PhilipG Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Nu tycker jag Anders Lindström låter lite naiv. Säg att vi åkt till Tchad med uppgift att bromsa/stoppa rebeller att nå N,djamena osv dessa har ju inga som helst teknologiska vapen eller pansarfordon, utan omoderna kulsprutor och gamla LvAkan i kaliber 15-25 mm monterade på pickupflak. nu spelar det ju ingen roll att dessa vapen är gamla och handvevade för dom slår igenom sidan på våra Bv309 som om det vore ölburkar, lika enkelt som moderna vapen skulle göra. till vår fördel så har dom ju inga bepansrade fordon men ist så är man många fordon (tiotal och fler ändå) med mycket folk på varje bil och dessa är dubbelt så snabba som våra Bv som går i max 40km/h i terräng som inte är slät väg. Jag tror min post var lite missledande, uppfattningen som jag har fått är att Bandvagnarna inte ska delta i direkt strid, iom deras tunna bepansring, utan användas som transport, vilket dom är väldigt lämpliga för. Bl a därför att man har dom utökade skytte grupperna. Och jag tror att du överestimerar (lite svengelska där) en pickup med KSP's slagkraftighet. Lätt (relativt iaf) utslagna av en skicklig Grg skytt eller 86 skytt. Det positiva med Bv är framför allt deras mobilitet samt lätthet att transportera. Men dom är högst olämpliga mot fi med pansar eller IR sikten, då en oskyddad trupp blir lätt nerkämpad. Därför menar jag att ja, de kan användas till SBF, men bara till en viss gräns. Det är inte så svart-vitt som ett rakt Ja eller Nej. Inte för att pissa på någons parad, men jag skulle inte lägga någon som helst vikt vid vilken materiel en Plutonchef hävdar att NBG11 kommer att utrustas med.Det om något torde vi ha lärt oss av NBG08. Visst, du kan ha rätt, men varför ens ha denna tråd om inte för att spekulera? Och istället för att bara rent gissa är det väl bättre att använda sig av den information man har tillgänglig, eller hur? Detta är den senaste modellen för NBG11 jag läst/hört, sedan när blev det två Skyttekompanier med Bv309 i CBat?* Batstab * Understödskompani * Skyttekompani (Bv309) * Luftburen skvadron (RG32) * Lätt MekSkytte-Finskt (Patria XA-203?/XA-360 P1?) * Trosskompani-Svenskt/Finskt Ursäktar för felet, jag gick utifrån en lista tidigare i tråden. Quote
Chassi Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Jag tror min post var lite missledande, uppfattningen som jag har fått är att Bandvagnarna inte ska delta i direkt strid, iom deras tunna bepansring, utan användas som transport, vilket dom är väldigt lämpliga för. Bl a därför att man har dom utökade skytte grupperna. Och jag tror att du överestimerar (lite svengelska där) en pickup med KSP's slagkraftighet. Lätt (relativt iaf) utslagna av en skicklig Grg skytt eller 86 skytt. Det positiva med Bv är framför allt deras mobilitet samt lätthet att transportera. Men dom är högst olämpliga mot fi med pansar eller IR sikten, då en oskyddad trupp blir lätt nerkämpad. Därför menar jag att ja, de kan användas till SBF, men bara till en viss gräns. Det är inte så svart-vitt som ett rakt Ja eller Nej. Skulle vara intressant att få ett utarbetat scenario där NBG11s uppgift är SBF förklarat för sig. nackdelen jag ser med att inte ha strf90 eller pansar med sig är om jag ställer den som en fråga, Vad ska man förstärka 309 kompaniet med om det går åt helsike, Patrior, det är nästan lika illa som jag ser det då inget av dom är direkt byggda för "strid". Där behövs då något som kan ta stryk i form av träffar och som kan hålla stånd längre då är inte patrior är ett säkert alternativ enligt mig. Jag är beredd att hålla med om att jag kanske överestimerar styrkan hos en pickup med Ksp eller 20mm på taket men har du 20-30 kanske många fler, 100 st sådana pickuper som kommer emot dig så(förstår du hur rörigt det skulle bli) skulle inte jag lita på att min GRGskytt kirrar biffen (försök skjuta GRG på en king-cab som kör i 50 km/h) då behöver man vara riktigt duktig på sitt GRG/86a. speciellt då dessa du möter säkerligen kan hantera sin 20mm och sina raketgevär, så "överestimera" inte vår egen förmåga. Visserligen så har jag nog redan bestämt min åsikt efter ett år med BG08 och jag får fortfarande känslan av att man inte riktigt riktigt bestämt vad man ska kunna uträtta med nästa BG Quote
