Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det The Swede berättar er precis ett så sorgligt exempel på hur infantilt och defensivt man agerar från FM:s sida i den här saken. De som gör GU nu och som skulle ha medverkat på förevisnigen har INGENTING att göra med den tramsiga episod som redovisades i Tv. Varför inte istället låta Amf visa upp sig som det kompetenta och ambitiösa förband man är? Jag blir tammefan alldeles matt! Så dumt och ogenomtänkt! Här sitter högutbildade officerare med hög lön och stort ansvar, och beter sig som gummiryggar!! Bedrövligt! Att några trattbassar och en fjunig Fk klyddar till det i omdömeskoman är en sak, men det här är i paritet med häxprocesserna eller stalinismen. :dribble:

• Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Att låta Amfibiekåren ställa in landstigningen pga episoden med filmen är i mina ögon HELT fel sätt att agera för att "Ta och behålla initiativet" avseende hanteringen av media. Istället för att ta chansen att visa upp ett korrekt och proffsigt agerande i en positiv anda, så slår man till reträtt och gör ... ja, just ingenting. Illa, mycket illa.

Det finns bara ett enda ord som beskriver den person som tog det beslutet:

"Sittkissare"

(avsett att läsas ur ett könsneutralt genusperspektiv ... *host* :/ )

Posted

@Kanna

Tycker du drar lite för stora växlar av den här händelsen. Jag låg inne 01-02 och jag kan då stämma in i det du säger om "yrkesstoltheten" och jag tror inte den har ändrats. Idag så är ju de som gör lumpen just de som vill göra den och har ofta ett större engagemang än vad det har varit tidigare.

Jag tycker man inte hade något val än att göra sitt bästa, man ville ju inte vara den där misslyckade, soldaten/gruppen/plutonen. Man ville ju vara nöjd med sig själv och stolt över sitt förband. Det fanns ju inget som var så roligt som när man fick beröm av sina befäl eller av folk på besök utifrån.

Soldaterna från reportaget tror jag tillhör denna skara av soldater med "yrkesstolthet" bara för att de busar så behöver de ju inte vara oseriösa, det är ju bara att titta på hur bra drillade de är.

Posted

Att inte låta Amf genomföra landstigning är att erkänna att förbandet inte kan göra

nått annat än att skjuta Grg näck. Genomförandet av en landstigning hade visat att

Amfibiekåren utbildar j vligt kompetent personal.

Posted

Riktigt illa om förevisningen drogs tillbaka enbart av den anledningen. Undrar vem som tog det beslutet.

Var AMF1 repressenterade överhuvudtaget i gbg?

Håller med de flesta om att det var lågt (en aning lägre än glocalnet) att inte ha den förevisningen med, förbanden ska inte drabbas av enskilda individers dumhet utåt sett, sen vad man gör inom förbanden för att inte liknande saker upprepas är en annan sak.

Fanns det verkligen ingen annan anledning än just filmen och debatten kring den som låg i vågskålen? Logistiska problem, tidsbrist, ekonomi, tekniska???

Posted

Ja, det fanns soldater från AMF i Göteborg.

Dom förevisade utrustning och båtar samt gjorde en uppvisning, dock ingen landstigning.

The Swede :/

Posted

Det kanske var så att de ansåg att en landstigning skulle verka alldeles för våldsam och farlig, så för att inte späda på påståendena att amf är oansvariga våghalsar valde de att göra något mindre spektakulärt.

/E som gärna hade sett en landstigning

Posted

Jag kan tänka mig att man även lade in platsen för landstigningen i beslutet. Under förövningen innan det öppnade så sköts det REJÄLT med automateld, och hade det funnits åskådare där så hade dom varit innanför 25 meter. Det var inte någon lätt plats för att förevisa det som AMF 1 ville förevisa.

Posted

Om man läser Anzos inlägg i tråden om FM-dagarna, kan man ju lätt få för sig att AMF verkligen deltog i förevisningen. Vi kanske gnäller i onödan och The Swede har uppviglat oss mot överheten. Jag känner mig lite dum just nu... F'låt, ÖB och Hkv!!

