JonnyHazzard Posted August 30, 2009 Report Posted August 30, 2009 Det jobbas på nya avtal till soldaterna i IA09. Det skall enligt utsagor vara klart någon gång kring årsskiftet. Den som lever får se. Quote
tikvah Posted September 1, 2009 Report Posted September 1, 2009 http://www.mil.se/sv/Forband-och-formagor/...ckning-vid-FHQ/ "Det är beklagligt att Sverige som ansvarig nation inte lyckats att bemanna de befattningar som man kommit överrens om med de andra länderna." Quote
Chassi Posted September 1, 2009 Report Posted September 1, 2009 Är inte arbetsgivaren skylldig eller har man inte som arbetare rätt att få testa ett annat jobb i 6 månader eller något liknande, har för mig att en del gjorde så under BG08 eller hur de nu fixade det, jag hade inget jobb så det problemet fanns inte. Quote
tikvah Posted September 2, 2009 Report Posted September 2, 2009 Är inte arbetsgivaren skylldig eller har man inte som arbetare rätt att få testa ett annat jobb i 6 månader eller något liknande, har för mig att en del gjorde så under BG08 eller hur de nu fixade det, jag hade inget jobb så det problemet fanns inte. Som fast statlig anställd kan man få tjänstledigt i upp till ett år för att vikariera eller testa på ett annat statligt jobb. Quote
Blackadder Posted September 2, 2009 Report Posted September 2, 2009 nja, det var väl inte riktigt rätt 10 § ALFA Den som har en tillsvidareanställning som omfattas av avtalet skall beviljas ledighet, dock längst tre år1), för att ha en annan anställning som omfattas av avtalet för bestämd tid eller tills vidare längst till en viss tidpunkt. Om arbetsgivaren finner att särskilda skäl före- ligger kan längre ledighet beviljas. /B Quote
bushman Posted September 2, 2009 Report Posted September 2, 2009 är inte LAS anställningen ett måste efter att man i NBG08, upptäckte att man var tvungen att anställa vissa av de kontraktsanställda för att de jobbat inom statliga jobba, den maximala tiden man får vara visstidsanställd? och att man nu istället fixar till anställningsformerna så att de "passar civila samhället bättre". fast i 08:an gick det ju inte att ersätta vissa tjänster efter sex månader, så att folk blev kvar ändå. lönen var trots att en morot i sex månader, trots alla neddragningar i tjänsten pga ekonomiska turer. Quote
Skanefane Posted September 7, 2009 Report Posted September 7, 2009 Någon som vet hur om det va svårt att få ledigt någon dag ibland under NBG08 för att genomföra tester för Polishögskolan. Jag funderar allvarligt på att söka NBG11, och skulle behöva få någon dag ledigt ibland för att göra lite tester, tänker söka PHS också tror jag. /Nyllet - som trivs jäkligt gött i det militära Hejsan, jag vet inte om du fått svar på frågan men under NBG08 så var det ett flertal av mina kollegor som fick fara iväg (utan bekymmer) för att göra tester för PHS, tre av dessa kom dessutom in senare och hoppade då av NBG för att påbörja polisstudierna så det är ingen fara vad gäller den biten. Tipset till dig är från mitt håll är istället att fundera över ifall du vill påbörja NBG för att eventuellt hoppa av när det börjar bli dags för beredskap? //Skåne Quote
Kingecho1 Posted September 7, 2009 Report Posted September 7, 2009 Någon som vet hur om det va svårt att få ledigt någon dag ibland under NBG08 för att genomföra tester för Polishögskolan. Jag funderar allvarligt på att söka NBG11, och skulle behöva få någon dag ledigt ibland för att göra lite tester, tänker söka PHS också tror jag. /Nyllet - som trivs jäkligt gött i det militära Hejsan, jag vet inte om du fått svar på frågan men under NBG08 så var det ett flertal av mina kollegor som fick fara iväg (utan bekymmer) för att göra tester för PHS, tre av dessa kom dessutom in senare och hoppade då av NBG för att påbörja polisstudierna så det är ingen fara vad gäller den biten. Tipset till dig är från mitt håll är istället att fundera över ifall du vill påbörja NBG för att eventuellt hoppa av när det börjar bli dags för beredskap? //Skåne Realistiskt kan man väl tro att om man är lite yngre och relativt nymuckad så borde man kanske ha en högre chans att bli antagen till NBG än phs. Måste ju iaf vara bättre att söka bägge och kanske komma in på en, sett ur det rent egoistiska perspektivet, och därefter välja bort en. Ett jobbigt men likväl roligare val än att inte söka den andra och sedan inte komma med på den första. Quote
