Erik_G Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 150 D-boys i det, trots allt, rätt vänliga Göteborg låter som rejäl eldkraft, särskillt med tanke på att det ansågs räcka med 142 soldater, mestadels Ranger, med en liten andel Deltas för operationen i Mogadishu 1994 som sedemera skulle bli filmatiserad i "Black Hawk Down". Nu var väl inte den operationen en jättesuccé, med tanke på de höga förlustsiffrorna och att de fångar de lyckades ta inte var så viktiga de hade hoppats på. Men eftersom få göteborgare äger en Ak-47, och eftersom vi inte är lika benägna att springa runt på stan och skjuta med dem skulle jag anse att hotbilden är något lägre än vad den var i Mogadishu 1994. AFA och ATTAC till trots.. /E Quote
3924 Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Jobbade själv under de dagarna. Det fanns mycket folk från en massa olika länder. Själv träffade jag på folk från USA, Danmark, Finnland, Frankrike, Storbritannien, ja stora delar av Europas länder. Tyckte alla pratade med handleden ett tag. Folk från USA var inte ovanligga. De var offra storväxta och bara kavaj som hade ett konstigt veck på ryggen. Dock fanns det inte folk som sprang omkring med M4 på bröstet. Sådant skulle inte ha till låtits. Då blir också de en säkerhetsrisk. Att Amerikanarna hade med en helikopter för evakuering av herr Busch vet jag inget om, men de kunde de mycket väll haft. Dock inga attack helikoptrar, det vore absurt. Det är inte ovanligt att de flesta länder tar med eget folk utamlands. Nej jag är inte någon hemlig livvakt. Utan jag jobbar i den civila bevakningsbranschen. Edit: stavfel + mer text Edited December 11, 2006 by 3924 Quote
Sir Vival Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Vid Påvens besök 1989 så fanns prickskyttar utplacerade, svenska eller från Vatikanstatens säktj vill jag låta vara osagt, men det senare är tämligen troligt. När GWB var i Köpenhamn så fanns två Blackhawk-hkp ute på CPH. Quote
Furir Razer Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 USA är välkapabla till vad som helst så möjligheten finns väl. Men jag får nog ställa mej i tvivlarnas skara. Quote
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 När det gäller skolan så var min moster och hennes kille där inne. Jag har för mig att de kunde få komma ut efter ett tag om de lät sig visiteras. ? Men jag tycker att det är allmänt puckat att, som många av dessa demonstranter gör, som min moster till exempel, åka från stad och land till stad och land, för att sedan när det väl händer dem någonting bli skitförbannade. Tro fan att det händer någonting tillslut. Om jag börjar med att som en sport springa över E18 eller liknande och blir påkörd tillslut så är väl inte det så jävla konstigt. nej, ger man sig in i leken så får man leken tåla. Sen var ju självklart inte alla stenkastande attac:are eller liknande, men när man rör sig i folkmassorna med dem och blir gripen så kanske det inte räcker med att säga, men jag är en fredlig demionstrant och räkna med att bli släppt som min mosters utländska kille gjorde och bli förbannad när de håller en i två dagar... Quote
Guest J-Star Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Militär på främmande lands mark - och som dessutom är där i "skarpt läge" med laddade bössor och beredda att agera - är något som är utomordentligt känsligt. Sådan får man itne tillstånd för annat än på högsta nivå. Jag kan omöjligen tänka mig att ett och ett halvt hundra soldater ur Delta Force skulle få göra något sådant i Sverige. Delta Force må ha personeskort och personskydd som en av sina uppgifter... men att få agera i den fredstid i ett land som Sverige... nej... alla mina rimlighetskontroller lyser rött. Det låter väldigt mycket skörna. När inte ens egna landets militär får agera polisiärt eller knappt ens enligt nödvärnsrätten, varför skulle då främmande makts militär gör det? Det närmaste jag kan tänka mig är samma antal Secret Service och då med fåtalet specialutrustade opertörer á la prickskytt. Längre än så kan jag omöjligen tänka mig att man låter främmande makt springa omkring med vapen för att leka poliser i ett icke-krigs läge. /J Quote