PhilipG Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Skulle vara intressant att få ett utarbetat scenario där NBG11s uppgift är SBF förklarat för sig. Håller med totalt. nackdelen jag ser med att inte ha strf90 eller pansar med sig är om jag ställer den som en fråga, Vad ska man förstärka 309 kompaniet med om det går åt helsike, Patrior, det är nästan lika illa som jag ser det då inget av dom är direkt byggda för "strid".Där behövs då något som kan ta stryk i form av träffar och som kan hålla stånd längre då är inte patrior är ett säkert alternativ enligt mig. Bra fråga. Jag kan tänka mig att det är tänkt att i ett sådant läge att Bv'arna med sina granatsprutor och Tksp ska kunna trycka ner och hålla emot vid en 'reträtt' eller liknande, men då återstår problemet med deras tunna pansar. Jag håller med dig att patrior inte är lämpade alls. en 12.7a kan slå igenom deras pansar (de svenska patgb vi hade under min GU iaf), och jag skulle aldrig lite på dom i svår terräng då dom kör fast alldeles för ofta även på fina Skövde Skjutfält. Det enda jag kan tänka mig är att dom tänker använda eld som skydd, med hjälp av t ex GRK (vilket en skicklig eldledare kan göra), men jag är väl medveten om att det får nog inte en soldat på marken att känna sig så säker som när man sitter i en 90a. Så för att svara på din fråga, det kan jag inte svara på! Det behövs något som kan ta stryk men har försvaret resurser för det? Ska vi skrota iden med BG11 om det inte har det? Jag är beredd att hålla med om att jag kanske överestimerar styrkan hos en pickup med Ksp eller 20mm på taket men har du 20-30 kanske många fler, 100 st sådana pickuper som kommer emot dig så(förstår du hur rörigt det skulle bli) skulle inte jag lita på att min GRGskytt kirrar biffen (försök skjuta GRG på en king-cab som kör i 50 km/h) då behöver man vara riktigt duktig på sitt GRG/86a. speciellt då dessa du möter säkerligen kan hantera sin 20mm och sina raketgevär, så "överestimera" inte vår egen förmåga. Igen, håller med dig. Men när vi talar om 30-100 pickups så hoppas man ju att man har kompetenta spanings förband så man inte står där med sin lilla skyttekompani. Men å andra sidan, möter man ett sådant hot är det acceptabelt att man måste försvinna därifrån? Ska man då inte ha ett pansarskytte komp med 9040 för att möta hotet? Å andra sidan, är det realisiskt att man möter en sådan koncentration med tanke på logistiken (ärlig fråga). Visserligen så har jag nog redan bestämt min åsikt efter ett år med BG08 och jag får fortfarande känslan av att man inte riktigt riktigt bestämt vad man ska kunna uträtta med nästa BG Man hade ju hoppats att dom hade rett ut det nu, men alla luddiga kommentarer får en att tveka. Quote
dieseltrollet Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Att möta 100 pickups i Tchad/Sudan är inte allt orealistiskt, de har en något annorlunda logistik därnere. För nästa BG så torde man ha valt mellan 9040 som står i Sverige och bv 309 som kommer på plats i tid. Det är sådana avvägningar som man måste göra med de tidskrav som man sätter på EUBG. Visst vore det bra med både stridsvagnar, artilleri och flygunderstöd när man ska slåss på riktigt, men det gäller att få med sig sakerna också. Det var detta som var det stora problemet med NBG och det fick väl aldrig någon riktigt bra lösning. Talar vi snabbdeployering modell Sverige så kan nog TD01 tas som ett bra exempel. Där blev det riktigt bråttom att få ner sakerna snabbt eftersom det dröjde i starten, och då blev det AN124 som sattes in för att spara tid även om den mesta materielen fortfarande åkte båt ner. Skulle det bli aktuellt att sätta in BG11 så torde det se ungefär likadant ut, och då får nog maximal eldkraft och skydd stå tillbaka för deployeringsbarhet. Quote