Skanefane Posted September 9, 2009 Report Posted September 9, 2009 Någon som vet hur om det va svårt att få ledigt någon dag ibland under NBG08 för att genomföra tester för Polishögskolan. Jag funderar allvarligt på att söka NBG11, och skulle behöva få någon dag ledigt ibland för att göra lite tester, tänker söka PHS också tror jag. /Nyllet - som trivs jäkligt gött i det militära Hejsan, jag vet inte om du fått svar på frågan men under NBG08 så var det ett flertal av mina kollegor som fick fara iväg (utan bekymmer) för att göra tester för PHS, tre av dessa kom dessutom in senare och hoppade då av NBG för att påbörja polisstudierna så det är ingen fara vad gäller den biten. Tipset till dig är från mitt håll är istället att fundera över ifall du vill påbörja NBG för att eventuellt hoppa av när det börjar bli dags för beredskap? //Skåne Realistiskt kan man väl tro att om man är lite yngre och relativt nymuckad så borde man kanske ha en högre chans att bli antagen till NBG än phs. Måste ju iaf vara bättre att söka bägge och kanske komma in på en, sett ur det rent egoistiska perspektivet, och därefter välja bort en. Ett jobbigt men likväl roligare val än att inte söka den andra och sedan inte komma med på den första. Självklart så ska man söka allt man vill in på men jag tänkte mer att det kanske blir en svår sits att sätta sig själv i då man efter ett halvårs utb och påbörjad beredskap hoppar av för att man kommit in på PHS. Men givetvis så är det upp till var och en att bedöma sin egen situation och vad som känns rätt. Jag tror inte att någon hade synpunkter på att de som hoppade av NBG08 för PHS inom deras plutoner men jag minns att det var en del vakanser som uppstod och det kan, inte sagt att det var eller blir så, leda till merjobb för plutonerna vad gäller gruppernas sammanhållning, utbildningsnivåer m.m. men det är kanske inte någon annan jag som har dessa funderingar, alltså hur man själv hanterar valet att välja den ena före det andra förutsatt att man har att välja mellan två säkra platser d.v.s. NBG eller PHS. Quote
Munin Posted September 10, 2009 Report Posted September 10, 2009 (edited) Tja, att kliva på PHS torde i normalfallet leda till ett yrke där golvpersonalen är respekterad, arbetsutrustningen faktiskt existerar, övningsmateriel/verksamhet förekommer och tjänstgöringen är skarp (sen är det ju fortfarande ett statligt arbete med allt vad det innebär). Historiskt sett så leder att stanna i NBG till ett märkesmynt, (som utdelas även om du hoppar av innan beredskapstiden är slut) därefter löser FM med stor sannolikhet ut dig p g a arbetsbrist 4-6 månader i förtid (inte direkt oväntat iofs). Valet är förhoppningsvis inte svårt om situationen skulle uppstå. Trots allt behöver sverige bra poliser mer än vad det behöver innebandyspelare i m90. Edited September 10, 2009 by Munin Quote
Krook Posted September 10, 2009 Author Report Posted September 10, 2009 Tja, att kliva på PHS torde i normalfallet leda till ett yrke där golvpersonalen är respekterad, arbetsutrustningen faktiskt existerar, övningsmateriel/verksamhet förekommer och tjänstgöringen är skarp (sen är det ju fortfarande ett statligt arbete med allt vad det innebär). Ha! Har du gått på den? Det där låter precis som någon som förklarar varför denne ska söka sig till Armén. Jag kan upplysa dig Munin att Polisen i många fall är sämre än FM. Och JA, de använder Palasso. Men åter till NBG. /K Quote
