whamou Posted March 24, 2008 Report Posted March 24, 2008 Är nog en ganska representativ bild över vad som kan vara normalt sällskap, som sedan kan ökas/minskas beroende på typ av besök/hotbild. Quote
knaZen Posted March 24, 2008 Report Posted March 24, 2008 Precis den bilden jag såg i tidningen (fast på svenska). Quote
Guest J-Star Posted March 25, 2008 Report Posted March 25, 2008 (edited) Så! Nu börjar det likna något. Källa till grafiken? Hur gör de förresten med helikoptrarna? Flyger de över Atlanten (med lufttanking) eller lånar man från närbelägna NATO-förband? Jag tror att vi - som uttrycktes fint på slutet av sida sju - kan sluta oss till att det satt inte några 150 ninjas och häckade på Säve, vilket var originalpåståendet i artikeln som länkades. Här är den igen för de som har glömt vad diskussionen handlade om. Två helikoptar? Ja... men några "stridshelikoptrar" som påstods i artikeln... näe. Därmed är ett och ett halvt påstående skjutet ur vattnet direkt vid artikelns början och då haltar trovärdigheten betänkligt. Som svar på första postarens fråga - Finns det ett uns av sanning i detta eller är det en rapport med syftet att svartmåla polis mm? - så säger jag att jag tycker det luktar svartmålning... så mycket att Men In Black börjar synas i krokarna. /J Edited March 25, 2008 by J-Star Quote
Ing Posted March 25, 2008 Report Posted March 25, 2008 Jag är imponerad över att du klarar av att tolka allting till din fördel J-star. Precis vad som helst. Quote
Born Posted March 25, 2008 Report Posted March 25, 2008 Var finns transportflyget som kuskar runt med bilarna i den grafiken? Quote
Danne Posted March 25, 2008 Report Posted March 25, 2008 Var finns transportflyget som kuskar runt med bilarna i den grafiken? Tas från den strategiska poolen av C-17 och C-5. Det blir ju en del, med oftast minst 4 helikoptrar och X antal fordon. Quote
Ing Posted March 25, 2008 Report Posted March 25, 2008 Jag tror faktiskt att vi är skyldiga J-Star en liten ursäkt. Han har ju, gällande delar i expressens blaskjournalistik, helt rätt. Och är därmed den ende som håller sig till ämnet. Eller? # Det fanns 100-150 tungt beväpnade elitsoldater från amerikanska Delta Force i Göteborg under EU-toppmötet.# På Säve stod två amerikanska stridshelikoptrar startberedda. Dessutom fanns runt presidenten flera hundra beväpnade secret service-agenter. Kontakterna med Pentagon gick inte via polisen, utan i stället via MUST, den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. MUST fick drygt ett halvår före president Bush besök i Göteborg, i december 2005, via ett regleringsbrev den svenska regeringens uppdrag att sköta krishanteringen inför EU-toppmötet. Vare sig Säpo eller den öppna polisen - bortsett från kommenderingschefen Håkan Jaldung och möjligen några andra toppchefer - visste något. #Det VAR troligtvis inte Delta Force som stod i beredskap. Helt rätt. Expressen är troligtvis helt okunniga när det gäller den biten. Men nog lät det ballt? #STRIDSHELIKOPTRAR låter också hemskt och brutalt. Nu VAR det förmodligen inga apache av senaste modell som stod beredda. Men sannolikt någonting som en flygidiot som jag skulle anse var en aning kaxigare än vi snabbt och snärtigt kan plocka fram i det svenska strishelikopterutbudet. Vem som fick reda på vad och när, det lär vi aldrig få reda på. HELT åt helvete i det svenska öppna samhället! Eller...nåt. Quote
eskil Posted March 26, 2008 Report Posted March 26, 2008 Är nog en ganska representativ bild över vad som kan vara normalt sällskap, som sedan kan ökas/minskas beroende på typ av besök/hotbild. Ungefär den uppsättningen som synns på bilden tycker jag verkar vara ganska rimlig (även om man kan undra vad alla gula och röda gubbar gör egentligen). Inga stridsvagnar, inga attackhelikoptrar, inga jägarkompanier. Däremot ett rejält gäng med secret-service agenter (alla har nog inte bara automatpistol i axelhölster heller), specialbyggda fordon och helikoptrar som flygs in med tunga transportplan. Quote
Guest J-Star Posted March 26, 2008 Report Posted March 26, 2008 (edited) Tack Ing! Om vi kollar till artikelns kärna - "forskaren" Hans Abrahamssons påstående att Pentagon via MUST gav hotbilder till Secret Service, SÄPO och resten av svenska polisen för att hindra att Bush utsattes för pinsamheter och att detta orsakade spänt förhållande mellan demonstranter och ordningsmakten - så känns det svagt... minst sagt. Och det görs ju inte bättre av rena sensationspåståenden om "150 Delta Force" och "Stridshelikoptrar". Någon som vet om denna "rapport" finns att få tag på över nätet så vi kan kolla vad han påstår sig ha för grund för detta? Jag är extra nyfiken på vad denne "forskare" har för källor som påstår allt detta. Om Expressen citerat honom rätt och att det verkligen är Abrahamsson som fantiserat ihop ninjas i black helicopters så kan kanske hela rapportern skjutas bort. /J Edited March 26, 2008 by J-Star Quote