bushman Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Jag tror att det är fullt möjligt för en BG med Bv309 att lösa den uppgiften i en mindre konflikt, där de stridande parterna inte har tillgång till pansar, eller hög-teknologiska vapen. Med tyngre undst. vapen så får man en stor slagkraft, medan man erhåller den mobiliteten som Bv309 har. Det leder mig till nästa punkt. I vissa områden så tillåter inte geografin andra fordon än bandade, och t.o.m. 90:or skulle få problem i djungeln under monsunregnen. Därför blir det nästan ett krav för Bv309, eller Luftburna trupper. Nu tycker jag Anders Lindström låter lite naiv. Säg att vi åkt till Tchad med uppgift att bromsa/stoppa rebeller att nå N,djamena osv dessa har ju inga som helst teknologiska vapen eller pansarfordon, utan omoderna kulsprutor och gamla LvAkan i kaliber 15-25 mm monterade på pickupflak. nu spelar det ju ingen roll att dessa vapen är gamla och handvevade för dom slår igenom sidan på våra Bv309 som om det vore ölburkar, lika enkelt som moderna vapen skulle göra. till vår fördel så har dom ju inga bepansrade fordon men ist så är man många fordon (tiotal och fler ändå) med mycket folk på varje bil och dessa är dubbelt så snabba som våra Bv som går i max 40km/h i terräng som inte är slät väg. nu hade ju NBG trots allt ett komp CV90 i sitt led, så de technicals du pratar om hade nog fått det lite svettigt. däremot på andra sidan gränsen i sudan, finns dinka milisen. de har bättre ekonomiska förutsättningar än de rebell-gäng som finns i tchad. de har elaka saker som T72:or och egen musikkår i sina led. dvs de är i stort sett en organiserad arme, tränade och med egna uniformer. allt i mellersta afrika är inte dåligt utrustade och påtända barnsoldater. det finns betydligt jobbigare element att tampas med. men vi skall nog inte snöa in helt på afrika, som ett möjligt missionsområde till BG11. 600 mil+ från bryssel är trots allt ett rätt stort område. att sedan de största länderna i EU har gamla intressen de vill bevaka i centrala afrika, är en bidragande orsak, till att det tittas på detta område. Quote
Chassi Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Igen, håller med dig. Men när vi talar om 30-100 pickups så hoppas man ju att man har kompetenta spanings förband så man inte står där med sin lilla skyttekompani. Men å andra sidan, möter man ett sådant hot är det acceptabelt att man måste försvinna därifrån? Ska man då inte ha ett pansarskytte komp med 9040 för att möta hotet? Å andra sidan, är det realisiskt att man möter en sådan koncentration med tanke på logistiken (ärlig fråga). Vad gäller realiteten i vad gäller pickuperna så var det ju som man säger runt 300 pickuper som reste från östra delarna av Tchad 100 mil över ökenterrängen för att inta huvudstaden N,djamena, så jodå har dom den kapaciteten så får man nog vara beredd. och mitt tänk är att skulle ett sådant hot kunna uppstå så ska man kunna möta det, fienden/rebellerna ska inte få bestäma vad vår uppgift är. Bra fråga. Jag kan tänka mig att det är tänkt att i ett sådant läge att Bv'arna med sina granatsprutor och Tksp ska kunna trycka ner och hålla emot vid en 'reträtt' eller liknande, men då återstår problemet med deras tunna pansar. Jag håller med dig att patrior inte är lämpade alls. en 12.7a kan slå igenom deras pansar (de svenska patgb vi hade under min GU iaf), och jag skulle aldrig lite på dom i svår terräng då dom kör fast alldeles för ofta även på fina Skövde Skjutfält. Det enda jag kan tänka mig är att dom tänker använda eld som skydd, med hjälp av t ex GRK (vilket en skicklig eldledare kan göra), men jag är väl medveten om att det får nog inte en soldat på marken att känna sig så säker som när man sitter i en 90a. Så för att svara på din fråga, det kan jag inte svara på! Det behövs något som kan ta stryk men har försvaret resurser för det? Ska vi skrota iden med BG11 om det inte har det? FM har resurser för för sådant, bla en bataljon Strf90C sen om dom får tillskjutet medel för det är ju frågan man kan ställa sig, troligtvis inte. Men bara för det behöver vi inte skrota idén men man kan iaf enas om vad vi ska kunna uträtta och sen bestämma villken materiel vi ska ha för att sedan hålla fast vid det. För nästa BG så torde man ha valt mellan 9040 som står i Sverige och bv 309 som kommer på