Ing Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Men det stora problemet är som du säger att FM alltid går i försvarsställning. Själv tycker jag inte det verkar som någon "försvarsställning" utan snarare någon form av koma. Återta initiativet finns det väl någonting som heter när man är tvåa. Det var inget lyckat drag med filmen, men så förklara hur och varför. Står inte bara som ett fån med ... byxorna nerdragna. Quote
109 Eken Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Från 213 Things Skippy can't do in the army: 43. Camouflage body paint is not a uniform. Quote
SERG. B Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 B)--><div class='quotetop'>(SERG. B @ Jun 1 2006, 16:47 ) <{POST_SNAPBACK}></div><div class='quotemain'><!--quotec--> Vad är det för skandaler du pratar om? Det finns väl skandaler på andra regementen också, vådaskjutningar m.m. som i mina ögon är mer allvarliga. Vådaskjutningar är väl inte direkt att betrakta som skandaler de brukar dessutom inte ske med befälets tillstånd De jag försökte förmedla var att amf1 inte är ett dåligt förband och att det får orättvist mycket skit för t.ex. sådanna här grejjer. Detta var dumt och omdömeslöst med tanke på vilka konsekvenser det får men jag tycker det är allvarligare när soldater skjuter vådaskott och någon dör bara för att man vill "skoja" med någon. (Nu tänker jag på vådaskjutningen på sthlms slott) Då har både befäl och soldater misslyckats med att förmedla respektive ta till sig något av det mest grundläggande under soldatutbildningen, är det mindre allvarligt än detta? Quote
Apone Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 (edited) B)--><div class='quotetop'>(SERG. B @ Jun 2 2006, 15:10 ) <{POST_SNAPBACK}></div><div class='quotemain'><!--quotec--> De jag försökte förmedla var att amf1 inte är ett dåligt förband och att det får orättvist mycket skit för t.ex. sådanna här grejjer. Med risk för att slå in öppna dörrar, men återigen kan vi konstatera att media ("granskningsreportage" framförallt) har en slags oidipal hatkärleks-relation till KA/Amf/KJ, de de älskar att hata oss - samt närheten till Stockholm. Jag skulle vilja se Janne Josefsson (eller liknande person) i Arvidsjaur eller Kiruna (FskJ har väl ännu sin vinterutb där?) och göra liknande reportage.. Men det väl mera tacksamt - och enklare - att basha på "svenska marinkåren" och den handlingsförlamade ledningen i Töntagon. edit: Ing: jo, kan inte säga emot där inte...bättre självdisciplin efterlyses i stort. Edited June 2, 2006 by Apone Quote
Fu Dahlberg Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Men det stora problemet är som du säger att FM alltid går i försvarsställning. Själv tycker jag inte det verkar som någon "försvarsställning" utan snarare någon form av koma. Återta initiativet finns det väl någonting som heter när man är tvåa. Det var inget lyckat drag med filmen, men så förklara hur och varför. Står inte bara som ett fån med ... byxorna nerdragna. Precis... de går inte ens in i försvarsställning, utan står där med brödluckan på vid gavel och ser fåniga ut... inga konkreta förslag, eller damage controll... bara ignorans... Tror det är dax att FM skaffar en Mediastab, som sysslar med mediafrågor, men även damage control, planerar och briefa högdjuren, INANN de möter media. FM måste kunna möta media på ett proffesionellt sätt, inte som ett gäng kåta brunbjörnar i gelé Quote
