Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hur kommer det att se ut på Sjv biten?

Har hört ngt rykte att SWE ska hålla i sjukhus osv på egen hand

Enligt Trängregementets tidning "Trängaren":

Nu har planering av nästa Nordic battlegroup börjat! NBG skall ha beredskap våren 2011. Denna gång kommer Trängregementet att vara ansvariga för en Combat Service Support-bataljon. Preliminärt kommer våra förband bestå av bataljonsstab, ledningspluton, logistikkompani och sjukvårdskompani. Även en Movcon-pluton diskuteras som ett förstärkningsförband.

inköp pågår.

ett "komp" a 58 vpl rycker in i slutet av juli.

grunden blir "sjv-tält" 08.

runt 150 man kommer att behövas till fältsjukhus M/nytt.

hur många av dessa delar som sedan åker med i nbg står väl bara skrivet i stjärnorna.

alla rent sjukvårdnade delar skall iaf vara legitimerade ner till uska-nivå.

hur de sedan lyckas med rekrytering är en annan femma.

• Replies 389
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Kommer inte P7 att ha hand om nästa IA förband, IA10?

isf borde det vara tufft om man ska ha ett NBG kompani där också och vid sidan av det bedriva GUutb, rent spontant bara.

lätt skytte Patg kan ju förläggas till skövde och Bv309 kan hamna i Boden.

Fast så var det väl för P4 under NBG08? De hade ju Stab/Grk, IA07 samt GU-utb om mitt minne inte sviker mig :)

Min undran var lite mera hur man isf ska förlägga 2 beredskapskompanier där det bara finns plats för 1 (alternativt får det ena kompaniet bo i kasern)

sen blir det ju såklart trångt som bara den, bandvagnar och stridsfordon/Patgb överallt, jag får känslan av att man blir tvungen att sortera om så mycket bland GUbat för att få officerare till IA och NBG så att det i slutändan blir en så liten och klen GUbat så det kan verka meningslöst.

Posted
Hur kommer det att se ut på Sjv biten?

Har hört ngt rykte att SWE ska hålla i sjukhus osv på egen hand

Enligt Trängregementets tidning "Trängaren":

Nu har planering av nästa Nordic battlegroup börjat! NBG skall ha beredskap våren 2011. Denna gång kommer Trängregementet att vara ansvariga för en Combat Service Support-bataljon. Preliminärt kommer våra förband bestå av bataljonsstab, ledningspluton, logistikkompani och sjukvårdskompani. Även en Movcon-pluton diskuteras som ett förstärkningsförband.

inköp pågår.

ett "komp" a 58 vpl rycker in i slutet av juli.

grunden blir "sjv-tält" 08.

runt 150 man kommer att behövas till fältsjukhus M/nytt.

hur många av dessa delar som sedan åker med i nbg står väl bara skrivet i stjärnorna.

alla rent sjukvårdnade delar skall iaf vara legitimerade ner till uska-nivå.

hur de sedan lyckas med rekrytering är en annan femma.

Vart hittar du denna info?

Posted

Hur ser tidsschemat ut? Ansökningsperioden börjar v. 43? Inryck? Utbildningsperiod hur länge? Insatsberedd från 1 jan 2011, till? Osv. Har bara skummat igenom tråden och mil.se's NBG11 sida.

Och så en fråga till... Kommer pbv302 att användas? :lol: Kanske sista chansen att eventuellt använda min kunskap isåfall.

Posted

Inryck under juli-augusti månad, utbildning under hösten 2010, beredskap ifrån 2011-01-01 tom 2011-06-30.

Kan inte tänka mig att pbv302 kommer användas till just NBG men jag har för mig att parallellt med NBG08 så användes Pbv302 av Ing2:s beredskapsanställda ingenjörkompani (eller om någon kan rätta mig här, är lite osäker)

Men det ska inte vara några problem för dig att bli omutbildad till Patgb203 eller BV309, det handlar ju bara om några veckor.

Posted

Ing 2 satte upp ett Ingkomp som ingick i NBG08. detta kompani hade Pbv302

Inryck under juli-augusti månad, utbildning under hösten 2010, beredskap ifrån 2011-01-01 tom 2011-06-30.

Kan inte tänka mig att pbv302 kommer användas till just NBG men jag har för mig att parallellt med NBG08 så användes Pbv302 av Ing2:s beredskapsanställda ingenjörkompani (eller om någon kan rätta mig här, är lite osäker)

Men det ska inte vara några problem för dig att bli omutbildad till Patgb203 eller BV309, det handlar ju bara om några veckor.

• 2 weeks later...
Posted

Såg en film om HU ISAF på mil.se och läste samtidigt att HKP4 verkar vara på väg ur försvaret, så jag undrar om någon vet hur man ser på/räknar med/planerar för helikopterförmågan i NBG11? Känns som att de insatsberedda helikoptrar som finns att tillgå kommer vara uppbundna på annat håll?