plats i tid. Det är sådana avvägningar som man måste göra med de tidskrav som man sätter på EUBG. Visst vore det bra med både stridsvagnar, artilleri och flygunderstöd när man ska slåss på riktigt, men det gäller att få med sig sakerna också. Det var detta som var det stora problemet med NBG och det fick väl aldrig någon riktigt bra lösning. Talar vi snabbdeployering modell Sverige så kan nog TD01 tas som ett bra exempel. Där blev det riktigt bråttom att få ner sakerna snabbt eftersom det dröjde i starten, och då blev det AN124 som sattes in för att spara tid även om den mesta materielen fortfarande åkte båt ner. Skulle det bli aktuellt att sätta in BG11 så torde det se ungefär likadant ut, och då får nog maximal eldkraft och skydd stå tillbaka för deployeringsbarhet. När man pratade om 10 dagarsberedskapen så räknade man inte med att även CV90 skulle vara på plats inom 10 dagar, tanken var något som så att folket skulle vara nere på 10 dagar och vagnarna skulle komma en ca 20 dagar efteråt beroende på hur smarta man var vid lastningen av fartyget, och innan vagnarna var nere så skulle ju då LBB redan ha varit på plats och kontrollera. visst tar båten lite längre tid men det är inget som helst problem som jag ser det. kravet var ju att vi skulle vara ner i området och verka inom 10 dagar inte att SBF skulle vara genomförd. Quote
PhilipG Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 Vad gäller realiteten i vad gäller pickuperna så var det ju som man säger runt 300 pickuper som reste från östra delarna av Tchad 100 mil över ökenterrängen för att inta huvudstaden N,djamena, så jodå har dom den kapaciteten så får man nog vara beredd. och mitt tänk är att skulle ett sådant hot kunna uppstå så ska man kunna möta det, fienden/rebellerna ska inte få bestäma vad vår uppgift är. Det är uppfattat. Angående det sista, tyvärr är det nog att fienden kommer få bestämma vår uppgift, om än så att våran uppgift blir att sitta hemma och rulla på tummarna. En utav anledningarna jag citerade Lindström var för att visa att vi är tvungna att ha en begränsat ambition i vad vi ska kunna lösa. Att åka till Georgien och stå emot ryska stridsvagnar är inte aktuellt, vi har inte politiska viljan, och därför inte resurserna. Det är svårt för oss att skicka ner bepansrade fordon till afghanistan där vi verkligen behöver det och har personal på plats. Hur kan vi hoppas att få med en 90komp med i nästa BG? Det är en fråga om realism, inte idealism, om jag får använda en sådan klyscha. Så om det finns risk att vi möter 300 pickups med KSP på lavett kanske vi får hoppas på att det räcker med eldkraft som skydd. Quote
Krook Posted January 6, 2009 Author Report Posted January 6, 2009 Nu är det ju så att EU bestämmer vad som ska göras med EUBG, inte Sverige på egen hand. Det är EU:s målsättningar som gäller. Glöm inte det. /K Quote
tikvah Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 I vissa områden så tillåter inte geografin andra fordon än bandade, och t.o.m. 90:or skulle få problem i djungeln under monsunregnen. I Liberia, under regnperioden hände det att vi tvingades bogsera BV309 efter våra Strf90C p.g.a. att bandvagnarna inte kunde ta sig framåt. Så dessvärre är det ibland så att 90:an har bättre framkomlighet än bandvagnen (men det är en annan diskussion). Quote
PhilipG Posted January 6, 2009 Report Posted January 6, 2009 I vissa områden så tillåter inte geografin andra fordon än bandade, och t.o.m. 90:or skulle få problem i djungeln under monsunregnen. I Liberia, under regnperioden hände det att vi tvingades bogsera BV309 efter våra Strf90C p.g.a. att bandvagnarna inte kunde ta sig framåt. Så dessvärre är det ibland så att 90:an har bättre framkomlighet än bandvagnen (men det är en annan diskussion). Det hade jag inte trott! Min (lilla) erfarenhet är att dom brukar klara sig bättre än 90orna, men där ser man hur fel man kan ha. Men nu när vi ändå diskuterar det, hur klarade sig 309an under regnperioden i allmänhet? Är väldigt nyfiken. Quote