Ing Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Med risk för att slå in öppna dörrar, men återigen kan vi konstatera att media ("granskningsreportage" framförallt) har en slags oidipal hatkärleks-relation till KA/Amf/KJ, de de älskar att hata oss - samt närheten till Stockholm. Jag skulle vilja se Janne Josefsson (eller liknande person) i Arvidsjaur eller Kiruna (FskJ har väl ännu sin vinterutb där?) och göra liknande reportage.. Men det väl mera tacksamt - och enklare - att basha på "svenska marinkåren" och den handlingsförlamade ledningen i Töntagon. Det är inte så att vissa förband har en förmåga att "bjuda på sig själva" lite i onödan och lägga upp för onödig mediagranskning? Ger man dem ingenting sådant här så kommer de inte att spontant hitta på något elakt att skriva. ** edit....... FM måste kunna möta media på ett proffesionellt sätt, inte som ett gäng kåta brunbjörnar i gelé Quote
GC1 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 FM måste kunna möta media på ett proffesionellt sätt, inte som ett gäng kåta brunbjörnar i gelé nu har jag inte samma bredd i erfarenheter som du men jag håller med om att FM inte direkt återtog initiativet i UG. Mediaprofilen Dopping ville inte titta på filmen och sen knappt kommentera vad som visats med undanflyktslösningar som "vi vet inte riktigt vad som ligger bakom" en general som varit i branchen i 30 år har aldrig hört talas om nåt liknande för mig som kan kallas utomstående verkar det mer som om de här två herrarna inte har en aning om vad som försigår på förbanden utan sitter på kontor i sthlm och kommer överens om hur FM borde visas upp. att de haft filmen sedan i april och ändå inte lyckats förbereda något vettigt i form av åtgärder. att presentera en utredning låter inte så kraftfull i mina öron..... Quote
Fu Dahlberg Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Nu har jag inte så jätteerfaranhet, än lite högskolapoäng i "ämnet", och sett lite på tv... fast sådant brukar ju klassa en som proffstyckare Hur fasen fick Dopping jobbet? Änsålänge har han inte imponerat på mig... domänkunskap frågas, kom? Quote
Kingecho1 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Nu har jag inte så jätteerfaranhet, än lite högskolapoäng i "ämnet", och sett lite på tv... fast sådant brukar ju klassa en som proffstyckare Hur fasen fick Dopping jobbet? Änsålänge har han inte imponerat på mig... domänkunskap frågas, kom? Han hade väl dyrast arvode vilket FM brukar kunna tolka som det bästa alternativet. :P Quote
Knekt Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Tror det är dax att FM skaffar en Mediastab, som sysslar med mediafrågor, men även damage control, planerar och briefa högdjuren, INANN de möter media. FM måste kunna möta media på ett proffesionellt sätt, inte som ett gäng kåta brunbjörnar i gelé Det är ju exakt de de trodde att de gjorde när de rekryterade Dopping. Quote
krp_swe Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Angående nakenhet och AMF kan jag bara säga att dom skulle sett den sjuka scen som utspeslade sig sommaren -04 nånstanns i stockholms skärgård.. Under slutet av Sammarin hade delar av amfibiekompaniet lagt till vid en strand för lite återhämtning.. Det beordrades bad det fanns vid tillfället 3 poster istort sett hela övriga styrkan gick i vattnet samtidigt efter en stunds plaskande i vattnet hör man kamrat 58 knacka igång och man blir anfallna från närliggande skogspartiet , samtliga springer i land greppar i stort sett enbart ak5a och comtachs och lägger sig i skydd,. Såg rätt komiskt ut med ett halvt kompani liggandes i skytteställning näck . Man vet dock aldrig när fienden slår till naken eller påklädd. Kan tilläggas att det inte blev mkt mer badat under den övningen, samt att det är mer taktiskt att bada halva stryrkan åt gången. Quote
Realkh Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 HAr haft liknande upplevelse sammarin 2003. Vi hade "stridspaus" med bordningstyrkan och återhämtade oss med bad och mat på och från en MUL:a. Efter ett snabbt dopp ställler jag mig ,iförd badbyxor(FM shorts dvs), i kön till "sommarsoppan" I högtalarna roppas klart skepp för strid ut, något vi på bordning inte repeterat med besättnigen på MUL:an. Dock gör vi det enda "rätta" på med hörsel skydd slitter åt sig sitt vapen ,som postats på däck, och tömmer ett magasin(drygt), detta iförda endast badbyxor. Naken skjutning?` Njäe, vi vart faktiskt anfallna och fick order att försvara oss. Men iofs så var vi inte dirket påklädda. Skall tilläga att jag tycker att de på videon var "stolpskott" , framföralt att tillåta något sådant från befäls håll. Fast visst lite drog jag på munnen . Quote
