The Swede Posted October 30, 2012 Report Posted October 30, 2012 Eller också bryr man sig inte och tar ordet för vad det är, ett litet humoristiskt inslag. Tror nog att vi efter sju år med tråden fortfarande klarar av att ställa frågor om olika pansarfordon vi undrar över trots att trådskaparen var lite humoristisk när han skrev första inlägget. The Swede BG 1 Quote
Erik_G Posted October 31, 2012 Report Posted October 31, 2012 Nä, jag tycker vi tar Herr Reservingengörnågonting på orden och ändrar till "pansartanks" till "stressavagnar" eller "tånks". "Pansartanks" är ju en tautologi, eftersom alla vet att pansar = tanks.. Humor är farligt, någon kan ju ta det på allvar! /E Quote
Reservingenjör Posted November 2, 2012 Report Posted November 2, 2012 Nä, jag tycker vi tar Herr Reservingengörnågonting på orden och ändrar till "pansartanks" till "stressavagnar" eller "tånks". "Pansartanks" är ju en tautologi, eftersom alla vet att pansar = tanks.. Humor är farligt, någon kan ju ta det på allvar! /E Jag uppfattade inte ironin, sorry. Jag är fan ALLERGISK mot ordet "tank" eller ännu värre "tanks" i betydelsen stridsvagn, därav mitt inlägg. Borde ha pejlat in jargongen på forumet bättre. Quote
lebos Posted April 4, 2013 Report Posted April 4, 2013 (edited) Hej alla (jag ställer mina frågor här istället för att skapa en ny tråd om det går bra) Jag hade vägarna förbi P4/T2s område idag och stannade till en stund bredvid den strv m/40 som står uppställd där, intressant vagn med tillhörande lösningar. Hursom; jag noterade en skena med H-profil på motorluckorna där bak som jag absolut inte kunde lista ut syftet med. Sen blev det inte bättre av att jag inte kunde hitta en annan m/40 på nätet som har likadan/motsvarande skena. Länk till en av 'The_Swedes' bilder på samma vagn och skena: http://data3.primeportal.net/tanks/thord_wedman/strv_m40/images/strv_m40_31_of_51.jpg Någon som kan tänkas veta syftet med denna skena? Sen en följdfråga på det: Är vagnen i fråga utanför P4as lokaler en försöksvagn? Denna undran på grund av all rödfärg som träder fram i bandaggregaten under färgflagorna. Edited April 4, 2013 by Lethal_Impact Quote
Renown Posted April 4, 2013 Report Posted April 4, 2013 Hej alla (jag ställer mina frågor här istället för att skapa en ny tråd om det går bra) Jag hade vägarna förbi P4/T2s område idag och stannade till en stund bredvid den strv m/40 som står uppställd där, intressant vagn med tillhörande lösningar. Hursom; jag noterade en skena med H-profil på motorluckorna där bak som jag absolut inte kunde lista ut syftet med. Sen blev det inte bättre av att jag inte kunde hitta en annan m/40 på nätet som har likadan/motsvarande skena. Länk till en av 'The_Swedes' bilder på samma vagn och skena: http://data3.primeportal.net/tanks/thord_wedman/strv_m40/images/strv_m40_31_of_51.jpg Någon som kan tänkas veta syftet med denna skena? Sen en följdfråga på det: Är vagnen i fråga utanför P4as lokaler en försöksvagn? Denna undran på grund av all rödfärg som träder fram i bandaggregaten under färgflagorna. Nu teoriserar jag bara, men kan skenan vara en form av anhåll för att förenkla hanteringen av reservhjulet? Rödfärgen är kanske en grundfärg för rostskydd? 1 Quote
lebos Posted April 4, 2013 Report Posted April 4, 2013 (edited) Nu teoriserar jag bara, men kan skenan vara en form av anhåll för att förenkla hanteringen av reservhjulet? Rödfärgen är kanske en grundfärg för rostskydd? Jag funderade också på det, men samtidigt verkar det ju märkligt att inget annan vagn jag har sett på nätet har samma skenor. Visst kan det vara rostskydd, jag har nog bara strv m/21 i åtanke som hade röda band osv vid leverans... (sen hade den ett gäng borttagna fästen osv, men det kan nog lika gärna vara normalt?) Edited April 4, 2013 by Lethal_Impact Quote