Posted
Såg en film om HU ISAF på mil.se och läste samtidigt att HKP4 verkar vara på väg ur försvaret, så jag undrar om någon vet hur man ser på/räknar med/planerar för helikopterförmågan i NBG11? Känns som att de insatsberedda helikoptrar som finns att tillgå kommer vara uppbundna på annat håll?

6st hkp16A med balistiskt skydd och ksp men utan VMS, enligt detta forum

Posted

Ing 2 kommer bidra med ett banddriven enhet även denna gång. En ingenjörspluton eller en halvpluton, kommer inte riktigt ihåg hur det låg till med det, men pbv 302 ska de rulla runt i iallafall.

Posted

Jag utgår ifrån att du menar Hkp 15A.

Har detta ballistiska skydd redan monterats, eller ska även Hkp 15 till Norge...?

Posted

Jag utgår ifrån att du menar Hkp 15A.

Har detta ballistiska skydd redan monterats, eller ska även Hkp 15 till Norge...?

jo hkp15A ska det vara 8-/ Om ballistiska skyddet är monterat vet jag inte.

Posted (edited)

Mer specifikt fanns PBV med som en R30 enabler. Så det var inte hela kompaniet som var bandgående. Jag var själv Gruppchef/Vagnchef på den enda PBV sjukvårdsvagnen, de andra två hade BV-309.

Edited by Rött kors
  • 2 weeks later...
Posted

Fungerar rekryteringen till NGB likadant som till Utlandsstyrkan i den mån att det är lättare att komma med om man har gjort värnplikten på det förband som ansvarar för den enhet man sökt till?

Posted

Inte nödvändigtvis, jag förstår kanske inte riktigt hur du menar men säg så här.

Har du gjort värnplikten på trosskompaniet på I19 och det är det du söker till i NBG så är chansen nog betydligt större, speciellt om du gjort vpl året innan, dels då för att du antagligen har lite kontakt med officerarna där och är kännd inom kretsen och därför att du kommer säkerligen bli tillfrågad att delta.

har du gjort vpl för många år sen så kan du nog räknas som en i mängden, men den som slutligen har beslutsfattandet är ju basen för enheten du söker till.

så nej nödvändigtvis behöver det inte vara lättare men chansen är ju dessto större att det är så om någon kanske känner igen dig sedan tidigare eller någon känner någon som haft i kontakt med dig.

det viktiga tordes ju var dina erfarenheter och kunskaper, har du varit sjukvårdare på P7 och sker till sjukvårdare inom NBG11 uppe på I19 så borde din chans vara lika stor hur som helst.

Posted
I realiteten så ja, du har större chans att bli antagen om du känner någon/några på det förband du söker till.

Detta var trist att höra, men egentligen inte direkt oväntat. Får hoppas att de är relativt objektiva ändå, och att mina betyg duger.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Då det enligt de senaste nyheterna finns en intention att ersätta TLC m fl fordon i affe med galtar tänker jag lite högt om hur detta skulle kunna påverka NBG11. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3417953.svd

40 galtar + ersättningsfordon (rep/olycka/incident/utslitning), dessutom kan styrkan utökas igen o s v.

Ska TGB13 rädda dagen igen måntro?

Edited by Munin
Posted
Då det enligt de senaste nyheterna finns en intention att ersätta TLC m fl fordon i affe med galtar tänker jag lite högt om hur detta skulle kunna påverka NBG11. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3417953.svd

40 galtar + ersättningsfordon (rep/olycka/incident/utslitning), dessutom kan styrkan utökas igen o s v.

Ska TGB13 rädda dagen igen måntro?

det finns alltid en Mercedes nära dig....

vad gäller tlc och dess släkting, så av top gear så älskade hiluxen finns de ju i större mängd vid vätterns strand.

och det som brukas där brukar ju hitta ut i den större produktionen när andra blir avundsjuka, och ber husse om egna nya bilar, att leka med.

Posted

Hur är det nu med tjänstledigt från ordinarie jobbet under utbildningen?

Har man rätt till det eller man måste göra en deal med chefen?

Kanske lika bra att börja fjäska redan nu ifall man skulle råka komma med.

Posted
Hur är det nu med tjänstledigt från ordinarie jobbet under utbildningen?

Har man rätt till det eller man måste göra en deal med chefen?

Kanske lika bra att börja fjäska redan nu ifall man skulle råka komma med.

det gick ju under 08:an men vet inte hur det kommer funka i BG11.

finns väl viss risk att reglerna förändras iom nya former av anställningar.

man håller väl på att se över detta "as we speak"?

men har du en chef som är förstående kanske du kan lyckas.

det var ju liiiiiite andra ekonomiska förutsättningar under 2007, för privata företag.