erikAMFSKYTTE Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 För att förtydliga allt snack om kj, minpluton osv. Så har varje amfskyttepluton 1 grg grupp. Quote
Hammurabi Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Märkligt hur politiskt korrekta alla verkar vara när nåt sånt framställs på ett negativt vinklat sätt. Föreställ er själva om ett nyhetsankare på Aktuellt visat klippet som sista inslag i en nyhetssändning och skämtat till det lite i stil med: "Vi avslutar sändningen med ett säkert vårtecken. Värnpliktiga övar nakna i vårsolen" eller motsvarande. Hur hade reaktionerna varit då? De flesta hade med största sannolikhet sett det som den roliga grej det är. Fast det är klart, när nån lägger ribban på ett tidigt stadium i detta forum har vissa en förmåga att bli lite mainstream... Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Ta nu inte detta personligt, det är inte menat som nåt slags påhopp. Det är bara min egen erfarenhet som säger mig detta. Quote
Jolle Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Känns som at UG har väntat på rätt tillfälle att göra ett reportage om filmen. Hade man gjort detta innan FM:s reklamkampanj och uppvisningar hade nog inte uppståndelsen blivit lika stor..man gör ju kopplingen till dessa i trailern iaf, dvs man väntar på att FM ska dra igång sin kampanj som man sedan kan ställa i kontrast mot filmen. Quote
Fu Dahlberg Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Uppståndelsen har varit minimal, ett löp, ingen uppföljning... Detta är sedan länge glömt nu... Quote
Born Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Märkligt hur politiskt korrekta alla verkar vara när nåt sånt framställs på ett negativt vinklat sätt. Föreställ er själva om ett nyhetsankare på Aktuellt visat klippet som sista inslag i en nyhetssändning och skämtat till det lite i stil med: "Vi avslutar sändningen med ett säkert vårtecken. Värnpliktiga övar nakna i vårsolen" eller motsvarande. Hur hade reaktionerna varit då? De flesta hade med största sannolikhet sett det som den roliga grej det är. Fast det är klart, när nån lägger ribban på ett tidigt stadium i detta forum har vissa en förmåga att bli lite mainstream... Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Ta nu inte detta personligt, det är inte menat som nåt slags påhopp. Det är bara min egen erfarenhet som säger mig detta. Utstött och mobbad, jajjemen, det är jag det. Eller också har jag tjänstgjort med folk som har andra nöjen än de nämnda. Tack för den utvärderingen av min sociala kompetens. Fjant. Quote
Realkh Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Att fotgraferas sig i stridsväst iförd endast kalsonger på logementet, är en sak. Likaså förekommer det nog på flertalet logement en hel del "naken skämt" av andra slag. Att 20åriga grabbar hittar på "hyss" under sin värnpliktstid är väl också naturligt. Jag har under min värnplikt och civilt deltagit en en uppsjö hyss. En del med mer barhud endel av andra slag, detta ser jag som rätt vanligt, och ibland jävligt roligt. Men att skjuta skapt(även barlastad ammo) med GRG naken är ju bara dummt. Då har befälet inte tänkt till runt riskerna. Men visst första gången jag såg inslaget tänkte jag nej, vilka jä*la stoplskott! Andra gången när häpnaden lagt sig så kunde jag inte låta bli att skratta lite. Kanske är detta ett utryck av deras ironi? SÄKI följs men är inte komplett liksom. Likväl är det förbannat dumt! Vad ett antal bassar