Jump to content

Göteborgskravaller

Recommended Posts

Finns ett bra uttryck hos "jänkarna", WTF!?!?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=786491

#Det fanns 100-150 tungt beväpnade elitsoldater från amerikanska Delta Force i Göteborg under EU-toppmötet.

#På Säve stod två amerikanska stridshelikoptrar startberedda.

:Malaj::):banana

Finns det ett uns av sanning i detta eller är det en rapport med syftet att svartmåla polis mm?

• Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Visst kan det ha funnits amerikansk militär personal på plats som vaktade presidenten, det är troligtvis inget ovanligt, men många och dessutom från Delta Force??? :)

Jag får nog e-posta Jaldung och de andra grabbarna och fråga.... (Fast får jag något svar så kan jag ju inte lägga upp det här ändå! :Malaj: )

Finns ett bra uttryck hos "jänkarna", WTF!?!?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=786491

#Det fanns 100-150 tungt beväpnade elitsoldater från amerikanska Delta Force i Göteborg under EU-toppmötet.

#På Säve stod två amerikanska stridshelikoptrar startberedda.

:Malaj::):banana

Finns det ett uns av sanning i detta eller är det en rapport med syftet att svartmåla polis mm?

Varför inte? Tror du att USA skulle överlämna skyddet av sin president helt och hållet till Göteborgs-polisen om det fanns så mycket som skuggan av en hotbild? :banana

Troligare på Secret Service antalet än Delta Force. Och stidshelikoptrar tror jag inte det minsta på (hur kom dom dit, vilket amerikanskt förband har pilkoter utbildade för att strida mot demosntranter etc. Att det fanns ett par Blackhawks där kan ju dock vara möjligt i evakueringsberedksap).

Och nej, man lämnar inte över ansvaret för personskyddet till lokala förmågor.

Troligare på Secret Service antalet än Delta Force. Och stidshelikoptrar tror jag inte det minsta på (hur kom dom dit, vilket amerikanskt förband har pilkoter utbildade för att strida mot demosntranter etc. Att det fanns ett par Blackhawks där kan ju dock vara möjligt i evakueringsberedksap).

Och nej, man lämnar inte över ansvaret för personskyddet till lokala förmågor.

Termen stridshelikopter, om den är översatt från combat helicopter, innefattar i stort sett alla militärt relaterade hkp. GWB har alltid med ett antal maskiner med sig, oftast VH-60N. Det har dock bevisligen förekommit svarta helikoptrar i sällskapet, men då Sverige inte uppfyller kriteriet för ett sådant land är det mindre troligt.

Hur de kom hit? På samma sätt som alla presidentens bilar/båtar/hkper transporteras, med C-17(eller annat lämpligt tpflyg).

Snacka om ickenyhet egentligen.

Det som eventuellt skulle kunna betraktas som nyhet är väl att aktionen mot Hvitfeldska skulle vara beställd av secret service.

Tror ungefär lika mycket på det som att jag är öb... Alltså inte så mycket direkt.

Demonstranterna förstörde in innerstad pga svenska polisens mesighet och tillmötesgående.

Gråter inte en tår över att några snorungar inte fick vara med på "festen"

Lika lite som jag gråter över idioten som blev skjuten när han kastade gatsten mot polisen.

Handlar generellt om svenska medias totala hat mot USA och allt vad demokrati heter (framförallt vänsterpressen och "public service")

Handlar generellt om svenska medias totala hat mot USA och allt vad demokrati heter (framförallt vänsterpressen och "public service")

Du känner inte för att motivera det där lite mer?

För när du skriver som du gör så känns det mer som att det är du som är hatisk...

Hur går dessa påståenden ihop med det faktum att Secret Service endast fick tillstånd att föra in några hundra Beretta 92 i landet, trots att de sökte tillstånd även för andra vapen?

/mdn

Guest Sandström
Hur går dessa påståenden ihop med det faktum att Secret Service endast fick tillstånd att föra in några hundra Beretta 92 i landet, trots att de sökte tillstånd även för andra vapen?

/mdn

Jänkarna har väl aldrig låtit tillstånd och annat tjafs hindra dem från att göra som dom vill?

EDIT: Vapen kan ju ha tillhandahållits av svenska polisen eller MUST också...

Edited by Sandström

Skulle vara ganska intresant att få veta var dessa prickskyttar låg. För deras uppgift bör ju varit att skydda presidenten. Presidenten var antingen på sitt hotell eller vid gothia towers.... hade det inte varit bättre med personal på marken nedanför taken då med tanke på att man antagligen har rätt taskigt med sikt som prickskytt på ett tak.... är min spontana tanke.