dalmas Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Med tanke på vem som kommer med påståendet (Hans Abrahamsson - Forskare, ledande Attac- aktivist och delaktig i händelserna i Gbg) och med tanke på hans mycket svaga källor - påstådd mailkontakt med vem då?, så skulle jag inte lägga ner för mycket tid på att grubbla på det här. "En rad mejl Hans Abrahamsson fått av centralt placerade och väl insatta personer efter att boken publicerats stödjer hans bild av vad som hände." Det han påstår är alltså bs. Edited December 11, 2006 by dalmas Quote
Fu Frippe Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Där fanns "prickskyttar" på plats, dock med uppgift som observatörer. Dessa befann sig bland annat på diverse tak. De som jag känner till, (källan kan jag inte avslöja, så ni får tro mig eller inte), kom dock inte från USA utan från ett förband mycket nämre dig.... Edited December 11, 2006 by Fu Frippe Quote
dalmas Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 För att fortsätta på mitt eget inlägg. Hur tänkte MUST, om det som artikeln påstår stämmer? "Hmm. Fan också, vi kan inte sätta in svensk militär mot kravaller och ev. terrorister. Vi plockar hit Delta Force!" Quote
Nestor Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Där fanns "prickskyttar" på plats, dock med uppgift som observatörer. Dessa befann sig bland annat på diverse tak. De som jag känner till, (källan kan jag inte avslöja, så ni får tro mig eller inte), kom dock inte från USA utan från ett förband mycket nämre dig.... Riskerar jag phälsning av svarta bilar med tonade rutom o jag gissarpå Nationella Insatsstyrkan Quote
Bamse Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Hur går dessa påståenden ihop med det faktum att Secret Service endast fick tillstånd att föra in några hundra Beretta 92 i landet, trots att de sökte tillstånd även för andra vapen? /mdn Angående att inte lita på info på nätet speciellt inte olika forum. Varför fick Secret Service tillstånd att föra in Beretta 92 när de har Sig Sauer som tjänstevapen? Quote
DaRaven Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Där fanns "prickskyttar" på plats, dock med uppgift som observatörer. Dessa befann sig bland annat på diverse tak. De som jag känner till, (källan kan jag inte avslöja, så ni får tro mig eller inte), kom dock inte från USA utan från ett förband mycket nämre dig.... Men det låter ju dessutom ganska rimligt Vill minnas att jag såg på TV när nationella insatsstyrkan övade för något form av evenemang, och då låg de med Psg:n på ett par tak tillsammans med observatörer.. Quote
niben Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Den tunga bevakningen sköttes garanterat av sverige säkerligen dock med kravställning och godkännade av respektive besökares säkerhetstjänst. Att presidenten hade personskydd runt omkring sig råder säkert inget tvivel men strategiska resurser som prickskyttar och dylikt kan jag inte se annat än att det hanteras av värdlandet. Ponera annars hur det skulle se ut om USA, Engelsmännen, Fransoserna, Ryssarna osv kom och posterade egna prickskyttar varstans under eget kommando. Singlar man slant om de bästa taken då eller? Jag misstänker att det skulle bli ganska nervöst på ena taket när det dök upp svartklädda prickskyttar på ett annat tak man vet dom egna gubbarna inte ligger på, ja ni fattar. Det skall mycket fakta på bordet om nån skall få mig att tro att jänkarna skötte bevakning av nått annat objekt än presidenten och dennes absoluta närområde. Quote
Isgubbe Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Jag tror helt klart att det var Team America som var pa plats... .... och fisken var sa har stor |------| mellan ogona Quote
Dobberman Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 En kommpis till mig mötte dom på Landvetter och fick sig ett snack med dessa herrar när dom var på G .Har ingen anledning att tro att han skulle ljuga om den saken. Det är upp till var och en att tro eller inte tro på det Fattar jag det rätt om det gick till på följande sätt. DeltaForce avdelar 150 man för att skydda GWB under besöket i Sverige, Två utav dessa tilldelas ett tak i centrala stan, på vägen från flygplatsen stannar dom och "samtalar" om detta med en "polare till dig". Trovärdigheten i detta är lika med 0. Avfärdas härmed som en fyllenoja eller snedtändning. Nästa konspirationsteoretiker framåt......... Quote