gör på logementet UTAN vapen efter tjänstens tid är en sak. Vad ett befäl tillåter dessa bassar gör med vapen på ett skjut fält en annan. Jag kan garantera att Likande "lek med vapen" aldrig skulle tillåtas av våra befäl. Jag har under min värnpliktstid vällt grannplutonens skåp, tömmt logment på sängar(inte stulit flyytat in alla i ett annat rum) mm. Men allt var med glimmten i ögat och UTAN VAPEN!. Samt UTAN medverkan från BEFÄL. Lumpen är ingen lekstuga, punkt. Att komma och påstå att bara för att man inte skjutit GRG naken så var manutanför? Vet inte vilket förbannd du låg på men i min styrka var vi 14st, och det gick inte att inte vara icke delaktig i aktiviteter. Vi bodde alla i samma log och den lilla kvällsledighet vi ibland fick ägnade vi mest åt fys och vård, Men som sagt ett och ett annat spratt han vi spela varandra och andra. Festade gjorde vi allt som oftast på helgen. Quote
Ragulin Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Uppståndelsen har varit minimal, ett löp, ingen uppföljning... Detta är sedan länge glömt nu... Överallt utom här! Trist om vi på just PÅ DENNA PLATS skall hålla liv i icke-händelsen... Water under the bridge. Quote
Guest 241 Magnusson Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Måste bara tillägga att laddaren i "naken filmen" var jävligt gidiget drillat. Har då aldrig sätt någon så snabb förrut. Hadde jag åkt på utlandsmission så skulle jag defenetivt ta med mig den grabben samt skytten. Fast på klädda. Quote
Vinter Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Nej vi gick istället ut på krogen efteråt vi och befälen och hade trevligt efter tjänsten. Jag har svårt att tänka mig min pluton klä av sig näck och ha gemensamma "övningar", tex göra helikoptern i takt. Nja jag väljer heldre krogen.... Quote
Krook Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Jag har svårt att tänka mig min pluton klä av sig näck och ha gemensamma "övningar", tex göra helikoptern i takt. Flappa, flappa, flappa!!! Nej, nu byter vi håll grabbar!!! Flappa, flappa, flappa!!!! Jag och min förmåga att måla upp bilder för mitt inre. /Krook Quote
GC1 Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Jag kan garantera att Likande "lek med vapen" aldrig skulle tillåtas av våra befäl. Lumpen är ingen lekstuga, punkt. Jag förvånas över hur många som är så bergsäkra på att sådant här inte inträffar när jag som inte ens jobber i branchen känner till 3st filmer med nakenskjutningar förutom den på tv. det borde med all rimlighet förkomma/förekommit vid fler tillfällen än de jag känner till och då de filmer jag vet om cirkulerat på en av de militära skolorna så är det inte okänt inom officerskåren heller. det står mig upp i halsen när generalen i UG står och blåljuger rakt in i kameran. lumpen är tydligen lekskola på sina håll, punkt Quote
The Swede Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Uppståndelsen har varit minimal, ett löp, ingen uppföljning... Detta är sedan länge glömt nu... Det fick dock till följd att Amf inte fick göra någon landstigningförevisning i Göteborg idag. Quote
Kanna Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Jag tillhör en av handuppräckarna och när jag låg inne 93/94 fanns det en "yrkesstolthet" bland oss vpl och våra befäl som nog är på väg att försvinna verkar det som i och med att färre och färre gör lumpen när det istället borde vara tvärtom. Visst finns det många motiverade individer men en del frågar sig säkert varför de ska göra lumpen när vi snart ändå inte har något försvar kvar. Filmen som visades i UG var trots allt bara 2 år gammal men mentaliteten, både bland vpl och befäl verkar ha ändrat sig drastiskt sedan min tid inom FM. Vi satt inte och råpluggade SoldF om du tror det men vi gav oss fan på att göra vårt yttersta och mer därtill och om det innebar att vi skulle läsa InfR SkGrp