Jump to content

Recommended Posts

Posted
Någon mer än jag som fått ett nej från Pliktverket?

Samma här. Börjar bli trött på att få avslag hela tiden. Man kanske skulle nöja sig med att gå här hemma och pilla sig i naveln i stället...

• Replies 389
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
fick ni det beskedet via email eller brev?

Brev.

Står det i avslaget på grundkontrollen varför man fått avslag?

Nej.

Posted

Även jag har fått hem brev där det stod att jag längre inte var aktuell. Jag kunde inte förstå varför, så jag skicka ett mail och undra varför jag inte längre var aktuell. De svarade såhär:

-"Bakgrund och beskrivning:

Försvarsmaktsledningen har fastställt att GRUNDKONTROLL skall användas som ett första gallrande urvalsverktyg i urvalsprocessen när insatser söks. Först ut att prova GRUNDKONTROLL är insatsen Nordic Battlegroup (NBG11). GRUNDKONTROLL är ett webbaserat frågeformulär som utförs av Pliktverket på uppdrag av Försvarsmakten. GRUNDKONTROLL innehåller en mängd frågor om den ansökandes hälsa, person och livsstil och utgår ifrån de krav som finns vid insatsdeltagande.

Syfte:

Syftet med GRUNDKONTROLL är att gallra för att tillse att de är de rätt personer kommer in i urvalsprocessen. Insatstjänstgöring innebär exponering på individens hälsa och säkerhet utöver ett sedvanligt arbete. GRUNDKONTROLL gallrar därför bort sökande med olika typer av sårbarhet vad gäller medicinsk hälsa, säkerhet, omdöme och lämplighet för militär, internationell tjänstgöring.

Viktig information:

* GRUNDKONTROLL är ett självskattningsinstrument under utveckling, men under överseenden och utvärdering av tvärprofessionell kompetens både på Pliktverket och FM HR C.

* Om du blivit underkänd pga att du fyllt i rutan om brott betyder inte det att du automatisk bortsorterad.

Kontroll kommer att göras med Rikspolisstyrelsen och du kan få ett nytt besked om att du åter kommer att vara med vid den fortsatta urvalsprocessen.

Vi arbetar för att du skall få rätt service så snabbt som möjligt."

Det verkar ju onekligen vara något standardsvar som dom skickar ut men jag skulle vilja veta varför jag blev underkänd i Grundkontroll. Någon som vet om man kan få reda på det?

Posted
Det är ju lite spännande. Vet du med mig om nåt som dom kan ha hakat upp sig på?

Jag förstår inte riktigt din fråga.

Det jag undrar är hur man får reda på varför man fick brevet där det stod att man inte längre var aktuell. När jag maila och fråga fick jag bara det där svaret.

Jag kryssa i rutan med tidigare straffad men det var för en trimmad moppe när jag var 15, knappast något som påverkar nu. Ska man bara vara kall och vänta och räkna med att man blir aktuell igen eller ska man ringa och hetsa?

Jag har en ansökan till officer inne och väntar på brev om test2-dag så jag vill inte maila dom allt för mycket.

Hur ska jag göra?

Posted
Det är ju lite spännande. Vet du med mig om nåt som dom kan ha hakat upp sig på?

Jag förstår inte riktigt din fråga.

Det jag undrar är hur man får reda på varför man fick brevet där det stod att man inte längre var aktuell. När jag maila och fråga fick jag bara det där svaret.

Jag kryssa i rutan med tidigare straffad men det var för en trimmad moppe när jag var 15, knappast något som påverkar nu. Ska man bara vara kall och vänta och räkna med att man blir aktuell igen eller ska man ringa och hetsa?

Jag har en ansökan till officer inne och väntar på brev om test2-dag så jag vill inte maila dom allt för mycket.

Hur ska jag göra?

hmm. Det var typ sånt jag menade men låter ju skumt om det bara är för en trimmad moppe. Vet inte alls hur det funkar med grundkontrollen. Men testa att skriva igen och be om mer specifikt svar.

Posted

Det beror ju också på hur du har svarat på dina frågor om hälsa, person och livsstil. Kanske det som rör sig om att du inte har gått vidare? Eller är jag ute och cykla på det ämnet?

