Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Ok, vem som helst eller nån myndighetsperson?

De grundläggande reglerna för bevittnande av saker och ting brukar vara att den som bevittnar ska vara över 16 år och att den inte är släkt/motsvarande med dig. Låt personen som bevittnar skriva "Kopians överensstämmelse med originalet intygas", sin namnteckning, namnförtydligande samt telefonnummer dagtid.

Det enda som det uttryckligen står ska vara bevittnat på ansökningshandligen är gymnasiebetygen, men jag fick alla mina kopior bevittnade då jag var i farten.

/mdn

Edit: Felstavning.

Edited by mdn
  • Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ok, vem som helst eller nån myndighetsperson?

De grundläggande reglerna för bevittnande av saker och ting brukar vara att den som bevittnar ska vara över 16 år och att den inte är släkt/motsvarande med dig. Låt personen som bevittnar skriva "Kopians överensstämmelse med originalet intygas", sin namnteckning, namnförtydligande samt telefonnummer dagtid.

Det enda som det uttryckligen står ska vara bevittnat på ansökningshandligen är gymnasiebetygen, men jag fick alla mina kopior bevittnade då jag var i farten.

/mdn

Edit: Felstavning.

Tycker jag verkar overkill. De kommer ändå korsköra alla register man kan tänka sig....Plus att det inte står nämnt ngnstans att det man skickar behöver vara bestyrkt.

Posted
Tycker jag verkar overkill. De kommer ändå korsköra alla register man kan tänka sig....Plus att det inte står nämnt ngnstans att det man skickar behöver vara bestyrkt.

Jo, gymnasiebetygen måste vara bestyrkta. Det står på ansökningsblanketten. De andra kopiorna jag skickade med fick jag bestyrkta på samma gång. Overkill förvisso, men sån är jag.

Sen så får de inte korsköra register hur som helst bara för att de känner för det. För det behöver de tillstånd från Datainspektionen.

/mdn

Posted
Sen så får de inte korsköra register hur som helst bara för att de känner för det. För det behöver de tillstånd från Datainspektionen.
Och det krävs en massa administrativt mumbojumbo utöver det. Kostar förmodligen en smärre förmögenhet.
Posted
Men jösses vad ni hänger upp er på detaljerna... Ta med er körkortet till intervjuen, gillar de inte kopian får ni väl visa orginalet... Jösses!
Precis, och saknas någon del av ansökan som behövs så är jag av den uppfattningen att den sökande kontaktas och tillfrågas om han/hon har missat den.
Posted

Men jösses vad ni hänger upp er på detaljerna... Ta med er körkortet till intervjuen, gillar de inte kopian får ni väl visa orginalet... Jösses!

Precis, och saknas någon del av ansökan som behövs så är jag av den uppfattningen att den sökande kontaktas och tillfrågas om han/hon har missat den.

Ta inte det för givet, är mitt tips.

Häng inte upp din framtid endast på folks goda vilja utan gör vad som krävs av dig. I det här fallet skicka in det som ska skickas in.

/Krook

Posted (edited)

Häng inte upp din framtid endast på folks goda vilja utan gör vad som krävs av dig. I det här fallet skicka in det som ska skickas in.

/Krook

Exakt. Det kan ju vara så att antagningsnämnden väger in den sökandes förmåga att följa skrivna instruktioner i sin bedömning om vem som ska kallas på intervju...

P.S. Nära nu, Krook :) D.S.

Edited by BJE
Posted

/Krook

Exakt. Det kan ju vara så att antagningsnämnden väger in den sökandes förmåga att följa skrivna instruktioner i sin bedömning om vem som ska kallas på intervju...

P.S. Nära nu, Krook :) D.S.

Folk har missat MHS för mindre.

Och det ÄR nära nu, kära BJE.

Posted
Folk har missat MHS för mindre.

Och det ÄR nära nu, kära BJE.

Ohh vad man måste hata sig själv om man missar för ett lite skit fel i ansökan....

skulle gå och dunka huvudet i väggen minst en vecka iaf

:)

(får reda på att man gjort ett skitfel i ansökan)

0:)

(en vecka senare)

11dagar kvar till sista ansökningsdagen

Posted (edited)

Tur att jag tittade in här, hade totalt glömt det med "bestyrkta papper"

Suttit idag och fått till en bra levnadsbeskrivning, blev dock lite mer likt personligt brev för anställningar och motsv. :lol:

foto blev problem för mig, har 2st och välja på och båda 2 är helt kassa, jag som brukar vara fotogenetisk :)

Nåväl har en på datorn där man inte ser alltför farlig eller oskyldig ut, en mer naturlig party pringla, får väl skriva ut den och lappa på pappret..

Det som jag behöver åtgärda tills på måndag då papprena tas över av posten är..

Kopia på förarbevis, skriva ut fotot, skriva ut personligt brev.

edit: ! ?!?!?

Lycka till nu ni som söker! Ifall jag inte kommer med så är det inte all världen! Har alltid en plan B! :lol:

Edited by Greenment
Posted

Vart uppringd idag på morgonen av HYB G4 I19 och fick lite information. Han sa bla uttryckligen att det kommer att finansieringen för mhs06 kommer att vara enligt hederlig beprövad modell. Mycket trevligt tycker jag (fast jag tror inte på det förens jag har pengarna i handen).

