser. Men för att citera chefen för NBG11: "Bubbelibubb, jag skjuter från höften"..

Vad jag förstått så har även yrkesofficerare sökt "sina" befattningar. Detta förmodligen för att det ska bli mer ordning och reda.(?)

Posted
Tack för svaret, då verkar det ju inte helt kört så jag tror jag skickar in en ansökan.

Det finns en hel del tjänster som till exempel förrådsman, transportsoldat och liknande som jag tror skulle kunna funka.

Jag fick hem papper om den där grundkontrollen i alla fall så de slängde inte ansökan direkt vid ankomst, alltid ett gott tecken.

Posted
Jag fick hem papper om den där grundkontrollen i alla fall så de slängde inte ansökan direkt vid ankomst, alltid ett gott tecken.

Min uppfattning är att samtliga sökande får fylla i grundkontroll, och att pliktverket i slutet av februari skall meddela de sökande som inte gått vidare i urvalsprocessen.

Posted

Hur stor är chansen att man kommer med på NBG11 som sjukvårdspersonal? Jag har sökt 3 olika underskötersketjänster, bla uska på opereration. I det civilia har jag meriter som skulle ge mej tjänsten. Var nere på FS15 (uska/amb på ST) och jobbar civilit som uska inom intensivvård och ambulans. Läste nånstans på här på forumet att det tydligen skulle vara svårt att få tag på utbildad sjukvårdpersonal (ssk, usk, läkare) till NBG11..

Tack för svar.. (om nån vet förstås)

Posted
Hur stor är chansen att man kommer med på NBG11 som sjukvårdspersonal? Jag har sökt 3 olika underskötersketjänster, bla uska på opereration. I det civilia har jag meriter som skulle ge mej tjänsten. Var nere på FS15 (uska/amb på ST) och jobbar civilit som uska inom intensivvård och ambulans. Läste nånstans på här på forumet att det tydligen skulle vara svårt att få tag på utbildad sjukvårdpersonal (ssk, usk, läkare) till NBG11..

Tack för svar.. (om nån vet förstås)

Det är svårt att säga, för ingen vet. Först och främst beror det på kompetensen på de som söker. Nu är det ju inte så jättemånga undersköterskeplatser, men jag tror att du har en bra chans att komma med. Främst på grund av dina meriter. En grundutbildad med några års erfarenhet kommer inte att kunna konkurera ut dig, trots att den personen är överkvalificerad. Detta pga att FM inte vill ha någon ev konflikt.

Posted

Jag har inte fått några inloggningsuppgifter alls trots att det står att dom skall skickas ut mellan 22-26e jan. Är det bara en försening eller kan det vara värt att vända sig någonstans?

:baskerPa:

Posted (edited)
12/2

Sista dag för ifyllande av Grundkontoll. Kontroll mot polisens belastningsregister har också gjorts till detta datum.

Så jag skulle ringa o ligga på.

Edited by Car Dai shan
Posted
12/2

Sista dag för ifyllande av Grundkontoll. Kontroll mot polisens belastningsregister har också gjorts till detta datum.

Så jag skulle ringa o ligga på.

Har varit i kontakt med HRC idag som skulle återkomma, bara hoppas att dom verkligen gör det också...

:rockon:

• 2 weeks later...
Posted

Jag fick inte göra grundkontrollen alls. Fick reda på att HRC tydligen hade missat att avisera pliktverket om min ansökan varpå den hade försvunnit. Tydligen så styrde dom upp så att min ansökan hamnade på rätt plats igen, men det verkar inte som om jag ska göra grundkontrollen, väldigt förvirrat...

;-)