eller ArtR ArtJ så gjorde vi det istället för att planera nästa nakenskjutning. Vad vill du helst höra från dina befäl? "Jag håller på och filmar din r*v Larsson när du skjuter grg" eller "Det var tamefan den bästa grupps strid jag någonsin har sett vid försvar av gruppering och jag har utbildat många beredskaps-, närskydds- och pansarskytteplutoner". Det sistnämnda fick jag höra när jag låg inne men aldrig det förstnämnda och om våra extra studier av diverse reglementen gjorde att vi blev så bra så kalla oss plugghästar. Datorer var det för övrigt inte tal om, på sin höjd ett TV-spel eller så umgicks vi på markan eller satt på luckan och kollade på video. Quote
Fk Satan Posted June 3, 2006 Report Posted June 3, 2006 Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Med tanke på att jag har över 200loggade Bumpor loggade och 9st skarpa loggade med GRG har jag inte deltagit i ngn nakenskjutning eller någon annan nakenaktivitet med vapen inblandade... Däremot har jag deltagit i en del nakenaktivtet med BC-medel... Quote
Ragulin Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Uppståndelsen har varit minimal, ett löp, ingen uppföljning... Detta är sedan länge glömt nu... Det fick dock till följd att Amf inte fick göra någon landstigningförevisning i Göteborg idag. Är du säker på anledningen där, Swede? Bedrövligt i så fall. Quote
Realkh Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 GC1. Jag sade att MINA befäl inte skulle ha tillåtit, inte att det inte förekommer. Det kan man räknaut med röven och en bit krita att detta inte är enda gången i försvarets historia som detta har skett. Det blir inte mer rätt för det. En gång i tiden sket man inomhus, nu finns toaletter. Alltså "ibland" förbändras saker till det bättre. Låt oss hoppas att FM snäpper upp sig på denna front! Lumpen är ingen lekstuga, men det finns vissa som inte förstår det. Man utbildas för att kunna försvara sitt land(i eller utanför "riket"), ibland för att döda. Då passar inte lek in. Ville man Leka nakenlekar kan man väl gå och köra "helikoptrern" i kolonn eller dylikt på icke tjänstetid. Quote
GC1 Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 (edited) Till alla ni som "räcker upp handen" och aldrig bevittnat nåt liknande. Jag tror er. Ni tillhör väl knappast den centrala gemenskapen i plut/grp som deltar i så mycket av de märkliga/roliga aktiviteter som kan förekomma. Ni har väl fullt upp med att plugga M-nummer eller sitta vid datorn... Med tanke på att jag har över 200loggade Bumpor loggade och 9st skarpa loggade med GRG har jag inte deltagit i ngn nakenskjutning eller någon annan nakenaktivitet med vapen inblandade... Däremot har jag deltagit i en del nakenaktivtet med BC-medel... Bra så! Det jag ställer mig lite frågande till och som jag upprepade gånger påpekat är den stora förvåning som sprids nu när sånt här uppdagas. jag tror inte att alla som nånsin gjort GU genomfört stridsskjutning naken, däremot så tycker jag att det är konstigt att så många aldrig har hört talas om att sådant här förekommer, och jag begränsar mig inte till skjutning grg knästående filmat från höger i skjutriktningen utan liknande aktiviteter eller aktiviteter som i förlängningen kan leda till detta. @Realkh du har förmodligen rätt ang dina befäl och din målsättning är helt rätt. att sedan hkv med öb i spetsen inte lyckas trycka ner sin version av den nya fm på förbandsnivå är beklagligt av flera skäl. Edited June 4, 2006 by GC1 Quote
The Swede Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Uppståndelsen har varit minimal, ett löp, ingen uppföljning... Detta är sedan länge glömt nu... Det fick dock till följd att Amf inte fick göra någon landstigningförevisning i Göteborg idag. Är du säker på anledningen där, Swede? Bedrövligt i så fall. Enligt en säker källa på Battle Campen, ja. Quote
Recommended Posts