Krook Posted January 6, 2009 Author Report Posted January 6, 2009 AVBRYT! Ni är i Soldint och snackar, inte i TPC. Vi gör så här: Vill ni snacka larvfötter så startar ni tråd om det i TPC, om det inte finns någon lämplig tråd redan innan. Sök först! Vill ni snacka organisatonsalternativ gällande fordon för BG11 så får ni göra det i Soldint/NBG men skapa en egen tråd om det. /Krook Blågul Quote
Tigertailz Posted January 8, 2009 Report Posted January 8, 2009 vad tror ni om chanserna att komma med i NBG11 om man legat på Amfibieskytte våren 2009-2010... Läste någonstans att det skulle rekryteras från vpl som ryckt in hösten 2009.. Quote
Blackadder Posted January 8, 2009 Report Posted January 8, 2009 vad tror ni om chanserna att komma med i NBG11 om man legat på Amfibieskytte våren 2009-2010... Läste någonstans att det skulle rekryteras från vpl som ryckt in hösten 2009.. antingen dåliga eller bra? ok du gör inte vpl på ett förband som sätter upp direkt till BG11 (just nu) men det kommer behövas soldater från hela FM. muckar du med bra betyg är dina chanser bättre än om du får Nej-2-2, men allt det visste du väl redan eller hade kunnat räkna ut med en bit krita... /b Quote
tikvah Posted January 8, 2009 Report Posted January 8, 2009 vad tror ni om chanserna att komma med i NBG11 om man legat på Amfibieskytte våren 2009-2010... Läste någonstans att det skulle rekryteras från vpl som ryckt in hösten 2009.. Om vi antar att samma utbildningscykel kommer att användas av NBG11 som av NBG08 betyder det att soldater kommer att börja arbeta på förbanden i ett till ett halvtår innan beredskapen. Således under årsskiftet 2009-2010 till sommaren 2010. Om du således muckar någon gång under försommaren 2010 med (som Blackadder säger) bra betyg så höjs dina chanser. Quote
Chassi Posted January 8, 2009 Report Posted January 8, 2009 Om vi ska vara ärliga så antar jag att du med stor sannolikhet komme söka som skyttesoldat, iom det och konkurrensen mellan andra skyttesoldater så är din möjlighet att söka stor men chansen att få en plats ganska så liten. Du kan nog få en underbetald anställning som GRG skytt på BV kompaniet Men skyttestjänsten får nog ses som den med mest konkurrens. Quote
Tigertailz Posted January 8, 2009 Report Posted January 8, 2009 (edited) Okej, ja tack för svaren. Men även om jag rycker in våren 09 så borde jag ha möjlighet att söka, villket är det viktigaste av allt. Nu får jag se till att göra riktigt bra ifrån mig under kommande värnplikten här så! Edited January 8, 2009 by Tigertailz Quote
Chassi Posted January 12, 2009 Report Posted January 12, 2009 LV får stryka på foten också eller?? Lv finns med i huvudstyrkan denna gång och inte som enabler, dock i väldigt liten omfattning. Huvudstyrkan? alltså Core Battalion, eller. Majoriteten av bemanningen kommer iaf vara officerare så det blir hård konkurens. Quote
Sleipnir Posted February 6, 2009 Report Posted February 6, 2009 LV är CS, inte Corebat. Lite intressant är att NSE:na (alla 4!) inte ingår formellt i NBG2011 överhuvudtaget. SWE NSE är det IOR registrerade NSE förbandet insatt i verksamheten. Jag är mest nyfiken på att se Irländarnas ISTAR kompani, och att äntligen få reda på vad för fordon Finland kommer med. Lite kul saker som skvallrats om: - Inget fordon utom EAW får drivas på annat än diesel. - FINEX slutar v 47 2010, igen! TekDiv och FörsDiv är riktigt sura. - Absolut krav är att förbanden prioriteras, 110101 kommer endast REK vara klart, 110104 kommer IEF vara klart och så vidare. 120 dagars maximal insättning Har förvrigt till min stora sorg insett att HKV inte klarar av att skilja på UH säkerhet och hänvisningar. Quote