Posted

Man tittar på detta nu, som folk kanske minns så var NBG08 inte anställda på ett sådant sätt att dom skulle kunna tvingas ut om förbandet fick marschorder, skälet till detta var att ni inte var anställda i utlandsstyrkan utan hade en allmän visstidsanställning, skulle ni sedan ut så var man tvungen att byta anställning och det är ju frivilligt.

Samma sak med IA07 och IA09 dock inte med dom gamla R30 förbanden som var anställda i US direkt.

Vad gäller rätten till tjänstledigt så beror det på vilken form anställningen i NBG11 blir och om man då säger att det är en tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt, först då har man rätt till skydd för anställning.

Blir det inte så är det som vilket jobb som helst och du har ingen rätt till tjänstledigt eller ej heller är arbetsgivaren skyldig att ge dig ditt jobb tillbaka.

Hur det än blir så kan det kanske vara klokt att sondera terrängen lite försiktigt i vart fall.

/b

Posted

BG11 blir en LAS anställning m.a.o ingen anställning som ger skydd för anställnig eller rätt till tjänstledighet (vilket ju var fallet även under BG08).

/b

Posted
BG11 blir en LAS anställning m.a.o ingen anställning som ger skydd för anställnig eller rätt till tjänstledighet (vilket ju var fallet även under BG08).

/b

men alla anställningar i fortsättningen blir väl i LAS-form?

hur påverkas resepolicyn och boendet av detta?

det var väl lite prat om detta iom IA09, men det verkade som det löste sig.

gärna boende på luckan, men då får det gärna finnas samma alternativ som erbjuds andra med las-anställning, såsom kylskåp och micro.

och fackliga företrädare som lyssnar på alla sina medlemmar, inte bara de med fast anställning till dö-dagar.

Posted

Anställningen innebär att du anställs vid ett förband och tjänsteställe anges.

Om logi erbjuds så uppstår normalt förmån. Du kan se på det där med kasernboende på två sätt:

1. En möjlighet att bo billigt

2. En jävla rättighet för mig som arbetstagare. Klart arbetsgivare ska tillhandahålla gratis boende.

/K

Posted (edited)
gärna boende på luckan, men då får det gärna finnas samma alternativ som erbjuds andra med las-anställning, såsom kylskåp och micro.

Angående boendet så brukar det ju förutom logement finnas olika typer av "officers-hotell" på regementesorter.

Dessa brukar gå att hyra utan större bekymmer, om du nu vill ha ett utpekat boende av din arbetsgivare.

Edited by tikvah
Posted
Anställningen innebär att du anställs vid ett förband och tjänsteställe anges.

Om logi erbjuds så uppstår normalt förmån. Du kan se på det där med kasernboende på två sätt:

1. En möjlighet att bo billigt

2. En jävla rättighet för mig som arbetstagare. Klart arbetsgivare ska tillhandahålla gratis boende.

/K

det var inte så jag menade.

att det är förmån och hela den biten bör man vara fullt medveten om, innan man rycker in.

däremot vore det trevlig att arbetsgivaren tillsåg att boendet hade lite mer standard än säng och skåp, om så blir fallet.

och vi pratar i sverige nu.

hur det blir under insats får resp AOR utvisa, (hoppet om en mission på cuba lever ju alltid)

frågan var mer ställd i syfte att få reda på om man enbart kommer få en anställning samt tfn till bostadsbolagen i kommunen man tjänstgör i, eller om det erbjud någon form av boende, nu när anställningsformen ändras.

och det är ingen rättighet, finns massor med folk som tjänar bra mycket mindre än en soldat i BG, och som sannerligen inte får ens en filt av sin arbetsgivare.

eller får låna fordon för att åka till jobbet i.

vissa av våra regementsstäder har ju redan rätt snålt med billiga bostäder för tillfälligt boende som tex studenter.

det skulle nog inte ses med så blida ögon om "firman" fick förtur.

Posted

Någon som vet hur om det va svårt att få ledigt någon dag ibland under NBG08 för att genomföra tester för Polishögskolan. Jag funderar allvarligt på att söka NBG11, och skulle behöva få någon dag ledigt ibland för att göra lite tester, tänker söka PHS också tror jag.

/Nyllet - som trivs jäkligt gött i det militära :baskerKav:

Posted

hur IA09 löste det hör inte hit, men att dom inte i alla stycken följde regelverket är väl känt...

om FM hjäper till med boende i någon som helst form så är det snällt men inte nödvändigt, tror att det är dags att sluta se en anställning i FM som något annat än vad det är, ett jobb som vilket som helst (om än roligare än dom flesta).

/b