Rokare Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Hmmm.. 150 st låter ju som en hel del.. MEN samtidigt känns det skönt att veta att vår kära stat begärde anställningsbevis OCH bakgrundshistorik på samtlig amerikansk personal som var på plats i sverige. Detta för att säkerställa att inga från just Delta Fårce skull få för sig att vara så dumma att ta av sig sina Skateboardhjälmar, oakleys och safarilands och se ut som hyffsat vanligt folk.... Men det är klart, nu spekulerar jag ju.. och det är jag ju ensam om här idag... GMY Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 En kommpis till mig mötte dom på Landvetter och fick sig ett snack med dessa herrar när dom var på G .Har ingen anledning att tro att han skulle ljuga om den saken. Det är upp till var och en att tro eller inte tro på det Fattar jag det rätt om det gick till på följande sätt. DeltaForce avdelar 150 man för att skydda GWB under besöket i Sverige, Två utav dessa tilldelas ett tak i centrala stan, på vägen från flygplatsen stannar dom och "samtalar" om detta med en "polare till dig". Trovärdigheten i detta är lika med 0. Avfärdas härmed som en fyllenoja eller snedtändning. Nästa konspirationsteoretiker framåt......... Om du inte kan läsa Svenska så tycker jag att du skall be någon göra det åt dig Han mötte dom på LANDVETTER flp plats när dom var på väg till något annat ställe på jorden Knappast någon fyllenoja grabben! Och dom var på ett torn i eller starx utanför Liseberg Du vet prickskyttar skall ju inte synas. Kanske en nyhet för dig Quote
Ing Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Han mötte dom på LANDVETTER flp plats när dom var på väg till något annat ställe på jorden Varför i helv. skulle de stanna och snacka om sitt uppdrag med någon överhuvudtaget? Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Han mötte dom på LANDVETTER flp plats när dom var på väg till något annat ställe på jorden Varför i helv. skulle de stanna och snacka om sitt uppdrag med någon överhuvudtaget? Hur fan skall jag veta det Svårt att tänka eller??? Jag bara citerar vad kommpisen sa och varför skulle han ljuga om en sådan sak.Nu när det har kommit fram och jag viste att det var ett gäng amrikanska soldater i GBG. Lite svårt att gissa tillsig sådna saker Edited December 11, 2006 by pjäsmannen Quote
Lerede Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Hur fan skall jag veta det Svårt att tänka eller???Skärp till dig nu, din trovärdighet ökar knappast genom personangrepp! Quote
Hans Engström Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Han mötte dom på LANDVETTER flp plats när dom var på väg till något annat ställe på jorden Varför i helv. skulle de stanna och snacka om sitt uppdrag med någon överhuvudtaget? Hur fan skall jag veta det Svårt att tänka eller??? Jag bara citerar vad kommpisen sa och varför skulle han ljuga om en sådan sak.Nu när det har kommit fram och jag viste att det var ett gäng amrikanska soldater i GBG För att verka cool och häftig. En sak är säker, och det är attdom aldrig pratar med folk (särskilt inte löst folk) om sina uppdrag. Det är ett av sätten man skiljer på proffs och wannabees. Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Hur fan skall jag veta det Svårt att tänka eller???Skärp till dig nu, din trovärdighet ökar knappast genom personangrepp! Person angrepp?? Knappast du..Jag bara svarade på inlägget Quote
Unicorn Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Jag vore oerhört förvånad om USA:s president åkte någonstans på hela jordklotet utan ett rejält beväpnat evakueringsteam som kan extrahera honom med helikoptrar om det skulle skorpa till sig. I detta team vore jag ytterligt förvånad om det inte förekom betydligt tyngre vapen än pistol. Ett drygt hundratal man låter för all del inte som en omöjlig siffra det heller. Man får trots allt ha i minnet att det handlar om ett land som sitter på halva världens BNP och har inte bara en betydligt större hotbild utan också oerhört mycket mer resurser än ett i jämförelse fattigt och okontroversiellt subarktiskt land i världens utkant. Detta betyder inte att man behöver föra in vapnen i det aktuella landet. Man kan helt enkelt hålla de stora grejorna och tunga teamen på rätt sida staketet på flygplatsen, så brukar det inte vara några större problem. Jag minns f ö med ett nostalgiskt leende dåvarande president Gorbatjovs besök i Stockholm i slutet av 80-talet, med en hel drös livvakter stående på påmonterade fotstöd på hans ZIL-limousin. Med fladdrande slipsar och dragna pistoler åkte de genom stan i hyfsad fart. Stockholm är som alla vet en farlig plats... Quote