(skäms vänster) :)

• Forumsledning
Posted
Måste bara tillägga att laddaren i "naken filmen" var jävligt gidiget drillat. Har då aldrig sätt någon så snabb förrut. Hadde jag åkt på utlandsmission så skulle jag defenetivt ta med mig den grabben samt skytten. Fast på klädda.

Ja du det är väl det, just påklädda. För det handlar väl bara inte om vapenhantering, utan om mentalitet och förmåga att kunna fundera och förstå sina egna handlingar. Det där är lika viktigt som att kunna skjuta och dra ut en hylsa ur ett vapen.

Skarpladdat vapen och lek tar emot ganska hårt i min värld. Så jag hade nog tvekat en och två gånger på att dra med någon av dem till utlandstjänst.

Posted
Jag kan tänka mig att man även lade in platsen för landstigningen i beslutet. Under förövningen innan det öppnade så sköts det REJÄLT med automateld, och hade det funnits åskådare där så hade dom varit innanför 25 meter. Det var inte någon lätt plats för att förevisa det som AMF 1 ville förevisa.

Nä, det är klart.. så det mest macho vi fick se var någon skåning köra ner en grind med

stridsvagn

gate.jpg

Lite av macho-känslan falnade dock när det framkom att grinden var av trä.. :-(

/E

Posted

Hur kommer det sig att Polisen var på plats vid förevisningarna? Inget som jag såg i Stockholm i alla fall. Hade man synpunkter på säkerheten runt arrangemanget?

Posted

B)-->

(SERG. B @ Jun 5 2006, 14:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

Hur kommer det sig att Polisen var på plats vid förevisningarna? Inget som jag såg i Stockholm i alla fall. Hade man synpunkter på säkerheten runt arrangemanget?

Jag träffade en gammal yx-kompis som jobbar på Securitas när jag var i Gbg.

Enligt honom var det visst ett riktigt kaos runt arrangemangen med bevakningen.

De ansvariga för hela konkarongen i Stockholm hade anlitat Securitas för bevakningen på alla tre platserna (Malmö, Sthlm, Gbg)

Det hade dock inte de lokala småpåvarna i Gbg fattat så dom anlitade ett eget vaktbolag.

Som grädden på moset hade färjebolaget som körde mellan Lilla bommen och campen i sin tur anlitat ett tredje väktarbolag vilket innebar att tre olika väktarbolag trängdes på området tillsammans med civil polis och MP. :blink:

Posted

Spännande, kanske tur att inte Frida Blom med vänner fick för sig att jävlas lite. Punktbevakning skulle få en ny innebörd :blink:

Posted (edited)

En snabb reflektion. Om nu det The Swede skriver ovan om tre olika vaktbolag stämmer, borde inte det vara ett allvarligare slöseri med skattemedel än att vara näck vid skjutning? Jag skulle våga påstå att allmänheten ser detta som ett betydligt allvarligare slöseri med skattemedel än skjutningen. Att skjuta – snabbt och rätt - är trots allt en del av försvarets verksamhet.

Sådana här lekar med den personliga säkerheten, men kanske främst skattebetalarnas pengar, skall ju inte kunna få ske.

Det finns 1000 bättre saker att lägga skattepengar på än att ha NakenJanne-skjutningar

pangar bort lite skattepengar

Ett krav från mig som skattebetalare är att ansvarigt befäl avlägsnas från all typ av trupptjänst omedelbart

Jag hade gärna haft med mig soldaterna ifråga på utlandstjänst. Av filmen att döma rör det sig om en mycket skicklig skytt och laddare. Dessutom besitter säkerligen båda två en god portion humor och har därför den ack så viktiga förmågan att sprida glädje runtomkring sig. Att de båda har förmågan att skilja på när det är läge för trams och när det inte är det utgår jag ifrån.

Edited by Rifleman/Medic
Posted
Jag hade gärna haft med mig soldaterna ifråga på utlandstjänst. Av filmen att döma rör det sig om en mycket skicklig skytt och laddare. Dessutom besitter säkerligen båda två en god portion humor och har därför den ack så viktiga förmågan att sprida glädje runtomkring sig. Att de båda har förmågan att skilja på när det är läge för trams och när det inte är det utgår jag ifrån.

Eller så rör det sig om 2 personer som enkelt faller för grupptryck, och har svårt att säga ifrån.