Kingecho1 Posted September 10, 2009 Report Posted September 10, 2009 Historiskt sett så leder att stanna i NBG till ett märkesmynt, (som utdelas även om du hoppar av innan beredskapstiden är slut) därefter löser FM med stor sannolikhet ut dig p g a arbetsbrist 4-6 månader i förtid (inte direkt oväntat iofs). Kanske är lite tidigt att efter en NBG omgång redan använda uttrycket historiskt När det gäller ev. resa med NBG 11 måste vi väl först och främst vänta ut valet i Sverige nästa höst samt läsa av de omvärldsvindar som råder då. Men jag tror man gör sig själv en tjänst om man inte räknar eller hoppas på insats alltför mycket. Quote
tikvah Posted September 10, 2009 Report Posted September 10, 2009 Historiskt sett så leder att stanna i NBG till ett märkesmynt, (som utdelas även om du hoppar av innan beredskapstiden är slut) Är det så? Jag fick ju inget mynt, det skulle ju passa fin fint i lådan... Men dock så startades ju högkvarteret att arbeta lite mera formellt nu i veckan, så snart borde det börja produceras papper och komma mera information... Quote
Nyllet Posted September 13, 2009 Report Posted September 13, 2009 Fint att det inte ska vara några problem med ledighet för testerna, snackade med min kapten som kommer vara steff Plutonchef och han sa det samma. Men jag tänker absolut inte hoppa av NBG under beredskapen, blir det så här så tänker jag söka så att tester genomförs under utbildning/beredskap. Och själv utbildningen på PHS bärjar hösten 2011. Men men, vi får se vad som händer. Tack för svaren Quote
Leo Posted October 1, 2009 Report Posted October 1, 2009 Ngn som sitter på info om de kommande kontrakten och villkor? Samt hur det kommer att se ut med resor? Kommer det att skilja sig nämnvärt fr NBG08? //Leo Disclaimer: Ja, jag vet att allt detta kommer att besvaras om ett par veckor, så "sitt ner i båten"-talet undanbedes. Jag är helt enkelt nyfiken. Quote
jockster Posted October 1, 2009 Report Posted October 1, 2009 Ngn som sitter på info om de kommande kontrakten och villkor? Samt hur det kommer att se ut med resor? Kommer det att skilja sig nämnvärt fr NBG08? //Leo Disclaimer: Ja, jag vet att allt detta kommer att besvaras om ett par veckor, så "sitt ner i båten"-talet undanbedes. Jag är helt enkelt nyfiken. Om dom kör på samma kontrakt som IA09 har så är det inga fria hemresor samt att boendet förmånsbeskattas!! Det man kan göra med resor är att man drar av resorna året efter för man har rätt till en fri hemresa varje helg enl skatteverket. Detta har jag gjort avdrag för på NBG vid ett par tillfällen. Enl skatteverket så ska man ta den billigaste & smidigaste resan hem isf men jag tex gjorde avdrag för bilåkning F17 - Mörka skogarna i Norrland dvs 220 mil t.o.r och det var inga problem. Quote
nitrox Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 Efter några års militärt uppehåll börjar NBG låta lite lockande, har dock inga höjdar betyg, X-6-6 (gamla betygsystemet) GU på K3 som luftburen jägare. Tappade motivationen pga diverse omständigheter och gjorde kanske inte så mycket mer än vad jag behövde, men har idag mognat rejält och känner mig redo. Är det ens lönt att söka med mina betyg? Quote
bushman Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 Efter några års militärt uppehåll börjar NBG låta lite lockande, har dock inga höjdar betyg, X-6-6 (gamla betygsystemet) GU på K3 som luftburen jägare. Tappade motivationen pga diverse omständigheter och gjorde kanske inte så mycket mer än vad jag behövde, men har idag mognat rejält och känner mig redo. Är det ens lönt att söka med mina betyg? det är nog lönt att söka, men kanske inte hos de luftburna. du kan ju faktiskt ha en civil kompetens som kan behövas. Quote
Axly Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 Efter några års militärt uppehåll börjar NBG låta lite lockande, har dock inga höjdar betyg, X-6-6 (gamla betygsystemet) GU på K3 som luftburen jägare. Tappade motivationen pga diverse omständigheter och gjorde kanske inte så mycket mer än vad jag behövde, men har idag mognat rejält och känner mig redo. Är det ens lönt att söka med mina betyg? Personer med motsvarande betyg eller i vissa fall sämre har anställts vid IA09. Flertalet jag vet har fått betydligt bättre betyg nu, efter deras "nya chans". För vissa chefer som håller i rekryteringen handlar det om vad folk har för betyg under GU, för andra chefer handlar det om vad som kommer få plutonen att fungera bäst, avseende bland annat kompetens (befattning, förarbevis mm) samt personlighet. En klar fördel är nog dock att känna något befäl på förbandet som kan rekrytera dig.. Annars finns ju som sagt typ 12-1300 platser att spela med på andra förband! Quote