Posted

Jag ringde HRC i samma ämne.

Generalisten jag pratade med att majoriteten av dem som blivit underkända (han pratade i storheter som upp till 90%) blev det p.g.a tidigare brott. Sen medgav han att det inte var ett helt bra system, eftersom alla som tidigare blivit straffade för brott automatiskt underkänns - oavsett om det var misshandel för två år sedan eller fortkörningsböter för trettio år sedan.

Vad jag vill säga är: Vänta. HRC kommer att kontrollera mot polisens register för att se om ni finns kvar där. Gör ni det får man sedan ta ställning till om ni ska få vara med i ansökningsförfarandet eller inte. Men visst, om man har 300 sökande som är ostraffade och 5 sökande som är straffade till samma tjänst kan man väl med röven och en bit krita rita den troligaste händelseutvecklingen.

Posted

Jag blev uppringt nyss av en Lt som undrade om jag fortfarande var intresserad av en tjänst. Han skulle återkomma senare för en mer utförlig intervju. Känns bra att man är intressant iallafall.

Posted
Jag blev uppringt nyss av en Lt som undrade om jag fortfarande var intresserad av en tjänst. Han skulle återkomma senare för en mer utförlig intervju. Känns bra att man är intressant iallafall.

Då verkar det som att man kan bli uppringd på dygnets alla timmar...

Posted

Då verkar det som att man kan bli uppringd på dygnets alla timmar...

Jag blev uppringd tidigare i veckan :surprise:

Posted

De vart riktigt tidigt. Med den info som mil.se presenterar för den som sökt till NBG 11 så tolkar jag deras info att dom kommer ringa till alla som gick vidare ifrån grundkontrollen. Jag baserar de på att de inte anges någon mer info för dem som inte kommer med. Om någon har mer vetskap/info om detta så uppskattar jag ett svar eller en rättelse för mitt antagande.

Posted

Någon mer som fick sin anmälan borttappad?

Har talat med HRC och jag skulle tydligen ingå i någon extragrupp av ansökningar...

Har dock inte fått göra grundkontrollen än.

:)

Posted
De vart riktigt tidigt. Med den info som mil.se presenterar för den som sökt till NBG 11 så tolkar jag deras info att dom kommer ringa till alla som gick vidare ifrån grundkontrollen. Jag baserar de på att de inte anges någon mer info för dem som inte kommer med. Om någon har mer vetskap/info om detta så uppskattar jag ett svar eller en rättelse för mitt antagande.

Nej, man är inte garanterad att man blir uppringd bara för att man blev godkänd på grundkontrollen.

Posted

Nej, man är inte garanterad att man blir uppringd bara för att man blev godkänd på grundkontrollen.

Misstänkte nästan de. Men man borde iaf bli informerad om man inte blir antagen. På samma sätt som när US rekryteras. De lite jobbigt att vänta såhär ovetandes. De är trots allt ett tag kvar till den 26/3.

Posted
Är beredskapsperioden första eller andra halvåret 2011?

NBG 11 - Wikipedia

Styrkan kommer under perioden 1 januari - 30 juni 2011 att stå i parallell beredskap tillsammans med Battlegroup 107

Ja fast läser man här http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_un...s_stridsgrupper så står det andra halvåret!

På mil.se kommer jag inte ihåg vad det står!

• 2 weeks later...
Posted
jag blev uppringd igår!! Riktigt glad, längtar som fasiken till Augusti!

Grattis!

Väntar ännu själv på samtal. Om de uteblir så blir man självklart besviken.

Posted

Tackade nej när jag blev uppringd igår. Frånvaron av fria hemresor och en sänkt befattningslön med ca. 4000 kr/mån, jämfört med samma tjänst jag hade i BG08, gjorde att hjärnan fick gå före hjärtat...

Och för er som har missat att göra Grundkontrollen så finns det tillfälle för det senare på förbandet, om man blivit antagen. Fick reda på det efter att jag ringt HRC för några veckor sedan, av just den anledningen att jag missat att göra grundkontrollen.