Tur att inte endast skjutskicklighet är ett krav för US, skulle troligtvis bli ganska otrevligt utan nämnvärda psykologisk profilering av soldaterna.

Vågar inte uttala mig om deras lämplighet innan jag intervjuat dem ingående. :)

Posted

Märkligt hur politiskt korrekta alla verkar vara när nåt sånt framställs på ett negativt vinklat sätt. Föreställ er själva om ett nyhetsankare på Aktuellt visat klippet som sista inslag i en nyhetssändning och skämtat till det lite i stil med: "Vi avslutar sändningen med ett säkert vårtecken. Värnpliktiga övar nakna i vårsolen" eller motsvarande. Hur hade reaktionerna varit då? De flesta hade med största sannolikhet sett det som den roliga grej det är.

Fast det är klart, när nån lägger ribban på ett tidigt stadium i detta forum har vissa en förmåga att bli lite mainstream...

Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande.

Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn...

Ta nu inte detta personligt, det är inte menat som nåt slags påhopp.

Det är bara min egen erfarenhet som säger mig detta.

Utstött och mobbad, jajjemen, det är jag det. Eller också har jag tjänstgjort med folk som har andra nöjen än de nämnda. Tack för den utvärderingen av min sociala kompetens. Fjant.

Som sagt, ta det inte personligt. Det var aldrig meningen att utvärdera din sociala kompetens.

Fast man börjar ju undra lite när ditt svar kommer inom en halvtimme...

Min tes verkar vara bekräftad.

Posted (edited)

Märkligt hur politiskt korrekta alla verkar vara när nåt sånt framställs på ett negativt vinklat sätt. Föreställ er själva om ett nyhetsankare på Aktuellt visat klippet som sista inslag i en nyhetssändning och skämtat till det lite i stil med: "Vi avslutar sändningen med ett säkert vårtecken. Värnpliktiga övar nakna i vårsolen" eller motsvarande. Hur hade reaktionerna varit då? De flesta hade med största sannolikhet sett det som den roliga grej det är.

Fast det är klart, när nån lägger ribban på ett tidigt stadium i detta forum har vissa en förmåga att bli lite mainstream...

Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande.

Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn...

Ta nu inte detta personligt, det är inte menat som nåt slags påhopp.

Det är bara min egen erfarenhet som säger mig detta.

Utstött och mobbad, jajjemen, det är jag det. Eller också har jag tjänstgjort med folk som har andra nöjen än de nämnda. Tack för den utvärderingen av min sociala kompetens. Fjant.

Som sagt, ta det inte personligt. Det var aldrig meningen att utvärdera din sociala kompetens.

Fast man börjar ju undra lite när ditt svar kommer inom en halvtimme...

Min tes verkar vara bekräftad.

Har du något att gnälla på så ta det privat, det här svaret kom ännu snabbare (bara så du slipper påpeka det) Slut OT.

Ber om ursäkt för ordet Fjant... Var lågt av mig. Fjantigt skulle passat bättre.

Edited by Born
Posted

@ Hammurabi

@ Born

Avbryt pajkastningen och fortsätt i en civilicerad ton.

Att kalla någon för "fjant" är INTE accepterat på forumet.

The Swede

BLÅGUL

Posted

Var det någon som reflekterade över att de inte sköt den sista omgången?

När skytten ylar om att det e varmt(plus sitter o skrattar)...

Gör de inte patron ur då? E inte det ett litet tecken på att de har lite vett i skallen ändå att de inte skjuter när de inte e säkra på var de riktar "gamla bettan"??

För de gör väl patron ur då eller har jag helt fel för mig??? (får ta o kolla på klippet en gång till...)

Posted
Var det någon som reflekterade över att de inte sköt den sista omgången?

När skytten ylar om att det e varmt(plus sitter o skrattar)...

Gör de inte patron ur då? E inte det ett litet tecken på att de har lite vett i skallen ändå att de inte skjuter när de inte e säkra på var de riktar "gamla bettan"??

För de gör väl patron ur då eller har jag helt fel för mig??? (får ta o kolla på klippet en gång till...)

Ja, dom gör "patron ur", detta har redan framkommit i tråden.

Posted

Eller så rör det sig om 2 personer som enkelt faller för grupptryck, och har svårt att säga ifrån.

Tur att inte endast skjutskicklighet är ett krav för US, skulle troligtvis bli ganska otrevligt utan nämnvärda psykologisk profilering av soldaterna.

Vågar inte uttala mig om deras lämplighet innan jag intervjuat dem ingående. :lala:

ja uttagningen till US är ju enormt avancerad och uppstyrd för att fånga upp de allra lämpligaste soldaterna.

hade jag fått veta att min grgskytt var den på filmen hade jag under utbildningen sagt " nu faan håller du kläderna på när vi jobbar!"

eller om jag upptäckte att min grgskytt började klä av sig under en stridskjutning "tror du att du får skjuta den där utan kläder?"

så hade nog problemet varit ur världen, det är banne mig upp til chefen att se till att sånt här inte händer.

jag känner inte heller killarna men jag har svårt att tro att en så pass drillad omgång skulle tro att det här var något slags standardförfarande.

Posted
ja uttagningen till US är ju enormt avancerad och uppstyrd för att fånga upp de allra lämpligaste soldaterna.

jag känner inte heller killarna men jag har svårt att tro att en så pass drillad omgång skulle tro att det här var något slags standardförfarande.

Jaha tack för din synpunkt. Psykologisk profilering kan tex vara att en viss plutonchef tar med sig det soldater som han under värnplikten kan lita på och som han vet inte gör något dumt i onödan.

Posted
...det är banne mig upp til chefen att se till att sånt här inte händer.

...

Just det och det är det som de många av inläggen här handlar om.

Chefen i det aktuella fallet såg inte till att det inte skedde.

Någon tog ett initiativ (ett dumt sådant) som stöttades av ett befäl (ett oansvarigt sådant).

/Krook

Posted
Nä, det är klart.. så det mest macho vi fick se var någon skåning köra ner en grind med
stridsvagn

Lite av macho-känslan falnade dock när det framkom att grinden var av trä.. :lala:

/E

Åååja..... Ryktet säger att grinden var JÄTTEHÅRD!!!! :lol:

Lite fräckt såg det ut att vara..

I alla fall från där jag satt..

Posted

Jaha tack för din synpunkt. Psykologisk profilering kan tex vara att en viss plutonchef tar med sig det soldater som han under värnplikten kan lita på och som han vet inte gör något dumt i onödan.

jo just det och i min värld så finns det inte bara en svensk officer som inte tycker att nakenskjutning är ett problem och då har vi flyttat problemet ett snäpp upp åt vänster.

jag har stött på tillräckligt många (idag) löjtnanter som tycker att det här är en kul grej som officiellt är oacceptabel för att se att det inte är en isolerad händelse, samtidigt så har jag förtroende för de allra flesta som gör utlandstjänst och jag kan lova att det är inte dom som spelar apa när dom är lediga som jag uppfattar vara de med lägst lämplighet. även om det här exemplet är i värsta laget.

ps hur pass väl lär en yoff känna sina soldater egentligen? är det en kontroll värd namnet? min mamma visste ju inte vad jag pysslade med när jag bodde hemma.......

ds

Posted

I filmen finns det en värnpliktig som skjuter AK-5:a med bar överkropp. Hur kommer det sig att detta inte får folk att reagera kraftigt? Säkerheten är ju åsidosatt. Skulle denna värnpliktig få en nyavfyrad tomhylsa på överkroppen så kan han rycka till, snurra runt med vapnet och skada sina kamrater. Det är givetvis oacceptabelt att den värnpliktiga att skjuta i bar överkropp. Och självklart borde befälet aldrig ha godkänt detta.

Jag utgår från att det ansvariga befälet under grg-skjutningen har fått en förfrågan om soldaterna kunde göra klädeslättnader under genomförandet. Kanske befälet kände att dessa två grabbar skulle klara av genomförandet nakna, efter tio månader så har man fått en god uppfattning om vad folk går för. Möjligen kände befälet också att SäkI gav möjligheten till så kraftiga klädeslättnader. Under alla omständigheter menar jag att befälet gjort en felbedömning. Stor nog för avsked? Nej, inte i min bok.

Det pratas mycket om mognad. En ganska intressant tanke. Hur många här varken sa eller gjorde något omoget under sin värnplikt? Om vi leker med tanken att någon fångat den här kommentaren eller vad det nu kan röra sig om på film, hade du fortfarande varit så fördömande?

(Omoget = omogen kommentar om kvinnor, tittat i en porrtidning, titta på en porrfilm, fjantat dig med ett vapen i någon pose o.s.v.)

Jag vet att många anser att fotona som finns på internet av lättklädda värnpliktiga inte är så allvarliga som naken-grg-filmen, men visar de inte på samma typ av omognad? Är man verkligen så mycket mognare bara för att man har kalsonger på sig? Jag kan inte heller låta bli att undra om folk hade hackat så mycket på grg-genomförandet om omgången hade haft t.ex. byxor på sig.

Jag vidhåller att den största skadan av det här ligger i att pressen fick tillgång till klippet. Hade detta lösts inom regementet utan pressens kännedom så hade aldrig avsked legat till hands. Mina befäl har gjort mycket värre saker som om det hade kommit till pressens kännedom hade slutat med juridiska påföljder. Med tanke på vad jag upplevt (jag preciserar mig inte här, fienden lyssnar alltid) så är detta verkligen inte en stor grej för mig.

Posted
I filmen finns det en värnpliktig som skjuter AK-5:a med bar överkropp. Hur kommer det sig att detta inte får folk att reagera kraftigt? Säkerheten är ju åsidosatt. Skulle denna värnpliktig få en nyavfyrad tomhylsa på överkroppen så kan han rycka till, snurra runt med vapnet och skada sina kamrater. Det är givetvis oacceptabelt att den värnpliktiga att skjuta i bar överkropp. Och självklart borde befälet aldrig ha godkänt detta.

Jag utgår från att det ansvariga befälet under grg-skjutningen har fått en förfrågan om soldaterna kunde göra klädeslättnader under genomförandet. Kanske befälet kände att dessa två grabbar skulle klara av genomförandet nakna, efter tio månader så har man fått en god uppfattning om vad folk går för. Möjligen kände befälet också att SäkI gav möjligheten till så kraftiga klädeslättnader. Under alla omständigheter menar jag att befälet gjort en felbedömning. Stor nog för avsked? Nej, inte i min bok.

Det pratas mycket om mognad. En ganska intressant tanke. Hur många här varken sa eller gjorde något omoget under sin värnplikt? Om vi leker med tanken att någon fångat den här kommentaren eller vad det nu kan röra sig om på film, hade du fortfarande varit så fördömande?

(Omoget = omogen kommentar om kvinnor, tittat i en porrtidning, titta på en porrfilm, fjantat dig med ett vapen i någon pose o.s.v.)

Jag vet att många anser att fotona som finns på internet av lättklädda värnpliktiga inte är så allvarliga som naken-grg-filmen, men visar de inte på samma typ av omognad? Är man verkligen så mycket mognare bara för att man har kalsonger på sig? Jag kan inte heller låta bli att undra om folk hade hackat så mycket på grg-genomförandet om omgången hade haft t.ex. byxor på sig.

Jag vidhåller att den största skadan av det här ligger i att pressen fick tillgång till klippet. Hade detta lösts inom regementet utan pressens kännedom så hade aldrig avsked legat till hands. Mina befäl har gjort mycket värre saker som om det hade kommit till pressens kännedom hade slutat med juridiska påföljder. Med tanke på vad jag upplevt (jag preciserar mig inte här, fienden lyssnar alltid) så är detta verkligen inte en stor grej för mig.

Sant, men du måste skilja på omognad, vilket är ganska naturligt, och fullständig likgiltighet för din och andras säkerhet. Är man i 20-årsåldern i dagens försvar, så måste man kunna säga "avbryt övning" eller liknande och veta när något är galet. Man kan ju kanske kräva av befälen att de borde ha mer omdöme än de värnpliktiga, men samtidigt kan man ju inte bara avfärda lumparkillarna som totalt hjärndöda med kadaverdisciplin som främsta drivkaft. Sen om den här saken är tillräckligt för ett avsked, det är ju inte upp till oss att spekulera i eller bestämma, lämna det till fackmännen.