Dessutom fick jag reda på att jag inte hade behövt skicka in mer än själva ansökningsblanketten eftersom jag sökt och varit antagen förut, men better safe then sorry. :lol:

Posted (edited)

Jahapp då är jag klar med min ansökan, men! vad händer? Jo jag märker att personliga fotot aldrig åkte med i brevet för den ligger här vid dator skärmen, hoppas att de godtar fotot på körkortet som bifogades, eller vad tror ni? ska jag skicka in enbart bild som komplettering..?

jag(dum) :banghead: Jag (arg!)

Edited by Greenment
Posted (edited)

Vad är syn lägsta synkrav för officersyrket?

Står nämligen inget alls om eventuella synkrav på RekryC:s hemsida vad jag kan finna. :banghead:

Edited by Jelzin
Posted

Står nämligen inget alls om eventuella synkrav på RekryC:s hemsida vad jag kan finna. :banghead:

Det beror helöt på vilken typ av officertjänst du hade tänkt dig. Men de krav som finns ska vara samma som de för motsvarandde värnpliktstjänst om inte minner är helt fel ute för mig.

Posted

Det beror helöt på vilken typ av officertjänst du hade tänkt dig. Men de krav som finns ska vara samma som de för motsvarandde värnpliktstjänst om inte minner är helt fel ute för mig.

Okej, det kan ju låta vettigt!

Jo jag förstår att de är olika krav på olika tjänst. Mer stridande = bättre syn är det väl i regel.

Tycker bara det är konstigt att de inte står något om det på RekryC:s sida... hmm... :=o

Posted

Tanken har aldrig slagit mig, då jag inte har problem med synen, ring till det förband där du önskar påbörja tjänst och fråga efter!

Lite underligt att dem inte har noterat det på hemsidan..

Posted
Tanken har aldrig slagit mig, då jag inte har problem med synen, ring till det förband där du önskar påbörja tjänst och fråga efter!

Lite underligt att dem inte har noterat det på hemsidan..

Av samma anledning som att det inte står att man skall vara fri från knä och ryggskador m.m. FM utgår med största anledning att du har smmma fysiksa egenskaper när det gäller dessa delar som under den tid du gjorde din värnplikt. Annars hade du ju inte fått genomföra den! Dock kan detta ändras men det kan ju inte FMutfå från utan detta måste ligga i personens egna intresse att hålla reda på och informera FM om ändringar sker i den fysiska statusen

Posted
Har funderat på hur är det att söka till flera olika regementen? är det nånting som kollas upp och accepteras? nån som vet?
Det går alldeles utmärkt. Du måste bara skicka en blankett till varje förband.
Posted

Har funderat på hur är det att söka till flera olika regementen? är det nånting som kollas upp och accepteras? nån som vet?

Det går inte alls alldeles utmärkt. Enl rekryteringsofficer jag pratat med så får man numera bara söka ett förband. Allt registreras centralt på nåt sätt och skulle du dubbla ansökningar komma in skulle den ena troligen tas bort omedelbart.

Nu har jag fö. postat. Bestämde mig igår för att söka yop -07, dvs söker nu fast till nästa höst. Får väl se om det funkar om man gör så...

Posted

Det går inte alls alldeles utmärkt. Enl rekryteringsofficer jag pratat med så får man numera bara söka ett förband. Allt registreras centralt på nåt sätt och skulle du dubbla ansökningar komma in skulle den ena troligen tas bort omedelbart.

Nu har jag fö. postat. Bestämde mig igår för att söka yop -07, dvs söker nu fast till nästa höst. Får väl se om det funkar om man gör så...

Om du inte söker som flygförare gör du fel.

Det är rekryteringen till årets kull som är igång nu. Du lär behöva göra om din ansökan om ett år igen.

/Krook

Posted (edited)

Står på http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=4603: Har du redan gjort värnplikten skickar du in ansökan till det/de förband där du vill tjänstgöra.

så det borde vara ok. vore lite väl pinsamt för försvaret att gå ut med en sak och sedan tillämpa en annan.

Edited by NordicFear
Posted

[Nu har jag fö. postat. Bestämde mig igår för att söka yop -07, dvs söker nu fast till nästa höst. Får väl se om det funkar om man gör så...

Det är rekryteringen till årets kull som är igång nu. Du lär behöva göra om din ansökan om ett år igen.

/Krook

Man ska visserligen fylla i vilket år man önskar påbörja utbildningen, vilket jag tolkar som att man kan söka även till kommande år. Vis av erfarenhet om hur det funkar på tex pliktverket så skulle jag dock inte räkna med att det fungerar utan jag skulle ha sökt nästa år också. :lala:

/D

Posted

[Nu har jag fö. postat. Bestämde mig igår för att söka yop -07, dvs söker nu fast till nästa höst. Får väl se om det funkar om man gör så...

/Krook

Man ska visserligen fylla i vilket år man önskar påbörja utbildningen, vilket jag tolkar som att man kan söka även till kommande år. Vis av erfarenhet om hur det funkar på tex pliktverket så skulle jag dock inte räkna med att det fungerar utan jag skulle ha sökt nästa år också. :baskerKav:

/D

Får se vad som händer...vill hur som inte börja i år....det värsta som kan hända är att jag får söka på nytt nästa år igen....