Renown Posted April 4, 2013 Report Posted April 4, 2013 Kanske någon fiffig garagemästare som ville testa något nytt, undras tänka om den svarta prylen längst upp på den grå ringen kan ha något med saken att göra? Quote
lebos Posted April 4, 2013 Report Posted April 4, 2013 Kanske någon fiffig garagemästare som ville testa något nytt, undras tänka om den svarta prylen längst upp på den grå ringen kan ha något med saken att göra? Ringen och den svarta prylen är jag ganska övertygad om att det är en ksp-krans med tillhörande fäste som monteras ovanför VCs lucka. För att skjuta ner flyg och spärrballonger förmodligen Quote
The Swede Posted April 5, 2013 Report Posted April 5, 2013 Hej alla (jag ställer mina frågor här istället för att skapa en ny tråd om det går bra) Jag hade vägarna förbi P4/T2s område idag och stannade till en stund bredvid den strv m/40 som står uppställd där, intressant vagn med tillhörande lösningar. Hursom; jag noterade en skena med H-profil på motorluckorna där bak som jag absolut inte kunde lista ut syftet med. Sen blev det inte bättre av att jag inte kunde hitta en annan m/40 på nätet som har likadan/motsvarande skena. Länk till en av 'The_Swedes' bilder på samma vagn och skena: http://data3.primeportal.net/tanks/thord_wedman/strv_m40/images/strv_m40_31_of_51.jpg Någon som kan tänkas veta syftet med denna skena? Sen en följdfråga på det: Är vagnen i fråga utanför P4as lokaler en försöksvagn? Denna undran på grund av all rödfärg som träder fram i bandaggregaten under färgflagorna. Menar du den bågformade skenan på motordäcket?Den är till för att montera en grk. Om du tittar längst bak på motordäcket så har du en kopp där eldrörets kula sätts i och sen sitter stödbenen mot rälsen. The Swede Quote
lebos Posted April 5, 2013 Report Posted April 5, 2013 Menar du den bågformade skenan på motordäcket? Den är till för att montera en grk. Om du tittar längst bak på motordäcket så har du en kopp där eldrörets kula sätts i och sen sitter stödbenen mot rälsen. The Swede Yes. Aha, va löjligt logiskt Du råkar inte veta hur pass vanligt detta var? Quote
Apone Posted April 5, 2013 Author Report Posted April 5, 2013 (edited) Montera en GRK på en stridsvagn..? Räcker inte kanonen eller understödjande artilleri? Följdfråga, på Strv 103 finns ett gäng tvärgående balkar på frontpansaret, vad är de till för och hade det inte varit bättre med en helt slät yta för att studsa bort projektiler? Edited April 5, 2013 by Apone Quote
dxl Posted April 5, 2013 Report Posted April 5, 2013 Jag har alltid tänkt att det är för besättningens fötter. Underlätta att komma i vagnen så man inte halkar runt som Bambi på isen så att säga Quote
Magnus Redin Posted April 5, 2013 Report Posted April 5, 2013 Montera en GRK på en stridsvagn..? Räcker inte kanonen eller understödjande artilleri? Följdfråga, på Strv 103 finns ett gäng tvärgående balkar på frontpansaret, vad är de till för och hade det inte varit bättre med en helt slät yta för att studsa bort projektiler? Min gissning när jag såg dem är att de är till för att finkalibrig eld och småsplitter inte skall ledas in i prismorna. 1 Quote
Rickard N Posted April 5, 2013 Report Posted April 5, 2013 Man vill inte alltid ha grejer som studsar runt då utrustning kan gå sönder är en förklaring jag hört. Quote
Skuggan Posted April 6, 2013 Report Posted April 6, 2013 varför montera GRK på en stridsvagn? kan man någonsin få tillräckligt med IE understöd? går det inte montera spränggranater i GALIX kastarna för närskydd? hade man bara lys till LYRAN kastarna? Kan det vara bra att kunna skjuta lysgranater för att lysa upp terrängen? Kan en GRK bara skjuta spräng? jag har sett ett flertal svenska vagnar med någon form av anordning för att skjuta ut granater, lys eller spräng. på en vagn från 40 talet kan jag utan problem se en fördel med att ha vissa vagnar med förmåga att kunna lysa upp stridsfältet, bildförstärkare var ju tämligen ovanligt på den tiden ;) Quote