Erik_G Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Helikoptrarna i resesällskapet flyger över i businessclass i någon av de C-5 eller C-17 som medföljer. Att flyga helikoptrarna för egen maskin tar för lång tid och kräver mer resurser i anspråk än vad det krävs för att lasta in dem i ett flygplan. För övrigt är väl en Blackhawk en form av stridshelikopter. Den är ju i regel grön och ibland utrustad med balla leksaker. Om jag minns rätt så är det bara vissa versioner av Blackhawk som är utrustade med bladfällningsmekanism för att lätt kunna komprimeras ihop för snabb i och urlastning ur flygplan. Som av en händelse är det just de versionerna som har lufttankningsbom, guns that goes "brrrrrrrrrr" och som har "ninjas" som besättningar och som passagerare. Andra versioner måste man skruva av och på bladen på, vilket inte är gjort i en handvändning, särskillt som man måste tracka blad och sådant efteråt. /E Quote
Krook Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Jag gör böjsträck inför församlingen nu när jag avser fortsätta lite off topic. Jag kan bara inte låta bli. Erik G. Har du sett många gröna Black Hawk? Själv har jag bara sett svarta. /K Edit: Färgen på hkp:n i Eriks inlägg nedan är inte Olivgrön utan Brun/Svart. Olivgrön är betydligt grönare i färgen. Jag har givit hkp-expertis uppgiften att leta efter gröna Black Hawks men Brun/Svart som nedan är det närmaste man kommit. Quote
Erik_G Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Jag gör böjsträck inför församlingen nu när jag avser fortsätta lite off topic. Jag kan bara inte låta bli. Erik G. Har du sett många gröna Black Hawk? Själv har jag bara sett svarta. /K Då har du hängt för mycket med Nightstalkers. Vanliga Blackhawks tillhörande US Army är olivgröna, i samma nyans som t.ex AH-64 Apache. Tror i och för sig att de flesta MH-60 varianterna är olivgröna också, undantaget USAF´s Pavehawks som är gråa. Undrar vilken/vilka H-60 versioner el presidente har med sig egentligen. /E Quote
eskil Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Undrar vilken/vilka H-60 versioner el presidente har med sig egentligen. Är det inte VH-60 som han har med sig? Quote
Highlander Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Som jag sa tidigare i den här tråden såg jag 1 st. helt mörktmålad Blackhawk flyga över gbg någon dag innan besöket. Den hade lufttankningsbom och skulle utan tvivel kunna kallas stridshelikopter utan att man ljuger för mycket. Någon anna hade tidige i den här tråden även sett någon blå/vit målad dito och enligt grafiken ovan är det säkert också riktigt. Quote
Pal Posted February 19, 2009 Report Posted February 19, 2009 Jag tror inte ett ögonblick på militära amerikanska helikoptrar eller amerikansk militär personal i detta fall. Secret Service givetvis, men det är inte militär, även om skillnaden kanske inte är så stor vad gäller individernas kompetens. För övrigt måste man kanske fråga sig om det verkligen blir säkrare ju fler militärer eller poliser som ett samhälle dukar upp med under en sån här tillställning. Någonstans finns ju en brytpunkt givetvis. Om vi placerar ut 2000 prickskyttar när presidenten skall tala, hur stor är sannolikheten för att en polis-krypskytt i hemlighet hatar presidenten och har tagit fel medicin på morgonen? Någonstans går helt klart en brytpunkt och det saknas inte förrädare i varken CIA eller Secret service det står då glasklart efter uppsummeringen av placerade agenter under kalla kriget. Och i en reguljär polis skall man inte tala om det, där finns nästan ingen koll alls, vem som helst kan bli det utan mental eller politisk screening. Och oavsett den saken som sagt, screening funkar egentligen inte ändå. Lagom är bäst, och det tror jag de som har som uppgift att skydda t.ex usas president vet. Och därför är jag övertygad om alla de som drömmer ihop plutoner med elitsoldater, maskerade helikoptrar och civilklädda militärer med luftvänrsmissiler under rocken just bara önskedrömmer. En dröm som iofs inte de som har till uppgift att skydda usas president har någon som helst anledning att förstöra, den är dom bara till fördel. Men jag tror de vet mycket väl att det i verkligheten finns en brytpunkt. Quote
bushman Posted February 20, 2009 Report Posted February 20, 2009 Undrar vilken/vilka H-60 versioner el presidente har med sig egentligen. Är det inte VH-60 som han har med sig? kan faktiskt bara hälsa att just en sån där hkp, såg jag komma inflygandes över min arbetsplats på göta-platsen, samt ställa sig att hovra över korsvägen två dagar före själva mötet, på mässan. Quote
Recommended Posts