CfrHGB Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Ytterliggare ett problem i sammanhanget är att det är ganska svårt att veta om Deltakillarna faktiskt var Delta, antingen var de det (och hade tydligen inte läst på anställningskraven om diskression så noga) eller så var de inte det och hade all anledning i världen att ljuga om det (läs tråden "falska jägarsoldater" för exempel). Jag vet vad jag tror, tills jag blivigt överbevisad. EDIT: Tja, pucknågot Edited December 11, 2006 by CfrHGB Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Han mötte dom på LANDVETTER flp plats när dom var på väg till något annat ställe på jorden Varför i helv. skulle de stanna och snacka om sitt uppdrag med någon överhuvudtaget? Hur fan skall jag veta det Svårt att tänka eller??? Jag bara citerar vad kommpisen sa och varför skulle han ljuga om en sådan sak.Nu när det har kommit fram och jag viste att det var ett gäng amrikanska soldater i GBG För att verka cool och häftig. En sak är säker, och det är attdom aldrig pratar med folk (särskilt inte löst folk) om sina uppdrag. Det är ett av sätten man skiljer på proffs och wannabees. Men det kanske e så att en del vill glappa lite för att verka mer tuffa än vad dom är! Quote
Lerede Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Person angrepp??Knappast du..Jag bara svarade på inlägget Om du inte kan läsa Svenska så tycker jag att du skall be någon göra det åt dig ...Svårt att tänka eller???Vad kallar du ovanstående om inte personangrepp? Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Jag vore oerhört förvånad om USA:s president åkte någonstans på hela jordklotet utan ett rejält beväpnat evakueringsteam som kan extrahera honom med helikoptrar om det skulle skorpa till sig. I detta team vore jag ytterligt förvånad om det inte förekom betydligt tyngre vapen än pistol. Ett drygt hundratal man låter för all del inte som en omöjlig siffra det heller. Man får trots allt ha i minnet att det handlar om ett land som sitter på halva världens BNP och har inte bara en betydligt större hotbild utan också oerhört mycket mer resurser än ett i jämförelse fattigt och okontroversiellt subarktiskt land i världens utkant. Detta betyder inte att man behöver föra in vapnen i det aktuella landet. Man kan helt enkelt hålla de stora grejorna och tunga teamen på rätt sida staketet på flygplatsen, så brukar det inte vara några större problem. Jag minns f ö med ett nostalgiskt leende dåvarande president Gorbatjovs besök i Stockholm i slutet av 80-talet, med en hel drös livvakter stående på påmonterade fotstöd på hans ZIL-limousin. Med fladdrande slipsar och dragna pistoler åkte de genom stan i hyfsad fart. Stockholm är som alla vet en farlig plats... Bush är knappast någon lokal politiker som åker spårvagn..Själv kalrt har han den arsenalen som behövs om det skulle ske något.Och Stasministern godkännde allt för att få skaka hand med han Quote
Dobberman Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 (edited) Du framstår absolut inte som en rabiat pajas nu. Huvudsaken är att DU tror på denna fina historia. Sen kan vi andra välja att INTE göra det om vi vill eller hur vännen? Edited December 11, 2006 by rille116 Quote
pjäsmannen Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Du framstå absolut inte som en rabiat pajas nu. Huvudsaken är att DU tror på denna fina historia. Sen kan vi andra välja att INTE göra det om vi vill eller hur vännen? Ja Sverige e ett fritt land och upp till var och en att tro mitt inlägg Har haft en tuff dag på jobbet var av mina griniga inlägg Nu ängnar jag mig åt lungna ner mig lite så jag inte blir mer ovän med fler personer Quote
Vargas Posted December 11, 2006 Report Posted December 11, 2006 Vilket får mig att tänka på: Lägervall, ligga i; hjälplöst driva mot land på läsidan Quote
Recommended Posts