3924 Posted February 27, 2009 Report Posted February 27, 2009 Försvarsmakten lämnade i dag budgetunderlag för år 2010 till regeringen. I detta budgetunderlag redovisat också strukturen för NBG11 i bilaga 7.1. Vad det är för skyttekompanier som kommer ställas upp med är fortfarande lite oklart då det står 3 lätta skyttekompanier i texten men på skissen som finns i bilagan finns det två Rifle Coy en Mec Coy. Antingen g:a bild eller nisse skrivfel kanske. Force Head Quarters• (F)HQ med stabskompani (Multinationell stab) Core battallion • 1 bataljonsledning (Sverige/Finland) • 3 lätta skyttekompanier (varav 1 från Finland) • 1 stabs/granatkastarkompani • 1 trosskompani Combat Support (CS) • 1 luftvärnsenhet (ej verkansenheter) • 1 ISTAR-enhet inkl ledningsförmåga (Multinationell) • 1 RECCE/ISTAR-enhet (Irland) • 1 ingenjörsenhet med EOD/IEDD-enhet • 1 militärpolispluton (Multinationell) • 1 Geoinfo-enhet (Sverige/Finland) • 1 CIMIC-enhet (Multinationell) • 1 CBRN-enhet (Norge) Combat Service Support (CSS) • 1 bataljonsledning (Multinationell) • 1 logistikkompani (Sverige/Norge) • 1 sjukhuskompani • 1 MOVCON-enhet (Multinationell) Enablers Expeditionary Air Wing * Ledning * 1 stridsflygenhet * 1 taktisk flygtransportenhet * 1 flygplatsenhet * 1 transporthelikopterenhet * 1 Cargo Transport Unit (Norge) Citerat ut bilaga 7.1 Quote
Turambar Posted February 27, 2009 Report Posted February 27, 2009 Combat Service Support (CSS)• 1 bataljonsledning (Multinationell) Vad är detta för bataljonsledning? Är det för någon form av "CSS-bataljon"? Kanske inte är någon som vet än dock. Quote
Sleipnir Posted March 6, 2009 Report Posted March 6, 2009 Combat Service Support (CSS)• 1 bataljonsledning (Multinationell) Vad är detta för bataljonsledning? Är det för någon form av "CSS-bataljon"? Kanske inte är någon som vet än dock. Leder det som blir LOGBAT om hela CSS skickas ut. Quote
Festman Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Som sagt. När drar ansökningarna igång och tror ni det kommer se ut som förra nbg? .: Jag slog ihop Festmans nya tråd med den befintliga tråden om NBG 11/ Krook, Blågul :. Quote
Chassi Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Januari 2010 borde väl ansökningsperioden börja, samma som 08 så att säga. Quote
tikvah Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Som sagt. När drar ansökningarna igång och tror ni det kommer se ut som förra nbg? .: Jag slog ihop Festmans nya tråd med den befintliga tråden om NBG 11/ Krook, Blågul :. Ansökningen har ju delvis redan börjat, Advisors till (F)HQ:et har sökts på mil.se Quote
valmet Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Januari 2010 borde väl ansökningsperioden börja, samma som 08 så att säga. Sökte man inte till NBG 08 samtidigt som de ordinarie missionerna? Dvs oktober-ish? Quote
Chassi Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Menar du det? isf så skäms jag som faktiskt varit en del av det hela. Men du kan ha rätt för om jag inte minns fel så var sista anmälningsdag någon gång i mitten på januari för NBG08. Quote
bushman Posted March 8, 2009 Report Posted March 8, 2009 Menar du det? isf så skäms jag som faktiskt varit en del av det hela. Men du kan ha rätt för om jag inte minns fel så var sista anmälningsdag någon gång i mitten på januari för NBG08. beror väl på... AB01 var ju ute tidigare och sökte, iom att de var igång ett halvår tidigare också. fast nu blir det väl lite annorlunda i vissa led. Quote
Sleipnir Posted March 15, 2009 Report Posted March 15, 2009 (F)HQ har rekryterat lite folk till diverse funktioner internt, och mer blir det väl allteftersom det sätts igång på olika håll och kanter. Quote
Car Dai shan Posted March 27, 2009 Report Posted March 27, 2009 Så blir NBG 2011 Drygt 2100 personer kommer att ingå i NBG, varav ungefär 1600 svenskar.– Den exakta siffran går i dag inte att skriva i sten, det kommer ännu en tid vara så att enskilda befattningar kan läggas till eller försvinna, säger Stefan Andersson. http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Forband-i-b...-blir-NBG-2011/ http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Nyh...ument/ORBAT.pdf Quote
Nyllet Posted March 30, 2009 Report Posted March 30, 2009 Så blir NBG 2011 Drygt 2100 personer kommer att ingå i NBG, varav ungefär 1600 svenskar.– Den exakta siffran går i dag inte att skriva i sten, det kommer ännu en tid vara så att enskilda befattningar kan läggas till eller försvinna, säger Stefan Andersson. http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Forband-i-b...-blir-NBG-2011/ http://www.mil.se/upload/dokumentfiler/Nyh...ument/ORBAT.pdf Någon som sitter på en förklaring till krumelurerna? Quote
Recommended Posts