Skulle vara ganska intresant att få veta var dessa prickskyttar låg. För deras uppgift bör ju varit att skydda presidenten. Presidenten var antingen på sitt hotell eller vid gothia towers.... hade det inte varit bättre med personal på marken nedanför taken då med tanke på att man antagligen har rätt taskigt med sikt som prickskytt på ett tak.... är min spontana tanke.

Har för mig att dom låg på ett torn i eller direkt utanför Liseberg

Jag vet till 100% att det fanns två prickskyttar på ett tak och dom var jänkare
Hmm, vad har du för källa på det här?

Plötsligt känns du inte lika säker...

Sett ur Amerikansk synpunkt.

Vi har haft ett antal attentat och mordförsök mot våra Presidenter de senaste 30 åren, Sista presidenten som dödades på sin post var President Kennedy.

Hotbilden för vår President inkluderar allt från en ensam galning till välorganiserade terror grupper.

Allt från Pistol till luft eller pansarvärnsmissil kan förekomma, även vapen som smutsig bomb eller kemiska vapen kan var möjliga.

Vilken förmåga har Svenskarna att skydda vår President?

Vad för förmåga behöver vi ha för att backa upp Svenskarna i fall värsta fall scenariot inträffar.

Hur skulle Svensk polis möta en direkt attack med säg 25 man stark trupp beväpnade med RPG och automatvapen. Välorganiserad, vältränad och välmotiverad. Och med en väl utveklad angrepps plan.

Prickskyttar passar nog bra in som försvar mot sådant angrepp.

Likaså skulle 150 man stark Delta force styrka.

Charlie Spartan

"Sanningen"

Vi kanske skulle skramla till en foliehatt åt artikelförfattaren... :clap:

Vad gäller prickskyttar och annan säkerhetspersonal så följer de alltid den amerikanska presidenten och en del tillhör militära förband. 150 av "delta" typ låter högt för ett land som Sverige där hotbilden är relativt låg. 150 totalt med militär personal låter troligare om man räknar med besättningar i flygmaskiner och teknisk personal men det är ren spekulation...

Jag jobbade vid den tidpunkten på USEMB i Stockholm.

Såg inte till några spröschel-spröschel spec-ops. Givetvis så hade ambassaden en massa personal på plats i GBG, men allt SÄK folk jobbade på som vanligt.

Var det inte snack om franska prickskyttar också, när det begav sig, som skulle vara här för att skydda den franske presidenten..

Allt jag vet är att jag och min dotter lekte i hagaparken, skyddade av en minubuss med poliser från östergötland. Aldrig har ett sandslott haft en sådan stark hotbild..

Sen var ju containermuren som sedan byggdes rätt fin också..

/E

En kommpis till mig mötte dom på Landvetter och fick sig ett snack med dessa herrar när dom var på G .Har ingen anledning att tro att han skulle ljuga om den saken. Det är upp till var och en att tro eller inte tro på det

En kommpis till mig mötte dom på Landvetter och fick sig ett snack med dessa herrar när dom var på G .Har ingen anledning att tro att han skulle ljuga om den saken. Det är upp till var och en att tro eller inte tro på det

Så ur mitt perspektiv blir det alltså "en kompis till en kille som skriver på ett internetforum säger att" ... :lala:

Nä, tacka vet jag Wikipedia. :clap:

Måste inte ngn ha sett 150 amerikanska soldater? Var har de gömt alla? Är inte 150 amerikanska elitsoldater liiite overkill.

Se men inte synas..Det var inte någon lokal politiker som var på besök..Bush hade och har en ganska tuff hotbild imot sig

Så ur mitt perspektiv blir det alltså "en kompis till en kille som skriver på ett internetforum säger att" ... :lala:

Nä, tacka vet jag Wikipedia. :clap:

Ja du!! Där står knappast om vart Delta Force var i GBG :lala:

Men leta du :)

Edited by pjäsmannen

Så du menar alltså att man ska ta saker man läser på Internet med en nypa salt ... :uuh:

Jag menar som jag skrev!

Upp till varje person att tro vad den vill :lala: . För allt stämmer som han sa till mig.Och först nu ha det kommit ut att det var ett gäng Delta Force soldater i GBG då:clap:

Så du menar alltså att man ska ta saker man läser på Internet med en nypa salt ... :uuh:

Jag menar som jag skrev!

Upp till varje person att tro vad den vill :lala: . För allt stämmer som han sa till mig.Och först nu ha det kommit ut att det var ett gäng Delta Force soldater i GBG då:clap:

Lugn och fin bakom symaskin, lilla gumman. Jag vet precis hur jag ska värdera den där infon. ;)

Hmm, 150 Delta Force är väl att ta i förresten. Särskilt för ett förband som generellt jobbar i 6 manna lag.

UND-SoldF skulle garanterat ha upptäck det.

Skulle räck med att någon råkade vifta till med sin pistol utrustad med lite lull-lull och så skulle kedjan varit igång. :P :banghead: