Jump to content

Uppdrag granskning om vapenhantering?

Recommended Posts

Tisdagen 30 maj kl. 20.00 på TV2 sänder Uppdrag granskning "Den nakna sanningen om försvaret" om vapenhanteringen på "svenska elitförband"

Vad detta innebär vet jag inte en så länge, men att döma av trailern i veckans avsnitt så är det inte bra!

Man får som tittare inte så några filmklipp men andra männsikor får se klipp och uttala sig!

"-Detta är helt absurt, detta är helt absurt!" För att citera en av personerna som får se ett filmklipp!

Länk till "trailern" för näst programm!

Den som lever får se!

• Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svårt att uttala sig om programmet innan jag sett det hela...

Det som de kommer att kritisera kanske är bra att det kritiseras, eller oxå är det rent BS att det kritiseras... Svårt att säga innan vi sett det hela.

Tyvärr tror jag mig veta vad detta handlar om. Har sett videon de troligtvis baserar reportaget på. Återigen Amf1 som hamnar på pottkanten... (förutsatt att jag har rätt)

Vi får se...

*Suckar*

:=o

Måste fasen finnas 1000 andra viktigare saker som UG kan göra "reportage" om. Det här är väl 3:e programmet om FM under bara några år. Om jag fick välja så skulle jag gärna vilja se mer om korruptionen i det här landet, ja altså den vi inte har.

Vi fick tydliga order under försvarsmaktsdagen att hålla koll på våran vapen och försöka undvika att prata med journalister från uppdrag granskning om olyckan i sollenkroka, så troligtvis har du rätt att det handlar om Amf1 EES.

Beror väll på vad uppdrag granskning för närvarande anser är ansvarslöshet. I utomståendes ögon kan säkert filmen från miltärpolisens kspskyttar verka ansvarslös.

Men vi får hoppas på ett bra repotage, tyvärr har repotagen om försvaret varit rätt kassa på senaste tid.

Beror väll på vad uppdrag granskning för närvarande anser är ansvarslöshet. I utomståendes ögon kan säkert filmen från miltärpolisens kspskyttar verka ansvarslös.

Men vi får hoppas på ett bra repotage, tyvärr har repotagen om försvaret varit rätt kassa på senaste tid.

Kan du berätta mer om MPs ksp-skyttar?

om jag inte minns fel så ar det en film på en pluton som skjuter ksp. Inget konstigt alls med andra ord men som sagt, folk utifrån kan säkert tycka att den är vidrig, vapenförhärligande, eller nått annat konstigt. :)

Vapenhateringen utanför försvaret är heller inte alltid den bästa, men det är fan ingen som gör en dokumentär om det. Med tanke på hur många som hanterar vapen under sin värnplikt är det ett under att så många överlever, någonstans måste ju FM gör åtminstone lite rätt. Tillbud går nog aldrig att undvika även om det självklart är målet. Hur många svenska jägare råkar ut för incidenter varje år, någon som vet. Har ingen aning men det känns som det dör betydligt fler varje år i jaktrelaterade vapenolyckor än i det gör inom FM.

/martinator

Tänk att Uppdrag Granskning har sån inpact att vi redan nu sitter o halvnojjar på "vad för skit de dragit fram ur garderoben nu då" om FM... Det blir väl ett djäkla liv: En finnig Fänrik står o garvar när några trattbassar från ngt "elitförband" någonstans bränner av band efter band från Ksp samtidigt som de skriker "Git some! Git some!" o Lasse Ohly och några miljöpartister går i totalspinn... Sedan kommer en hämningslös pudel från ÖB och Leni tillsätter en kommision bestående av pacifister, broderskapare och Dennis Töllborg. När kommisionen är färdig, om tre år, tar man slutligen beslutet att lägga ner hela Försvarsmakten o då får de som de velat ända sedan Ådalen 1931. Så förutsägbart, så trist....

Fem eller sex ksp-skyttar går efter en väg till "undergångsmusik". Sedan kommer dom till ett ställe där dom tillsammans börjar skjuta in i skogen med spårljusammo. Sedan så springer dom fram och skjuter lite mer och i slutet så skjuter en skytt slut på en kasset med ammo i ett ändå svep från axeln tror jag att det är. Allså en hel del pangande men inget mer än så.

Men jag tror säkert att för utomstående så kan det se himla ansvarslöst ut.

Edited by skinner

Det finns en agenda att såga försvaret och såga försvarets samarbete med polis, och gärna skära ner så mkt som möjligt pga "ineffektivt/vårdslöst/vildvuxet/bortskämt försvar" såklart, som programmet kommer att delvis måla upp.

(beställning från maktens korridorer? Det är valtider glöm inte det!)

Det som sticker i ögonen på endel är det faktum att dom inte har någon som helst koll på eller kontroll över vad FM gör i och utanför landet. Men jag skulle nog egentligen inte lasta FM för det.

Den folkliga förankringen håller på att dö bland dagens ungdomar, och med den förståelsen för systemet i takt med att folk glömmer kalla kriget.

Hoppas FM nu kan ta debatten och gå ur den stärkt. Pr kampanjen med FM uppvisningar mm är bara ett första steg, det måste till en massa mer. Det är ju tyvärr populärt att ogilla FM i alla former i dagens samhälle. Politikerna får helt enkelt ta sitt ansvar och stå för vad dom gör, när det gäller neddragningar och försvarsbeslut.

Som det sagts så borde FM tåla en granskning, gör man inte det så kanske man skall ta sig en funderare på om man skall förändra något.

att man sedan efter att ha visat en video där någon ojjar sig kan dra slutsatser för hela FMs vapenhantering/utbildning verkar lite snarstucket.

skall definitivt se programmet.

Nån som vet vilka "elitförband" det handlar om?

Tvivlar på att dom har gått omkring på SSGs övningar och filmat... :D

När media talar om "elajt" förband kan det vara vilket stridande förband som helst.

Folk som aldrig har haft med militären att göra borde inte uttala sig. Det vore samma sak som om jag skulle sitta och moralisera över filmklipp från skjutbanor trots jag inte gjort VPL eller ens skjutit mer än luftgevär.

Men om det är kunnigt folk som kommenterar är det nog tittningsbart.

Folk som aldrig har haft med militären att göra borde inte uttala sig. Det vore samma sak som om jag skulle sitta och moralisera över filmklipp från skjutbanor trots jag inte gjort VPL eller ens skjutit mer än luftgevär.

Men om det är kunnigt folk som kommenterar är det nog tittningsbart.

SVT...........

:D

Folk som aldrig har haft med militären att göra borde inte uttala sig. Det vore samma sak som om jag skulle sitta och moralisera över filmklipp från skjutbanor trots jag inte gjort VPL eller ens skjutit mer än luftgevär
Så det som inte har varit inom sjukvården borde inte få uttala sig om sjukvården?

Eller de som inte suttit i fängelse eller jobbat i ett fängelse borde inte få uttala sig om kriminalvården?

Man borde kanske inte få uttala sig om våldtäkt om man inte har adekvat utbildning inom psykologi/kriminalvård/juridik?

Man kanske helt enkelt borde vara helt tyst om allt som har med samhället att göra fram tills dess man börjar betala skatt.

Klaga på politiker får man heller inte göre förens man själv suttit i riksdagen eller läst minst 20 poäng politik på universitet.

Vilken organisation som helst mår bra av att kritiskt granskas. Försvarsmakten ses förmodligen av gemene man som en sluten organisation vilken slukar enorma pengar varje år. Det finns säkerligen sug efter reportage om detta oavsett om det ligger politik eller inte bakom.

Klarar inte FM av denna kontroll, vilken bara kan ses som en sund del i ett demokratiskt samhälle, bör man förändra verksamheten. Personligen tycker jag att många befäl man stött på, men desto fler värnpliktiga alternativt frivilliga, betett sig som omogna vapennördar. Med tanke på allt fler missioner utomlands är det kanske inte konstigt att just vapenhantering hamnar i rampljuset, det enda som behövs är en händelse som tänder intresset - tex en olycka.

Vi måste alla vara beredda på att granskas i det vi företar oss!