Munin Posted April 7, 2013 Report Posted April 7, 2013 (edited) Utan att veta så vill jag minnas att skälet till att diverse olika staketkonstruktioner monterades i fronten på S103 var för att öka skyddsförmågan hos dess frontpansar gentemot pansarspräng-, pilprojektiler, missiler etc. Under vpl såg jag även diverse kedjevarianter. En träff i staketet, sedan en luftspalt innan själva vagnen eventuellt träffades. Jämför med liknande staketkontruktioner runt bland annat Strykervagnar i mellanöstern. Den genomsnittslige modellbyggaren känner förmodligen igen konceptet hos modifierade PzIII-IV och StuG:ar från slutet av WWII. Då handlar det förvisso ofta om ett utdistanserat extra sidopansar. Båtklubbsmedlemmar i olika former känner förmodligen igen sig i termen dubbelskrov. Edit: När det gäller GRK på stridsvagn så är den iden inte helt ny? I hyfsad närtid har bland annat Merkava varit utrustad med GRK. Huruvida tanken var verkan mot infanteriformation på medeldistans eller ett billigt sätt att lysa upp slagfältet bortom strålkastaravstånd har jag ingen uppfattning om. Edited April 7, 2013 by Munin Quote
Chassi Posted April 7, 2013 Report Posted April 7, 2013 Fast nu menade han inte staketet i fronten utan de på mitten av vagnen i höjd med eldröret tvärgående räfflorna som bedömt är ca 3-5 cm höga. Quote
Munin Posted April 7, 2013 Report Posted April 7, 2013 Jaså, dem. De gav som tidigare sagts iaf bättre fotfäste när man äntrade vagnen. Hade nöjet att testa förarplatsen på en 103:a under REMO-veckan. Quote
Apone Posted April 7, 2013 Author Report Posted April 7, 2013 (edited) Nu ska jag inte vara sådan, men "bättre fotfäste" kan väl inte vara det enda skälet till att de ser ut som de gör, då kunde det lika gärna sitta ett tättvävt horisontellt galler där istället, korrekt? Edited April 7, 2013 by Apone Quote
The Swede Posted April 7, 2013 Report Posted April 7, 2013 Det var tänkt för att vinkla av APDS-granater och hindra dem från att tränga igenom pansaret samt att minska splitterspridning mot siktena. 1 Quote
kotik Posted January 1, 2014 Report Posted January 1, 2014 Någon som kan identifiera detta fordon? jag vet det är inte mycket man ser men det finns nog folk här på detta forum som kan identifiera ett pansarfordon på bara avgasröret ;)http://www.longwarjournal.org/threat-matrix/assets_c/2013/12/Key%20Media_Somali%20tanks-2716.php Quote
vikingman Posted January 1, 2014 Report Posted January 1, 2014 Någon som kan identifiera detta fordon? jag vet det är inte mycket man ser men det finns nog folk här på detta forum som kan identifiera ett pansarfordon på bara avgasröret ;) http://www.longwarjournal.org/threat-matrix/assets_c/2013/12/Key%20Media_Somali%20tanks-2716.php Det är en Fiat 6614 Armored personnel carrier http://www.military-today.com/apc/fiat_6614.htm Quote
stephenkdavion Posted January 13, 2014 Report Posted January 13, 2014 Can any one Identify this Armoured Personnel Carrier???? Quote
adam7 Posted January 13, 2014 Report Posted January 13, 2014 (edited) Can any one Identify this Armoured Personnel Carrier???? Ukrainsk BTR-4 http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-4 Edited January 13, 2014 by adam7 Quote
lebos Posted April 5, 2014 Report Posted April 5, 2014 Hoppas att jag ställer följande fråga på rätt ställe; Jag har sprungit på den engelska termen "spaced armor" ganska ofta nu på senaste tiden. Enligt wikipedia heter detta "skiktat pansar" på svenska. Denna term har jag dock aldrig hört innan och jag undrar således om det har ett annat namn också? Quote
Recommended Posts