Chassi Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 vad som borde vara aktuellt för dig att söka med tanke på GU är ju alla former av skyttetjänster och även de former av span som kan förekomma, självklart beroende på vad du har för specialiteter, det framgick ju inte om du kanske var sjukvårdare eller motsv vid sidan om jägartjänsten. sen om du har några civila erfarenheter som kan vara tillämpbara i någon verksamhet inom NBG så har du ju även en chans att bli antagen där. vad jobbar du med? Vad skulle du vara intresserad av i NBG? Quote
nitrox Posted October 15, 2009 Report Posted October 15, 2009 (edited) Tack för svaren, ser lite ljusare i det militära mörkret nu. Min befattning i luftburna var ksp-90 skytt och terrängjeeps förare. I dagsläget pluggar jag ekonomi och blir klar med en kadidatexamen i vår. Har även varit med i hemvärnet senaste 2 åren. Vill ju helst till K3 och luftburna, men skyttesoldat på andra ställen är väl inte helt otänkbart. Edited October 15, 2009 by nitrox Quote
Fredas Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 Det verkar nu ha öppnats för ansökningar. Dessvärre så verkar det som att de skall använda 8 cm GRK istället för 12 cm på stabs/grk-komp, vilket lär minska mina chanser något Quote
Blanco Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 Gött att se att de fått upp bättre befattningsbeskrivningar än förra gången, nu står det ju faktiskt något användbart när man kollar runt. Quote
Stekspade Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 Gäller samma sak som vid US när man söker tjänster? Dvs att man kan skicka flera ansökningar till olika regementen. Quote
Exittor Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 Hur är det ifall man vill söka både US och NBG får man söka tre av vardera eller bara 3st tjänster totalt? Quote
elisson Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 jag tycker det borde funnits bättre information om hur kompanierna är uppbyggda och vilken matriell som skall användas. på NBG 08´fanns det galtar med satcom. (fjärrsambandsgrupper) men nu finns dessa inte med i listorna. verkar som I19 har hand om allt samband i år, men det är omöjligt att försöka hitta t.ex fjärrsamband.. så frågan är ju bakom vilken kryptisk beffatning dessa satcomgaltar gömmer sig. jag har ju svårt att tänka mig att de struntat i dem totalt i år.. Alla vill ha samband Quote
golffoxtrotfive Posted October 19, 2009 Report Posted October 19, 2009 ojdå, såg att det visst fanns plats för en rörmokare på sjukhuskompaniet, trevligt trevligt, undrar om en gamligt som jag platsar hos er ungdomar? Quote
Danii Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Skickade in ansökan igår och i bekräftelsemailet stod det om nästa steg som är urvalsverktyget GRUNDKONTROLL, är det som en sorts mönstring kanske? Har inte sett det innan när jag sökt US t.ex Quote
Anders Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 ojdå, såg att det visst fanns plats för en rörmokare på sjukhuskompaniet, trevligt trevligt, undrar om en gamligt som jag platsar hos er ungdomar? Sök GF5, sök. Men var beredd på att agera dagisfröken åt alla ungtuppar och -hönor. Alla under 40 alltså Quote
bushman Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 ojdå, såg att det visst fanns plats för en rörmokare på sjukhuskompaniet, trevligt trevligt, undrar om en gamligt som jag platsar hos er ungdomar? Sök GF5, sök. Men var beredd på att agera dagisfröken åt alla ungtuppar och -hönor. Alla under 40 alltså förbered dig också på den trevliga boende formen, logement. gillar du kala väggar, inga former av bekvämligheter utom säng och två skåp, är trängR platsen... Quote
Recommended Posts